Bizar paardengedrag, voor de experts?? Update. blz. 6

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Bizar paardengedrag, voor de experts???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:21

Ik ken deze dame niet, maar ik nam aan dat niet iedereen die interesse toont in de Monty methode bij haar terecht komt, vandaar de algemene waarschuwing dan met uit moet kijken met dat soort cursussen. Het gaat dan ook niet alleen om Monty. Waar het mij vooral om gaat is dat men niet moet denken dat een hapklare cursus voor elk paard werkt. Zoals er ook wel wordt gedacht dat de join-up iets is wat iedereen kan doen en bij elk paard werkt.
Individule begeleiding die langer dan 1 sessie duurt is belangrijk.
Demonstraties bv zijn er voor de glorie van de trainer en niet voor blijvende oplossingen voor het paard. De paarden daarvoor worden echt wel uitgezocht op kans op het meeste succes in 1 sessie.
Mensen moeten begrijpen dat er geen gebruiksaanwijzing bestaat die paarden in een klap veranderd. Het is over het algemeen een proces dat begint bij de mens die het paard dagelijks in handen heeft.

Het is fijn dat je even deze aanvulling hebt gepost, want het is heel belangrijk om het kaf van de koren te scheiden in deze bedrijven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:07

Eigenlijk had ik al gezegd dat ik het met lusitano eens ben en dat is nog steeds zo
Maar er moet mij wel iets van het hart.

Ik sta versteld van de vele adviezen om het paard eens flink op zijn plaats te zetten/flink op zijn donder te geven, want... zo schijnt iedereen behoorlijk zeker te weten.... het paard is dominant en moet zijn plaats weten.
Toch knap... dat mensen van achter hun toetsenbord een dergelijke diagnose kunnen stellen.

Want het verhaal geeft twee tegenstrijdige zaken; dribbelen en mesten=stress/angst en aanvallen in de wei= agressie.
Agressie kan worden veroorzaakt vanuit gebrek aan respekt voor mensen, maar ook omdat een paard zich bedreigd voelt.
Het ontstaan nooit zomaar.

Daarbij moet in acht worden genomen dat een verhaal van een eigenaar altijd subjectief is. Logisch. Zet 10 personen in dezelfde situatie en je krijgt 10 verschillende omschrijvingen van die situatie. Zo zitten we nu eenmaal in elkaar.

Kortom... om deze situatie goed te beoordelen zul je paard en eigenaar moeten observeren. En dan nog zul je een aardige achtergrond moeten hebben op paardengebied, een flinke kennis van zaken over gedrag en psyche en geen oogkleppen op, wil je het probleem helder krijgen.
Alleen dan is het mogelijk om een zinvolle reactie te geven, in de vorm van een training van paard EN eigenaar.
Dat is ook hetgeen een goede trainer doet.

Adviezen in het rond strooien met ' paard op zijn plaats ' zetten, met zweep de wei in etc kan, afhankelijk van het onderliggende probleem escaleren en leiden tot een paard wat zichzelf ervan overtuigd ziet dat mensen niet deugen of tot een zeer agressief paard.

Dergelijke gevallen los je niet even op met tips van Bokt en het verbijsterd me dat mensen, die toch zeggen dat ze veel paardenervaring hebben, zich daar toch aan wagen. Juist zij zouden dat moeten weten.

Bokt is een prima medium voor uitwisseling van info, tips, vragen over hoe iets aan te leren etc... maar oplossing van dergelijke situaties kunnen nooit op deze wijze worden gegeven (ook al wordt het hier doorlopend geprobeerd met de geeikte oplossing het dier aan te pakken... onbegrijpelijk als je geen benul hebt van wat er precies gebeurt tussen eigenaar en paard)

Een sterk voorbeeld van verkeerde inschatting situatie is die van de hond die een kindje vol in het gezicht beet en daartoe werd afgemaakt. Bij nader onderzoek na zijn dood ontdekte de DA nietjes in zijn oor. Het kindje had zijn oor zitten nieten en het dier had geen andere uitweg meer gezien in zijn pijn.
Nu zal deze eigenaar (of andere hulpzoekende eigenaar met agressief gedrag bij paard) er geen nietjes in slaan maar dat wil niet zeggen dat er niet iets erg mis kan gaan met de communicatie. En een eigenaar kan iets dergelijks nauwelijks zelf zien of beoordelen. Kunnen we allemaal niet.
Ik heb ook een situatie gezien met een paard wat zeer agressief werd bij de trailer. Probleem bleek echter ook hier miscommunicatie te zijn. De eigenaar miste een paar kleine signalen, schatte de situatie verkeerd in en reageerde daarom verkeerd. Gevolg was regelrechte agressie. De trainer kon deze situatie relatief eenvoudig oplossen, maar het was wel noodzakelijk om uitleg te geven aan de eigenaar waar het fout ging. Omdat je zelf als eigenaar zoiets nu eenmaal niet ziet (want dan deed je het niet)
Ik bedoel maar....
Je kunt een dergelijke situatie nooit of te nimmer beoordelen achter je toetsenbord aan de hand van het verhaal van de eigenaar, ongeacht hoe eerlijk en welwillend de eigenaar is.
Omdat het altijd een subjectief gegeven is.

Groot respekt dan ook voor de mensen die dit ook duidelijk aangeven.

Overigens... het veelgehoorde' dominantie' bestaat niet eens. Dominantie refereert aan rangorde en een rangorde tussen verschillende diersoorten is niet mogelijk. En no way dat een paard denkt dat wij ook een paard zijn. Ze zijn niet blind hoor.
Je hebt uiteraard wel gedrag zoals bv agressie.
Maar dat is een andere discussie :D
(Deze visie is ook voor mij nieuw, maar ik verdiep me er wel in omdat het boeiend en logisch is... het betreft wetenschappelijk onderzoek, geen idee van een of andere trainer of fluisteraar)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:32

Code
De staleigenaar brult dan eens tegen haar, of geeft een mep, en dan gedraagt ze haar beter... maar ook maar enkele minuutjes

Code
k moet er wel bij zeggen dat deze merrie aan de hand totaal niet dominant of aggressief is, je duwt haar zo terug op de plaats en ze luistert dan eigenlijk erg goed.

Code
O ja, haar "plakgedrag" vertoont ze altijd

Als ik dit lees (met de rest van je verhaal erbij) komt het bij mij over dat deze merrie flink met haar hormonen loopt te rommelen. Via een scan kun je zien of de merrie cystes heeft of niet.....

Daarnaast denk ik dat deze merrie een leider zoekt. Zolang een paard geen leider heeft zal deze de leiding zelf regelmatig proberen over te nemen. Echter blijkbaar is ze geen geschikt paard om leider te zijn en dat veroorzaakt dat neurotische gedrag.

Zet haar op haar plek, en wees keer op keer duidelijk met wat wel mag en wat niet. Dit hoeft niet met geweld en slaan, maar stilstaan is stilstaan en niet draven op de plaats.

Je kan haar wel samen steken met een ander paard, maar die zal dominanter moeten zijn dan wat ze zelf is. Anders leert ze alsnog weer dat zij de leiding wel mag nemen. En dat doet ze al teveel...

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:09

ElsB schreef:
Annemarie van der Toorn is juist heel felxibel én een echte paardenvakvrouw. Ze is Monty Roberts-instructeur, maar beperkt zich zeker niet tot één 'kunstje'. Ze kijkt wat het individuele paard nodig heeft en zoekt een oplossing voor dát paard. Gezien de forse problemen die TS heeft met dit paard zou TS er mijns inziens juist heel veel baat bij kunnen hebben om contact te leggen met Monty Roberts Nederland.

dat bedoel ik dus ook, ze kijkt naar het paard, bedenkt dan hoe lost ik het probleem op met dit paard, word terpekke bedacht en niet uit en boek opgezocht of zo, per paard is dit verschillend.
daarna komt de eigenaar in beeld, hoe die dit moet gaan leren op te lossen.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 20-07-10 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:11

Herkenbaar lijkt op mijn merrie in haar jonge jaren (altijd gedacht dat het met opvoeding te maken had)
Denk dat jouw merrie inderdaad een leider nodig heeft wat @potverdikkie zegt en dat heeft ze nog niet geleerd om zich te laten leiden.
Ik heb geleerd vooral rustig te blijven en heb ook verschillende tips om dit paard rustig te maken.
Ga ze hier niet geven omdat het beter is met behulp van een profesionaal wat @Lusitana aangeeft.
Wacht niet te lang, dit gedrag verandert niet (meer) vanzelf en je krijgt er een fijn paard voor terug.
Heel veel succes!

horsespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:22

Een joining-up, free-style, en gedragstherapie kan dit soort gedrag goed veranderen.
Ik kan wel eens langs komen..... ben expert op het gebied van probleemgedrag.

vriendelijke groet
Inge Blom
horse-spirit.nl

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:45

Ik heb ook een dominante arabische merrie. Ze is heeeel erg gevoelig voor voer. Dus ik weet niet wat jij voert? Ik ben van het krachtvoer af. Onbeperkt goed hooi en een beetje grasbrok. Van regelmatig vitaminensupplement erbij gaat ze stuiteren. Ik ben nu een half jaar bezig met freestyle/loswerken en grondwerk/lange lijnen volgende de methode van Emiel Voest. Ik heb hier goede begeleiding bij. Mijn merrie is enorm opgeknapt in het feit dat ze meer openstaat voor mij. Ik kan je wel gegevens pb'en als je dat wilt.

Succes! Het valt niet altijd mee...

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:08

Wat betreft cursussen en diverse methodes ga ik in zekere zin met Lusitana: er is niets wat voor ieder paard werkt. Was het maar zo simpel. Ik denk dat wij op ons bedrijf ons best doen om zo breed en open mogelijk naar dingen te kijken en zo samen met de eigenaar op zoek te gaan naar een oplossing. En nee, die oplossing ligt zeker niet in een standaard Join-Up en klaar is het probleem, verre van dat. Het belangrijkste is en blijft dat je in staat bent om je paard te lezen en hier goed op in te spelen. Op welke methode of wijze je dat doet is om het even.
Zoiets als een 'quick-fix' is er nooit, voor geen enkel probleem. Paarden leren alleen maar door regelmatige herhaling en na een eenmalige cursus of training zijn dingen niet bevestigd of ingetraind, dat is echt iets wat je zelf (het liefst onder begeleiding) zult moeten voortzetten. Wel denk ik dat de cursussen die worden aangeboden een eerste stap in de goede richting zijn.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:15

DDW1190 schreef:
ik mis de TS is dit topic!
nu worden er wel allemaal verschillende en tegenstrijdige dingen gezegd, maar wat vind TS nu zelf?

De Ts was, zoals ze reeds eerder geschreven had, 3 dagen op vakantie aan zee :D

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga het grondig nalezen allemaal nu!

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:42

hoi, las net het probleem. ik heb zelf ook een hele dominante merrie gehad (vloog me niet aan in de wei). deze was vier en op een gegeven moment gewoon niet eens meer te berijden.
iedereen op stal was er op een gegeven moment gewoon bang voor inclusief ikzelf. ik had het zover niet moeten laten komen, je moet gewoon dominanter zijn als de merrie. laten zien dat je niet bang bent, maar zelfs dan is een dergelijke merrie een moeilijk geval. die van mij is weg, heb ze vier weken gehad, maar durfde het niet meer aan. werd ook gewoon te gevaarlijk. Verder heeft een vriendin van mij een middel tegen merries die last hebben van gedragsproblemen tijdens hengstigheid en pismerries (moody mare heet het). middel staat te koop hier op bokt, kijk maar bij bonte bente.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:53

Ik herken dit gedrag sterk. Mijn merrie vertoont hetzelfde gedrag, soms in ergere mate en soms in mindere mate.
De laatste tijd, lees jaren, (nu ze ouder wordt, er meer paarden komen, ze weer een veulen heeft gehad, ze een peesblessure heeft) is haar gedrag grotendeels veranderd. Echter zijn er een aantal dingen die erin blijven zitten (zoals altijd nerveus/drammerig/drentelig met poetsen, opzadelen en opstappen).
Bij mijn merrie is het (in mijn ogen) geen gevolg van een bepaalde opvoeding of bepaalde manier van omgaan. Het zit in haar karakter. Haar hormoonhuishouding zal hier hoogst waarschijnlijk ook een rol in spelen.

Ik kan je zo 1,2,3 niet vertellen wat ik met mijn merrie heb gedaan om het gedrag te laten verdwijnen of te verminderen. Alles bij elkaar is het een lang verhaal, maar er is niet één ding wat het omslagpunt was.
Mocht je meer willen weten dan kan je gerust PB'en.

Ik snap dat mensen vormen van training aanraden, zoals Annemarie vd Toorn, maar persoonlijk denk ik niet dat dat echt het probleem zal verhelpen. Misschien zal het een deel van het probleem wel wegnemen, maar ik denk niet dat training de hoofdoorzaak is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:55

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb dergelijk gedrag ooit eerder eens gezien bij een merrie. Die bleek een tumor bij de eileider te hebben en daardoor veranderde zich de hormoonspiegel. Diertje was nauwelijks nog te handhaven...

Ik zou het paard voor de zekerheid door laten checken...maar ik lees dat die tip al vaker gegeven is in dit topic... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:57

Eerst zeker weten dat ze geen tekort heeft, dus idd magnesium te kort, wat bij veel paarden voorkomt...en ook bij mensen trouwens.

Dan die hengstigheid oplossen. Zet haar eens bij voor de box van een dekhengst, misschien dat de hengstigheid dan eens goed doorkomt en ik weet dat er ook een hormoonpreparaat op de markt is.

Ik denk dat je een pismerrie hebt en probeer eerst de hormonen te regelen eer je gaat aanpakken...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 23:05

Hier zijn we dan met een update! Tasmani staat nu niet in een kudde (kan hier in de buurt ook niet) maar met een onderdanige jonge merrie. Het is niet dat ze deze "dwingt" van hot naar her, maar leert haar wel veel! Zoals bvb "hoor je het halster, gat draaien en wegwezen"

Voorheen heeft ze wel in een grotere groep gestaan, (toen was ze nog niet van mij) waar ze zelf niet de dominantste was. Ze was toen nooit aggressief, maar kopieerde het gedrag van de leidersmerrie (die zich helaas ook niet graag liet pakken op wei). Voor de rest was ze niet bepaald close met de andere paarden, het leek wel alsof die haar wat meden owv haar nerveuze gedrag.

Vandaag komen we terug van vakantie en gaan naar de paarden. Tasmani ziet ons, draait zich, en neemt de jonge merrie mee (van ons weg-. De jonge merrie had echter zo iets van 'o joepi aandacht', dus die komt toch. Ok, Tasmani volgt (ondertussen staat mijn vriend jonge merrie te aaien), loopt ze hem gewoon omver (mijn vriend dus)! Wel niet aggressief, maar een serieuze boenk van, ophoepelen jij!

Dus nu hebben wij de paarden gescheiden (gewoon een stroomlintje, ze kunnen nog steeds langs elkaar staan of elkaar besnuffelen) en raad eens: de jonge merrie heeft zo iets van 'help wat doe je nu' en is even nerveus. Tasmani met haar 'verlatingsangst' staat erbij en doet ... NIKS!!! Alleen eens af en toe hinniken van héla niet zo ver weg jij en eens langs de draad STAPPEN!
Als ik zelf naar haar toe ga, hoef ik niet te vangen, madam hinnikt en laat zich zo doen!

Sorry als ik het zo stel maar volgens mij liggen de verhoudingen hier totaal verkeerd. Tasmani heeft zo iets van de jonge merrie en ikzelf, dat is mijn kudde. De mens dient om mij eten te geven, en nog wel redelijk vlug of ik geef er een duw tegen. Voor de rest heb ik hen NIET nodig. Ze liep nog geen half uur alleen of volgde mij gelijk een hondje zo van "hallo, zie je mij soms niet" maar zonder vervelend gedrag!

Het is misschien minder paardvriendelijk, maar totdat ik mijn verhoudingen in orde heb, en het paard mij ziet als leider + weet welk gedrag aanvaardbaar is en welk niet, blijven ze helaas apart. En ik heb inderdaad een plan van hoe ik ga reageren (corrigeren met de stem, nerveus gedrag negeren, goed uitvoerig belonen). Eens borstelen, afgewisseld met grondwerk, en onder het zadel (dat laatste heeft nog nooit problemen gegeven, behalve dat ze niet graag stil staat).

Mijn jonge merrie heb ik namelijk nog maar enkele weken, en ik wil haar echt wel correct opvoeden!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 06:50

ok... als dat maar goed is gegaan vannacht....

Had je nu niet beter de DA kunnen bellen vanmiddag en de situatie even zo laten dat ie was?

Paarden hebben geen probleem met elkaar hoor....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:07

joco,mag ik vragen waarom je niet in gaat op het advies van veel mensen om de merrie medisch na te laten kijken?
tuurlijk werkt dat draadje nu,maar het is niet normaal.
en wat je ook verteld dat de merrie in de groep gemeden werd door de andere paarden is een teken dat er iets mis is met de merrie.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:01

Ik ben het eens met ellepel, is het niet handig om alsnog de dierenarts erbij te halen zodat je eventuele medische redenen (bijvoorbeeld een verstoorde hormoonhuishouding) voor dit gedrag kan vinden en behandelen of in ieder geval uitsluiten? Het scheiden van de paarden is misschien alleen maar symptoombestrijding en als dat zo is dan pakt het de kern van het probleem dus niet aan.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:28

Ik denk zelf ook dat het een dominante merrie is. Ik had haar ook allang al een schop onder haar kont gegeven. Dit accepteer ik niet. Zeker als een paard pijn heeft zal hij door de kudde meteen onderaan de rang worden geplaatst dus ook bij ons moeten we altijd de baas zijn.

Wat ik wel heel onverstandig vind is nu de paarden uit elkaar halen! Ik denk namelijk dat er ook een stukje van verlatingsangst in zit en op deze manier zal je het alleen maar erger maken.

Edit: De leider worden doe jij niet door de merrie's uit elkaar te halen en dan de leider worden, jij moet al tussen hun 2 staan en dan zorgen dat je de leider word. Bij onze kudde hoef ik maar 1 schreeuw te geven en de paarden stoppen al met klieren.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:57

Ik vind het wel onzin om gelijk te roepen dat er wat mis is met de merrie als ze niet in de kudde staat, maar ernaast. Mijn merrie staat ook niet in de kudde, is redelijk dominant en erg gesteld op haar "ruimte". Als er een ander paard in haar buurt komt, wordt deze meestal met een blik en oren plat weer weggejaagd. Er zijn maar een paar merries waar ze mee overweg kan. De kudde (15 merries en 3 veulens) respecteert dit. Overigens mogen de veulens wel gewoon bij haar komen. Ik zelf heb totaal geen problemen met haar.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:11

aerdenhout1 schreef:
Oei oei oei..nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen, maar deze merrie zou bij mij een pak op haar..je weet wel...krijgen, die ze in haar hele leven nog niet heeft gehad!
Ik ben ik en Ik ben de baas! Of je nu, ik weet niet wat, hebt meegemaakt kan me niet schelen, maar IK word even niet opzij geduwd, meegetrokken, gebeten, getrapt, meegesleurd of aangevallen bij het eten geven!
Doe je het goed volgt een uitbundige beloning, ga je door, dan is daar ook de straf die een leider uit een groep je zal geven!
Let wel...ik kan een angstig en een mishandeld paard herkennen!
Ik haal uit dit verhaal een merrie die over een mens heen gaat en haar plek niet weet!

Amen!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:08

Hoi hoi, Even ter info, natuurlijk wordt de merrie nagekeken! Sorry dat ik dat niet vermeld had, maar gisteren was het een beetje een drukte na het terugkomen van vakantie. De da komt straks en de merrie wordt onderzocht!

Wat betreft het gescheiden zijn, dat gaat helemaal prima, elk graast op zijn stukje en er is totaal geen stress of spanning te merken. Beide paarden worden meermaal per dag aangehaald, en ook dat lukt goed. Ze komen alle 2 geïnteresseerd naar je toe, en ik kan met hen beiden bezig zijn, terwijl de andere staat toe te kijken in rusthouding.

Ik vind het prima zo. 'k Zeg natuurlijk niet dat dat zo blijft, verre van, maar dat valt even af te wachten hé. In ieder geval, de merrie wordt nagekeken vanavond!
En dat de paarden op zich geen probleem met elkaar hebben, dat zag ik ook, maar ik wil gewoon even dat wereldje doorbreken van "ik en mijn maatje". Bovendien kon je ze enkele dagen geleden geen meters scheiden of het was me een gedram! Nu kiezen ze er soms zelf voor om te gaan grazen uit elkaars zicht, in alle ontspannenheid.
Tuurlijk kan het allemaal keren, maar ik doe het stapje voor stapje. Voor mij is het makkelijker om met hen beiden nu een band op te bouwen, de merrie wordt nagekeken, en we gaan zo verder van dag tot dag. Na een paar weken zal het zich wel uitwijzen of ik er goed aan doe of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:26

TS ik denk dat jij na 25 jaar wel in staat bent om een paard op te voeden en te zien of het brutaal gedrag is. Maar je vriend moet ook proberen om mee op te voeden.

Ik zie het hier thuis, mijn paard is redelijk dominant, voelt zich ook leider van de 2 ponies, mag hij, maar niet over mij, maar hij heeft het wel een beetje over mijn man...die moet echt leren om duidelijk te zijn. Het gaat nu beter, maar hem liep hij ook omver en mijn paard is super opgevoed en ziet mij helemaal als de leider...

Voor jouw vriend kan het nl gevaarlijk worden, ik heb 2 van zulke merries gekend en dat waren kattekoppen, daar moest je heel erg kattig duidelijk tegen zijn.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:30

Heel stom... Ik moest hierdoor aan mijn hond denken, die was ook zo nerveus.
Het verminderde toen ik met haar ging hardlopen.
Misschien heeft je merrie dagelijks meer beweging nodig?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:57

@Russel: je hebt inderdaad gelijk! Vandaag kwam er een vreemde in haar stukje wei, en ja hoor, madam ging even brutaal doen! Ik had zo iets van ????????? wat doet ze nu, want als ikzelf de wei in ga is ze heel lief. Aait een "vreemde" haar door de omheining kan ze soms ook ineens zuur kijken en ik denk ook dat ze durft happen, doet ze bij mij nooit eigenlijk.
Heb vandaag geen problemen met haar gehad, en ze is nog steeds heel rustig op haar stukje. De andere merrie ook trouwens.
@equidea: ja daar heb ik zelf ook al aan gedacht, Tasmani zou beter af zijn met meer beweging. Ga je rijden fokt ze zichzelf ook enorm op in stap, maar laat je haar aan de lange teugel lekker draven op haar tempo, ontspant ze helemaal (ik ben voornamelijk een buitenrijder). Dat hardlopen is beslist een goed idee, maar daarvoor moet ik hun wel eerst leren dat apart zijn, niet eng is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:59

O ja veearts komt pas morgen, had vanavond een spoedgeval ...