Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:14

Ik ben er eigenlijk redelijk zeker van dat het geen angst is. Hij is redelijk bomproof, zijn gekheid ligt in andere zaken :+ .. Als er een luide knal is oid, dan gaat hij juist proberen uit te vissen waar dat die nu vandaan kwam. Volgens mij is het dus eerder dominantie, of zoals een vorige Bokker reeds aangaf onzekerheid. Maar angst niet.

Zondag viel me trouwens op dat hij begint te 'rebelleren' tegen zijn merrie. Ze stonden samen los, hij deed écht niets verkeerd, maar zij daagde hem toch énorm hard uit. Als hij dan wat dichter dierf te komen, of als zij naar hem kwam, begonnen ze te steigeren en gingen de oren plat naar achteren. Daarvoor ging hij gewoon van haar weg als ze zo deed, maar nu begint hij er wat tegenin te gaan. Wat moet ik dan doen op zulke momenten? Ze het zelf laten uitvechten, of ingrijpen (wat ik tot nu toe heb gedaan)?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:15

@ Jua: dat hoop ik zelf ook van harte! En als het daadwerkelijk écht goed gaat met ons, zal ik dat zeker doen ook! :+:

_manuela_

Re: Het klikt écht niet meer .. Wat doe ik fout ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:19

Dan wordt het gewoon tijd dat hij respect voor je krijgt. Sommigen vinden dat je dat krijgt door hem eens een flinke knal te geven. Ik ben zelf meer van het natural horsemanship (al laat ik me ook niet zomaar bijten). Maar NH is veel werk en kost veel tijd. Ik ben zelf heel teverden met parelli. Hij heeft duidelijke paketten met veel informatie. Zijn 7 games zijn dominantiespelletjes. Jij als leider laat je paard wijken voor allerlei soorten druk. Da doen paarden onder elkaar ook. Zoals het happen in elkaars nek. degene die blijft staan is de leider.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:21

Zelf laten regelen. Paarden kunnen dat prima zelf. En ze kunnen best tegen een stootje hoor;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:27

manueeltje82 schreef:
Zoals het happen in elkaars nek. degene die blijft staan is de leider.

Wist ik dus ook al niet .. Toen mijn paard voor het eerst los stond in de bak met een onbekende pony (ruin), hebben ze dat zeker 10min. aan één stuk door gedaan. Ze bleven beiden relaxed staan, maar hapten toch altijd naar elkaars hals. Met de merrie van mijn vriendin heeft hij dit nog nooit gedaan. ALS ze het al toelaat dat hij dichterbij komt, staan ze gewoon met de neuzen bij elkaar (zoals zwanen :+ ) en dan is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ze hem wegjaagt ..

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:36

Dat bijten is ook echt een ruinenspelletje. Het paard dat de minste passen maakt is de dominantste. Maar dat geld dus ook voor jou als mens. Jij moet degene zijn die de minste passen maakt en als hij dan hapt en jij achteruit stapt is hij de leider. Maar op de parelli dvd's vind je ook heel veel informatie over het "lezen" van een paard. Om al die lichaamstaal van je paard te kunnen begrijpen zodat je er op in kunt spelen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:43

Hm, zal ik dan maar eens jacht maken op de Parelli dvd's? :D Ik heb ze al eerder aangeraden gekregen, maar de problemen verdwenen dan steeds op miraculeuse wijze als ik ze echt wou gaan kopen :+ .

Wat je net hebt gezegd, manueeltje82, heeft me wel aan het denken gezet. Als ik een (zeldzame) poging tot longeren doe, komt er dus zoals eerder gezegd ruzie van. Nu ik erover nadenk, besef ik van mezelf dat ik hoegenaamd niet blijf stilstaan als ik hem 'in gang' wil zetten. Ik stap achteruit en zelfs zijwaarts .. Ik ga dus eigenlijk voor hem uit de weg zeg maar. Misschien ligt daar al een heel grote fout van mezelf :)*

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:50

Ik had ook problemen met longeren. Hij kwam gewoon naar binnen. Dat is het niet respecteren van de persoonlijke ruimte. Nu doe ik er gewoon alles ana dat hij niet naar binnen komt. Ik sla gewoon om me heen want als hij tegen de zweep aan loopt of tegen mijn hand is dat zijn eigen schuld. Het is zijn verantwoording op de volte te blijven. ik stuur trouwens wel mijn paard achteruit met de yoyo game. Hij gaat dan op lichaamstaal/wiebelen van het touw achteruit. Ik heb dus ook weer moeten leren streng te zijn. Parelli is trouwens ook niet alleen maar lief tegen je paard hoor. Bij parelli geef je ze ook wel echt op hun donder maar in fases zodat ze zelf de keuze hebben eerder te reageren.

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:34

Hoi Shanelle

Ik vind je heel moedig dat je zo advies vraagt!
En ik denk ook zoals anderen al schreven: Niet opgeven!
Het doet me denken aan mijn ruin van inmiddels 22 jaar. Hij was ook laat geruind, dominant, intelligent, volbloed, macho. Ik had heel weinig ervaring (heb hem nu 8 jaar). Hij is mijn eerste paard en ik had alleen op de manege gereden. Ik had geen pennyfantasieen trouwens!!! Maar begreep veel van zijn gedrag niet. Hij kwam met longeren ook naar binnen (steigerend) en dook met wandelen op ieder grassprietje af, mij met zich meesleurend. Met veel geduld en tips en doorzetten en een goede intructeur gaat het nu heel goed (mag ook wel met deze leeftijd maar toch). In het eerste jaar durfde ik soms niet meer te rijden omdat hij dan bokkend richting uitgang rende. Maar het is allemaal goed gekomen en dat gaat jou ook zeker lukken want je wil het graag, je geeft om hem en bent een super doorzetter! Met zo'n paard kun je juist als je doorzet uiteindelijk een hele goeie band krijgen.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:45

Ik heb hetzelfde probleem, en zoals je kunt lezen in mijn onderschrift, is mijn paardje ondertussen verkocht.

Toen ik Ax 3 weken had, had ie plots oedeem. Meneer moest 10 dagen op stal, elke dag 20min stappen. De eerste 3 dagen ging dit, na 5 dagen hadden we knallende ruzie, na 7 dagen hebben ik en mijn pa hem los laten lopen. Paard meteen gelukkiger, oedeem is godzijndank ook helemaal verdwenen.

Het longeren lukte bij ons is het begin wél, nu is dat een regelrecht drama. Steigeren, naar binnen komen, kappen,.. Gelukkig is hij op de wei geen ruziemaker, hij is een allemans vriendje (bij paarden dan toch).

Naar mij toe is hij ook erg bruut. Ik kan hem soms wel naast me houden, andere keren steekt hij me voorbij. Hangt er eigenlijk vanaf waar we heen gaan, naar de wei wil hij lekker voorop lopen, naar de piste is hij vrij kalm.

Naar andere mensen toe kan hij ook zo uit de hoek komen, Ax is nu eenmaal een bijter. Hij bijt niet door, hij speelt gewoon ontzettend graag, maar dat maakt het er niet leuker op, bijten is bijten.. Ik gebruik ook geen sporen e.d., zweepje is echt wel nodig bij hem (als ie bokt en hij krijgt een tik, houdt hij daarmee op), en vind mezelf niet onrechtvaardig streng.. Als ik straf, heeft hij het verdient.

Ik & mijn paard hebben gewoon niet echt een klik. Ik ben altijd enorm nerveus als ik bij hem ben, en hij is een heethoofdige draver die hoog in het bloed staat.. Dus ik maak hem ook super nerveus. Ik heb de hartverscheurende keuze gemaakt mijn paard te verkopen, omdat ik hem niet ongelukkig wil maken.

Hopelijk draait het voor jou beter uit! De enige tip die ik je kan geven, is grondwerk. En véél afwisseling, zodat je paard zich niet gaat vervelen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:03

VinAx, wat jammer dat het voor jullie niet meer goed is gekomen :(:) . Het doet me pijn dat te lezen .. Maar aan de andere kant ben je moedig geweest die beslissing te nemen; als het niet gaat dan gaat het niet. In het begin was ik ook heel erg nerveus als ik nog maar dacht aan naar mijn paard gaan. Heel af en toe heb ik het nog als ik bij hem ben, zoals toen op de weide. Gelukkig heb ik mezelf die stress-aanvallen zeg maar wat kunnen afleren, en nu geniet ik echt zoveel mogelijk als ik bij/op mijn paard ben. Jouw paard zit ook hoog in het bloed, dus kan me zó voorstellen wat een gedoe dat moet geweest zijn als je zelf zenuwachtig was :j !

Hoe slecht het ook soms gaat (en geloof me, toen ik dit topic opende voelde ik me R.O.T.), ik probeer mezelf toch nog zoveel mogelijk aan de goede dingen op te trekken. Het rijden gaat bijvoorbeeld ontzettend goed momenteel, en als hij los staat in de bak met zijn vriendinnetje komt hij vrolijk naar mij toe en tijdens het poetsen geef ik hem een lekkere massage-borstel-beurt. Gelukkig zijn die dingetjes er toch nog, anders zou ik het echt niet meer zien zitten.

Er is trouwens een heel klein beetje hoop dat we binnenkort gaan verhuizen en Sahied bij ons aan huis zal komen te staan - indien mogelijk. Dat zou alleen maar goed nieuws zijn!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:48

Shanelle schreef:
VinAx, wat jammer dat het voor jullie niet meer goed is gekomen :(:) . Het doet me pijn dat te lezen .. Maar aan de andere kant ben je moedig geweest die beslissing te nemen; als het niet gaat dan gaat het niet. In het begin was ik ook heel erg nerveus als ik nog maar dacht aan naar mijn paard gaan. Heel af en toe heb ik het nog als ik bij hem ben, zoals toen op de weide. Gelukkig heb ik mezelf die stress-aanvallen zeg maar wat kunnen afleren, en nu geniet ik echt zoveel mogelijk als ik bij/op mijn paard ben. Jouw paard zit ook hoog in het bloed, dus kan me zó voorstellen wat een gedoe dat moet geweest zijn als je zelf zenuwachtig was :j !

Hoe slecht het ook soms gaat (en geloof me, toen ik dit topic opende voelde ik me R.O.T.), ik probeer mezelf toch nog zoveel mogelijk aan de goede dingen op te trekken. Het rijden gaat bijvoorbeeld ontzettend goed momenteel, en als hij los staat in de bak met zijn vriendinnetje komt hij vrolijk naar mij toe en tijdens het poetsen geef ik hem een lekkere massage-borstel-beurt. Gelukkig zijn die dingetjes er toch nog, anders zou ik het echt niet meer zien zitten.

Er is trouwens een heel klein beetje hoop dat we binnenkort gaan verhuizen en Sahied bij ons aan huis zal komen te staan - indien mogelijk. Dat zou alleen maar goed nieuws zijn!

Als hij op de wei staat, komt Ax ook meteen naar me toe, als ik naar hem toe wandel :)
Maar, ik kan het gewoon niet meer aan zo, ik heb echt het gevoel dat ik mijn paard ongelukkig maak, en dat wil ik echt niet.
Gelukkig heb ik een hele goede thuis voor hem gevonden, dat verzacht de pijn een hele hoop :)

Het zou leuk voor je zijn, moest je paardje aan huis komen te staan, kan alleen maar beteren dan!

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:23

het kan heel dom zijn maar ik heb dit in een boek gelezen en ik denk dat het wel kan helpen
je gooit het paard los in de bak
je jaagd hem op met de longeerlijn en laat hem lopen en lopen gewoon draven en nog een draven
als hij zich gaat uitstrekken dan ben je goed opweg maar laatt hem nog doorlopen
als hij kauwbewegingen gaat maken draai je je om en strek je je hand uit kijk naar de grond en leg een suikerklontje op je hand.
als hijbij je komt staan en het suikerklontje aanneemt loop jedoor de bak nog steeds met je ogen op de grond gericht als hij achter je aanloopt draai je je rustig om hou je ogen op de grond gericht pak hem vast loop de bak uit met hem nog steeds je ogen op de grond gericht zet hem om stal geef hem desnoods wat lekkers en beloon hem dat hij braaf is geweest

je moet het proberen!!!!!!!!!!!

groetjes!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:28

ehm ja das denk ik zoiets als loswerken en als je daar geen verstand van hebt lijkt met me niet handig daaraan te beginnen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:00

Is dit niet zoiets als een join-up ? Of vergis ik me nu ?

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:54

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:04

Je zou er ook iemand bij kunnen halen.. Iemand die vanaf het begin respect afdwingt van je paard.. En dan kan jij in het begin gewoon af en toe bijspringen, hier en daar overnemen.. Tot je 50/50 zit, en dan uiteindelijk die persoon niet meer nodig hebt..
Het gaat langer duren vooraleer je paard respect heeft voor jou dan voor die ander, omdat die ander er meteen van in het begin staat en zegt 'ik ben baas', en je paard gaat nog blijven proberen bij jou.. Tot hij door heeft dat het bij jou ook écht niet meer pakt..

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 23:44

Eventjes een kort berichtje om te laten weten dat ik mijn aanpak wat bijgeschaafd heb en dat die tot hiertoe lijkt te werken voor ons beiden! Gisteren voelde ik me zelfs zelfzeker genoeg om hem los in de bak te zetten, erbij te gaan en wat 'oefeningetjes' te doen. Hij probeerde af en toe te happen, maar al bij al mag ik wel zeggen dat we vooruitgang hebben geboekt want het ging veel sneller over en het was niet echt gericht.

Ik probeer gewoon streng - maar rechtvaardig te zijn. Ho is ho en neen is neen. En helemaal niets eten meer uit de hand geven lijkt ook een positief effect te hebben!

:) leuk !

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:29

Ik ben blij te lezen dat het precies een beetje beter gaat.

Ik heb in het begin van je topic ook gereageerd heb. Ik heb hetzelfde probleem met mijn jaarling hengst. Gezien mijn zwangerschap heb ik hem naar iemand gebracht om een beetje bijgeschaaft te worden, zodat hij gecastreerd kan worden.

Jij hebt al veel meer resultaat geboekt zo te lezen, dan zij met de mijne. We zijn nu 4 weken verder en hij is geen stap vooruit gegaan. Ik ga donderdag naar hem toe. Is het niet iets verbetert, dan gaat hij mee naar huis en proberen we het zelf terug.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 11:50

Sandra, ik denk dat het ook wel een beetje met de 'mogelijkheden' die je hebt te maken heeft. Met een 6-jarige die beleerd is kan je al wat meer dan met een jaarling. Soms is mijn paard ontzettend vervelen met poetsen en opzadelen, maar van zodra we dan gaan rijden duurt het maar een minuut of 5 of hij begint zich helemaal te ontspannen. Hij werkt graag en heeft dat ook echt nodig, met gewoon los zetten oid doe ik hem op sommige dagen echt geen plezier. :n

Ik kan er mijn vinger niet op zetten wàt ik nu juist anders doe (behalve het uit de hand voederen dan), maar ik denk dat het met bewustwording te maken heeft. Ik probeer zo bewust mogelijk met hem om te gaan, zonder echt verwachtingen te hebben. Ik observeer hem eerst, en pas mijn gedrag daarop aan, maar zijn 'manieren' moeten behouden blijven uiteraard.

Wat voor mij alweer een duwtje in de rug was, was dat ik kon opstappen zonder hulp en dat bij écht stil bleef staan. Dat was eigenlijk altijd al een probleem geweest van bij de aankoop. Maar toeval wil dat er laatst niemand was om hem vast te houden en ik moest voortmaken :) we stonden dus al in de piste en ik dacht 'kom op, gewoon doen'. Hij bleef netjes stil staan tot ik zat. Zo trots dat ik was! Voor anderen klinkt dat wellicht redelijk belachelijk want uiteindelijk is het niet meer dan normaal dat je paard blijft staan bij opstappen. Maar voor ons was dat al een hele grote stap voorwaarts en dat mag iedereen weten! +:)+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:55

Woohoo!! Progress is being made :D

Denk dat het grootste verschil is dat je er nu misschien weer wat neutraler in staat, opnieuw begint met het probleem aanpakken. En dus ook alle oude stress misschien wat vermindert is?

Maar jij kan iig weer op je paard stappen! (P.S: mijne draaft het liefste ook weg als ik er op spring, ze weet dat ik er toch niet afval :P :o )

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 12:03

Neutraal, dat is idd een goede omschrijving van hoe ik me nu 'voel' als ik bij hem ben. Eerst had ik de onhebbelijke gewoonte om er van uit te gaan dat hij wel zou bijten, dat hij niet zou stil staan, dat hij zich zou wegkeren van me, etc .. Nu ga ik er naartoe en denk ik oké dit staat er vandaag op het programma en dat gaan we dan ook doen, of het nu via de korte of de lange weg is :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:31

En neutraal is de staat waarin je altijd zou moeten zijn rond de paarden. Daar kom je het verste mee. 3 hoeraatjes voor jou :D

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:46

loswerken om te beginnen. Leiderschap uitstralen en afspraken maken met je paard.
www.indigohorse.nl heeft mij goed resultaat opgeleverd!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:28

heey

ik ben ook van de natuurlijke aanpak maar soms werkt dit gewoon niet. Dan kun je niet alles op de ''lieve'' manier oplossen hoe vervelend dit ook is je MOET hem laten zien dat hij maar een kleintje is als jij bij hem in de buurt bent en op kracht zul je dit nooit winnen maar op inteligentie. Je moet niet het gevecht aangaan met hem zeker niet als hij die zweep ''aanvalt'' lekker laten doen jij maakt je toch niet druk om hem dat hij die zweep niet leuk vind. Dat ik zijn probleem als een lid van de kudde de staart van de leider niet leuk vind haalt de leider de staart toch ook niet van zijn billen af want dat is het nut van de zweep niet om het paard te gaan slaan maar te laten zien dat jij veel langer bent dan hem de zweep is een soort verlenging van jouw armen zodat je op veilige afstand duidelijk kunt laten maken wat je wilt.

groetjes