wat doen bij bijtend paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 16:03

marleen_usar schreef:
Ik heb het bijten genegeerd,bijten is negatieve aandacht en die ga ik niet voeden.Mensen vonden het raar dat ik niks terug deed.Ik liet gewoon mijn rug zien,en stapte op zij als ik zag dat hij wilde bijten.Ik werd niet meer gebeten,maar het leukste was de mensen die het niet negeerde maar er aan dacht aan gaven die bleven gebeten worden.
En daarmee wint het paard het dominantiespelletje... Hij dreigt, jij gaat achteruit. De leider is degene die zijn voeten het minst beweegt, in this case: het paard...

Ik ben in sommige gevallen voor negeren, maar hier is het toch echt actie = reactie. Of een paard nu pijn heeft, bang is, dominant is... Bijten is NOT done... Ja, natuurlijk wil ik héél graag uitzoeken waarom. Maar op dat precieze moment hoor hij netjes zijn tanden thuis te houden en zeker niet in mijn vel te zetten... en zal ik enige seconden doen alsof de wereld vergaat. Ik probeer een bijtend paard overigens wel te blokken met bv. mijn elleboog als ik het zie aankomen, zodat hij denkt dat hij zichzelf pijn doet door uit te halen. Maar op sommige momenten moet je gewoon direct reageren.

Als een medisch probleem uitgesloten is zou ik wel gaan oefenen met deken-dekje-zadel opdoen en aansingelen. Kom je met een dekje-zadel aan en kijkt ze al boos? Wacht op het moment waarop ze ontspannen staat en neem het 'onding' weer even weg. Zo bouw je op, tot je het dekje-zadel op zachtjes op de rug kan leggen, aan kan singelen, ... Leer haar dat het allemaal niet zo vervelend is als ze denkt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:21

Asyaa schreef:
Dat bij jullie een paard met hele heftige koliek uberhaupt uit zn stal word gehaald om op te zadelen zou me eerder opvallen.

Dit betreft een IJslander... Zelfs op de kliniek dachten ze dat er niets aan de hand was. Het paard liet niet zien dat het pijn had, en bleek er zeer ernstig aan toe te zijn.
Deze dieren verbijten de pijn en lijken oppervlakkig normaal, het singelen was een aanwijzing dat er iets speelde.

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 01:36

Als mijn verzorgbeestje bijt negeer ik hem (hij bijt nooit door).
als een paard echt doorbijt zonder reden dan geef ik hem een tik tege zijn snoet.
en zeg ik dat het niet mag.
soms 'bijt' ik ook terug.
Maar voordat je op zware maatregelen over gaat, probeer uit te vinden waarom.
Uit pijn, angst of is hij gewoon onrespectvol.
Bij pijn en angst moet je opletten waarneer hij bijt.

Prutsmuts

Re: wat doen bij bijtend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 02:47

Bijten is gewoonweg NOT DONE! Als een van mijn paarden bijt dan volgt er toch echt wel een flinke tik o.i.d.
Natuurlijk kan het een reactie op pijn zijn, maar dan nog sta ik zo'n heftige bijtreactie niet toe! Dan hapt ie maar in de lucht ofzo.

_bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:04

Allereerst: ik ben nog nooit gebeten, dus ik weet niet precies wat ik zal doen als het gebeurd. Waarschijnlijk schrik ik zo erg dat ik, net als jij, trillend wegloop en echt even niet meer weet wat ik moet doen.

Ik weet natuurlijk niet exact hoe het allemaal ging, maar zo te horen zag / voelde je dit ook niet aankomen.

Op mijn manege staat een paard die al begint te happen (dreigen) als je de stal binnenkomt. Zelfs als je hem gewoon aait draait hij zijn kont al naar iedereen toe en hapt in het wilde weg. Zijn eigenaresse knijpt hem wel eens in zijn neus of tikt hem tegen zijn neus aan als hij te dichtbij komt met zijn hoofd (alleen als hij dreigt natuurlijk). Ze ZEGT dat het wel helpt, maar ik zie het hem keer op keer weer proberen. Ik ga zijn stal ook echt niet in!
Negeren schijnt (ik heb er geen ervaring mee) wel te helpen als paarden er een 'spelletje' van maken. Maar wanneer zien paarden het als een 'spelletje' en wanneer is het serieus? Dat weet je nooit. Dus ook dat vind ik eigenlijk geen goed advies.

Ik denk wel dat consequent zijn ALTIJD het beste is. Niet de ene keer boos worden en de andere keer denken: "Ach, het is maar dreigen". Het is óf het één óf het ander.. Maar goed.. Dat vind ik met iedereen: met alle dieren en met alle mensen. Ik wil toch ook niet dat mijn moeder de ene keer zegt: "KAP DAAR MEE" en de andere keer zegt ze helemaal niks of lacht ineens vrolijk naar me..? Dat klopt gewoon niet.. Duidelijkheid is het allerbeste. Maar.. Ik geef toe: dat is super lastig en zwaar. Want je paardje is natuurlijk super lief en leuk en geweldig.. En boos zijn is uiteraard nooit leuk! Mjaa.. Het moet ;)

Succes! Ik hoop dat je een goede manier weet om dit aan te pakken.

Xx

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:03

Ik vraag me echt af waarom zoveel mensen aankomen met trappen en slaan. Meestal ook nog als in flink een paar trappen. Dat vind ik al vallen onder mishandelen hoor no offence. Het is niet nodig om dat beest een aantal klappen of trappen te geven. Ik ben niet tegen een tik, begrijp me niet verkeerd, maar zo agressief word ik niet. Dan word je zelf ook lekker opgefokt. Fijne energie om je heen; gespannen sfeertje.
Ik ben straf een paard echt wel als die me aan gaat vallen;stem goed verheffen en een tik is al genoeg. Waarom zou je door gaan als het niet hoeft? Als je paard het al snapt bij een tik waarom moet je dan gaan slaan. En mij maak je nie wijs dat paarden nie snappen dat ze wat fout doen als ze een tik krijgen.
Ik sla trouwens niet op het hoofd. Dreig eerst. Daarna nog een keer? Op de schouder met m'n hand.
Laat me niet bijten maar schiet ook niet uit m'n slof. Nergens voor nodig als je het mij vraagt.

*sorry voor de spelfouten. Post het via m'n telefoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:08

Jessicajoann schreef:
Ik vraag me echt af waarom zoveel mensen aankomen met trappen en slaan. Meestal ook nog als in flink een paar trappen. Dat vind ik al vallen onder mishandelen hoor no offence. Het is niet nodig om dat beest een aantal klappen of trappen te geven. Ik ben niet tegen een tik, begrijp me niet verkeerd, maar zo agressief word ik niet. Dan word je zelf ook lekker opgefokt. Fijne energie om je heen; gespannen sfeertje.
Ik ben straf een paard echt wel als die me aan gaat vallen;stem goed verheffen en een tik is al genoeg. Waarom zou je door gaan als het niet hoeft? Als je paard het al snapt bij een tik waarom moet je dan gaan slaan. En mij maak je nie wijs dat paarden nie snappen dat ze wat fout doen als ze een tik krijgen.
Ik sla trouwens niet op het hoofd. Dreig eerst. Daarna nog een keer? Op de schouder met m'n hand.
Laat me niet bijten maar schiet ook niet uit m'n slof. Nergens voor nodig als je het mij vraagt.

Niks gespannen :)
Ik ben zo ontspannen als maar zijn, ook als een paard mij bijt en ik hem straf. Ik ben echter wel boos, 5 seconden lang vreselijk boos, en daarna meteen weer gewoon vrolijk en ga ik verder met wat ik aant doen was. Daarbij vind ik het heel leuk dat jij zulke paarden heb die al meteen terug deinzen als jij je stem verheft, maar ik heb ook paarden gehad die gewoon door probeerde aan te vallen ook al had ik al een klap tegen zn kop verkocht. En wat jij zegt over uit je slof schieten klopt niet, ik schiet niet uit me slof. Paard een trap verkopen is een bewuste actie welke ik doorgedacht doe.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:20

Ik zeg niet dat ze terug deinzen als ik mijn stem verhef.. Ik zeg dat ik mijn stem verhef EN een tik geef. Dat paarden achteruit deinzen heb ik niet genoemd. Als een waarschuwing niet genoeg is of het is al te laat krijgt het beest echt wel een tik. Stopt het niet dan nog eens en harder. Stel ik me ook dreigender op. Je zal mij niet snel zien schoppen.
Ik weet dat het in de kudde wel zo gebeurt maar ik ben geen paard. Een paard zal z'n zin ook heus niet krijgen ik ben alleen niet gewelddadig als trappen en slaan.
Tuurlijk zijn er paarden die niet onder de indruk van een tik zijn. Dan pas ik me aan. Ik pik geen wangedrag hoor!
Echt aangevallen ben ik nog nooit. In zon situatie zal ik ook een stuk bozer worden

De Shetlander die vorige week uit het niets voor me neus ging steigeren kwam er ook heus niet vanaf met een verheven stem! :3

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:43

Asyaa schreef:
Jessicajoann schreef:

Niks gespannen :)
Ik ben zo ontspannen als maar zijn, ook als een paard mij bijt en ik hem straf. Ik ben echter wel boos, 5 seconden lang vreselijk boos, en daarna meteen weer gewoon vrolijk en ga ik verder met wat ik aant doen was. Daarbij vind ik het heel leuk dat jij zulke paarden heb die al meteen terug deinzen als jij je stem verheft, maar ik heb ook paarden gehad die gewoon door probeerde aan te vallen ook al had ik al een klap tegen zn kop verkocht. En wat jij zegt over uit je slof schieten klopt niet, ik schiet niet uit me slof. Paard een trap verkopen is een bewuste actie welke ik doorgedacht doe.

Hadden mijn woorden kunnen zijn Asyaa. Sluit me er dus helemaal bij aan.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:45

Het spijt me zeer, maar als mijn paard me probeert te bijten krijgt hij echt wel een tik hoor. Ik ben niet van het slaan, maar hij moet wel weten wat hij wel en niet mag.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:27

Op de manege waar ik heb gewerkt, hadden wij ook een paard die me een beetje doet denken aan jou verhaal.
Als je haar de deken op wou doen (als de deken oplag was het goed) was het ook oren plat in de nek, met voorbeen schrapen proberen te bijten enz.
In het begin scheet ik hem ook wel, maar wat de oplossing was (bij mij in ieder geval) de deken pakken, zonder pardon de stal in lopen (niet twijfelen) deken erop gooien en toen was het ook klaar.

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:04

(Ik denk) dat je het beste het paard in zijn lip kan knijpen/pakken dat word namelijk in een kudde ook altijd gedaan en dat is dus ook een natuurlijke reactie (doet ook minder pijn dan een pak rammel :+ )Natuurlijk doet hij/zij het na een keer knijpen niet nooit meer maar naar meerderen keren..... Als het alleen bij het opzadelen is kan het wezen dat er meer achter zit.. (last van rug , niet passent zadel?)

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 08:28

Je kan ook het nog rustig proberen. eerst rustig het dekje opleggen, en de tijd nemen.
Lukt dat niet dan moet je echt even afstraffen maar ik zou het zeker even proberen

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:26

ik ben persoonlijk tegen slaan en schoppen van je paard, maar ik vind dat bijten de enige geldige reden is om je paard een tik te geven. Iets wat heel belangrijk is en veel mensen niet weten is dat je daarna ook weer je tik moet uitdoven. Dus als een paard je bijt of probeert te bijn geef je een harde tik om vervolgens een seconde later over deze plek te wrijven met je hand, hierdoor krijgt je paard je respect voor je. Het werkt heel goed en is afkomstig van Hempfling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:28

Ik had dat paard gelijk een flinke pak rammel gegeven, is ie helemaal zeg, jou bijten en in een beet optillen ook, levensgevaarlijk.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:31

Ben absoluut super paardvriendelijk.. maar.. ik laat mij niet bijten of schoppen door een paard!!!!
Wat had ik gedaan? Ik had het paard een gigantische klap verkocht waar ik dr ook maar kon raken.. desnoods het hoofd.
Het paard toont absoluut geen respect dus dat vind ik vrij gevaarlijk.
Wel zou ik proberen om alles heeel voorzichtig te doen zodat je haar t minste 'stoort' en de tijd nemen.
Bijt het paard? Dan zou ik echt een goede klap uitdelen...
Ik heb mijn huidige paard overigens nog NOOIT een klap gegeven en misschien 2x een mini aanraking met zweepje met rijden. Ben dus zeer zeker niet iemand die ruw is ofzo!!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:43

zolang het paard bijt uit chagrijn of dominantie (dus als het vrij van zadelpijn oid is), straf ik dat bijten toch echt af. Maandag was ik net klaar met mijn paard te poetsen, die denkt dat ie nog hengst is en bijt in vanalles. Dit keer dus in mij. Heb 'm even in z'n lip geknepen (doen alsof ik terugbijt), vond het een beetje zielig, maar meneer bleef wel met z'n tanden uit m'n buurt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 15:52

HEt blijft speculeren wat nu juist niet of wel goed is. Het enige wat je kan gaan doen is een lijstje maken met de meest voorkomende reden waarom paarden bijten enz. Dan ga je stuk voor stuk het lijstje af om te kijken wat een goede oplossing kan zijn. En zo dingen uitsluiten. Begin maar met of het geen medische oorzaak heeft, tanden, rug, benen, zadel enz. Al geheel lichaamelijk en zadel dus. Daar niets te vinden. Ga je kijken naar het oplossen van het bijten. En daar zijn meerdere weggen die naar Rome leiden. En bij elk paard werkt wat anders dat ze het niet meer doen en kost veel tijd geduld en vasthoudend zijn.

Als ze het daarvoor niet gedaan heeft..moet iets de trigger gegeven hebben om het te gaan doen. Misschien kan je dat nog achterhalen hoe het ooit begonnen is bij jou samen met haar. OF ze associeert wat ze toen gevoeld/gehoord enz heeft met haar reactie nog steeds.

Maar het blijft speculeren waarom paarden het doen en advies..tja denk dat je hier niet echt kan krijgen omdat iedereen het op zijn/haar manier oplost en per paard verschillend is wat je kan maken.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:02

Citaat:
De kunst is om het dier VOOR te zijn en hem dan tegen jouw elleboog aan te laten knallen. Daarvoor moet je wat snelheid kweken, maar als je het onder de knie hebt kan geen enkel paard je nog pakken. Als je dit kunstje kunt uitvoeren zonder je bezigheden te staken, dan lijkt het alsof je het gedrag negeert (het paard liep immers (heel dom!) tegen jouw op. Jij deed niks... Ha, ha, je moet het hoofd zien van de 1e keer dat zo/n beestje dit overkomt. Is echt hilarisch.

Zo heb ik het ook geleerd en dit heeft voor mij altijd goed gewerkt. Op deze manier straf je hei paard niet inderdaad maar het paard stoot zelf zijn\haar neus... Geniaal :+

* Edit: typefoutjes :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:10

Ts, gaan er nog andere mensen met dit dier om, die hem misschien snoepjes e.d. geven voor en na het rijden, hier kunnen ze flink bijterig van worden, ook hengstigheid ( merrie) kan een reden zijn.
Meest voor de hand liggende reden is toch een niet fijn gevoel ergens in de rug, hoe is het paard met poetsen e.d. en je kunt ook een poos gaan longeren, kijken of het paard dan nog zo bijterig is, succes en sterkte met je rug, weet uit ervaring dat het donders zeer doet.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 19:58

hoe zielig het ook klinkt;
als die van mij dat zou doen, dan zou ik toch echt (behoorlijk hard) terug meppen.
ja, sorry. maar dag mag hij dus echt niet doen;
ik zou echt kwaad worden,en gewoon beginnen te schreeuwen en m een paar tikken geven,
en ook echt goed laten merken dat ik dat dus echt absoluut niet wil hebben :o

tanjaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:17

sporter schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ja Kontje, laten we een pony die schreeuwt blijf met dat zadel en alle andere dingen alsjeblieft van mijn zere rug af, een pak rammel geven. +:)+

Ooh ja krijgen we dat weer. Nee een paard dat je in je rug bijt en je op tilt dan zeg je FOEI!

ja net als bij een hond haha ;)

Bescherelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:18

Mocht een paard me bijten uit dominantie dan kan hij inderdaad een flinke mep terug verwachten. Echter het is moeilijk uit te zoeken of het paard bijt omdat het pijn heeft, of omdat het dominant is en jou als lager in rang ziet. Als het paard pijn heeft, vind ik het niet eerlijk om het dier dan voor het bijten te straffen. In de eerste plaats verbergen ze vrijwel altijd hun pijn, als het zo erg is dat er een verdedigingsreactie plaatsvindt in de vorm van bijten, dan moet het wel erg pijnlijk zijn.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:30

Ik durf via internet niet te zeggen of je dit paard wel of niet moet slaan..

'k Heb een paard gereden die ook enorm beet, bleek uiteindelijk met veel pijn rond te lopen. Goh ben ik even blij dat ik hem nooit heb geslagen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:38

Ik heb tot nu toe alle paarden die ik in handen heb gehad en die me bijten, een lel terug verkocht, das actie reactie, gewoon standaard. Mijn eigen paard had/heeft singeldwang, en die heeft de eerste keer dat ze met haar mond open aankwam mijn elleboog in haar bijtertjes gekregen. Ze komt nu nog wel boos kijken, maar houdt die knaag op elkaar, prima meis. Bijten is een NOGO bij mij. En uiteraard singel ik een paard niet in één keer aan, maar gaatje voor gaatje en tussendoor nog lopen.

En er is er echt nog nooit eentje kopschuw geworden van me, dus mijn timing zal wel goed zijn dan neem ik aan. :P

Echter, het is idd wél de bedoeling dat je uitzoekt waaróm het paard bijt en die reden ook op probeert te lossen zo goed mogelijk. Singeldwang, pijn, slecht zadel, het is allemaal uit te zoeken door signalen vanuit het paard. Paarden hebben ook subtiele signalen, goed die zullen we dan in het bijt geval over het hoofd hebben gezien, maar dan kan je daar specifiek op letten als je gaat zoeken.