Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:57

LADPR schreef:
Waarom is het beperkend voor het dier Kiwiko? Wat kan een hengst niet wat een ruin wel kan?

zoals ik al zei, behoudens die enkele uitzonderingen op de regel, het sociale contact dat ze moeten missen, in combinatie met een hhysterische baas, wiens eigenwaarde groeit van het rond kunnen roepen dat ze een hengst hebben......... :)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:57

oh oh ik word binnenkort 30, hoor ik dan nog wel in de leeftijdscategorie :D

Heb een 20-jarige rondlopen, lekker de hele dag op de wei. Met naast in een open stal (alleen onderkant) een merrie en ook naast zich in de wei merries en ruin. Peerdje voelt zich helemaal happy.
(heb hem pas op latere leeftijd gekregen, en na overleg da gezien zijn geweldige karater besloten om niet te laten helpen. Hij kon ook een "normaal" leven lijden)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:58

LADPR schreef:
Caira: Wat is dat dan weer voor opmerking? Je bedoeld dan zeker dat 75 % van de mensen met paarden die jij KENT op een andere manier met hun paard om gaan dan jij dat doet?

Jij wil zeggen dat een paard 24/7 in een box een goede manier van omgaan is?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:58

ik zal nooit iets over zeggen dat ik hengsten heb/rijd of weet ik wat ik zeg het alleen als het gevraagd word etc

waarom zou ik er zelf beter van worden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:59

KiWiKo schreef:
LADPR schreef:
Waarom is het beperkend voor het dier Kiwiko? Wat kan een hengst niet wat een ruin wel kan?

zoals ik al zei, behoudens die enkele uitzonderingen op de regel, het sociale contact dat ze moeten missen, in combinatie met een hhysterische baas, wiens eigenwaarde groeit van het rond kunnen roepen dat ze een hengst hebben......... :)

:D :D :D :D :D En alweer helemaal mee eens!!!

KiWiKo

Caira schreef:
He Kim, jij had toch beloofd dat we geen last meer van je zouden hebben:P

Ro is trouwens bijna ingereden, je had beloofd dat je een keer kwam rijden he!

hihi gaat steeds een beetje beter :)

en natuurlijk kom ik een keer kijken naar Rohan :)

LADPR

Kiwiko: Ik ken heel veel mensen met hengsten en geen een daarvan sluit een hengst alleen op en doet hysterisch. Dus ik denk dat dat uitzondering op de regel echt niet meer van toepassing is.

Caira: Ja dus jij kent toevallig mensen die hun paard 24 uur per dag opsluiten in een stal. Daar heeft geslacht toch niks mee te maken? Dat doen mensen ook met merries en ruinen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:00

Caira schreef:
LADPR schreef:
Caira: Wat is dat dan weer voor opmerking? Je bedoeld dan zeker dat 75 % van de mensen met paarden die jij KENT op een andere manier met hun paard om gaan dan jij dat doet?

Jij wil zeggen dat een paard 24/7 in een box een goede manier van omgaan is?

wie zegt dat de paarden zo staan?

Hij lopen mijn eigen paarden 24/7 buiten behalve mijn KWPN die gaat dan gewoon door de draden heen hier maak je hem echt niet gelukkig mee
Of hij springt erover heen en een gewond paard staat niemand op te wachten ik heb zeer ruime stallen en een stuk uitloop voor hem 5x10 meter uitloop en hij staat altiujd maar dan ok altijd in de stal

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:01

KiWiKo schreef:
Caira schreef:
He Kim, jij had toch beloofd dat we geen last meer van je zouden hebben:P

Ro is trouwens bijna ingereden, je had beloofd dat je een keer kwam rijden he!

durf je dat of wil je dat ik eerst die ballen eraf haal? }>

Ik heb het over paarden in het algemeen LADPR
Ook voor jou Gentle, lezen svp.

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:03

Caira, als je het over paarden in het algemeen hebt wat heeft dan met hengst of niet laten te maken?

Dennis

Jonge hengsten komen hier voor de hengstenkeuring in principe. Zijn ze voor die tijd niet goed genoeg gaan hun ballen er af zodra ze ze hebben, blijken ze op de keuring niet goed genoeg te zijn gaan ze er meteen daarna er af.

Ik heb 2 maanden terug zelfs mijn super brave (= loopt kinderlesjes tussen de merries, is dus ECHT braaf) definitief goedgekeurde meervoudig kampioens hengst gecastreerd.
Waarom? Een paard hoord in een groep en dat kon ik hem als hengst niet bieden. Tegen de jonge hengsten was hij niet lief en wil niet te veel veulens.
Hij snapt nu al niets meer van merries :+.

Bij Caira zou ik hengsten zo laten lopen, die houd ze zoals ik ze ook zou houden. Lekker buiten in een groep :).

XMaaiike

kreeg een pb van de TS of ik in dit topic mee wou praten. dus ben 't maares gaan lezen.
vorige topic is het ook al erg aan bod gekomen. en het is een echt discussie, je veranderd de mening van een ander niet.
niet over dit onderwerp. :n daar ben ik inmiddels achter.

KiWiKo schreef:
een neit goedegekeurde hengst, hengst houden heeft slechts meerwaarde voor de ego van het baasje, verder helemaal, en helemaal niks, nul, nada, ziltz, zero........

het paard heeft er helemaal niks aan, niet rechtsaf en niet linksaf.

tsja, dat riep je in het vorige topic ookal. dat men een hengst houd voor het ego. maar ik ken ze niet hoor. jij blijkbaar wel.
maar ben je bijzonderder als een hengst hebt, beter ofzo? :? lijkt me niet. zou het dan ook raar vinden als mensen een hengst houden alleen voor hun EGO.
maar als je bijv. geen ruin wil maar een merrie (dit vind je gewoon een fijner geslacht :') ) ben je dan ook een ego als je roept pas op mijn merrie kan schoppen
want ze is hengstig? omdat je ook wil opvallen? lijkt me niet. :Y) als jij je hengst-hengst wil laten en hij heeft er geen last van. dus onhandelbaar of 24 uur in een box
(want daar ben ik het absoluut ook niet mee eens, maar dat zie je overal, maakt niet uit welk geslacht!) waarom zou je hem dan onnodig onder het mes doen?

KiWiKo schreef:
Over het algemeen worden hengsten ook hengst gehouden door vrouwen tussen de 16 en 30 jaar, hoe lager de leeftijd hoe meer hengsten..........

en hoe harder ze bleheren door de stalgangen "PAS OP!!! EEN HEHENGGGSSSTTTT!!!"

nou beetje een vooroordeel. 't zou best kunnen omdat deze mensen vaak lichamelijker beter in staat zijn en dus miss. beter met een hengst overweg kunnen o.i.d.
maar kan me niet voorstellen dat ze een hengst willen om anderen te laten zien kijk wat ik heb. :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:04

Hier in de buurt zijn er in elk geval weinig stallen die hengsten toe laten!
Zou er zo niet even een kunnen noemen eigenlijk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:06

als ik scheeuw pasopeenhengst niemand die me hoort we hebben eigenstallen waarvan mijn paarden apart staan van mijn ouders paarden

evengoed zou ik zoiets nooit doen want ik word er zelf toch niet beter van :n
Maar ik snap wel wat jullie bedoellen hoor
maar z'n mensen ken ik verder niet en die hoef ik ook neit te kennen
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 18-04-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:07

LADPR schreef:
Kiwiko: Ik ken heel veel mensen met hengsten en geen een daarvan sluit een hengst alleen op en doet hysterisch. Dus ik denk dat dat uitzondering op de regel echt niet meer van toepassing is.

Caira: Ja dus jij kent toevallig mensen die hun paard 24 uur per dag opsluiten in een stal. Daar heeft geslacht toch niks mee te maken? Dat doen mensen ook met merries en ruinen.

ik ken ze alleen maar :) ligt denk ik ook aan wwelk deel van het land je woont :) maargoed, ik ken hier ook wel enkele (met de nadruk op ENKELE) uitzonderingen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:08

maar ik zou mijn hengst ook niet bij een ander op stal willen hebben aerdenhout, mijn hengst, mijn verantwoording.

Thanks Dennis, ga er bijna van blozen :o ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:09

ik weet niet waar jij woont?

Maar klopt denk ik indd wel welk deel van het land je woont

hier is het zo boers als het maar zijn kan en als ik op een stal in weet ik waar kom lopen alleen maar kakkersrond die het indd zowat van de daken gillen ik heb een hengst

daarom snap ik jou ook wat je bedoel met ''je bent maar een 17 jarige'' ongeveer

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:09

Gentlegiant schreef:
als ik scheeuw pasopeenhengst niemand die me hoort we hebben eigenstallen waarvan mijn paarden apart staan van mijn ouders paarden

evengoed zou ik zoiets nooit doen want ik word er zelf toch niet beter van
Maar ik snap wel wat jullie bedoellen hoor
maar z'n mensen ken ik verder niet en die hoef ik ook neit te kennen

wees blij want het is ernstig frusterend :D

zeker als je er dan echt een sulletje achteraan ziet hobbelen, terwijl mijn ruin staat te flikflakken naast me :D :D :D

Ik ga toch ook niet door de stal heen bleheeeren PASOP een RUIHUIN!!! terwijl hij echt behoorlijk achtelijk kan doen :D :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:10

Caira schreef:
maar ik zou mijn hengst ook niet bij een ander op stal willen hebben aerdenhout, mijn hengst, mijn verantwoording.

Hier staat ook alles thuis zou niet anders meer willen :n
Het is een stuk controle wat je over je dieren hebt 24/7
en als er iets gebeurt dan is het je eigen schuld op pension stallen heb ik wel eens gehoort dat gewoon vreemde mensen bij jou dieren de stal in gaat dat vind ik dus ook 3 keer niets

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:11

Caira schreef:
KiWiKo schreef:

durf je dat of wil je dat ik eerst die ballen eraf haal? }>

Ik heb het over paarden in het algemeen LADPR
Ook voor jou Gentle, lezen svp.

hahahaha van ballen ben ik niet onder de indruk hoor :) :) ken meer brave hengsten dan merries :D :D :D

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:12

KiWiKo schreef:
Ik ga toch ook niet door de stal heen bleheeeren PASOP een RUIHUIN!!! terwijl hij echt behoorlijk achtelijk kan doen :D :D

Doe je dat niet dan? :+
Mij tinker is erger als menige hengst hier dan scheeuw ik dat ook

Neeehe flauwe kul niemand die me hoort

Maar ook niet opwedstrijd ik rijd gewoon en er zijn eigenlijk ook nauwelijks mensen die het vragen

Al kreeg ik vorig jaar of bijna 2 jaar geleden de vraag he das een gave hengst wat kan die druk doen
Was een merrie maargoed :+

Champie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:14

hAdden hier op de manege ook een ponyhengstje, ging prima was zo braaf! liep zelfs in de lessen mee totdat hij bedacht dat hij in alle ruinen competitie ging zien en hij een keer bijna op een merrie gezeten heeft,,, (pony was 19 toen hij gecastreerd werd!!) nu is hij een paar maanden terug pas gecastreerd maar toch zonde want het was echt een brave hengst... de laatste keer dat ik hem reed was hij wel wat patserig/macho maar opzich had ik er toen geen problemen meer mee...

toch vind ik niet dat het eerlijk is om zo een pony te castreren maar anders had hij niet meer in de lessen gekund en had hij op stal moeten blijven staan en had hij ook niet het land op gemogen of alleen als alles binnen is (wat dus hooguit 1x in het zomerseizoen gebeurd)

wat vinden jullie daar nou van? (is al gebeurd dus is mosterd na de maaltijd maar ok)
- gewoon hengst laten en de mensen er op laten rijden die het wel kunnen en anders iemand hem maar gewoon laten rijden die hem wel aankan als er in de manegelessen geen mensen zijn die hem 'aankunnen'?

- ruinen, hij moet gewoon de lessen in

- ruinen, want dan heeft hij vrijheid

- ?? , ??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:15

Gentlegiant schreef:

hier is het zo boers als het maar zijn kan en als ik op een stal in weet ik waar kom lopen alleen maar kakkersrond die het indd zowat van de daken gillen ik heb een hengst

daarom snap ik jou ook wat je bedoel met ''je bent maar een 17 jarige'' ongeveer

ken ook genoeg 17 jarige die veel handiger zijn met paarden dan menig 40ger :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:17

KiWiKo schreef:
Gentlegiant schreef:

ken ook genoeg 17 jarige die veel handiger zijn met paarden dan menig 40ger :)

Is dat positief of negatief naar mij bedoelt :+

KiWiKo

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:21

het is gewoon een algemene constatering dat er genoeg 17 jarige zijn die veel handiger zijn met paarden dan menig 40tiger :)

Ik heb ooit een stagaire gehad van 15, kind was zo gruwelijk handig dat die binnen no time met de dekhengsten van stal mocht werken............ Die had het gewoon in de vingers :)