hengst laten of niet??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marillion

Re: hengst laten of niet??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:54

heb je gelijk in amondi ;)

Menig kind van 13 kan beter rijden dan menig man/vrouw van 40.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:55

amondi schreef:
Of dat paarden nooit op het land kunnen komen....

Om eerlijk te zijn? Nee, hengsten komen niet vaak buiten. Ik "werk" op vier verschillende stallen. Bij 1 stal komen de hengsten nooit op de wei, tenzij een kwartiertje aan de hand grazen. Twee andere stallen zetten hun hengsten elk 1 uur op een aparte isolatieweide. De laatste stal heeft maar 1 hengst en heeft geprobeerd hem samen met andere paarden op wei te zetten, maar hij vloog gewoon rats door de draden, joeg zich helemaal op, hengst staat nu altijd alleen op stal (want de rest gaat wel naar buiten).

Waarom dit een particuliere, niet-dekkende hengst aandoen? Waarom hem hengst laten als die als ruin met vriend(en) op de wei kan?
En dan kijk ik niet naar is de eigenaar man/vrouw, 13 of 50 jaar, maar naar het welzijn van het dier.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:57

iedereen denkt altijd wel aan 24/7 weidegang met maatjes maar dat is ook echt niet alles hoor...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:57

amondi schreef:
Ik hoop dat TS snel reageert voordat er weer een discussie losbarst over 24/7 weidegang of strikt stal regime met af en toe een stapmolen als uitje.....

Jij wilt die discussie niet, maar weet dat een hengst bijna automatisch veroordeeld wordt tot het tweede. En ik heb veel hengsten zien komen en gaan, velen met eigenaars die dachten dat hun hengst anders was en dat hun hengst zich wel zou gedragen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 10:59

marillion schreef:
iedereen denkt altijd wel aan 24/7 weidegang met maatjes maar dat is ook echt niet alles hoor...

Waarom meteen 24/7?
Als ik kan kiezen tussen zeven uur het land op met drie andere paarden of een uur alleen op een kleiner stukje, nou ik weet wel wat ik mijn paard geef.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:03

Misschien dat de TS even kan vertellen hoe het paard gehuisvest is, of hij nu op de wei kan ed.
Heeft het castreren hier directe gevolgen voor?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:05

kehdra schreef:
jeetje, ben je zelf al uit de pubertijd? Je moet altijd maar krijgen wat je graag wilt?
Kom op!

Bedenk eerst even waarom een gemiddeld meisje van 13 een paard wil; in 9 van de 10 gevallen, om lekker te knuffelen, lekker rijden, en misschien af en toe een wedstrijdje.
niet; elke dag stevig trainen onder begeleiding,
af en toe een bosritje onder begeleiding
poetsen onder begeleiding

En dan hebben we het hier ook nog over een 4 jarige pony, kan een meisje van 13 een hengst opvoeden? ik kom regelmatig topics tegen van zulke gevallen, en het blijkt; nee.

Als de dochter van TS keiharde ambities heeft om voorbij Z2 te komen en ook weet wat dat PRECIES inhoud, en de pony de papieren heeft om mee te fokken, paard elke dag naar buiten kan met sociale contacten, wanneer TS zelf genoeg ervaring met hengsten heeft en/of mensen om haar heen die dat hebben, en er voldoende toezicht is; dan zeg ik; laat hem hengst.
In alle overige gevallen; Die ballen eraf!

Pardon? Vind dit niet echt een charmante opmerking.
Getuigt zelf van enige jeugd dat je zo'n sneer geeft. 't Is toch gewoon een discussie, hoef je het niet gelijk op de man te spelen. Ben er eerlijk gezegd niet zo van gediend.

Als je opzoek bent naar een talentvolle pony en je stuit op een hengst, dan is er toch niets mis mee om die hengst te laten als 'ie zich (nog) gedraagt.
En jij weet helemaal niet wat de onderliggende redenen zijn om een pony aan te schaffen, dus daar kun je niet over oordelen wat een meisje van 13 wil. Dat jij of jouw dochter dat nou wil, wil niet zeggen dat dat regel is.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 17-04-10 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:06

en wat al je dochter nu over 1 jaar een andere pony bij wil en het wordt een merrie??

Wij kunnen met onze 14 jarige hengst telkens met een trailer achter de vrachtwagen aan rijden omdat meneer de vrachtwagen en de merrie afbreekt op de vrachtwagen

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:08

Dan laat je 'm toch castreren? Of je kiest bewust voor een ruin of andere hengst.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:14

Ik ken een heel hoop hengsten maar geen een die zielig 24 uur per dag alleen op stal staat. Stuk voor stuk hebben ze allemaal een heerlijk leven en weten nowelijks wat een stal is. Sterker nog die van mij hebben zelfs nog nooit een stal gezien.

Ja op grote trainings of rijstallen. Kan je je beter gaan afvragen waarom die hengsten daar zo onhandelbaar zijn en waarom hengsten bij particulieren wel een lekker leven hebben.

Dodyg: Als er nog bij paard bij komt kunnen ze toch altijd nog casteren? Waarom zou dat voor de beslissing nu al een afweging moeten zijn?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:16

En ik heb ook op een aantal grote stallen gewerkt en die hengsten kwamen net zo lang en op dezelfde manier buiten als de merries en ruinen, dus zelfs op grte stallen word er niet altijd onderscheid gemaakt in geslacht.

Janine1990

LADPR schreef:
Ik ken een heel hoop hengsten maar geen een die zielig 24 uur per dag alleen op stal staat. Stuk voor stuk hebben ze allemaal een heerlijk leven en weten nowelijks wat een stal is. Sterker nog die van mij hebben zelfs nog nooit een stal gezien.

Ja op grote trainings of rijstallen. Kan je je beter gaan afvragen waarom die hengsten daar zo onhandelbaar zijn en waarom hengsten bij particulieren wel een lekker leven hebben.

Dodyg: Als er nog bij paard bij komt kunnen ze toch altijd nog casteren? Waarom zou dat voor de beslissing nu al een afweging moeten zijn?

Waar haal je dat vandaan? Cijfers/statistieken?

iertje2valen

janne77 schreef:
kehdra schreef:
Waarom zou je hem wél hengst laten??

Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .

Zoals je zelf al zegt hij heeft nu nog geen streken.
Maar zodra hij die wel gaat krijgen ben je 9 van de 10 x te laat & blijft hij dit gedrag houden zodra je hebt castreert

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:17

Dat is niet waar. Die van mij heb ik laten castreren toen hij écht hengst werd en hij heeft er niets aan over gehouden. Da's echt niet waar wat je nu zegt Iertje2valen. :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:18

Precies

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:22

smeetjoew schreef:
Dat is niet waar. Die van mij heb ik laten castreren toen hij écht hengst werd en hij heeft er niets aan over gehouden. Da's echt niet waar wat je nu zegt Iertje2valen. :)

Ik heb meerdere gevallen gezien die ook als ruin hun streken hielden van toen ze nog hengst waren, dus vandaar dat ik er zo over denk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:25

En dat was geen kwestie van opvoeding?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:27

Ik had ook een superbrave hengst.
Hij stond zelfs naast een merrie opstal, met in de muur een snuffel/ doorkijkluik.

Op de hengstenkeuring werd hij helaas niet goedgekeurd.

Ik wilde niet laten castreren, want ik was bang dat er iets aan mijn paard ging veranderen. Ik wilde hem precies houden hoe hij was (vooral qua karakter)...
1,5 maand geleden toch besloten te castreren, ik merk nu nog geen verschil aan hem, hij heeft helaas wel last gehad van een opgezwollen zak.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:29

LADPR schreef:
En dat was geen kwestie van opvoeding?

Het waren niet mijn paarden, maar van vriendinnen van me & ik hoorde ze allemaal over hetzelfde klagen dat ze te laat zijn geweest met castreren. Maar het zou zoals jij ook al zegt ook bij hen aan de opvoeding hebben gelegen

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:31

Wij hebben nu een jaarling hengst staan die voor de kleindochter van de eigenaar is. Als zij er mee kan gaan rijden is ze 13 en dan word hij eerst geruind. Het is gewoon veel veiliger voor zo'n jong meisje en ook voor het paard zelf veel prettiger. Hij kan dan gewoon lekker met de merrie's mee op de wei en we hebben toch geen plannen om te fokken met hem. Er stond bij ons een hengst op de wei die niet met andere paarden buiten kon en ook niet mocht dekken en die pony was echt zo ontzettend gefrustreerd door de hormonen die door zijn lijf gierden.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:42

janne77 schreef:
kehdra schreef:
Waarom zou je hem wél hengst laten??

Om dat hij nu nog geen last heeft van streken of iets dergelijks en hij erg mooi oogt .

nou dat vind ik nou precies DE reden waarom je een hengst hengst laat als hij niet goedgekeurd zou zijn.
de meeste hengst zijn gewoon veel leuker qua uitstraling/uiterlijk en gedrag van een hengst kan prima zijn!

ik vind het een beetje raar van die mensen die roepen dat een 13jarige geen 4jarige hengst opkan voeden omdat ze zelf nog kind zijn etc.
ik was 14 jaar toen ik een 4.5 jarige paard kreeg, en ja een echte HENGST die wist dondersgoed wat er tussen zijn benen hing. nou daar heb ik gewoon op
gereden (paard was ook zadelmak/tegen doorrijden aan) we hebben toen besloten om hem wel te castreren, hij was gewoon teveel hengst, als die een ruin zag flipte die al.
maar heb er nooit spijt van gehad om hem zolang hengst te laat, heb er nu een ontzettend mooi paard met nog steeds een hengstenuitstraling/bouw terug.
als die geen hengstenmanieren had hadden we hem absoluut niet gecastreerd, en nou ik was 14, reed op dat moment L pony's. een jaar geleden in april gestart-precies een jaar later Z1 dressuur.
ja met een paard geen pony.
maar dit terzijde

dus dat een 13jarig meisje dit niet kan etc. vind ik echt een heel onnozele opmerkingen! je kent haar niet, de moeder heeftook nog niet verteld hoe ze precies rijd
en hoe fanatiek ze is. dus vind ik maar rare opmerkingen! :n

heb het idee dat veel mensen roepen dat ze hem maar moeten castreren omdat hij anders niet in de wei komt etc. volgens mij heeft TS hier ook nog niks overgezegt. dus laten we eerst van haar
horen of de pony ook weidegang etc. krijgt ;)

TS lekker hengst laten zolang het goed gaat, je kunt het nooit terugdraaien. castreren kan altijd nog! met goede begeleiding en opvoeding van de pony kun je ontzettend ver komen!
ben benieuwd hoe het afloopt. laat je niet teveel beinvloeden door dit topic. veel mensen roepen maar wat maar vraag me af of ze er wel verstand van hebben. want sommige opmerkingen :n

tevens al je hem wil verkopen, kun je er een veel beter prijsje voor krijgen vaak als een ruin ;) maar lees zo niet dat dat jullie bedoelingen zijn.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:44

Daar ga ik nou helemaal in mee ;)
Terug draaien kan niet meer

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:50

marillion schreef:
Daar ga ik nou helemaal in mee ;)
Terug draaien kan niet meer

Ik ook ;)

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:50

kehdra schreef:
smeetjoew schreef:
Met een hengst kun je gerust lol hebben hoor. Met een hengst moet je ervoor zorgen dat je te allen tijde boven je paard staat. JIJ bent de baas en dat moet je bevestigen. JIJ bent de leider. JIJ staat boven je pony. Als dit eenmaal duidelijk is, heb je er geen kind aan.

En verder verschilt het van pony tot pony in hoeverre ze mak blijven en te bewerken zijn als hengst.

Als een 13 jarig meisje dat duidelijk kan maken aan een hengst met een hengstige merrie voor zijn neus, vind ik dat erg knap daarnaast moet je consequent BLIJVEN, hoe consequent zijn kinderen van 13 nou helemaal zeg!?

dit vind ik nou heel vervelende opmerkingen ;)
kan ik eruit opmaken dat toen jezelf 13 was je nog een penny was ofzoiets? :+
alle 13jarige meisjes zijn echt geen penny's hoor!! wat denk je dat er in het kader rijd, of tenminste op zulke pony's die meiden zijn ook 12 á 13 t/m 16.
als jij wil beweren dat een 13 jarige kind niet consequent kan zijn. kom maar eens hier langs dan. ;)

ik vind dat de TS verkeerd beinvloed wordt door dit topic.
ik ben het met sommige die vinden dat hij gecastreerd moet worden ook eens, zij komen ook met goede argumenten.
ik vind dat de pony ook weidegang of iig in een paddock een paar uur per dag kan. maar hee, hoeveel mensen hier op bokt hebben een paard niet in pension staan
merrie of ruin, die ook niet naar buiten komen. daar wordt dan niks tegengeroepen. ja als ze er op overuitkomen. iedereen moet het voor zichzelf weten of die zijn paard in de wei/paddock laat
of tenminste de mogelijkheden daarvoor heeft!

en ja mijn paarden komen minstens de hele dag in de wei en paddock ik vind namelijk dat dit bij een paard zijn hoort, ongeacht welk niveau.
nogmaals eigenaars keuze! daar gaan wij niet over bij een ander ;)
de TS heeft helemaal niet gezegt dat de pony weidegang zou krijgen of niet, ook niet als het een ruin is. ;)

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 11:55

Even buiten de discussies over weidegang of wedstrijdregelementen om...

Ballen eraf! Nu gaat het nog goed, maar het is niet gezegd dat dat zo blijft gaan. Als er wat gebeurt, gebeurt dat eerder met een hengst dan met een ruin. Wanneer het pony'tje straks over je kind heen stuitert omdat ie ontdekt dat ie hengst is vergeef je het jezelf ook nooit meer.

Voorkomen is beter dan genezen.