Menig kind van 13 kan beter rijden dan menig man/vrouw van 40.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
amondi schreef:Of dat paarden nooit op het land kunnen komen....
amondi schreef:Ik hoop dat TS snel reageert voordat er weer een discussie losbarst over 24/7 weidegang of strikt stal regime met af en toe een stapmolen als uitje.....
kehdra schreef:jeetje, ben je zelf al uit de pubertijd? Je moet altijd maar krijgen wat je graag wilt?
Kom op!
Bedenk eerst even waarom een gemiddeld meisje van 13 een paard wil; in 9 van de 10 gevallen, om lekker te knuffelen, lekker rijden, en misschien af en toe een wedstrijdje.
niet; elke dag stevig trainen onder begeleiding,
af en toe een bosritje onder begeleiding
poetsen onder begeleiding
En dan hebben we het hier ook nog over een 4 jarige pony, kan een meisje van 13 een hengst opvoeden? ik kom regelmatig topics tegen van zulke gevallen, en het blijkt; nee.
Als de dochter van TS keiharde ambities heeft om voorbij Z2 te komen en ook weet wat dat PRECIES inhoud, en de pony de papieren heeft om mee te fokken, paard elke dag naar buiten kan met sociale contacten, wanneer TS zelf genoeg ervaring met hengsten heeft en/of mensen om haar heen die dat hebben, en er voldoende toezicht is; dan zeg ik; laat hem hengst.
In alle overige gevallen; Die ballen eraf!
LADPR schreef:Ik ken een heel hoop hengsten maar geen een die zielig 24 uur per dag alleen op stal staat. Stuk voor stuk hebben ze allemaal een heerlijk leven en weten nowelijks wat een stal is. Sterker nog die van mij hebben zelfs nog nooit een stal gezien.
Ja op grote trainings of rijstallen. Kan je je beter gaan afvragen waarom die hengsten daar zo onhandelbaar zijn en waarom hengsten bij particulieren wel een lekker leven hebben.
Dodyg: Als er nog bij paard bij komt kunnen ze toch altijd nog casteren? Waarom zou dat voor de beslissing nu al een afweging moeten zijn?
janne77 schreef:kehdra schreef:Waarom zou je hem wél hengst laten??
Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .
smeetjoew schreef:Dat is niet waar. Die van mij heb ik laten castreren toen hij écht hengst werd en hij heeft er niets aan over gehouden. Da's echt niet waar wat je nu zegt Iertje2valen.
janne77 schreef:kehdra schreef:Waarom zou je hem wél hengst laten??
Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .
kehdra schreef:smeetjoew schreef:Met een hengst kun je gerust lol hebben hoor. Met een hengst moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde boven je paard staat. JIJ bent de baas en dat moet je bevestigen. JIJ bent de leider. JIJ staat boven je pony. Als dit eenmaal duidelijk is, heb je er geen kind aan.
En verder verschilt het van pony tot pony in hoeverre ze mak blijven en te bewerken zijn als hengst.
Als een 13 jarig meisje dat duidelijk kan maken aan een hengst met een hengstige merrie voor zijn neus, vind ik dat erg knap daarnaast moet je consequent BLIJVEN, hoe consequent zijn kinderen van 13 nou helemaal zeg!?