probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Re: probleem met buitenrijden, waarom doet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 23:49

nouja mijn moeder heb ik niet zoveel aan, is meet van het recreatieve rond tuffen.. haha en ze heeft bij haar nooit wat gedaan omdat ze niet veel van haar vroeg.
morgen ga ik met mijn instructrice de koppen bij elkaar steken, donderdag les, en misschien dat zij er dan een x op wil...

ga nu proberen te slapen.
allemaal hartstikke bedankt voor de opbeurende woorden.
ik hou jullie op de hoogte!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:52

Hier op stal staat ook een Haf die raar genoeg alleen bokt wanneer een zelfverzekerde ruiter met een goede zit in het zadel klimt. Ze heeft dit bij mij ook gedaan...alleen dat bokken van haar is lachwekkend en je kunt je er goed op houden, waardoor meteen afstraffen geen enkel probleem is... ;)

Zoals jij het omschrijft, lijkt het me ook geen paniek of iets in die aard...Ik heb veel angstige paarden meegehad om ze verkeersmak te krijgen, en eigenlijk vertoonde ze allemaal ong. hetzelfde gedrag: Onder tempo lopen, omgeving nauwlettend in de gaten houden en bij iets "engs" stoppen/steigeren/omdraaien en naar huis willen, sterke onzekerheid dus. Ik heb nog geen angstig paard gehad die buiten bokte op de manier die jij omschrijft. Het lijkt mij dus ook, wat je zelf ook vermoed, dat je paard jou enorm aan het testen is.

Het lastige is, als het haar lukt (en dat is het) ze dit gedrag zeker door gaat zetten. Je staat nu dus voor een hele simpele keus: Je gaat het zelf proberen, wat mij niet verstandig lijkt omdat jij, n.a.v. je laatste posts, imo bang bent geworden. Dat zijn gevoelens die je niet kunt verbergen voor een paard en zij zal elk kleine momentje van twijfel of angst van jouw kant gaan misbruiken. De tweede optie, en daar zou ik voor gaan, is dat je eerst iemand anders op haar rug zet die zich niet zo snel van een paard af te krijgen is en die ook van aanpakken weet, daarbij leert ze in ieder geval dat dit gedrag niet geaccepteerd wordt.

Bij veel paarden is het, maar dit zeg ik puur uit de ervaringen die ik heb gemaakt, vaak zo, dat je er daarna zelf ook op kunt stappen en er niks meer aan het handje is. Ik ga zelf bij die angstige paarden in het begin mee als begeleiding. Wat ik vaak doe, omdat ik merk dat de eigenaren dat zeer aangenaam vinden, is dat ik eerst hun paard rij, en zij een ander paard meenemen. Wanneer de eigenaren zien dat het goed gaat, kunnen ze aangeven het zelf te willen proberen. Vaak hebben ze dan een stukje zelfvertrouwen wat daarvoor niet was. Eigenlijk heb ik met deze aanpak alleen nog maar succes gehad, dus misschien de moeite waard om het te proberen?

Ik wens je in ieder geval heel veel succes, en hou ons op de hoogte!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:01

ja das ook wel een goede tis echt een lastig probleem wat ze niet mag winnen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:10

franka75 schreef:
ja das ook wel een goede tis echt een lastig probleem wat ze niet mag winnen.

Daarom, en hoe vaker ze dit spelletje gaat winnen, des te moeilijker het gaat worden om dit probleem eruit te krijgen :j

En het is geen schande al zeg ik het zelf. Bij extreem bokkende paarden vraag ik ook altijd mijn vriend om hulp, omdat zijn zit veel beter is dan die van mij op zulke momenten :j

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 07:20

Goedemorgen,hoe`st met de spiertjes en de hersentjes?
Ik snap je vriend en jou wel hoor.Maar wat Adil zegt klopt wel denk ik.....Je mag er ook iemand voor inhuren.Dat is geen schande!Weg doen kan daarna ook nog.....liefs

ellenjoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:22

ik hoop dat je niet bang wordt en gewoon doorzet, hoe moeilijk het ook is, ik weet wat het is
Donna89 schreef:
eerst even wat achtergrondinformatie:

ik heb een 15 jarige kwpn merrie,
wij hebben haar 6 jaar bij ons thuis gehad, het is een super braaf paard waar je in de bak iedereen op kan zetten, van beginnende ruiter tot een ervaren ruiter.
bij de vorige eigenaresse is ze l2 dressuur geweest, zij heeft haar aan ons verkocht omdat ze zelf verder wilde komen in de dressuur en je deze merrie(Najade) daar absoluut geen plezier mee doet.
mijn moeder heeft er al die tijd alleen recreatief mee gereden, lekker bosritjes gemaakt, no problemo.

het is toen een paar x voor gekomen dat wanneer er iemand anders (meer ervaren persoon) mee naar buiten ging, dat ze die er af gooide en zelf naar huis rende.

Najade heeft wegens omstandigheden 2 jaar als manege paard gediend en nu heb ik haar sinds 1,5 maand weer helemaal voor mijzelf.
ik ben met haar begonnen om langzaam het echte werk weer op te pakken, lekker wat sprongetjes gemaakt en lekker naar buiten. dit gaat allemaal super goed, beter als verwacht.
TOT AFGELOPEN WOENSDAG
ik was heerlijk met een stalgenootje een buitenrit aant maken, we waren op een lang zandpad lekker aan het galopperen. beetje gas er op. Tot ze opeens haar hoofd tussen de benen stak en heel erg begon te bokken. net zo lang tot ik er naast lag. dit was absoluut geen vreugde bok, maar echt heel gemeen.
daarna rende ze weg in paniek en is ze een drukke straat over gestoken.
gelukkig is alles goed gegaan, heeft dat andere meisje haar uiteindelijk kunnen pakken.
Najade mankeert niks, ik heb wel mijn hand open liggen( van de teugels vasthouden) en mijn enkelband gescheurt.
ben zelf nog naar stal gereden.
\
Ik kan er maar niet overuit waarom ze dit doet?
iemand ideeën?
vragen staat vrij.. ik ben radeloos!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:12

nou even een kleine update.
ik ga vanmiddag naar de huisarts, gister deed mijn voet pijn maar lang niet zo erg als de vorige x. dus ik dacht, ach dat komt wel goed.. Nou, ik werd vanmorge wakker, en het is niet goed! mijn hak is zoveel dikker geworden dat het lijkt alof er een ei onder zit. ik kan hem absoluut niet belasten en elke beweging doet pijn.
Nu kan ik pas om 3 uur bij de huisarts terecht, en als nou blijkt dat er iets goed mis is dan ga ik dus niet meer rijden tot het probleem is opgelost. Ik begin namelijk maandag bij mijn nieuwe werk, en kan de eerste 4 week absoluut niks missen (4 weekse cursus)
Ook bel ik straks even mijn bijrijder (die vanmiddag zou gaan rijden) dat ze uiterst voorzichtig moet zijn en geen druk zetten.

ik vraag toch mijn instructrice of ze er op wil en anders ga ik op zoek naar iemand die dit kan of breng haar desnoods ergens heen.

Verder;ze doet het inderdaad niet wanneer er een beginner ofzo op zit. dan is ze het braafste paard wat je je maar kan indenken...
Bah ik baal hier zo van. zit ik weer thuis... pff

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:13

nou even een kleine update.
ik ga vanmiddag naar de huisarts, gister deed mijn voet pijn maar lang niet zo erg als de vorige x. dus ik dacht, ach dat komt wel goed.. Nou, ik werd vanmorge wakker, en het is niet goed! mijn hak is zoveel dikker geworden dat het lijkt alof er een ei onder zit. ik kan hem absoluut niet belasten en elke beweging doet pijn.
Nu kan ik pas om 3 uur bij de huisarts terecht, en als nou blijkt dat er iets goed mis is dan ga ik dus niet meer rijden tot het probleem is opgelost. Ik begin namelijk maandag bij mijn nieuwe werk, en kan de eerste 4 week absoluut niks missen (4 weekse cursus)
Ook bel ik straks even mijn bijrijder (die vanmiddag zou gaan rijden) dat ze uiterst voorzichtig moet zijn en geen druk zetten.

ik vraag toch mijn instructrice of ze er op wil en anders ga ik op zoek naar iemand die dit kan of breng haar desnoods ergens heen.

Verder;ze doet het inderdaad niet wanneer er een beginner ofzo op zit. dan is ze het braafste paard wat je je maar kan indenken...
Bah ik baal hier zo van. zit ik weer thuis... pff

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:45

Lijkt idd net of je paardje is je aan het testen.
Mijn vorige paard deed dit ook. Maar zoals een voorganger zei, je kan gerust iemand anders op je paard zetten en dan zelf weer over nemen en dan is er niets aan de hand. Die spreuk ging voor mij niet op. Ze was onwijs braaf bij mijn bijrijdster... Maar vanaf ik erop ging, dan ging dat hoofd alweer de lucht in. Haar ogen sprongen alle kanten uit. Het is 3 weken goed gegaan en daarna lag ik er af! Gemeen, steiger, bok, steiger, bok.... Zoiets kan je gewoon niet blijven uitzitten.
Ik was ook van mening, ik moet er terug op! Maar met (wat later bleek) een gekneusd staartebeentje was dit niet zo simpel. Heb er haar doorgereden, maar ze bleef steigeren. Dus omdraaien, doorrijden, in galop allemaal geen probleem... tot we moesten gaan draven....
Ik heb 6 maand geprobeerd, mij de ogen uit mijn hoofd gejankt... Maar ik heb de moeilijke beslissing genomen haar weg te doen.... Ze gaat nu naar iemand die het helemaal niet erg vindt dat ze eens steigerd.. ja zo een mensen heb je blijkbaar ook....

Over wat manegepaarden betreft, die kunnen je nogal eens testen. Ik heb nu ook ( na de ervaring met mijn vorige paard hierboven beschreven), een braaf beginnerspaard gekocht die inmiddels al 4 à 5 jaar meeliep op manege. Ze is nu zo ongeveer een maandje van mij, maar toch zie je dat ze allerhande truukjes geleerd hebben van hoe ze onder hun werk vandaan moeten komen.
Niet dat ze mijne gemeen bokt, of wegloopt, ze is de bravigheid zelve en hopelijk blijft da zo! Maar ik denk dat ze inderdaad op een manege heel veel moeten kunnen verdragen, voor het ene paard is dat al wat makkelijker dan voor het andere.
Misschien relateerd jou merrie sporen met manege? Zoals de mijne kleine kindjes met het manegeleven relateerd? Is ze daardoor even helemaal het noorden kwijt?
Kan je niet even navragen, hoe ze daar gereden werdt? Lijkt me sterk dat ze door beginners met sporen werdt gereden? Is geen afbraak op je sporen hoor... Maar gewoon alle opties willen uitsluiten?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 10:51

ze werd daar zonder spoortje gereden, met uitsluiting van de eigenaar zelf, die deed er ook afentoe een onderling wedstrijdje mee... en daar heeft ze dus dit soort grappen nooit gehad.

nouja er zijn idd mensen die hoe harder het paard bokt, hoe harder ze lachen, misschien maar is zo iemand zoeken! haha

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:01

daegonna schreef:
Lijkt idd net of je paardje is je aan het testen.
Mijn vorige paard deed dit ook. Maar zoals een voorganger zei, je kan gerust iemand anders op je paard zetten en dan zelf weer over nemen en dan is er niets aan de hand. Die spreuk ging voor mij niet op. Ze was onwijs braaf bij mijn bijrijdster... Maar vanaf ik erop ging, dan ging dat hoofd alweer de lucht in. Haar ogen sprongen alle kanten uit. Het is 3 weken goed gegaan en daarna lag ik er af! Gemeen, steiger, bok, steiger, bok.... Zoiets kan je gewoon niet blijven uitzitten.
Ik was ook van mening, ik moet er terug op! Maar met (wat later bleek) een gekneusd staartebeentje was dit niet zo simpel. Heb er haar doorgereden, maar ze bleef steigeren. Dus omdraaien, doorrijden, in galop allemaal geen probleem... tot we moesten gaan draven....
Ik heb 6 maand geprobeerd, mij de ogen uit mijn hoofd gejankt... Maar ik heb de moeilijke beslissing genomen haar weg te doen.... Ze gaat nu naar iemand die het helemaal niet erg vindt dat ze eens steigerd.. ja zo een mensen heb je blijkbaar ook....

Het is ook een ervaring die ik heb gemaakt, vandaar uit vertel ik, dat geef ik duidelijk aan. Dat het anders kan lopen, daarvan ben ik mij zeer zeker bewust.

Ik rij op dit moment ook een paard die hoog sensibel is en steigeren als de oplossing voor alles ziet. Nu is er bij dit paardje overduidelijk sprake van sterke onzekerheid, mede door de eigenaresse die steeds banger voor haar werd. Ik rij dit paardje nu een tijdje en inmiddels rijdt de eigenaresse er ook weer op. Bokken en steigeren doet ze nu niet meer bij haar, net zo min als bij mij. Een ook een buitenrit maken kan ze nu, hoewel ik er vooralsnog bij blijf als begeleiding, de eigenaresse geeft ook aan hier veel mentale steun aan te hebben.

Ik heb persoonlijk ook geen moeite met "steigeraars", bokken vind ik veel smeriger }>

Ik vind overigens jou besluit het paard weg te doen goed, overduidelijk klikte het niet tussen jou en het paard. Het paardje waar ik net over vertelde is heel vergevingsgezind en wil eigenlijk ook niets anders dan zich voor de ruiter inzetten, twee hele positieve eigenschappen aan een paard.

Ik heb zelf paarden gereden waarna het ook weer met de eigenaren goed ging, echter heb ik soms alsnog het advies te geven het paard te verkopen, vaak omdat de doelen en capaciteiten van ruiter en paard te sterk uiteenliepen.

TS, ik denk echt dat je er verstandig aan doet je dier door iemand anders te laten rijden. Mocht je niemand kunnen vinden en Duitsland (net over de grens) is je niet te ver, bied ik mij bij deze graag aan. Ik heb binnenkort vakantie dus een extra paard om te rijden mag geen probleem zijn...!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 11:22

adil18: ik hou het in mijn achterhoofd.
ja ik heb ook liever dat ze een x steigeren dan dat vieze gebok! nouja ik wacht even af wat er bij de dokter word gezegd en dan zie ik wel

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:31

kleine update..

mijn enkel is net als vorige x, de banden zijn beschadigt.. dus we lopen weer op krukken!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:35

Donna89 schreef:
kleine update..

mijn enkel is net als vorige x, de banden zijn beschadigt.. dus we lopen weer op krukken!

Man, wat vreselijk balen zeg!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 14:57

ja is echt verschrikkelijk balen, was al niet van plan er snel weer op te gaan, maar nu kan ik ook niet longeren ofzo... dus mevrouw heeft het even gewonnen voorlopig...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:58

Donna89 schreef:
ja is echt verschrikkelijk balen, was al niet van plan er snel weer op te gaan, maar nu kan ik ook niet longeren ofzo... dus mevrouw heeft het even gewonnen voorlopig...

Gaat je bijrijder vandaag nog wat met jouw paard doen dan?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:09

ja die gaat vandaag rijden, heb wel gezegd dat ik niet wil dat ze alleen is dus er wel iemand bij moet zijn, en als ze het niet vertrouwd dat ze dan moet stoppen.
Morgen doet ze mee in de springles van mijn instructrice, daar wil ik bij zijn. en dan hopen dat mijn instructrice er binnenkort is op wil.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:15

Donna89 schreef:
ja die gaat vandaag rijden, heb wel gezegd dat ik niet wil dat ze alleen is dus er wel iemand bij moet zijn, en als ze het niet vertrouwd dat ze dan moet stoppen.
Morgen doet ze mee in de springles van mijn instructrice, daar wil ik bij zijn. en dan hopen dat mijn instructrice er binnenkort is op wil.

Ik ben benieuwd of ze jouw bijrijder ook zo gaat testen....

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:28

hoop het niet, is tot nu toe nog niet gebeurt. maarja bij mij was de 1e x buiten... en ja dit was dus de 2e keer... had er toch al weer een x of 5 opgezeten...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:37

Donna89 schreef:
hoop het niet, is tot nu toe nog niet gebeurt. maarja bij mij was de 1e x buiten... en ja dit was dus de 2e keer... had er toch al weer een x of 5 opgezeten...

Ik denk persoonlijk dat ze het bij jouw bijrijder wel gaat proberen, dat zou in ieder geval in het beeld passen wat ik voor ogen heb...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:40

ben er ook bang voor.. de vraag is alleen hoelang dit nog gaat duren.. ik heb haar sinds 24 april, en daarvoor reed ik haar al op de manege 1a2 x in de week buiten de lessen om.. al met al rij ik haar nu een half jaartje..

Op dit moment weet ik even niet wat wijsheid is...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:46

Donna89 schreef:
ben er ook bang voor.. de vraag is alleen hoelang dit nog gaat duren.. ik heb haar sinds 24 april, en daarvoor reed ik haar al op de manege 1a2 x in de week buiten de lessen om.. al met al rij ik haar nu een half jaartje..

Op dit moment weet ik even niet wat wijsheid is...

Kijken wat ze met een ander doet is wijheid imo, alleen moet je er iemand voor vinden en je moet eerlijk zijn over de risiko's, maar dat ben je.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 15:50

ja.. verder is de enige bij ons op stal die ik dit toevertrouw en dit ook wel wilt voorlopig ook niet beschikbaar. ook zij heeft haar enkelband gescheurt! dus dat schiet niet op.. haha. ik zal wel is rondbellen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:21

Donna89 schreef:
ja.. verder is de enige bij ons op stal die ik dit toevertrouw en dit ook wel wilt voorlopig ook niet beschikbaar. ook zij heeft haar enkelband gescheurt! dus dat schiet niet op.. haha. ik zal wel is rondbellen

Goed zo :j

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:31

:( hm... Manlief is boos op m'n paard.. hij zegt als ze dit nog 1 x doet dan gaat ze weg!

Nou mooi niet,. we geven niet zomaar op! :Y)