2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:47

Waarom vraag je je zelf niet af, wat je zelf fout doet?
Rijden moet je leren, en longeren net zo.
En ga vooral niet veel trainen met een twee jarige. Voor je het weet longeer je hem stok kreupel........
Ik steun geen mensen, die problemen hebben met een twee jarig paard wat protesteert bij het longeren.
Vraag je zelf eens af, wat het doel is om nu al te longeren, weet je dat eigenlijk wel?
En als je een paard, het maakt niet uit wat voor paard, niet rond krijgt met longeren, dan doe je zelf iets fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:47

Cheetahfan schreef:
Niet op commando aanleren iig, de reden is hier in het topic wel verteld.

Ik zou het gewoon even kort afkeuren met je stem, en verder negeren.

2 jarige aan de longe is eigen keuze, denk dat je zelf wel weet wat je pony aan kan en wat niet ;)
Als je het maar speels houd via NH .
Mensen lezen! Er staat dus geen VD.

Bedankt voor je tip :)
Ik keur het idd ook af met de stem. maar wilde graag weten waarom je dat wel/ niet zou doen. stem reatie in stenslotte ook aandacht :)

Ik doe niet echt aan VD hoor. het enige wat ik der als 'kunstje' laat doen is af en toen buigen. en 'soepel maken' (met de neus naar der rug/vlank)

Joyce900

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:48

Waarom moet een twee jarige buigen en soepel gemaakt worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:49

geerke schreef:
het is heel simpel...de galop lukt niet omdat de baby van twee nog geen balans heeft op een kleine circel....
het steigeren is verzet omdat je vermoedelijk teveel vraagt of ze begrijpt het niet...

Ik vraag niet te veel. ze hoeft niet te galoperen alleen als ze het zelf wil. (en ik het dan zeg) en dan neem ik der na een half rondje terug.
dit heb ik al meerdere keren gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:50

aerdenhout1 schreef:
Goh TS het zijn toch niet de eerste de beste die nu tips geven...valt het kwartje al???

volgens mij werd je der moe van en heb je nu al een aantal keren gezegd dat je me met rust laat. dus :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:51

Mindfields schreef:
Het is je taak als trainer om ten alle tijden te voorkomen dat het paard een fout maakt.

Doet hij dus iets 'fout', dan heb je zelf iets fout gedaan. In dit geval is het duidelijk: Paard is twee jaar oud en moet aan een lijn rondjes lopen, waarbij hij veel te zwaar belast wordt, daardoor pijn krijgt(overbelasting in de gewrichten gaat heel snel bij zo'n jonkie waarbij alles nog zo hard groeit).

Paard is niet bijna drie, maar nog maar net twee, en dat is dus nog echt veel te jong, sorry mods dat het weer aangehaald wordt maar het is toch echt de kern van het probleem....

Goh bedankt voor je aanvulling.

ik doe geen zwaar werk met haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:53

Joyce900 schreef:
Maar moet een twee jarige dan al vlekkeloos aan de longe kunnen galopperen? Ik denk dat de Ts er goed aan doet het paard lekker de wei in te sturen en zelf een longeercursus te doen, zelf leren goed te longeren. Tegen die tijd dat ze dat kan is het paard ook oud genoeg, om te worden gelongeerd. Longeren doe je niet even zomaar, dit moet je zelf ook leren.

Dat heb ik ookal gezegd ze hoeft niet een perfect rondje te lopen, niet perfect beenwerk te hebben. het is gewoon voor bereiding voor.
Paard staat ook lekker in de wei hoor.
Longeren kan ik wel hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:55

Joyce900 schreef:
En ga vooral niet veel trainen met een twee jarige. Voor je het weet longeer je hem stok kreupel........
Ik steun geen mensen, die problemen hebben met een twee jarig paard wat protesteert bij het longeren.
Vraag je zelf eens af, wat het doel is om nu al te longeren, weet je dat eigenlijk wel?
En als je een paard, het maakt niet uit wat voor paard, niet rond krijgt met longeren, dan doe je zelf iets fout.

ze kan wel rond, maar dat hoeft nog niet, ik heb der nu 2 maanden en heb 2 keer gelongeerd, dat is 1x per maand. het is meer voorbereidend. dus niet intensief. paardje word niet stok kreupel daarvan hoor.

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:58

Voorbereiding voor heropvoeding? Meisje, als het nu al fout gaat, stop dan op tijd, voor het helemaal mis gaat.
En neem longeerles. Dan ben jij tegen die tijd, dat je paard drie is, beter in staat correct te longeren. En het heeft totaal geen nut een twee jarige te longeren. Ze zijn nog niet in staat zich lang genoeg te concentreren, verder beschadig je er meer mee dan het iets toevoegt.
Je kan er beter af en toe een eindje mee gaan wandelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:00

Alou schreef:
geerke schreef:
het is heel simpel...de galop lukt niet omdat de baby van twee nog geen balans heeft op een kleine circel....
het steigeren is verzet omdat je vermoedelijk teveel vraagt of ze begrijpt het niet...

Ik vraag niet te veel. ze hoeft niet te galoperen alleen als ze het zelf wil. (en ik het dan zeg) en dan neem ik der na een half rondje terug.
dit heb ik al meerdere keren gezegd

En al is het in jouw ogen niet veel blijft wel een jong ding hé. En het is werk voor je paard. Zo veel concentratie vermogen heeft hij nog niet hoor.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:02

Alou schreef:
Joyce900 schreef:

ze kan wel rond, maar dat hoeft nog niet, ik heb der nu 2 maanden en heb 2 keer gelongeerd, dat is 1x per maand. het is meer voorbereidend. dus niet intensief. paardje word niet stok kreupel daarvan hoor.

In je begin post geef je aan dat je het 1x pw doet....en zodra ze aan een lijntje zit zal ze wel rond moeten.....of jij rent mee naast haar???
Maar longeren doe je ook in de bak of op gras?
Mocht het in de bk zijn, dan is het idd te zwaar voor de benen. Die zijn nog niet "uitgehard". Doordat ze met kleine rondjes haar gewicht onder zich moet plaatsen en door het zand best moet "ploegen" is het idd niet handig om dat nu al te doen.
Mocht het echt zo zijn dat je het nu 2x hebt gedaan.....dan kan ze er nog weinig van snappen en begrijp ik niet dat je al met de galop bezig bent. Zelfs een 3 of 4 jarige waar je net voor de 2e keer mee longeerd laat je ng niet galoperen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:02

Joyce900 schreef:
Voorbereiding voor heropvoeding? Meisje, als het nu al fout gaat, stop dan op tijd, voor het helemaal mis gaat.
En neem longeerles. Dan ben jij tegen die tijd, dat je paard drie is, beter in staat correct te longeren. En het heeft totaal geen nut een twee jarige te longeren. Ze zijn nog niet in staat zich lang genoeg te concentreren, verder beschadig je er meer mee dan het iets toevoegt.

Ben je nou zo ..... dat je niet gewoon kan lezen en opnemen wat IK vertel.
hoezo zou het nu al fout gaan, dit deed ze ook bij de oude eigenaresse.
Hoezo zou ik geen longeer les hebben/hebbengehad/hulphebben? dat weten jullie niet eens.
Wie zegd dat ik der lang laat concentreren? ben je er bij geweest ben je komen kijken? heb je het paardje en mij aan het werk gezien? heb je soms met mijn paard gepraat? ik wandel ook met der. en meer en deel van heet voorbereidens longeren bestaat uit wandelen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:05

Alou schreef:
Joyce900 schreef:

Hoezo zou ik geen longeer les hebben/hebbengehad/hulphebben? dat weten jullie niet eens.
Wie zegd dat ik der lang laat concentreren? ben je er bij geweest ben je komen kijken? heb je het paardje en mij aan het werk gezien? heb je soms met mijn paard gepraat? ik wandel ook met der. en meer en deel van heet voorbereidens longeren bestaat uit wandelen.

Je vraagt om tips die zijn er genoeg gegeven dacht ik zo.
Begrijp gewoon niet helemaal waar je nu naar toe wil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:07

quintusgl schreef:
[***] schreef:

In je begin post geef je aan dat je het 1x pw doet....en zodra ze aan een lijntje zit zal ze wel rond moeten.....of jij rent mee naast haar???
Maar longeren doe je ook in de bak of op gras?
Mocht het in de bk zijn, dan is het idd te zwaar voor de benen. Die zijn nog niet "uitgehard". Doordat ze met kleine rondjes haar gewicht onder zich moet plaatsen en door het zand best moet "ploegen" is het idd niet handig om dat nu al te doen.
Mocht het echt zo zijn dat je het nu 2x hebt gedaan.....dan kan ze er nog weinig van snappen en begrijp ik niet dat je al met de galop bezig bent. Zelfs een 3 of 4 jarige waar je net voor de 2e keer mee longeerd laat je ng niet galoperen.....

Luister ik heb der nu 2 maanden ik heb het nu 2x gedaan. en dat was deze week 1 keer. en die week er voor 1x. 2 keer dus. en daar zit een week tussen. maar jullie hebben jullie stand punt wel duidelijk gmaakt hoor) als ik met der wandel loop ik mee. als ik met der ren loop ik ook mee. we hebben geen zand bak. we hebben een lichten snipper bak. waar ze niet inzakt en niet omploecht.
Ik heb het 2 keer met der gedaan. en de oude eigenaresse had het vaker gedaan.
alleen bij haar kwam ze steeds naar het midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:07

Monica_1987 schreef:
[***] schreef:

Nou ik ben wel klaar hier hoor.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:11

Ik zou ook een stukje afzetten met bv. prikpaaltjes en lint (dit verkopen ze oa. bij agradi).
Geen longeerlijn gebruiken, wel een zweep of leadrope.

Ik zie hier als redenen voor steigeren bv. spelen of baldadigheid staan.
Een paard mag steigeren in de wei met zijn maatjes!
Jij bent geen maatje jij bent zijn leider, een paard die tegenover een mens steigert wil in mijn ogen dominant zijn.

Een paard die onder mijn leiding steigert, krijgt eerst een enorme kreet werkt dat niet? a la minute een opsodemieter (binnen 3 seconden reageren, wordt boos en klaar, niet meer over mopperen, ga verder met het belonen van goede dingen).
Als je goed timed en het paard op het juiste moment aanpakt ben je er 9 van de 10 keer, na 1 keer aanpakken vanaf (ik ben niet van de harde hand, heb het paard wat ik nu heb in 1,5 jaar tijd 3x aangepakt, voor: steigeren, proberen te happen en meesleuren naar de wei).

Niet denken ah zielig hij is nog zo jong, nee je wilt hem iets leren, leer vanaf het begin wat goed en slecht is.
Het paard weet anders niet beter :j

Een tweejarige kan je best zo eens in de week longeren naar mijn mening, of lekker rechte stukken buiten wandelen, wat poetsen een beentjes afspuiten...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:12

Alou schreef:
Monica_1987 schreef:

Nou ik ben wel klaar hier hoor.

En wat ga je nu doen dan?
Bedoel snap dat het niet leuk is om te horen dat mensen het niet eens zijn met jouw manier.
Maar ookal ben je het er niet mee eens kan het wel leerzaam zijn om er naar te luisteren en van te leren.
Zeg niet meteen dat jouw manier zo slecht is hoor. Maar heb persoonlijk het idee dat je niet echt verder wil kijken en dat bedoel ik echt niet banketstaaf.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:12

TS: ik denk dat ik een hele nette duidelijke post heb neergezet. Als je geen tips wilt en alles maar aanvallend ziet, denk ik dat het idd geod is dat je "hier" klaar mee bent. Ik stop tijd in het lezen van je topic. ik wat je ermee hebt gedaan en reageer daarop. Er zijn veel mensen die een duidelijke en nette post plaatsen en die brand je meteen af.
Waarom vraag je om reacties als je ze niet wilt hebben? Je weet dat niet iedereen met je mee praat........(en misschien moet je er lering uit trekken op je manier van reageren en hoe je met de 2-jarige bezig bent.....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:14

doei schreef:
Ik zou ook een stukje afzetten met bv. prikpaaltjes en lint (dit verkopen ze oa. bij agradi).
Geen longeerlijn gebruiken, wel een zweep of leadrope.

Ik zie hier als redenen voor steigeren bv. spelen of baldadigheid staan.
Een paard mag steigeren in de wei met zijn maatjes!
Jij bent geen maatje jij bent zijn leider, een paard die tegenover een mens steigert wil in mijn ogen dominant zijn.

Een paard die onder mijn leiding steigert, krijgt eerst een enorme kreet werkt dat niet? a la minute een opsodemieter (binnen 3 seconden reageren, wordt boos en klaar, niet meer over mopperen, ga verder met het belonen van goede dingen).
Als je goed timed en het paard op het juiste moment aanpakt ben je er 9 van de 10 keer, na 1 keer aanpakken vanaf (ik ben niet van de harde hand, heb het paard wat ik nu heb in 1,5 jaar tijd 3x aangepakt, voor: steigeren, proberen te happen en meesleuren naar de wei).

Niet denken ah zielig hij is nog zo jong, nee je wilt hem iets leren, leer vanaf het begin wat goed en slecht is.
Het paard weet anders niet beter :j

Een tweejarige kan je best zo eens in de week longeren naar mijn mening, of lekker rechte stukken buiten wandelen, wat poetsen een beentjes afspuiten...

Bedankt voor je tips. ja ik ga de bak ook baf zetten :) en het touw weg laten (ookal dennk ik niet dat heet veel uitmaakt, zij en ik trekken der niet aan).

Joyce900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:16

Als je niet weet hoe je een tweejarige moet longeren...............moet je niet longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:17

quintusgl schreef:
TS: ik denk dat ik een hele nette duidelijke post heb neergezet. Als je geen tips wilt en alles maar aanvallend ziet, denk ik dat het idd geod is dat je "hier" klaar mee bent. Ik stop tijd in het lezen van je topic. ik wat je ermee hebt gedaan en reageer daarop. Er zijn veel mensen die een duidelijke en nette post plaatsen en die brand je meteen af.
Waarom vraag je om reacties als je ze niet wilt hebben? Je weet dat niet iedereen met je mee praat........(en misschien moet je er lering uit trekken op je manier van reageren en hoe je met de 2-jarige bezig bent.....)

Laten we het zo zeggen, ik vat jullie verkeerd op en jullie mij.
ik wil niemand afbranden, ik heb juist htet gevoel dat ze mij afbranden snapje. :)

Ik wil wel reacties. maar niet 100x de reactie dat ik niet met een 2 jarig paard mag 'longeren'.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:18

Alou schreef:
. en de oude eigenaresse had het vaker gedaan.

dat schokt me......., aangezien je haar al vanaf april hebt
ze is in maart pas 2 geworden.....

dat betekent dat de oude eigenaresse ook fout bezig was :\

wat is het punt dat ze steigerd? als je halt wlt houden? als je haar de andere kant op wil zetten?
misschien een kleine situatie schets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:19

Joyce900 schreef:
Als je niet weet hoe je een tweejarige moet longeren...............moet je niet longeren!

is er een manier dan hoe het moet? net mocht het niet want was het slecht en nu is er een manier. Ik krijg er gewoon hulp bij hoor bij het longeren. ik wilde weten wat jullie zouden doen als een paardje stijgerede.
ongeacht f het tijdens het wandelen longeren, uit de wei halen. poetsen, vast zetten was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:24

ikdoemaarwat schreef:
[***] schreef:
. en de oude eigenaresse had het vaker gedaan.

dat schokt me......., aangezien je haar al vanaf april hebt
ze is in maart pas 2 geworden.....

dat betekent dat de oude eigenaresse ook fout bezig was :\

wat is het punt dat ze steigerd? als je halt wlt houden? als je haar de andere kant op wil zetten?
misschien een kleine situatie schets?

Ja, nou die mensen spoorde al helemaal niet. ze hebben er zelfs een keer op gezeten toen ze 1,1/2 was bleek later.

ook fout. ze was zeker fout bezig. dit wist ik alleen niet toen ik der kocht. het is nogal raar verlopen. de oude eigenaresse had de opfok niet betaald. en de opfok had het paard ingenomen, ze wilde niet betalen. dus heeft de opfok hem naar een kennis gedaan die een trainingsstal had, en die heeft hem aan mij verkocht.
Ze stijgert, en geet soms ook een bok. gewoon voor de 'lol' het stijgeren staat denk ik niet in verband met draaien, stoppen galoperen of draven.maar met baldadigheid. zeis niet gemeen, ze respecteerd me.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:26

maar het is mij nog niet duidelijk in welke situatie dit gebeurd
indien je deze specifiek beschrijft kan ik misschien een specifieke tip geven ;)