verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:16

suus_ schreef:
Nee, mijn paard heeft mij geleerd dat geduld hebben heel belangrijk is en anders kun je met haar écht niets bereiken.

Ik heb er zo een die het bij de 1000e keer een dekje op haar rug krijgen nog steeds eng vindt, bijvoorbeeld :+

zo eentje heb ik ook, ik moet haar echt voorzichtig zadelen, tja ik weet dat het zo is en daar hou ik dan rekening mee. Als ik tegen een probleem oploop wat ik niet opgelost krijg, dan ga ik weg en probeer het de volgende keer anders op te lossen.
Laatst verloor ik mijn geduld toen ze zich niet liet pakken in de wei, dit is een probleem waar ik alle 5 jaar dat ik haar heb al tegenaan loop. Ik heb dat een hele tijd "opgelost" door op een klein apart stukje van de wei voer te zetten en haar daar naartoe te laten lopen, alleen we staan nu op een enorm weiland en ik heb daar niet zo'n klein stukje. Ik was echt des duivels, ben met stoom uit mijn oren weggegaan. De volgende dag een andere tactiek toegepast, heb een uur met haar meegelopen, maar op een gegeven moment bleef ze toch staan. De volgende dag bleef ze na 17 minuten al staan (me vriend had geklokt ;) ). Inmiddels zijn we zover dat ik haar gewoon kan pakken, je hebt met een paard gewoon veel geduld nodig. Als ze echt vervelend zijn dan probeer ik het altijd met mijn stem op te lossen, daar zijn ze toch wel gevoelig voor hoor :j

Jessix

Re: verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 10:39

Ik heb moeten leren mijn geduld te bewaren. Vroeger kon ik ontzettend boos worden! Ik had echter te maken met een paard waarbij boos worden alleen maar averechts werkte.

Inmiddels heb ik geduld. Ik word nergens meer boos om. Het is tenslotte een dier waar je mee te maken hebt en die reageren anders als een mens. Ook hebben ze andere redenen om iets wel of juist niet te doen. Aan mij de taak duidelijk te zijn zodat zij begrijpen wat ik van ze wil. Ik wil een vertrouwensband die ik altijd in tact wil houden. Boos worden kan ik daarbij niet gebruiken. Ik beloon hun goede gedrag en negeer het "slechte".

Het werkt prima voor mij en het geeft me bovendien een heel goed gevoel om op die manier om te gaan met mijn paarden.

bonikaodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:54

ja, mijn paard als we aan het wandelen zijn.. gaat ie altijd stoppen en dan krijg je hem echt niet vooruit!:S dus dan krijgt ie echt een harde klap, en soms luistert die soms gaat ie echt niet door, maar dan rijd ik ergens anders heen enzo, en dan doet die het weer wel!
maarja ik denk dat hij het echt niet leuk vind om te wandelen. want in de bak doet die echt zijn best!
weet niet wat er in het verleden gebeurt is met hem ;( hij werd niet zo goed verzorgt dat weet ik wel! alleen maar eten gegeven en dan in de stal staan en wei dusja, en mensen die niet konden rijden een bosrit erop.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:01

ja soms.... ik heb een 13jarige merrie,
maar soms dan vergeet ze dat welleens. dan schrikt ze van dingen die waar we al honderden keren langs zijn geweest. ze maakt daarbij zulke nare bewegingen dat we of bijna onderuit gaan, of ik het in mijn rug krijg/er half naast hangend, of in de les lopen we bijna iemand ondersteboven.

maar het heeft geen zin om boos te worden, want ze doet het vanuit opwinding/zenuwen. dus kan haar beter kalmeren en uitschelden op een lieve toon...hooooo maaar domme doooos.

soms werkt het haar even zachtjes op haar plek te zetten. maar niet te vaak dan raakt ze beledigd.

ach ik doe mij best het lek voor haar te houden, zij doet haar best omdat ze het leuk vind.

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:03

Had het laatst bij een jong paard wat ik rij, stuurde hem op de volte in galop en ik wilde rechts en hij links(maakt hij af en toe een spelletje van) en ik kreeg hem naar rechts en toen werd ie boos en ik voelde hem helemaal opblazen en die rug bol maken en zich klaar maken voor een bokserenade }> (en wanneer hij begint stopt hij niet meer :+ ) en toen heb ik even een brul gegeven: 'JE WAAGT HET NIET HOOR!!!!' en toen had hij echt zoiets van ooeeehhhh.. ik doe het toch maar niet :D Hij is daarna gewoon heel braaf geweest! :+

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:45

Nee niet echt snel, alleen ik heb een lekkere puber en die wil dan voor 't stal gebouw echt niet stil staan,
en dan blijft ze maar aan de gang en dan krijg ze toch wel een tik en/of een ruk aan 't halster touw.
Mijn "probleem" is trouwens dat ik te lief tegen mijn pony ben, dus ik probeer niet alleen streng kwa stem te zijn,
maar ook te snappen, dat ik haar best een tik mag geven als ze te ver gaat.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:21

ik verlies niet snel me gedult.
ik heb me paardje nu ongeveer een jaar.
in het beging regelmatig een grote mond gegeven naar haar,
een tik tegen haar neus met me hand.
een schop.
tik met de zweep.
ze had allen geleert hoe de dingen niet moesten.
ze kon niet stilstaan aan de muur.
ze liep dwars door me heen/over me heen.
voetje geven om de hoeven uit krabben begon ze te trappen.
en nog wel meer van dat soort dingen.
ik hoef nu soms nog een grote mond te geven.
als ze echt niet luistert geef ik haar nog wel is een schop.
maar dit is eigenlijk niet meer nodig.
ze blijft nu keurig stil staan aan de muur (ook als ze niet eens vast staat)

allen met rijden krijgt ze nog wel is een tik met de zweep of een grote mond (omdat ze dan heel drammerig kan zijn en echt haar eigen kan op wil)

FELINExxPINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 04:08

Ik verlies echt niet snel mijn geduld bij paarden. Als ik Pino poets en hij doet irritant negeer ik het een beetje en zeg ik een beetje suf 'Pino doe nou is niet, hou nou eens op' en meestal stopt hij uiteindelijk wel. Als ik hem aansingen staat hij heel irritant heen en weer te lopen, dan ga ik gewoon rustig verder maar zodra hij niet uitkijkt en mij omver duwt, duw ik hem gewoon terug. Maar slaan doe ik eigelijk nooit, alleen als het gevaar kan voorkomen.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 17:37

Ik ben wel behoorlijk geduldig, vooral als m'n paard iets echt eng vindt, loop ik er gerust 10x naartoe om d'r te laten kijken ;) Maar als ze me bijt dan geef ik d'r wel een pets hoor.. bijten mag echt niet vind ik! En als ze me omver loopt dan duw ik d'r hard weg. Soms met rijden verlies ik ook weleens m'n geduld, vooral met doortanken in de galop/draf, dan geef ik wel eens een harde tik met de zweep

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:00

DNIEZE schreef:
Ik was een keer zo boos op mijn paard, omdat ik met hem aan het grazen was aan de longeerlijn en ik wil terug lopen naar stal. Hij rent opeens keihard weg en ik erachter aan gesleurd op de dijk.
Nou ik was zo geschrokken en boos maar ik had hem toen maar een ruk aan ze touw gegeven.
Toen stond die daarna in ze stal ik was me longeerlijn aan het losmaken en hij dieuwt me zo omver, ik pak het longeerlijn en gaf hem er toen een klap ermee.
2 minuten later voelde ik me alweer heel erg schuldig maar omver dieuwen heeft die nooit meer gedaan. :)

En soms krijgt die wel eens een tikje op ze neus als die probeert te happen of als die me heel de tijd loopt uit te dagen.

Ik heb jaren met behoorlijke rugklachten gelopen en daar heeft meneer fjord misbruik van gemaakt. Hij kon wegrennen zonder dat ik hem tegen kon houden. En naar mijn idee begon het de laatste tijd steeds vaker voor te komen, we staan aan een rustige doodlopende weg maar meneer heeft al 2x losgelopen op de tegenoverliggende parkeerplaats. En als hij een keer rechtsaf gaat ipv links dan hebben we een groot probleem.

Vorige week wou ik longeren en deed hij het weer. In eerste instantie was ik rustig want dan kan ik hem zo weer pakken maar toen ik hem weer op de volte zette en hij weer ging kon ik me niet meer in houden. De week daarvoor was het ook raakt en toen lag bijna mijn arm in de prak.
Nou mocht ie echt lopen van me. Ik voelde me behoorlijk klote en dat is zacht uitgedrukt maar kennelijk heeft het wel geholpen want het gaat nu weer goed. Ik hoop dat ie nu weer door heeft dat IK de baas ben en niet hij. Tot nu toe gaat het weer goed maar ik sla de fase 1,2,3 en 4 wel direct over. Het is ookm alleen dat ineens wegrennen voor de rest is ie super braaf.

_Fleurtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:43

Ik verlies eigenlijk nooit mijn geduld, maar als hij een correctie nodig heeft, geef ik die natuurlijk wel.

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 17:50

Ik verlies haast nooit mijn geduld alleen toevallig vanmiddag even wel :o
Ik was aan het longeren en Polly vertikte het om gewoon een rondje te lopen een halfuur lopen prutsen en toen was ie het gewoon spuugzat meneer heeft een flinke klap gekregen tegen zijn reet met de zweep en hij zou lopen al duurde het nog drie uur! Gelukkig deed ie het daarna wel :) Meestal luistert hij gelukkig dus verlies ik bijna nooit mijn geduld!

SuuZ_AnnuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:11

Als ik m'n geduld verlies dan stop ik even waarmee ik bezig ben, iets anders doen en opnieuw proberen. Je hebt je jezelf en je paard er alleen maar mee als je je geduld verliest

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:17

niet echt bij die van mij, maar moet wekelijks een paar keer een groep paarden uit de wei halen. Er zitten er echt een aantal tussen die 0,0 opgevoed zijn en door je heenrennen als een olifant. DAn kan ik zo ongelooflijk pissig worden en echt eens een ontiegelijke ruk aan het touw geven als ik geen reactie krijg. Verschrikkelijk vind ik dat, loop er normaal gesproken 2 tegelijk, omdat het best een stuk is, maar heb echt geen zin om achter 2 paarden aan te skieën, over een drukke parkeerplaats.
Maar als ik dan heel eerlijk ben, ben ik vooral nijdig op baasjes, die hun paarden geen manieren leren. ZO irritant!

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:30

Ik denk niet dat een tik geven iets helpt, ik ben er niet zo voor. ook niet het gebruik van een zweep. Ik ben het wel met suuz annuh eens dat het voor beide geen zin heeft om je geduld te verliezen.

ldeGraaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:36

het paard waar ik op rij gaat als het hem te moeilijk word heel hard rennen.
vaak geef ik hem dan een tik met de zweep(niet te hard hoor)
Maar vaak word het dan alleen maar erger. dus als ik merk dat mijn geduld op is stop ik maar met rijden
want als ik er tegen in ga dan word het alleen maar erger.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:37

ik roep dan altijd; JEGOO KAPPEN NU!
meestal luisterd ie daarna wel.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:35

Ja zeker := als ze gewoon NIET stil gaat staan.. meestal word ik dan even heel boos maar dat heeft ze dan wel verdiend, ik doe haar nooit echt pijn, meer corrigerend.

(dit dan in galop op buitenrit als ze er vandoor gaat)

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:32

verlies ook weleens mijn geduld. denk dat dat iedereen weleens gebeurt als het even niet gaat zoals gepland. wat ik dan in eerste instantie probeer te doen is me te bedenken waarom mijn paard niet doet wat hij moet doen. is het etteren, snapt hij iets niet, of ligt het aan mij? vooral dat laatste is iets wat vaak voorkomt, meeste problemen tussen paard en ruiter beginnen met de ruiter. ik probeer dus zoveel mogelijk te reflecteren als ik aan het rijden ben, en ik verlies mn geduld nog weleens. advies is dan gewoon even rustig aan doen tot je gekalmeerd bent.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:18

Ik heb geleerd als ik me echt irriteer aan hem dat ik geduldig blijf, en als het echt te erg wordt(komt bijna nooit voor!)
dan stap ik af.
Mijn instructuur heeft me geleerd tijdens het rijden veel rijtechnisch op te lossen.
Vaak is geduld echt een schone zaak, slaan doe ik nooit.
Meestal ligt het aan mij, doe ik iets niet goed, geef de verkeerde hulp, waardoor hij niet weet wat hij moet doen.
Ik ben van mening dat slecht gedrag negeren, het goede belonen.
Bij mijn paard werkt dat super, dan heb ik natuurlijk ook een superpaard :D <3
Mijne is gelukkig makkelijk in de omgang en met rijden!
En natuurlijk wordt ik ook wel eens boos, maar dan stap ik nog liever af dan dat ik hem ga slaan, dat helpt echt helemaal niet
Ik heb ook wel es mijn dag niet en zo ook mijn paard en dat mag!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:21

Ik verlies nooit m'n geduld. Bereik er niks mee...

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:50

Ik heb 'n nieuw paard van 3, als ik hard roep: ,, HÉ! " dan schrikt hij al hihi *\o/*