3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 06:07

Ik denk juist dat het geen dominant veulen is.
Als je ziet wat ze in die 3.5mnd al voor d'r "spreekwoordelijke" kiezen heeft gehad duidt het volgens mij op angst en wantrouwen verkregen door nare ervaringen,dit kun je alleen maar oplossen door veel geduld hebben en vertrouwen opbouwen!

D'r eerste uren van haar leven heeft ze alleen maar met de praam stoeiende dierenartsen gezien en een chagrijnige moeder merrie waar ze niet bij gewenst was.

Na enkele dagen in de trailer of veewagen gedropt en aan haar lot over gelaten in een kudde bij een pleegmoederpaard.
Daar weer veel te vroeg vanaf gehaald,weer die trailer/veewagen in en dan komt er een vreemd mens dat je een halster om wilt doen,dus wat denk je nou zelf.....dominant?
Nee angstig en geen vertrouwen daardoor van zich af vechten ter zelfbescherming!

Jezelf veel laten zien en zorgen dat ze bij jou aanwezigheid alleen maar positieve prikkels ervaart en zo vertrouwen krijgt.

En die sterke stoere lompen mannen die "het varkentje wel even komen wassen",zou ik gewoon weglaten.

ajesca123

Re: 3,5 maand oud veulen is niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 10:37

hoi allemaal,

Heel erg bedankt voor alle reactie :)
Om even terug te komen op alle adviesen mbt op stal zetten en bij voeren.
Het veulen staat overdag buiten met een ander veulen en mijn merrie en savonds staat ze samen met het andere veulen op stal.
Ik hang de voerbakken op en ze komen samen uit zichzelf naar binnen.
Ze krijgen dagelijks brok op stal en dat gaat allemaal prima ik mag ook gewoon in stal komen en dit gaat toch al een paar weken goed.
Ik denk ook dat het handig is om alle updates die ik tussendoor heb toegevoegd even door te lezen voordat er een reactie geplaatst wordt :)
Het punt is juist dat ze zo vlug is en als ik haar per ongeluk aan raak staat ze voor je het weet achterstevoren en heb ik toch echt een been in mijn nek.
Het gaat nu sinds een dag of 3 wel al beter want ik heb haar nu al een paar keer kunnen aaien terwijl haar vriendinnetje tussen ons in stond en dat liet ze redelijk toe.
De mensen die me komen helpen zijn geen STERKE MANNEN het zijn mensen die met rust en beleid samen met mij dat veulen een halster om gaan doen omdat dit bij deze in mijn eentje gewoon niet lukt.
En eenmaal een halster om maakt het toch echt wel een stuk makkelijker om met dit veulen aan de slag te gaan.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:22

goed zo, volhouden en niks met zoete broodjes bakken, dat komt later wel als ze weet wat haar plekje is. Eenmaal een halster om ben jij de baas en dan nog moet je oppassen.Hoe ouder ze wordt ,hoe meer ze je accepteerd en later als je met haar aan het werk gaat , kun je je zelf niet voorstellen wat een klein }:) ze was. :D

En dat ze nu zo is heeft niks met een slecht karakter of zo te maken hoor, maar juist met karakter! eentje met ballen.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 09:41

Hier weer even een update ;)
Fidelity heeft nu een halster om en kroelen vind ze na wat twijfelen echt heerlijk.
Ik ben erg blij dat we nu zon grote stap gemaakt hebben.
Ze is op afstand gevangen met een grote lus en dat ging eigenlijk heel vlug zonder paniek of wat dan ook.
Gelukkig vonden de mensen die me nu geholpen hebben ook dat ze echt een geweldig koppie heeft met een heel lief oog en zoals ze gister reageerde was voor mij echt de bevestiging dat het een combinatie is geweest van angst en karakter.
Ik ga nu meerdere keren per dag de stal in om haar even te pakken en gewoon lekker te kroelen dan komt het vast helemaal goed.
Ik zal van de week even een foto maken van mijn boefje :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:09

goed nieuws!
Hoe is het met haar gezondheid verder?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:04

super ! wij hebben er ook zo 1 bijlopen, die is inmiddels 2.5 jr. in de wei niet te pakken te krijgen en zodra je ze het halster omhebt,niets meer aan de hand.

dus halster niet afdoen ;) :D

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:06

super om te horen zeg , ben benieuwd naar de foto's .
t heeft even geduurd , maar je geduld is beloond.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:24

Haha nee dat halster blijft inderdaad voorlopig gewoon om en als het te klein wordt krijgt ze gewoon weer een nieuwe ;)
Voordat ik heel bokt over me heen krijg over hoe gevaarlijk het is :(
Ik kies er op dit moment bewust voor om het halster om te laten en zodra we het idee hebben dat ze echt reageert zoals het hoort gaat het alsnog af.
Ik ben echt super blij dat ze nu zo omgeslagen is als een blad aan een boom.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:26

@geerke,

Met haar gezondheid gaat het op het oog redelijk.
ze heeft wel weer wat dikke benen maar de veearts vermoed echt dat het van een hardnekkige verkoudheid is en daar krijgt ze antibiotica voor.
Wel hoop ik dat ze nu snel naar de smid kan want dat is echt heel erg hard nodig.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:29

heyhey

Wat fijn dat ze nu wel wat sneller aan te raken is.

toen ik mijn veulen van zn moeder afhaalde werd hij 2 weken op stal gezet, nu is hij mak, en mag hij naar buiten

Probeern het wel zo te doen dat je nu niet ineens heeeel veel met je veulen ggaat kroelen, dat ze juist weer een afkeer tegen je krijgen!

Het veulen moet nieuwschierig blijven, en soms een dag niks doen is niet erg, kunnen ze het verwerken.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:32

-