Pony gekocht, vreemd gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:55

Ben wel benieuwd hoe dit verder gaat maar ik betwijfel of we op al onze vragen antwoord krijgen aangezien TS niets meer van zich laat horen...(terwijl ze gisteren nog ingelogd was...) weet niet of ik alles wel moet geloven daardoor....

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 23:28

Nou, daar ben ik dan (toch)

Het was niet mijn bedoeling om niet te reageren en jullie met 'vragen' te laten zitten.
Ik schrok alleen best wel, toen ik alle berichten las.
(bij enkele berichten vraag ik me echt af, of ze me willen helpen/ steunen of alleen maar commentaar willen geven, maarja dat ter zijde, de rest vraagt gelukkig wel gericht)

- Wij hebben de verkoper zeker gemeld dat het om een beginnend ruitertje ging.
- Het is NIET onze bedoeling dat deze pony in de handel terecht komt. We hebben wel zeker de beste bedoelingen met deze pony en willen hem ook niet zo maar doorverkopen. Zeker niet, nu zijn gedrag zo beroerd is. Dan komt er natuurlijk niks van zo'n pony'tje terecht en dat willen we voorkomen.
- We hebben wel wat een impulsieve aankoop gedaan, daar zitten we helaas wel fout.
- We hebben de pony laten observeren door een kliniek om pijn uit te sluiten (dit was ook niet het geval)
- Verder hebben we niet geprobeerd om hem te berijden of iets dergelijks. We hebben hem alleen maar tot rust laten komen en veel aandacht gegeven in de zin van poetsen, wandelen etc. Dit gaat moeizaam, maar wel elke dag iets beter.
- Hij bijt wel heel extreem. Voor degenen die zich afvroegen of ik iets van een hengst afweet. Een beetje wel. Anders had ik hem niet gekocht. Dat bijten hengsten gedrag is, weet ik dan ook best. En dat mag ook af en toe bij een hengst. Als het maar te corrigeren is. Het is alleen de manier waarop hij dit doet. Hij stormt in de wei met een rotvaart op je af en slaat je met zijn voorpoten het land uit. Als je hem corrigeert gaat hij nog veel harder slaan, echt een baas speel spelletje. Dat een hengst dat doet, is natuurlijk te begrijpen. We hebben er een trainingstal in de buurt naar laten kijken en die noemde de pony ook daadwerkelijk hartstikke vals. En als we hem wilden laten trainen, konden ze niet garanderen dat ze het beter konden krijgen. Omdat het niet normaal hengsten gedrag was. En dat vind ik toch niet normaal.
- Verder hebben we zijn wij ipv met stroomdraden en paaltjes nu met zeer hoge en hele sterke houten balken afgerasterd, waardoor hij al twee nachten in zijn eigen kamp staat. En daar voorlangs weer stroomdraad (4 dubbel...)
(Er zijn gelukkig nog geen merries bezwangerd... Maar de buurvrouw zei vorige week: Ach, het is zo'n mooie pony, het zou geen ramp zijn... Dus daar mogen we blij mee zijn.Al hebben wij het natuurlijk liever niet.)

- Verder hebben we uiteraard dingen nagevraagd mbt zijn castratie. En waarschijnlijk gaat dit volgende week gebeuren.
- Ook hebben we een tandarts naar hem laten kijken, omdat iemand opperde dat hij misschien last van het bit had met rijden. Dit kon ook niet door zijn gebit oid komen.

We zijn met de verkopende partij bezig met een oplossing.
Tot dusver gaat deze communicatie een stuk beter.
We hebben drie oplossingen gegeven
1. Voor de castratie ophalen en het geld terugbetalen.
2. Pony ophalen en ons pas terugbetalen als de pony verkocht is (binnen een half jaar, anders sowieso betalen)
3. Een vergoeding geven voor de training van deze pony tot hij op het niveau zit, waar hij voor verkocht is (lieve beleerde kindermakke pony stond letterlijk boven de advertentie)

De verkoper kiest hoe het nu lijkt voor optie drie. Ze wilde ons daar best in tegemoet komen.
Op zich vind ik het best verwonderlijk, want op die manier verliest ze altijd geld lijkt mij.
Wij hebben dus het gevoel dat ze pony echt niet terug wil nemen. Maarja, dat is dan zo.

Verder gaat het om regio Friesland.

Ik geloof dat ik zo alle vragen wel beantwoord heb.
Wij dubben zelf nog erg over het feit hoe nu verder te gaan.
We behandelen hem sowieso als een onbeleerde, driejarige hengst. Terwijl hij eigenlijk wel bereden is.
Is dit goed of juist niet?
De één zegt, dan wint hij (wij hebben hem niet tijden het rijden laten winnen)
De ander zegt, het is juist goed, win eerst maar vertrouwen.

Verder opperde iemand nog iets over het prijsverschil tussen een stamboek pony en een C/D pony.
Dat is vast en zeker zo.
Echter, dat is niet ons probleem.
Wij hebben dit geld voor deze pony betaald, omdat we hem heel erg mooi en leuk vonden.
En dat geld hebben we er dan ook nog steeds wel voor over. Dus daar maken we ons verder niet zo druk om.
Het gaat erom , wat wij hem toen waard vonden.
En dat hij nu minder waard is, maakt ons ook niet zoveel uit.

Goh, dit is een heel verhaal, ik hoop dat ik zo alle vragen heb beantwoord.

Groetjes

Ragdollcat

Re: Pony gekocht, vreemd gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:38

Hij was toch nooit ingeent? dan moet je dat eerst volledig laten doen voordat je het kan laten castreren ivm tetanus.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:40

Na het castreren kan hij heel wat opknappen kwa gedrag hoor! :D
Daar sta je soms versteld van.
Vorig jaar hebben wij een 3 jarige newforest hengst gekocht,had een jaar lang gedekt. :9
Zo gek als een deur,fatsoenlijk meelopen kon hij niet eens.
Laten castreren en 2 weken later konden we de pony niet meer terug,soms kom je nog wel wat hengststreken tegen maar hij is nu 1 jaar later een netjes opgevoede pony geworden. :D

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:51

Okee, heel duidelijk je verhaal, mijn advies zou zijn, pony morgen nog terug brengen en je geld terug!
Er zijn voor je dochtertje echt wel hele leuke andere mooie pony's te koop met een lief karakter waar ze lekker mee weg kan rijden.
Heel aardig dat de verkopende partij training wil betalen, ikzelf zou het niet geloven, ze kunnen wel van alles beloven, maar daadwerkelijk betalen :? Nadat ze je eerst belazerd hebben ? Zou het niet meer geloven...... :n
Het is nooit leuk als een pony in de handel verdwijnt maar als ie echt zo vals als jullie hem beschrijven kan zo'n pony beter naar iemand gaan die dat soort pony's een uitdaging vindt en die misschien nog wat van zijn gedrag kan corrigeren.
Als het zo doorgaat gebeuren er nog ongelukken met jou of je kind.
Ik hoop dat het allemaal goed komt, wat een vervelende situatie voor jullie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:27

ik zou kiezen voor de eerste optie; terugbrengen!
Als je hem niet terugbrengt zul je hem meteen moeten castreren en als het dan alsnog niet bevalt hebben jullie zijn hengst gecastreerd en kan hij deze natuurlijk o zo onmogelijk nog terugnemen want nu is hij o zo onverkoopbaar enz enz blablabla...

Het prijsverschil is wel degelijk belangrijk als je hem zou willen houden. Stel er zou E400 verschil tussen zitten, daarvan zou je hem mooi wel een maand op een goede trainingsstal kunnen zetten om dit gedrag te verbeteren!
Maar als jullie geld zat hebben (om het even plat te noemen, kan natuurlijk niet in je geldboom kijken) dan kun je ervoor kiezen om het zo te laten inderdaad.

Ik raad je wel aan om op zeer korte termijn te beslissen; hoe langer je wacht hoe meer je eraan gehecht raakt en hoe meer geld je er onbedoeld insteekt en dus kwijtraakt!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:43

Ik zou 'm ook terugbrengen. De koper kan wel zeggen dat ze gaan betalen tot het niveau waarmee hij op internet stond maar daar klopt ook geen zak van: 'lieve beleerde kindermakke pony'. Lees dus 'hondsbrutale, dominante 3-jarige hengst'. Dus ze kunnen wel zeggen dat ze gaan betalen maarja, betalen ze dan ook voor de castratie bijvoorbeeld? En wie weet hoe lang het duurt voor het kindje er echt veilig op kan rijden? Zit ze weet-ik-hoe-lang met een pony waar ze niet mee om kan gaan/op mag rijden.

Voor je dochter (of het kindje) zou ik hem terugbrengen en van het geld lekker een andere pony kopen, van een jaar of 15...die WEL lief, beleerd en kindmak is. En waar ze WEL een hoop lol mee kan beleven. Als 't een fitte pony is kan hij nog wel een goeie aantal jaar mee. En zo eentje is al heel wat gewend en kun je al gelijk mee beginnen te rijden ipv eerst een hengst te moeten laten castreren, opnieuw opvoeden, goed door laten rijden (er vanuit gaande dat het kindje zelf nog niet op zo'n niveau zit dat ze een 3-jarige zelf op kan leiden) enz. en dan een combinatie worden.

Kun je beter een fijne leerpony voor kopen waar ze gelijk wat aan heeft.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:52

Zo te horen hebben jullie al behoorlijk geïnvesteerd in deze pony.
Dat was waarschijnlijk ook waar de verkoper op hoopte, dat jullie hem zo leuk zouden vinden, er veel tijd en geld aan zouden besteden zodat de drempel voor jullie om hem terug te brengen steeds hoger zou worden..
Als een trainingsstal, neem aan dat ze daar ruime ervaring hebben met jonge paarden (?), het beestje vals noemen en eraan twijfelen of ze het gedrag kunnen corrigeren, dan snap ik serieus niet wat jullie belemmert om hem terug te brengen.
Dit is geen leedvermaak of alleen maar commentaar willen leveren, maar een advies om ernstige ongelukken te voorkomen.
Dat verkoper voor optie 3 lijkt te kiezen, is alleen maar meer reden om oplossing 1 uit te voeren...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:55

bah, heel bericht getypt en toen verkeerd knopje op toetsenbord en weg was het.
ik zal morgen alsnog reageren, maar wilde in elk geval nu toch even zeggen dat ik het geweldig vind te lezen dat jullie zo je best willen doen voor de pony ipv te focussen op waarde en gebruiksdoel.
dat vind ik echt heel erg tof.
de pony heeft echt mazzel met jullie en ik ben echt benieuwd hoe het verder gaat daarover dan morgen meer.
ik hoop dat jullie de moed hebben de pony te houden, als je niet meer zoveel op bokt komt zou ik eens met je willen kijken naar mogelijkheden om in contact te blijven hierover, omdat ik het gewoon echt heel leuk vind om mee te krijgen hoe dit verder gaat.
laat maar weten dan als je dat oké vind.

moet nu eens gaan slapen onderhand..

morgen meer want ik heb wel over meer dingen even iets te zeggen eigenlijk haha
heb je trouwens ook een foto van de pony ben best benieuwd eigenlijk :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:04

Nee joh, ga vooral voor die pony, die is zo zielig, het kost je een paar kinderen, maar dan is ie misschien mak :+

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:07

kom op zeg, draait dan alles om geld, heeft zo'n dier erom gevraagd, en ik denk dat de TS haar dochter nu niet bij de pony laat want dat het geen kinderpony is dat is hun nu ook wel duidelijk.
het was het oorspronkelijke doel, kinderpony maar het liep anders.
en nu hebben ze deze pony en ik vind het geweldig dat ze hun plannen aan de kant zetten en zich inzetten om het beste uit deze pony te halen!
ik heb er kippevel van en al jullie negatieve en zakelijke berichten kunnen me nu echt even niks schelen eigenlijk..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:12

Groen op groen geeft blauwe plekken, heeft niemand je dat ooit verteld?

Een paard dat nog niets kan is geen goede keus voor een beginnende ruiter, laat staan een jonge hengst die alles zelf moet leren.

Ik zou idd het paard terugbrengen (als je hem via een handelaar hebt, is die mogelijkheid er) en er een ouder, gezond en beleerd paard voor terugvragen waar een beginnend ruiter nog wat van kan leren. Doet de verkoper moeilijk, hoop ik dat je een een rechtsbijstandsverzekering hebt...

Nogmaals, als het leven van je kind je heilig is, neem afstand van deze pony, want dit gaat geheid serieus fout....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:18

gaat niet fout als het kind erbij weg blijft en het doel van de pony gewijzigd wordt.
voor de dochter een andere pony of rijles/verzorgpony tot deze pony er klaar voor is kinderpony te worden.

het zou natuurlijk kunnen dat het echt een pony is met een blijvend lastig karakter, dat bestaat.
mijn ervaring daarmee is dat zo'n pony bij de juiste mensen toch tot bloei kan komen, de zoektocht daarnaar is aan de TS.
maar de start, dus het castreren en het in veiligheid brengen van deze momenteel onhandelbare pony is een heel goed ding het raakt me echt.
als de pony geen kinderpony blijkt kan hij toch later naar een goede eigenaar wanneer hij zelf door deze periode heen is en handelbaar is?
en dan voor het kind een andere.
ik vind dat we niet zo moeten doen alsof TS helemaal onwetend is want volgens mij valt dat wel mee.

-nu echt slapen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:36

Ik heb nog wel een leuke, lieve, kindvriendelijke 12 jarige merrie die wel echt in de D maat zit ;) Mag je je wilde hengst nog wel voor inruilen ook, mits hij eerst ruin wordt.

Maar denk je echt dat hij omgetoverd kan worden tot kinderpony als hij er nu zo aan toe is?
Hoe lang geef je hem daarvoor? En het meisje wat hem zou moeten verzorgen/rijden, vertrouwd die hem ooit nog wel, ookal wordt hij nog zo lief?
Het lijkt me niet verstandig om hem te houden en hierop te gaan wachten. Dat is niet eerlijk tegenover de pony en het ruitertje en de kans dat hij nooit kindmak wordt is ook nog heel reel.

Lijkt me beter om de pony gewoon terug te brengen/te verkopen en met een andere pony met een schone lei te beginnen, er zijn genoeg leuke pony's te koop die wel lief zijn voor kinderen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:40

Als ik TS was dan had anneliesdj nu PB! :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 07:41

Optie 1, of het voorstel van Anneliesdj nader bespreken!!
maar ik stuur je ook nog even een pb.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:28

@ TS: Bedankt voor het alsnog reageren. Ik snap dat dat best moeilijk is na alle ellende die je in dit topic over je heen hebt gekregen. Ik lees in je bericht dat je bewust bent van de fout en dat he tniet helemaal doordacht is gegaan. Wellicht een leer voor de volgende keer.

Wat fijn dat de verkoper tot onderhandeling bereid is, maar zoals iedereen het zegt is het misschien beter om hem weg te doen. Een drie jarige is echt veel te groen voor een jonger kind. Hengst of geen hengst.

Mocht hij dit moeilijke gedrag na castratie blijven vertonen, dan zou ik als ik jou was Petra Vlasblom of iemand dergelijke inschakelen. Die kunnen er een hoop mij. Zie Petra's site http://www.twomoons.nl.

Succes

ni_ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 13:06

(Dit waren de reacties, waar we op hoopten bij het plaatsen, bedankt!)

We laten het meisje waar hij voor bedoeld is, nu niet meer bij hem natuurlijk.
Hij staat in een kampje, achterin de wei.
Voor haar hebben we nu om het vertrouwen terug te winnen in paarden een hele leuke pony 'te leen'.
Baasje had even geen tijd voor de pony (24 jaar) en de pony stond al een jaar stil daardoor met weinig aandacht.
Daar gaat ze dus eerst lekker op hobbelen.

Hoe het nu lijkt, denken we niet dat ze ooit op deze pony zal rijden. (Of zal moeten rijden)
We laten haar nu lekker op het andere pony'tje rijden en misschien dat ze daarna wel toe is aan een grotere pony/ klein paardje. (Als ze een jaar of 16 is)

De reden dat ik de pony niet terug breng, is omdat de verkoper ons het geld niet wil terug betalen.
En ze wil de pony ook simpelweg niet terugnemen.
Anders hadden we dat gelijk de eerste paar dagen wel gedaan.
We proberen het nu zo goed mogelijk op te lossen (misschien dmv dat geld)

Helaas hebben we geen geldboom, was het maar waar...
Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem zo de handel weer in de gooien (wat komt er dan van hem terecht?)

We hebben zeker al geïnvesteerd in hem. En dat vinden we ook niet erg. Als het maar helpt.
We kijken erg uit, naar de castratie...
(Goede tip van dat enten trouwens! Daar zal ik de dierenarts naar vragen! dank je!)

Misschien als hij ruin is, dat het dan beter wordt.
(Laten we hopen)

Verder hebben we bedacht dat we hem, als zijn gedrag verbeterd, misschien ook wel voor de wagen spannen. Op die manier hoeven er geen kleine kinderen op te rijden en hebben wij zelf wel plezier van hem. Maar dit is afhankelijk van zijn gedrag de komende tijd.

Ons buurmeisje kan goed paardrijden en mocht hij makker worden na het castreren, wil zij hem af en toe wel rijden. Dus dat is ook erg handig.
Helaas niet waar we hem voor gekocht hebben, maar dat is niet anders. Zolang we op één of andere manier maar plezier van hem kunnen hebben...

Verder houd ik de aangeboden pony zeker in de gaten! Mocht hij hier (na castratie ) nog niet te hanteren zijn, laat ik het je weten ;) Ik heb dan in ieder geval wel de ware aard van het beestje verteld.. haha.

Wat vinden jullie? Lekker in de wei laten tot castratie?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:12

ja lekker in de wei laten,mits hij daar niet uit kan komen.
Je zal zien dat hij dan toch net even een merrie pakt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:16

Niet terug nemen zou ik niet accepteren :n
Je zou een kindvriendelijke pony kopen waar het meisje op kon rijden, duidelijk is dat dat nu niet kan.

Verder schrijf je dat een trainingsstal het niet zit zitten, maar er zijn veel meer stallen dan alleen die ene, en er zijn ook heel wat mensen die je aan huis komen begeleiden.
Als je dan toch alles op alles wilt zetten om deze pony in het gareel te krijgen zou ik niet zelf gaan aanklooien maar er iemand bij halen voordat je nog verder van huis bent :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:18

Ik vind het super dat jullie zo veel optie's geven, maar ook wel eng als ik het zo lees.
Dit gedrag is behoorlijk link, niet alleen voor kinderen, maar ook voor jullie.
Is er geen mogelijkheid dat andere paarden hem eens gaan vertellen wat wel en niet kan? Daarbij, als ze zo op je afkomen zou ik een erug lange longeerzweep meenemen en hem een giga lel verkopen (jawel, dat komt uit mijn mond........ik die alles altijd met rustigheid wil opossen).......Paarden zullen ook niet zachtzinnig met hem omgaan. Ik heb hetzelfde gehad met een ruin. Die stijgerde naar je en beet......uiteindelijk was ik er echt wel klaar mee en die ene tik heeft alles veranderd (alleen wel op het juiste moment doen). Het is niet de oplossing die ik het liefst zoou zien, maar ja.
Verder is het raar dat de kopers wel willen betalen voor training (kost ook 400,- pmnd als je het wilt laten doen ong)........ze hebben dit dus geweten lijkt mij.

Ik hoop echt dat het jullie gaat lukken, maar ik weet al wel vanuit ervaring dat je niet elk paard kan "redden".
heel veel succes (of sterkte ;-))

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:19

Waar zit je in Friesland.
Wanneer het niet tever bij mij vandaan is wil ik je wel helpen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:22

opisop_shop schreef:
Oei, hebben jullie wel iemand meegehad met verstand van zaken???

Geef het even de tijd, laat hem wennen en pak hem niet al te streng aan maar probeer samen ee band te krijgen.
Laten jullie hem hengst (en zoja waarom), zoniet zou ik hem mooi vlot castreren dat scheelt een boel gedonder (en kan hij gewoon het land op met vriendjes, scheelt ook weer!)

Het is een hengst dus juist vanaf dag een aanpakken! Hij is aan het uitproberen en dat is vrij normaal voor een jonge hengst in een nieuwe omgeving.

Pamperen en een band willen krijgen doe je later maar, als hij jou als leider heeft geaccepteerd.

Wat moet je trouwens met een hengst voor een meisje :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:22

Maar denk er wel aan dat het dier er niets aan kan doen.
Een paard word zo gemaakt niet zo geboren!
Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 13:41

Wat nou de pony niet terug willen nemen? daar zou ik geen genoegen mee nemen. desnoods zou ik juridisch advies inwinnen bij iemand die daar voor geleerd heeft (op paarden gebied) Je hebt iets gekocht waar je niet om hebt gevraagd. Als jij een gouden ring koopt en het blijkt een ring te zijn uit een snoep automaat dan ga je er toch ook mee terug?