5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:43

ik schop die van mij nooit in zijn buik... altijd onder zijn kont met de wreef van mijn voet.
Zijn buik is mij heilig na de operatie :')

Die merrie was waarschijnlijk angstig of bijna nooit in handen geweest. Dan kan je ook niet oplossen met een schop onder d'r kont. Daar moet je vertrouwen bij winnen... imo een geheel andere situatie dan een enkele keer een gerichte trap.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:45

comeback schreef:
Ik vind dat er in veel reacties: Ik eis van mijn paard, een paard moet opletten etc etc staat.
Het is leuk dat je paard oplet maar letten wij ruiters constant op ons paard als we met hem bezig zijn? Maken wij nooit een praatje met een stalgenoot waardoor wij onze aandacht op het paard verliezen? Hoevaak maken wij mensen wel geen fouten tegenover het paard? En het paard moet dit blijkbaar allemaal maar tolereren want ja WIJ de mens zijn de leiders.
Is een paard ook niet gewoon een levend wezen die fouten maakt? En moeten wij die fouten altijd bestraffen?

Ja ik verlies weleens de aandacht... maar terwijl ik mijn aandacht verlies ga ik niet op mijn paard in staan hakken.
Dat is imo wel wat een paard doet als hij gericht naar je slaat?
Ik snap de vergelijking niet echt :?
En mijn paarden hoeven echt geen aandacht bij me te houden hoor... 9 van de 10 keer staat united te slapen als ik met hem aan het poetsen of tutten ben.
Maar hij mag wel weten dat het not done is om naar mij te trappen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:47

Citaat:
Ja ik verlies weleens de aandacht... maar terwijl ik mijn aandacht verlies ga ik niet op mijn paard in staan hakken.

Hahahahahaha, amen :+

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:48

De vergelijking is, is dat een paard ook een fout kan maken, bijvoorbeeld door een schop uit te delen. Vooral in een schrikreactie kan ik mij voorstellen dat een paard een schop geeft. Of hij kan zich aangevallen voelen zoals ook al eerder omschreven werd.
Persoonlijk houd ik niet van terugschoppen of slaan.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:50

Ik heb mijn pony een keer een schop in zijn buik gegeven, maar dat was perongeluk,
ik mikte op zijn billen :+ Gelukkig kan ik niet al te hard schoppen en was hij al gecastreert :P
Maargoed.. verder vind ik het goed, paard mag gewoon niet trappen. Ook in de wei als ze nar elkaar
trappen mag ook niet in mijn richtig anders zijn ze de banketstaaf :o

Als mijn pony bij bijt kan hij een ''beet'' terug verachten.
Als hij schopt kan hij een schop terug verwachten op zijn kont :+

Aleen schopt hij sinds dien noooit meer, bijten wel, dan pak ik hem even gemeen bij zijn velletje :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:51

comeback schreef:
De vergelijking is, is dat een paard ook een fout kan maken, bijvoorbeeld door een schop uit te delen. Vooral in een schrikreactie kan ik mij voorstellen dat een paard een schop geeft. Of hij kan zich aangevallen voelen zoals ook al eerder omschreven werd.

Maargoed dan denk ik weer, hoeveel maakt een schop nou indruk op een paard.
Het is geen mens he, hij ziet het niet al geweld maar als taal.

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:54

loveidefix dat ben ik met je eens.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:57

comeback schreef:
Ik vind dat er in veel reacties: Ik eis van mijn paard, een paard moet opletten etc etc staat.
Het is leuk dat je paard oplet maar letten wij ruiters constant op ons paard als we met hem bezig zijn? Maken wij nooit een praatje met een stalgenoot waardoor wij onze aandacht op het paard verliezen? Hoevaak maken wij mensen wel geen fouten tegenover het paard? En het paard moet dit blijkbaar allemaal maar tolereren want ja WIJ de mens zijn de leiders.
Is een paard ook niet gewoon een levend wezen die fouten maakt? En moeten wij die fouten altijd bestraffen?

Tja ik eis op de momenten dat ik bezig ben zoals ik al had gezegd dat ze dan ook opletten. En dan ook nog wel op mij letten. Voor de rest als ik er niet mee bezig ben verwacht ik ook niet van hen dat ze op blijven letten. Maar volgens mij ging het ook niet om het rijden of weet ik veel wat maar dat het tijdens het bekappen zo was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:59

comeback schreef:

Tuurlijk... dat kan altijd.
Maar ik vind dan dat hij, wanneer hij in een situatie te heftig reageerd en mij in gevaar brengt ik het duidelijk mag laten weten.
Sowieso heb ik makkelijk praten met hem... united slaat nooit uit angst, wanneer hij slaat is het uit dominantie. Soms heeft hij last van zijn hormonen en dan slaat hij naar andere paarden, door dat hij dan alleen aan het paard denkt vergeet hij dat ik er weleens tussen zou kunnen staan.
Hij klinkt nu echt als een kreng van een paard :') Maar het is echt een poepie met af en toe wat opspelende hormoontjes :+ Hij loopt ook geregeld op 5 benen achter merries aan :(:)
Afbeelding

Extreme schrikreacties op plausibele momenten zijn natuurlijk uitgesloten.
Mijn merrie heeft een keer een lamp op d'r gehad, die viel van het plafond, toen haalde ze ook uit... maar daar heb ik haar niet voor gestraft, dat was een heftige situatie waar een overtrokken reactie niet te voorkomen was. Maar zij haalde dan ook nooit uit naar mensen. In alle 29 jaar is dat, samen met 1x bij het scheren, de enige keer geweest.

loveidefix schreef:
comeback schreef:

Precies... even als een goede waarschuwing.
Van hé, dat mag je niet doen. :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:00

Ik had ook teruggeschopt, is ook mijn natuurlijke reactie.
Mijn pony heeft me ooit geschopt (toen was hij 4 jaar, echte puber) en heb ik hem flink teruggetrapt, op zijn billen. Daar schrok hij erg van en heeft het daarna niet meer gedaan. :) Deze trap was ook gericht.

Maar wanneer ik de pony los zou hebben gelaten in de wei, hij draaide zich om met een vreugdebokje en raakte mij dan perongeluk, dan had ik niet teruggeschopt aangezien IK dan verkeerd bezig was geweest!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:01

Lyonesse schreef:
kaatje77 schreef:
Arm paard.....

Je schrijft dat je paard reageert uit een schrikreactie, hoe dom kun jezelf zijn om een bokje neer te zetten voor zijn hoef :n

Weer een typisch gevalletje mens met paard en geen paardenmens.

Als ik bij je was geweest had je er van mij n
ook een onder gekregen, je bent zelf fout!
Het is zo gemakkelijk om je frustratie op je dier af te willen geven, triest gewoon.....

Heb je nog nooit iemand een paard zien bekappen? := Zonder bokje wordt dat behoorlijk lastig :+

Ook hier een schop terug, altijd. :j

Ik neem aan dat TS er geen hoefijzer onder heeft gezet, dus is een bokje overbodig ;)

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:04

Haha, leuke foto.
Aan de ene kant vind ik dat je een punt hebt en ik snap de reactie ook. Ik wil mezelf ook niet helemaal vrijspreken omdat ik het soms in situaties erg moeilijk vind te kiezen wat nu de beste aanpak is. En er zijn tig boeken met tig verschillende meningen wat nu de beste reactie is. Mijn gevoel zegt geweldloos maar dit is natuurlijk voor iedereen verschillend.

c_alsemgeest

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:07

Maar als dat voor jou werkt is dat ook prima.
Ik weet alleen dat die van mij echt over me heen walst als ik hem niet af en toe op zijn punten zet. Maar dat is ook echt zijn karakter.
Dat heeft hij met rijden ook... als daar andere mensen op gaan zitten die hem zijn gang latengaan lijkt het opeens meer op een rodeo paard dan op een dressuurpaard :')

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:08

Ik vind dat je gelijk hebt dat je hem een trap terug geeft! Had het alleen denk ik op z'n kont gedaan.
Als een paard niet gestraft wordt als hij trapt naar mensen, kan dat heel gevaarlijk worden dus je moet het hem afleren, en de beste manier is om hetzelfde terug te doen.

Een paard heeft een keer uitgehaald toen ik met het zadel aan kwam lopen, gelukkig trapte hij mis want ik zag het aankomen, maar toen meteen meneer ook even duidelijk gemaakt met een trap tegen zijn kont dat dat toch echt niet de bedoeling was! Hij heeft het ook nooit meer gedaan :j

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:10

Lastig.
Ik denk dat je in dit geval goed gehandeld hebt. Je hebt hem (gezien hij nog jong is) een les geleerd. Hij is erop gewezen dat hij je dus niet mag trappen in een schik situatie als deze.
Met foei zeggen geef je het paard niet deze wijze (en nodige les)

Heb zelf eens gehad dat ik mijn pony d'r achterhoef nakeek in het land waar ze al jaren in een rustige, bekende koppel staat.
Ze dominant en heeft veel ruimte mbt andere paarden nodig. Een bejaarde komt aanwandelen tot 3 meter afstand, effe kijken en die van mij springt met haar oren in haar nek over/tegen mij heen om die bejaarde pony weg te jagen.
Ik krijg haar achterbeen tegen mijn hoofd en lig op de grond. Niks ernstigs hoor!!
Maar ik heb haar wel effe op d'r lazer gegeven!! Had ook wel ernstig af kunnen lopen. En dat dominante gedrag was nergens voor nodig en mag ze dan ook niet doen als ik bij haar staat. Weet ze wel, maar was het blijkbaar effe vergeten.
Daarna expres direct weer haar hoef gepakt, terwijl die bejaarde erbij staat. Lelijk doen naar die bejaarde pony, maar denk maar niet dat ze mij nog eens omver denderd in die situatie.
Ik moet erbij zeggen dat ik haar wel vaak (nog steeds na 15 jaar :+ )met mijn stem vaak erop moet wijzen, zo van hallo ik ben hier he, niet doen dus. En dan luisterd ze ook wel.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:12

Ik zou hem ook een schop geven. Het hoeft hem ook helemaal geen pijn te doen, het gaat om het idee dat je paard weet dat hij op moet letten! Als ik sta te poetsen en die van mij hoort iets waardoor hij zich omdraait en daarbij "per ongeluk" tegen mij aanloopt, dan geef ik hem een flinke duw terug en dan weet hij ook niet hou gauw hij weer moet gaan staan zoals hij stond. Je ziet hem dan ook denken van: Oh ja sorry, jij stond er ook nog :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:15

kaatje77 schreef:
Lyonesse schreef:
Heb je nog nooit iemand een paard zien bekappen? := Zonder bokje wordt dat behoorlijk lastig :+

Ook hier een schop terug, altijd. :j

Ik neem aan dat TS er geen hoefijzer onder heeft gezet, dus is een bokje overbodig ;)

Paard weet dat toch niet. Als ze er dus een hoefijzer onder aan het zetten was had hij niet mogen slaan :?

Ik heb trouwens de enige keer dat ik getrapt ben niet terug getrapt maar dat kwam meer omdat ik echt te verbaast was om iets te doen :Y) . Het was de oude makke sul die met trapte omdat hij zelf zijn (pijnlijke) buik aantikte, zo totaal niet van hem verwacht dat ik echt even te dom was om maar iets te doen :o? .

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:18

sharon_quiz schreef:
Ik zou hem ook een schop geven. Het hoeft hem ook helemaal geen pijn te doen, het gaat om het idee dat je paard weet dat hij op moet letten! Als ik sta te poetsen en die van mij hoort iets waardoor hij zich omdraait en daarbij "per ongeluk" tegen mij aanloopt, dan geef ik hem een flinke duw terug en dan weet hij ook niet hou gauw hij weer moet gaan staan zoals hij stond. Je ziet hem dan ook denken van: Oh ja sorry, jij stond er ook nog :D

Ja idd... het hoeft ook echt geen penalty á la Ronald Koeman te zijn :')
Hij moet gewoon even schrikken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:19

ikdoemaarwat schreef:
trap uit schrik? of trap echt gericht naar jou?

in dit geval lees ik een trap uit schrik en vind ik je reactie ook te heftig

Waarom? Het lijkt mij dat je niet zit te wachten op een paard dat geleerd heeft dat het oke is om uit schrik te trappen.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:21

Liedje98, ik zou in die situatie ook niet het paard op zijn nummer zetten. Hij heeft pijn en last van zijn buik. Dat kun je hem niet kwalijk nemen, ook al sta jij daar op dat moment. Ik vindt dat je het paard dan wel op een vriendelijkere manier erop moet wijzen dat dat niet de bedoeling is en rekening houden met de pijnklachten van het paard.

Die van mij had dat in het begin ook dat ik haar had (bleek een eiwit vergifteging te hebben) en beet je met aansingelen. Als ze je raakte schrok ze zelf ook, want dat was niet de bedoeling van haar! Maar ze heeft pijn en ik doe iets dat het nou niet bepaald fijn is als je buikpijn hebt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:50

liedje89 schreef:
kaatje77 schreef:

Paard weet dat toch niet. Als ze er dus een hoefijzer onder aan het zetten was had hij niet mogen slaan :?

Ik heb trouwens de enige keer dat ik getrapt ben niet terug getrapt maar dat kwam meer omdat ik echt te verbaast was om iets te doen :Y) . Het was de oude makke sul die met trapte omdat hij zelf zijn (pijnlijke) buik aantikte, zo totaal niet van hem verwacht dat ik echt even te dom was om maar iets te doen :o? .

Nee, een krukje gebruik je alleen als je een ijzer onderzet ;)
Pffffffffffff lezen is moeilijk hoor

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:17

Ik doe dit ook hoor ;)
Mijn 4-jarige heeft als veulen mij eens gestampt.
Ik wou een wondje verzorgen met zalf en ineens stampte hij me. Zijt er maar zeker van dat hij een stamp terug heeft gehad.
Ik duld stampen niet, zelfs als is het een schrikreactie.
Als je kijkt naar het kuddegedrag gaat dit niet anders. Wilt eentje de leidende merrie stampen dan krijgt die zeker weten ook een stamp terug.
Ook als hij me omver wilt lopen/opdringerig is dan krijgt hij een mep tegen de borst van me.
Als je kijkt naar het kuddegedrag gaat dit niet anders.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:29

Voor corrigeren gebruik ik wel een bok hoor.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:32

geef ik je groot gelijk in

als mijn paarden naar mij strappen
krijgen ze ook een trap terug klaar

ze moeten het ook leren hea

toch?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:36

Mowoah schreef:
Maar wanneer ik de pony los zou hebben gelaten in de wei, hij draaide zich om met een vreugdebokje en raakte mij dan perongeluk, dan had ik niet teruggeschopt aangezien IK dan verkeerd bezig was geweest!

Een van de vele tekenen dat het paard jou niet als leider ziet.

sharon_quiz schreef:
Als ik sta te poetsen en die van mij hoort iets waardoor hij zich omdraait en daarbij "per ongeluk" tegen mij aanloopt, dan geef ik hem een flinke duw terug en dan weet hij ook niet hou gauw hij weer moet gaan staan zoals hij stond. Je ziet hem dan ook denken van: Oh ja sorry, jij stond er ook nog :D

Idem.

loveidefix schreef:

Dat kan, maar het ligt aan de lichaamstaal van de mens. Kijkt deze het paard recht in de ogen terwijl er wordt geschopt tegen het paard dan wordt dit niet meer gezien als paardentaal. Paarden kennen de emotie ''boos'' namelijk niet.