marleen_usar schreef:En daarmee wint het paard het dominantiespelletje... Hij dreigt, jij gaat achteruit. De leider is degene die zijn voeten het minst beweegt, in this case: het paard...Ik heb het bijten genegeerd,bijten is negatieve aandacht en die ga ik niet voeden.Mensen vonden het raar dat ik niks terug deed.Ik liet gewoon mijn rug zien,en stapte op zij als ik zag dat hij wilde bijten.Ik werd niet meer gebeten,maar het leukste was de mensen die het niet negeerde maar er aan dacht aan gaven die bleven gebeten worden.
Ik ben in sommige gevallen voor negeren, maar hier is het toch echt actie = reactie. Of een paard nu pijn heeft, bang is, dominant is... Bijten is NOT done... Ja, natuurlijk wil ik héél graag uitzoeken waarom. Maar op dat precieze moment hoor hij netjes zijn tanden thuis te houden en zeker niet in mijn vel te zetten... en zal ik enige seconden doen alsof de wereld vergaat. Ik probeer een bijtend paard overigens wel te blokken met bv. mijn elleboog als ik het zie aankomen, zodat hij denkt dat hij zichzelf pijn doet door uit te halen. Maar op sommige momenten moet je gewoon direct reageren.
Als een medisch probleem uitgesloten is zou ik wel gaan oefenen met deken-dekje-zadel opdoen en aansingelen. Kom je met een dekje-zadel aan en kijkt ze al boos? Wacht op het moment waarop ze ontspannen staat en neem het 'onding' weer even weg. Zo bouw je op, tot je het dekje-zadel op zachtjes op de rug kan leggen, aan kan singelen, ... Leer haar dat het allemaal niet zo vervelend is als ze denkt.

)Natuurlijk doet hij/zij het na een keer knijpen niet nooit meer maar naar meerderen keren..... Als het alleen bij het opzadelen is kan het wezen dat er meer achter zit.. (last van rug , niet passent zadel?)