paard in trailer krijgen, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:36

_Melissa schreef:
Ik ga ook een cursus doen bij petra vlasblom deze belooft ook dat het probleem binnen 2 uur opgelost is

Petra is echt een wondervrouwtje. Zij kan je zeker helpen. :j Kijk even op http://www.twomoons.nl. Ik heb nog nooit iemand gehoord waar het niet bij gelukt is. ;)

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:14

Weet iemand een vergelijkbaar persoon die in de buurt van Breda/Tilburg die op vergelijkbare wijze werkt?
Ik zou ook wel graag de garantie willen hebben dat het dan lukt, maar weet niet of dat reeel is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:30

Petra kan ook ik je wel aanraden! Tenminste, de ervaring die ik ken was heel goed.

cissy schreef:
dus??? paard heeft hele dikke middelvinger en TS heeft veel te weinig leiderschap.
Een goed leider wordt niet boos maar overtuigt door lichaamstaal en consequent te zijn en een perfecte timing te hebben....
Boos worden is onmacht en frustratie en dat gaat niet werken....

Om consequent te zijn moet je soms boos worden, niet ieder paard (of eigenlijk vrijwel geen) zal altijd vriendelijk zijn, en de leider ook niet. Ik weet niet of jij met boos gelijk iemand met schreeuwen en slaan voor je ziet, maar dat bedoelde ik niet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 06:56

_Lot schreef:
Dus jij bent nooit boos/streng voor je paard als deze vervelend/eigenwijs/eigenzinnig is?

In de post van de TS staat namelijk "het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over"

Ik ben wel streng maar boos nee, niet op het paard, het paard heeft het vertrouwen niet om in de trailer te gaan en er te blijven, er is waarschijnlijk iets met hem gebeurd wat hij echt niet leuk vond, ja als hij er een paar keer langs kon lopen ,ja dan zal hij dat weer doen dat moet dan voorkomen worden, en inderdaad ik heb pas 1 keer meegemaakt dat een pony bang was van een trailer, dat is gemakkelijk op te lossen, maar een paard overtuigen dat er niet in wil omdat hij op wat voor manier dan ook hij het vertrouwen in de mensen en de trailer is verloren is iets anders, dat zal ik niet oplossen daar boos op hem te worden er zijn dingen gebeurd onder weg of waar en hoe dan ook waardoor hij er absoluut niet in wil, wij zijn dan de gene om hem te overtuigen dat er wel in kan met vertrouwen,ik zou eerder met hem grondwerk gaan doen waardoor hij mij gaat begrijpen wat ik wil en hoe ik het wil, en hem wel overtuigen dat hij mij kan en moet vertrouwen, en er uit eindelijk in gaan, ze zeggen ook wel eens tegen mij je word ook echt niet boos hé, nee waar om, omdat het armedier het vertrouwen in de mensen achter hem bij het laden heeft verloren? nee we moeten hem het vertrouwen weer geven door onze rust en kalmte te bewaren, en hem leren om ons weer te vertrouwen. Dat hij er in kan zonder dat er wat gebeurd waardoor hij er niet meer in wilde. amen, een lang verhaal maar zo ben ik. ik hou niet van lange verhalen maar het is even niet anders. 8-)
Consequent zijn is anders dan boos worden, of zijn.
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 08-08-10 07:04, in het totaal 1 keer bewerkt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 07:00

cissy schreef:
_Lot schreef:
Dus jij bent nooit boos/streng voor je paard als deze vervelend/eigenwijs/eigenzinnig is?

In de post van de TS staat namelijk "het paard is niet bang, maar wil gewoon niet. en ze geeft niet zo makkelijk over"

dus??? paard heeft hele dikke middelvinger en TS heeft veel te weinig leiderschap.
Een goed leider wordt niet boos maar overtuigt door lichaamstaal en consequent te zijn en een perfecte timing te hebben....
Boos worden is onmacht en frustratie en dat gaat niet werken....

amem ;)

Mirel

Re: paard in trailer krijgen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 09:49

Mijn paard was ook met geen mogelijkheid op de trailer te krijgen.
De laatste keer dat ik weg ging heb ik er 3 uur over gedaan om hem er in te krijgen. En we hebbe echt alles uit de kast gehaald om het voor elkaar te krijgen. Ook ik dacht dat mijn paard niet bang was maar gewoon niet wilde.
Heb trailerladen met Janneke Buddendijk gedaan en wat bleek. Mijn paard vond het wel degelijk eng het was niet alleen een kwestie van niet willen. Hij had het alleen te druk met iedereen on de gate te houden om zijn stress te laten zien.
We zijn er nu nog lang niet maar het gaat in elk gaval al een stuk beter.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:32

wij zijn het tenminste samen eens Montyjansen! :)

_Lot schreef:
Om consequent te zijn moet je soms boos worden, niet ieder paard (of eigenlijk vrijwel geen) zal altijd vriendelijk zijn, en de leider ook niet. Ik weet niet of jij met boos gelijk iemand met schreeuwen en slaan voor je ziet, maar dat bedoelde ik niet.

9 vd 10 keer is dat wel zo, dat mensen boos worden, je moet niet boos worden je moet respect eisen, dat is wat anders dan boos worden.
Boos zie ik als een negatieve input, respect eisen niet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:22

Een paard is niet bang voor een trailer, nee voor de mensen er omheen, de geluiden, de hart kloppingen van de omstanders/helpers ,eigenaar,aangeraakt te worden als hij er in of bijna in staat,de stang die er koste wat kost in moet omdat hij er bijna in staat. _-:(
Dus denk om je ademhaling, adem diep in en uit, zeg wat je wil en blijf dat herhalen, ik zelf klik altijd met mijn tong als hij vooruit moet, maak geluid met mijn mes op de sluiting waar de stang in moet, tot hij daar niet meer op reageerd, trommel op zijn lijf waar die dan maar aan moet wennen, na aanhouden loopt hij er wel een keer in. 8-)

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:31

ik heb ons paard echt voetje voor voetje geleerd de trailer in leren gaan in totaal ben ik er 1 week mee bezig geweest en daarna ging hij er altijd goed in!

het kan zijn dat je paard een nare ervaring heeft met trailers, dus ik zou proberen helemaal op nieuw te beginnen alsof hij nog nooit op een trailer is geweest.

ja kan ook proberen om eerst met je paard in de bak wat grond/volgwerk te doen en dan gewoon zonder te trekken of ook maar iets in je houding/positie te veranderen de trailer op te lopen.

als dat allemaal niet helpt zou ik toch opzoek gaan naar een soort paardenfluisteraar, ik weet natuurlijk niet waar jij woont maar ik heb gekeken op google op "wederverkopers barefoot (en dan hier plaats)" ik woon in groningen en dara ben ik zo een hele aardige vrouw tegen gekomen die ook soort paardenfluisteraar is en mij heel goed helpt met de problemen van mijn pony.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 08:53

Trailer laden moet je ook gewoon leren! Ik heb met mijn paard eerst 1 maand geoefend voordat ik echt op pad ging! Gewoon laten ruiken en geen druk niks. Ik ben in de trailer gaan staan en opeens liep ze er ook gewoon in! Ben haar na het rijden ook gaan voeren in de trailer, dus lekker biks laten eten en daarna er weer uit. Nu laad ik haar helemaal alleen, laat haar zelf erin lopen doe stang dicht loop naar voor en zet haar vast.

Je moet er wel echt de tijd voor nemen en niet haar ineens de trailer in willen laten gaan terwijl je weg moet maar juist oefenen als jeniet weg moet.

Kellywyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:32

Mensen die ik ken hebben dit probleem ook, echte probleem paarden.. Hun doen gewoon een longeertouw erachter langs en desnoods een béétje bang maken met een klapperende kliko achter haar zodat ze denkt; oja, laat ik er nu maar inlopen, dan ben ik wel veilig. En dan belonen als ze erin staat, of als ze net bijna erop staat de laadklep gewoon omhoog tillen. Is erg zwaar, maar oké.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:32

In september geeft *** Parelli instructeur Michael Grohmann een demo over trailer laden.
Op stal Wennekers in Aalsmeer. Is niet al te duur (5 euro) en misschien hou je er een paar goede tips aan over.

Op www.equi-unity.nl staat meer info. Geloof dat je je paard zelfs op kan geven als demo paard. Maar dat kan lastig worden als de trailer het probleem is :P

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:22

mnkortleve schreef:
Sorry dat ik binnen val :o , maar Cissy geef je les daar in?
Ik heb er hier 2 die niet of zeer slecht de laden zijn en jij zit natuurlijk niet ver uit de buurt.

Met niet veel meer woorden dan dit heb ik contact opgenomen met Cissy, mij lukte het niet heb van te voren ook niet gezegd wat voor trukendoos ik geopend had om een poging te wagen om ze er in te krijgen :o
En dan met reden dat ik weet dat die doos gewoon gesloten had moeten blijven, want het was toch echt de verkeerde doos en daar kom je dan achter als je bezig ben, maar goed dat paard moet er op en tja dan die doos maar. :o :o
Nu wil ik hier wel vertellen wat er in mijn doos zat hoor. ;)
Een longeerlijn, longeerzweep, flinke handen, een boze stem, weinig geduld, zenuwen, spierballen, stevige schoenen met stalen neuzen en een hubbie die boer is en die een koe naar binnen wil jagen en dat in een zo kort mogelijke tijd. :D

We hebben tussendoor flink staan kletsen, volgens mij is dat paardenmensen eigen raken niet uitgepraat over die knollen :D maar besef van tijd ben ik dus even kwijt := ik gok dat we binnen 3 uur 2 paarden op de wagen hadden langer was het zeker niet langer eerder korter met dat prutsmuts van ons tussendoor :=
Ik had absoluut niet verwacht dat het zo lukken althans misschien wel zou lukken, maar zeker niet in zo'n korte tijd op een gegeven moment stonden we elkaar gewoon verbaasd aan te kijken en moesten we soort lachen was dit nu alles.... ja dit was alles... de juiste dingen op het juiste moment. :Y)
Ik heb heel wat geleerd had het zeker niet alleen voor elkaar gekregen.
Bij allebei was een andere aanpak nodig, maar ze liepen er op een gegeven moment zo in, morgen ga ik het zelf proberen en wat uitbreiden lekker poetsen er in en als alles goed gaat een keer rijden, maar nu nog niet het moet eerst ontspannen zijn.

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn berichtje en lezen jullie de berichtjes van Cissy goed, want bij mij heeft ze zeer goed werk verricht :Y)

patriciakk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:33

hallo allemaal,
leuk om dit onderwerp even mee te lezen.
ikzelf heb menig problemen gehad met het laden van de pony van onze dochter,schat van een pony,kleine c pony...maar zodra ze moet laden...pfff
ze had haar eigen methode om er in te gaan,aan de zijkant tegen de trailer hangen,ik in de opening van de trailer,halster touw aangespannen(niet trekken)beetje kletsen tegen haar,5 min wachten..vooral geen druk uitoefenen,trekken,boos worden,eten voor haar neus,gewoon geduld)na 5 min liep ze er zo in,ze draaide zich er zo in.....
zolang niemand zich er mee bemoeide ging het goed.
paar maandjes geleden is het goed fout gegaan,ze was gespannen,want we moesten ergens heen om zadels te passen,na een uurtje gingen we weer laden,maar haar spanning was zooo groot,dat ze niet te trailer in ging,ze heeft toen gesteigerd en klapte met volle vaart achterover,goddank tegen een heg,want anders was het goed fout gegaan.ik lag op d grond,vinger uit de kom,pees gescheurd,dus snel naar het ziekenhuis,pony gelijk verdoofd met sedalin,want die ging er op de de normale manier niet meer in.
week erop moesten we op wedstyd,half uur bezig geweest op de manier die hier dus als goed omschreven word,weer gesteigerd,en gevallen,maar toch vol rust verder gegaan,na half uur inneens erin,terug weg na 10 min.
daarna is ze 6 weken op de wei gegaan,moets ze ook heen en terug met de trailer,maar dan staan er een shetje bij ,ja dan loopt ze er gelijk in.
we gaan nu v.a volg week oefen met haar 3x per week,zodat ze e weer gewoon in gaat.
een vriendin van mij oefent met haar,zij doet het ook zoals op vele cursussen word omschreven,veel geduld,zonder touwen,zwepen bezems enz.....
want zoals al omschreven word,en ik ben het daar mee eens...een paard of pony moet er zelf in gaan zonder poespas,hij moet zich veilig voelen.en met slaan los je niets op.
we gaan nu dus druk oefenen,ikzelf moet daarna leren om het vertrouwen terug te krijgen van het laden,want het probleem ligt nu ook bij mij,ben nu nog aan het revalideren met mijn vinger,gaat nog wel even duren.
maar met veel geduld komt het vast goed.

succes allemaal

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:53

meldt zich weer, vd week dus bij Mnkortleve geweest, woonde toch bij mij om de hoek en we hadden elkaar al een keer ontmoet dus geen probleem om even te gaan helpen. Juist leuk om te doen :)

Inderdaad in ruim 3 uur twee paarden die anders echt de trailer niet op gingen geladen. Tussendoor lekker lopen kleppen over paarden inderdaad :D
En het laden ging niet eens in een trailer maar op een wiebelige veekar! Met een gladde klep en plankenvloer, niet gek dat ze dat eng vinden :+
Ze had van tevoren inderdaad niet verteld wat er al geoefend was, had ook niet uitgemaakt overigens want ik kijk toch gewoon naar het paard en de reacties op dat moment en niet naar het verleden. Mijn ervaring is dat de eigenaar het vaak toch niet goed heeft aangepakt dus wat heeft naar het verleden kijken dan voor zin??

Het eerste paardje viel alles mee, ze had gewoon wat aanmoediging nodig en een perfecte timing en was eigenlijk heel makkelijk opgelost. Ze was er best relaxed onder eigenlijk. Voor Miriam was het even wennen dat ze veel dingen die ze eerst deed nu niet meer moest doen en vooral op dr eigen plek moest blijven staan en meer met het leadrope moest werken en het paard het meeste werk moest laten doen. Dat was even omschakelen.

De tweede vond het leuk om zich in de wei niet te laten vangen dus veel van de totaal 3 uur dat we beide paarden in handen hebben gehad ging daar al aan op, de rotzak :D
Maar goed, we hebben m gevangen en aan het werk gezet.
Hij vond het echt doodeng en dat de latjes op de klep net te ver bij elkaar vandaan zaten was niet echt handig voor hem, hij gleed dan makkelijk weer terug op de klep, maar na een beetje overredingskracht ging hij toch.
Toen was hij de 1e keer boven en ging door zn benen, hij was ineens een stuk kleiner zo eng vond ie het! Zo grappig om te zien maar niet handig om te oefenen... ;)
Hij had een soort drempel ter hoogte van zijn schouders en de overgang van de klep naar boven en het heeft even geduurd voordat hij verder durfde zeker omdat het hem te glad was, hij was ook zelf wel een beetje lomp met zn voeten neerzetten dus we moesten echt even geduld hebben.
Toen dat eenmaal zover was ging hij zelfs een keer in draf naar boven! Stoere vent!

Omdat hij het nog wel eng vond hebben we m eerst een paar keer omgedraaid boven (dat is dan weer een voordeel van een veekar, meer ruimte :) ) en later achterwaarts er af. Zijn ervaring is heel goed geweest en als het goed is loopt hij er wel weer makkelijker op de volgende keer, even afhankelijk van wat Miriam ermee doet...

daarna nog 2 uur aan de keukentafel over paarden zitten kleppen terwijl de kip in de oven langzaam gaar werd en een heerlijke geur door de keuken verspreidde, mjammjam, kreeg spontaan trek! Hahaha!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 00:38

Moet daar natuurlijk toch weer even op reageren :D
Vond jou gezicht ook wel heel grappig toen je die veekar zag staan. _O-
Is idd geen trailer, maar een gammel ding met een korte klep, ''losse'' planken, dat giga veel herrie maakt en ook nog eens flink beweegd als ze er in en uit gaan, o wat eis ik toch veel van mijn paarden kan ze zeker geen ongelijk geven als ze daar niet in willen. :+
Normaal worden er koeien in vervoerd en in enkele noodzaak een paard bijv met een keuring in de buurt of als ik naar de veearts moet.
Ik rij geen wedstrijden oid, maar vind het wel een heel prettig idee dat als de nood aan de man is dat ik mijn paard ook in een trailer krijg. :Y)
Voor mij was het idd omschakelen ik loop te veel, doe te veel, zeg te veel.
Verder heeft Cissy verteld hoe het gegaan is heel goed dus, ik wil alleen nog aan vullen dat ik er de andere dag en de dag daarna weer mee geoefend heb helemaal alleen en dat is super gegaan een kleine aarzeling bij beide maar toch zo er weer in.
Ik wil het eigenlijk nu dagelijks blijven oefenen gewoon er in lopen lekker poetsen daar binnen, want Bravour is nog wel nerveus als hij er in staat rijden durf ik nu nog niet aan met hem eerst de rust er in en dan zien we wel verder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:34

vandaag wonder boven wonder mijn angsthaas op de trailer gekregen!
We hebben lekker de tijd ervoor genomen en hem een touwhalster met lange leadrope om gedaan. Steeds druk gegeven tot hij een pas naar voren deed en dan los gelaten. Gister avond hebben we hem op de klep gekregen en vandaag is hij in 3 kwartier tijd 6x de trailer in en uit gelopen. Ook heb ik hem stil laten staan in de trailer en het enigste wat hij eng vond was het wiebelen van de trailer! Ook steeds meer het wandje dicht gedaan naast hem. Morgen weer verder tot we eindelijk de trailer helemaal kunnen sluiten en we kunnen gaan rijden. Ik vind het fantastisch omdat meneer (10 jaar) een enorme angst heeft voor trailers en vee wagentjes en vooral dat het zonder veel druk ook lukt.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:49

Mijn paard is ook moeilijk te laden. Wat ik in de afgelopen jaren -tot ik een trailerlaadcursus ging doen - allemaal voor adviezen heb gekregen..... Echt te gek voor woorden! Ik heb daar heel veel van geleerd. Ik kan mijn paard het beste alleen laden. In alle rust én op een rustig moment. Ik stuur echt iedereen weg tegenwoordig. En zorg dat ik alle tijd heb. Heb ik die niet, dan gaat het niet lukken. Het is geen onwil; hij vindt het gewoon reuze spannend.

Goeie les: stuur iedereen weg met al die goede bedoelingen, neem de tijd en behandel je paard met respect!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:05

Eigenlijk is dit allemaal te gek voor woorden.
Als je een veulen leert om eerst samen met de moeder( twee-paards trailer, veulen eerst erop, dan de moeder er naast) de trailer op te gaan, zeg als ze drie weken oud zijn. Dan is er echt niets aan de hand. Het veulen kan je erop duwen. Na een of twee keer, gaan ze er echt zo op, met begeleiding en de merrie er naast.
Als ze drie jaar oud zijn, weten ze dit nog precies. Ze gaan dan altijd (!) zo de trailer op.
Er wordt gewoon veel te lang met de eerste keer gewacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:22

Was het maar zo makkelijk Johanna! Er hoeft soms maar 1 negatieve ervaring met de trailer te zijn en sommige paarden zijn verpest voor het leven!!
Jij kan het nog zo netjes en goed doen terwijl een ander hetzelfde paard zomaar kan verpesten door bijv haast of verkeerde rijstijl met de auto voor de trailer.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:01

rapido schreef:
Was het maar zo makkelijk Johanna! Er hoeft soms maar 1 negatieve ervaring met de trailer te zijn en sommige paarden zijn verpest voor het leven!!
Jij kan het nog zo netjes en goed doen terwijl een ander hetzelfde paard zomaar kan verpesten door bijv haast of verkeerde rijstijl met de auto voor de trailer.

Dus het ligt aan de mensen............
Het is dus niet, help mijn paard wil niet op de trailer, maar,
help ik weet niet hoe ik een paard moet laden :D

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:51

Jeetje ik schrik een beetje van het geweld wat ik in sommige verhalen lees,
alle paarden zijn claustrofobisch omdat ze op een trailer niet kunnen vluchten,
als alles altijd goed gaat en de chauffeur netjes rijd is er vaak niks aan de hand maar als een paard een vervelende ervaring heeft gehad en niet kon vluchten beginnen vaak de problemen,
ga zelf maar eens in een rijdende trailer staan je zult verbaasd zijn hoe je je best moet doen bij een rustige rijder om je evenwicht te bewaren kun je nagaan als hij plotseling moet remmen of een bocht te snel te hard neemt,
het verhaal van Jua is de manier, zo doen wij het ook altijd en het werkt altijd
vooral de rust en het leiderschap zijn van groot belang,

succes

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:15

K lees dat het al geprobeerd is met de longeerlijn(en), maar daar zijn ook weer verschillende manieren in he.. En natuurlijk hoe de mensen erom heen zijn, dat scheelt ook een hoop.

Ik denk dat ik het gisteren gevonden heb voor mijn paard, ook zo'n "ik heb geen zin, ga er lekker zelf in" paard. We waren eerst zelf aan het kl.t.n, op verschillende manieren. Niet allemaal even vriendelijk, maar dat liet hij dan ook wel even merken. De staleigenaar kwam erbij, met DE oplossing voor m'n paard. Want ja het is wel voor ieder paard verschillend..

1 iemand stond in de trailer en hield het hoofd met zicht in de trailer, 1 een longeer lijn zonder druk om de kont en een voor in de trailer bij het deurtje met een schep biks. Degene met de longeerlijn begon zachte trekbewegingen te maken met de lijn, en stopte dan even. M'n paard reageerde door even te smakken en te likken. En iedere keer als die zachte trekbewegingen kwam en gingen, ging mijn paard een stukje verder de trailer in. Rust, tijd en geduld was dus de gouden tip. Op de wedstrijd hebben we het zelf hetzelfde gedaan, en weer succes. Ik was super blij, en hoop dat we het de volgende wedstrijd weer zo kunnen doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:07

Johanna59 schreef:
Het is dus niet, help mijn paard wil niet op de trailer, maar,
help ik weet niet hoe ik een paard moet laden :D
helemaal goed, jij gaat door voor de wasmachine! :D

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 07:46

cissy schreef:
Johanna59 schreef: