Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Re: Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 17:59

Ik weet zeker dat het je met Petra gaat lukken. Mijn pony was de laatste keer dat ze op de trailer moest door de veearts verdoofd, en de voorlaatste keer hadden twee man haar met hoofdstel op naar binnen getrokken, heel erg naar. Petra kwam, deed wat grondwerk, leerde mij (en ik ben echt heel erg onzeker en bang) hoe ik dat moest doen en toen zijn we gaan laden. Pony liep bij Petra zo de trailer op maar toen moest ik, door mijn zenuwen ging het iets trager maar we zijn gaan oefenen. Toen ik de pony rustig de trailer op en af kreeg, zijn we gaan rijden en hebben op 2 verschillende adressen in de buurt uit- en weer ingeladen.
Petra leert je een methode en wanneer je steeds weer terug kan pakken op die methode gaat het nooit meer fout. Het lijkt me dikke onzin om je paard daar 2 weken voor weg te brengen.

Ikzelf heb de weken nadat Petra was geweest veel geoefend en ben ook af en toe zo eens een rondje om gaan rijden met pony in de trailer. Ik kreeg daar zoveel vertrouwen van want het gaat echt elke keer goed.

Toen we laatst een weekend op cursus schriktraining waren (ook bij petra trouwens ;)) dacht pony even op de terugweg bij het laden dat ze er geen zin in had. Gelijk teruggepakt op de methode en het duurde geen 10 seconden of mevrouw stond weer op de trailer. Daarna ook geen terugval meer gehad. Wij gaan nu heerlijk relaxed op concours.

Ik zou sowieso de theorie bij Petra gaan volgen, dan heb je snel genoeg voor jezelf door of het bij je past.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:02

charlottety schreef:
Ik heb er nog eens heel goed over nagedacht met Petra,

Maar werkt het nou echt? Ik geloof dat ze het paard op de trailer krijgt, maar als mijn paard nou een terugval krijgt zit ik met de gebakken peren.

Nu het volgende: Ik heb een pb gekregen van een meid, waarin zij me uitlegde dat het puur om herhalingen gaat, zij is met haar paard naar Paardelarij geweest, ik heb contact met ze gehad, en het spreekt me enorm aan, ze hebben dezelfde werkwijze als Petra, alleen staat ze daar 2 weken, en zijn het allemaal herhalingen en verdiepen zij zich erin, in de 2e week ben ik er iedere dag en ondersteunen zij mij hier ook in. Ze hebben me zoveel meer verteld, maar alleen dat vond ik al wel wat beter klinken, ik heb op bepaalde forums gekeken en zag negatieve reacties, heb hun erop aan gesproken, en zij hebben mij het 1 en ander over uitgelegd.

Nu ben ik benieuwd over iets anders? Iemand ervaringen met hun?
En wat vinden jullie hiervan?

Ze horen jou ook te leren hoe je je moet gedragen als het mis gaat ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:40

Is dus echt niet nodig... Petra vind juist dat je het zelf moet leren, daarom kunnen veel mensen het al met de basiscursus af en is ook de reden waarom zij die geeft. Ze krijgt elk paard op de trailer maarrrrr... het belangrijkste is dat jij het ook kan en daar draait het om bij Petra. ;)

Een paard ergens 2 weken stallen om hem te leren trailerladen? Pfff.... als je te veel geld en tijd hebt is dat waarschijnlijk een prima oplossing. }>

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:58

Ik zou mijn moeilijk te laden paard er ook niet heen kunnen brengen destijds.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:08

Tja, das ook een probleempje :D Als het na de 'basiscursus' (zonder paard) niet lukt komt Petra persoonlijk... wel zo handig ;)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:49

denice schreef:
Toch blijf ik er ook bij, als je een beetje handig bent met de twee lijnen kruislings achter het paard, dan kan hij nog steigeren of bokken, wegspringen lukt haast niet en erin krijg je hem echt wel..

bullshit bij mij wou het ook niet zit met zelfde probleem
longeerlijn kapot paard nog gekker...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:52

Beauty_J schreef:
denice schreef:
Toch blijf ik er ook bij, als je een beetje handig bent met de twee lijnen kruislings achter het paard, dan kan hij nog steigeren of bokken, wegspringen lukt haast niet en erin krijg je hem echt wel..

Of ze gaan zitten :') Hef ze maar een keer op. :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:28

of ze komen achteruit en dan sta je daar met je lijnen.... dan maar hopen dat ze niet gaan slaan.

TS, waar woon je?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:15

Je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Ik heb een super ervaring met Petra en we zijn totaal 2 uur bezig geweest en hij ging gewoon de trailer op na die 2 uur.. en nu nog steeds...........
Zelfs na 2 uur in draf.
Had daar zelfs nog een filmpje van geplaatst ergens in een een of ander topic over trailerladen...

Maar je moet je gevoel volgen... succes.

En ja Petra helpt echt.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:22

Zoals ik het lees heb je hem er dus uiteindelijk niet ingekregen (of de vorige keer)? En dus de volgende ochtend is geladen om alsnog terug te komen?
Dat vind ik niet slim! Want dan heb jij je paard laten winnen en nu weet hij dus dat als hij niet wil en lang genoeg volhoud dat hij er niet inhoeft, en nog eten krijgt ook als lokmiddel!
Waarom zou een paard voor die paar brokjes de trailer ingaan als er overal om hem een eten is? In een weilandje naast hem staat heerlijk gras te wachten ...

En je hebt deze keer geen longeerlijn gebruikt. Ik zou zo ie zo al nooit opgeven en al helemaal niet als je niet alles geprobeert heeft. Zo krijgt hij alleen maar bevestiging als hij er niet ingaat.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:45

Het volgende:

Ik zit met een aantal vragen:

Waarom gaat mijn paard wel thuis de trailer in en niet op concour.
ik ben er achter gekomen dat het eigenwijs gedrag is wat ze vertoond. Als ik het voor mijzelf nog 1 x wil proberen omdat ik voor mijn gevoel meer zelfvertrouwen kan krijgen. Wat is dan de beste aanpak?

Ik zeur jullie vast de oren van de kop, maar jullie helpen mij zo goed!

Ik woon en mijn paard staat in omgeving apeldoorn hoenderloo

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:54

Ik snap het niet helemaal, je had Petra Vlasblom toch gesproken en met haar een afspraak gemaakt? Is het dan niet handiger deze vraag aan haar voor te leggen?
Hoezo ben je erachter gekomen dat het eigenwijs gedrag is? Ikzelf denk: jong paard, alleen op pad, vindt een trailer al spannend en op locatie nog spannender. Doel: die spanning wegnemen, zodat ze overal vol vertrouwen de kar opgaat. Hoe: met deskundige hulp.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 12:59

Je hebt volkomen gelijk!!

Ik ben gewoon zo onzeker als de pest

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:11

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:30

charlottety schreef:
Je hebt volkomen gelijk!!

Ik ben gewoon zo onzeker als de pest

zoals ik al eerder zei, het succesvol laden staat of valt met degene die aan het touwtje hangt. Als jij heel onzeker bent pikt je paard dat van je op en dan wordt het laden niks. Misschien geef je op de terugweg wel onbewust andere signalen aan je paard omdat je dan denkt dat ie er toch niet ingaat? wie zal het zeggen....

Ik kan ook wel eens bij je langs komen om te zien hoe onzeker je bent en hoe je lichaamstaal tegenover je paard is, misschien valt het mee en is het zo opgelost en zo niet dan heb je Petra altijd nog achter de hand. Ik adviseer je om toch bij die theorieavond langs te gaan, voor heel veel mensen is dat een eye-opener en vallen er heel veel kwartjes. Ik heb m ook eens gedaan om te zien hoe zij werkt en ik vond m ook erg goed en interessant.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:41

als je sommige reacties leest...
Echt hoor zou mn paard nooit aan zo iemand willen uitlenen.
Mijn inmiddels overleden paard wild eook soms opeens nioet laden.
Ook goed bedoelde adviezen gekregen en we belanden allemaal maar in een dieper dal. Uiteindelijk besloten het paard gewoon niet meer te laden ( maar ik hoefde ook niet op wedstrijd)

ik ken vele goede verhalen over 2moons. Is best de moeite waard om eens te informeren. Ik zou ook eens op internet lezen over trailer laden enw at de basis stappen zijn.
Veel grondwerk aan de hand kan je hierbij helpen.
Rust en kalmte zijn echt sleutel woorden.
Ook als het paard thuis wel wil laden

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:43

trouwens grappig detail, ik heb dus eens met mijn paard in hoenderloo gestaan en wilde niet terug ;)
maar dan naar rotterdam, dat doe je niet even onder de man hihi
uiteindelijk na zeeeeeeer lange tijd een veewagen laten komen (ptreo.nl) en die kreeg hem er binnen een half uur opp :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 15:10

Princesspres schreef:
trouwens grappig detail, ik heb dus eens met mijn paard in hoenderloo gestaan en wilde niet terug ;)
maar dan naar rotterdam, dat doe je niet even onder de man hihi
uiteindelijk na zeeeeeeer lange tijd een veewagen laten komen (ptreo.nl) en die kreeg hem er binnen een half uur opp :)

Ik ook. Urenlang staan laden en het lukte niet. Paard achtergelaten, en toen bleek de auto stuk. Gaf onderweg naar huis de geest. Alsof dat dier dat had aangevoeld, want de volgende dag laadde hij zonder probleem.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:33

Emerald schreef:
Zoals hierboven al vermeld werd. Het is een kwestie van leiderschap en vertrouwen. Sommige paarden hebben meer tijd nodig dan anderen. Het ligt hoe dan ook aan de (bege)leiding geven aan het paard.

Zo heb ik zelf eens als 15-jarige eigenwijze meid een paard de trailer in gekregen die heel erg bang was. In die tijd gingen wij op concours met de hele ponyclub verdeelt over 2 wagens. Dit paard hadden ze als laatste bewaard om de boel niet op te houden. Dit arme dier had de laatste keer dat hij vervoerd werd 2x een ongeluk gehad met de trailer. Nadat hij werd overgeladen in een andere trailer na het eerste ongeluk, kreeg hij dus in de tweede trailer weer een ongeluk! Die was dus echt met geen voet meer in de buurt van een trailer of wagen te krijgen. Toen alle pogingen waren mislukt en zelfs het er in tillen van een paar sterke kerels niet wilde lukken, wilde ze mij wel een kans geven. (ik werd altijd gezien als 'eigenwijs' omdat ik dingen nou eenmaal iets vriendelijker en rustiger wilde aanpakken...) Ik heb iedereen uit de buurt van de wagen gestuurd en ze stonden met zijn allen achter een omheining te kijken hoe ik hier een potje van ging maken. Ik ben met het paard een rondje om het veld gaan lopen, op mijn gemak. Positie van leider aangenomen en gewoon een babbeltje met hem gemaakt. Ik ben toen gewoon tijdens deze wandeling naar de wagen gelopen zonder aarzelen en het paard liep gewoon mee. Zonder problemen. Ook terug naar huis was geen enkel probleem en hij is hierna weer gewoon de trailer of vrachtwagen op gegaan.

Omdat ik de tijd heb genomen en ervoor zorgde dat het rustig was om de wagen heen, en duidelijk heb laten merken dat ik de leiding nam en er niets te vrezen was, is dit gewoon gelukt. En dat zou bij jou ook moeten kunnen. Niet met 3,4 of 6 mensen om de trailer, allemaal helpen, roepen door elkaar, onrust dus. Gewoon lekker in je eentje, zelfverzekerd rondstappen en gewoon geloven dat dit gaat lukken. Als je al gaat twijfelen of het toch gaat lukken, gaat het zeker fout. Dat voelen ze direct aan.

Ik weet zeker dat hoe dan ook, wie je ook helpt, dit goed gaat komen en jij lekker op concours kan!

Veel succes!

Zoals ik al heb aangegeven.. Rust, tijd en leiderschap tonen. Vertrouwen dat het lukt en niet gaan stressen. Maximaal 2 mensen, maar liever nog alleen. Ga gewoon een rondje wandelen met hem,om een veld of zo heen, en neemt daarbij een leiderspositie. Ga pas naar de trailer toe als je paard helemaal rustig en ontspannen is. Loop dan op exact dezelfde wijze gewoon richting trailer en loop ook zelfverzekerd de plank op. Ga vooral niet denken dat het niet gaat lukken, want dat voelt je paard zeker aan. Dit moet echt heel simpel op te lossen zijn.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:38

Ik lees even mee, ik h eb dus een dikke vinger paard. Eerst geen problemen ermee gehad. Nu de trailer opgeknapt is wel..Eerst instantie omdat het "anders" was. Nu vooral het gewoon niet willen, deze 4 voeten staan aan de grond voor de klep en daar blijven ze ook...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:45

TS, probeer die onzekerheid van je af te zetten (anders lukt het je nooit, dan kunnen er 100 mensen je komen helpen?) en ga aan de slag met Petra.
Zij is ook bij mij geweest en zij zorgt er echt wel voor dat JIJ diegene bent die het paard op de trailer zet en niet zij.
Bij ons is ze zo´n 3 uur bezig geweest met een paardje dat niet zelden 3-4 uur op zich liet wachten om te laden.
Daarna ging het vrijwel vlekkeloos en waren we ook altijd binnen 10 minuten op weg. Silence is altijd erg onzeker om de trailer op te moeten en daarom is het bij hem erg belangrijk om er routine van te maken. Dus ook door te laden als we niet weg hoeven. Helaas hebben we dat in de winter niet kunnen doen wegens omstandigheden en heeft het 6 maanden stil gelegen.
Toen we in Maart weer op pad wilde kregen we hem er dus niet op.
Contact opgenomen met Petra en zij heeft mij telefonisch te nodige tips gegeven die ik toe kon passen.
En nu, een goede maand later en ondertussen ook weer op pad geweest gaat het laden weer super.
Met dat laatst wil ik zeggen, dat het dus echt jijzelf is die door haar leert laden.
Ze is er wel, maar jij doet het.
Anders zou het ook nooit lukken door wat telefonische tips natuurlijk.
De terugweg vind hij soms nog wat lastig, maar ook dat geeft nu geen paniek meer bij hem en met rust hebben we hem er dan ook met maximaal 10 minuten in. Thuis is dit nu een kwestie van minutenwerk.

Dus ik zou zeggen, stop even met rommelen, ga naar de info-avond en ga gezellig een avondje met Petra aan de slag. :j

Om even terug te komen op wat er gezegd wordt over voeren tijdens het laden. Het is maar niet hoe consequent en duidelijk je daar in bent.
Toen Petra er was hebben wij ook met brokjes gewerkt.
Hij wist ook precies wanneer hij wat zou krijgen en deed het ook niet voor het voer. Dat blijkt ook uit het feit dat hij nu prima zonder brokjes te laden is en niet voor het voer de trailer in loopt. Hij krijgt een beloning als hij erop staat (appeltje), maar hier lok ik hem dus niet mee. Deze ligt volledig uit het zicht en hij heeft er zelfs niet eens altijd behoefte aan.
Dus wat voer gebruiken als ondersteuning kan in mijn ogen totaal geen kwaad.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:34

@Silence: prima verwoord, en idd niet verder rommelen en naar Petra Vlasblom!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:52

Pas alsjeblieft op met zelf dingen uitproberen. De kans dat je probleem alleen maar erger wordt is vrij groot helaas.
Mijn advies is om professionele hulp te zoeken. Zelf heb ik al eens een cursus trailerladen gevolgd bij annemarie van der toorn van monty roberts, super leerzaam. Kan ook met je eigen paard en eventueel halen ze hem zelfs voor je op!

LovePluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:08

Misschien aan leren dat als hij in de trailer gaat dat hij dan een snoepje krijgt.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 14:14

Ayasha schreef:
Beauty_J schreef:

Ik heb ook een keer meegemaakt, dat een paard achterover is geslagen doordat ze de lijnen zo strak aanhielden en paard had door deze actie wel zijn rug gebroken (gelukkig niet mijn eigen paardje)!
Dus bij mij nooit geen longeertouw erachter :o

Ik zou je ook gewoon aanraden om professionele hulp in te schakelen! Zij hebben hier verstand van en weten bij verschillende situaties de juiste oplossing.
Succes ermee...