Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rapido schreef:Kom ik even met mijn ,,afdankertje,,
Ik heb 6 jaar geleden een lieve ruin gekocht en hem veel geleerd (was een echte angsthaas en kon niks) omdat hij mij niet de voldoening gaf die ik zocht heb ik een quarter merrie gekocht (ik rij western) en de ruin min of meer aan de kant geschoven!
Hij is nu 10 jaar en ik heb hem te koop gezet voor weinig want wil dat iemand anders wél plezier met hem heeft. Ik gun hem de aandacht ook want hij staat nu in een Hit-stal waar hij het wel naar zijn zin heeft maar waar ik niet vaak naar toe ga.
Maar dank ik mijn paard dan af?
ik vind van niet.
je moet plezier hebben in wat je doet en als je niet verder komt met waar je mee bezig bent dan kun je kiezen of te blijven steken hier in of een paard naar je wens te kopen en daar mee te kunnen bereiken wat je wil.
Een ander zou in jouw ,,afdankertje,, wel zijn droom paard kunnen vinden.
Ik zeg; je leeft maar 1x en doe wat je dus graag wil doen en soms moet je daartoe een besluit nemen die je erg aan je hart gaat maar die wel het beste voor je kan zijn.
blue_kim schreef:ja maar er zit nog wel verschil in dat die van jou pas 10 is. die heeft nog een heel leven voor zich. maar je komt op MP bv een hoop paarden van rond de 20 tegen die als gezelschaps dier worden aangeboden omdat de eigenaar er geen 'tijd' (lees geen zin) meer voor heeft. en dat vind ik gewoon sneu voor het paard. wordt op zn oude dag uit zn vertrouwde omgeving weg gehaald om in veel gevallen bij een handelaar terecht te komen en daar als gezond rijpaard weer verkocht te worden.
Niks mis mee toch?tita schreef:blue_kim schreef:ja maar er zit nog wel verschil in dat die van jou pas 10 is. die heeft nog een heel leven voor zich. maar je komt op MP bv een hoop paarden van rond de 20 tegen die als gezelschaps dier worden aangeboden omdat de eigenaar er geen 'tijd' (lees geen zin) meer voor heeft. en dat vind ik gewoon sneu voor het paard. wordt op zn oude dag uit zn vertrouwde omgeving weg gehaald om in veel gevallen bij een handelaar terecht te komen en daar als gezond rijpaard weer verkocht te worden.
Maar wat moet een eigenaar dan? Ik heb al geprobeerd voorzichtig te vertellen dat een mensenleven veranderd. Als ze echt geen zin heb is zo'n paard een blok aan je been en dan heb ik het niet eens over de centen.
Als mensen willen stoppen met turnen dan zeggen ze hun abbo op willen ze stoppen met voetbal wederom.
Maar wat als je 10 jaar geleden een paard heb gekocht en je hebt dus echt geen zin meer...je bent ondertussen getrouwd heb kindjes, werk en je kunt het geld niet meer missen en wat dan nog als je het geld wel kunt missen.
Iets tegen je zin in doen is vreselijk ondanks dat er een levend wezen aan verbonden is, bovendien kan zo'n paard van 20 jaar nog wel 12 jaar mee...nou dat is leuk![]()
Paardenrusthuizen kan ook niet iedereen betalen en dat wil ook niet iedereen bovendien vind ik zo'n rusthuis nou niet zaligmakend.
Soest geweldig voorbeeld.....maar toch ik zou het niet willen
KiWiKo schreef:je gezonde jonge/middleaged paard verkopen vind ik heel normaal hoor als je vind dat er wat anders moet komen om welke reden dan ook.........
Mijn moeite heb ik met de oude of kapotte paarden........... daar neem je je verantwoordelijkheid voor, dood of betalen..... heel simpel
Jonge gezonde of oudere gezonde paarden komen er wel. Zolang een paard gezond is, doettie het wel op de markt en komt er wel een goede koper voor.
geerke schreef:volgens mij worden jonge paarden ook een keer oud....het probleem blijft alleen het verplaatst naar een ander persoon...
Rendel schreef:KiWiKo schreef:je gezonde jonge/middleaged paard verkopen vind ik heel normaal hoor als je vind dat er wat anders moet komen om welke reden dan ook.........
Mijn moeite heb ik met de oude of kapotte paarden........... daar neem je je verantwoordelijkheid voor, dood of betalen..... heel simpel
Jonge gezonde of oudere gezonde paarden komen er wel. Zolang een paard gezond is, doettie het wel op de markt en komt er wel een goede koper voor.
Das natuurlijk ook zo. Onze merrie was helemaal gezond en mankeerde niets. Oude/kapotte paarden is misschien toch een ander verhaal inderdaad. We zijn nu juist zelf op zoek naar een lief ouder paardje om die een goede oude dag te geven of een paardje wat door bijvoorbeeld lichte artose alleen nog recreatief mee gereden mag worden. En we weten dan ook dat er uiteindelijk niets meer mee gedaan kan worden, maar dan mag hij/zij lekker bij ons blijven tot de dood. Dan is het inderdaad zo dat je weet waar je aan begint.

rapido schreef:Iets wat kapot is moet je ook niet (willen) verkopen dat is een ding dat zeker is.
Rest nu de vraag; wie wil er eigenlijk een kapot iets kopen??
Ik niet iig!