Hoe kan je het paard het best belonen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klavertjes4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:32

Ik beloon mijn paard heel erg met mijn stem.
Daar reageert hij heel erg op. :o
Rijtechnisch ook, ik heb een 3-jarige ruin en als ik hem train en hij doet de oefening braaf en doet zijn best, beloon ik hem én met mijn stem en met ontspanning. ;)

EsmeexRoosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:24

Stem, aai, en misschien iets lekkers

Ludo

Re: Hoe kan je het paard het best belonen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:29

Ik beloon mijn paard tijdens het rijden altijd met mijn stem, maar ook met iets meer lengte geven in de teugels. En natuurlijk beloon ik hem ook met een klopje op zijn hals.

Vooraf het rijden of tijdens het afzadelen krijgt hij niks, want dan willen paarden nog wel eens snel gaan zeuren om iets te snoepen. Ik geef iets lekkers (brood) na het rijden als hij in zijn stal staat.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 08:45

Tijdens het rijden met mijn stem, even lengte in de teugels, een kriebel in haar manen of een klopje op haar hals (natuurlijk niet allemaal na elkaar :D)
Ze weet wel dat ze na het rijden altijd een wortel of koekje krijgt, maar staat eigenlijk nooit te dringen en als ze het een keertje niet krijgt is ze ook niet lastig. De grootste beloning is voor haar altijd dat ze lekker mag gaan rollen :P

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:37

ooh schatje wat heb je dat goed gedaaan en dan een snoepje (maar alleen als ik echt heel erg trots ben) anders is het gewoon heel kal goeeedzoooo en een beloning

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:40

op het juiste moment...................

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:13

Onder het rijden een 'goedzo :D ' of een 'braaaaf :D '
Met uitstappen een lange teugel en klopje/aai over de hals.
Na het rijden krijgt het paard nog een pepermuntje, worteltje of appeltje in zijn voerbak.
Ook als mijn verzorgpaard braaf is geweest met poetsen/stappen krijgt hij een pepermuntje in zijn voerbak..
Niet uit mijn hand want dan neemt ie niet alleen het snoepje maar ook gelijk mijn vingers mee! :=

Én natuurlijk stoppen met vragen als het paard doet wat je vraagt!!!
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 06-05-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:16

Als je aan het rijden bent en hij loopt goed, uitstappen en afzadelen.
met natuurlijk tegen hem/haar vertellen dat dat goed was en iets lekkers gaat er wss ook wel in 8-)

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:28

Mijn paard vindt het lekker als ik in haar manen kriebel en ze weet dan dus ook dat ik trots op haar ben waardoor ze beter haar best gaan doen. Ook je lichaamstaal werkt erg goed. Als je blij bent en trots dan merkt je paard het al gauw zelf en is er dus eigenlijk bijna geen beloning nodig (lieve woordjes zeggen helpt wel maar het is de manier waarop je het zegt, je kan net zo goed vieze banketstaaf ofzo zeggen op de zelfde manier als goedzo jongen dan weten ze ook het verschil niet en vinden ze het leuk :Y) )

Maarja.. bij paarden geldt nu eenmaal dat liefde door de maag gaat, niets aan te doen :P :Y)

NoorWJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 15:13

Ik denk dat het aan het paard ligt, als het paard er helemaal niet van houd om geaaid te worden (zeldzaam maar oke, het is het voorbeeld) ga je dat ook niet doen...

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:32

gewoon als je hebt gereden een snoepje en anders kan je m ook een keer laten buigen ofzo en voor beloning 1 snoepje of een klein handje bixs ;) !

Michellee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:42

liefde is altijd de beste beloning. Dat vind ik :)

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:32

Ik zeg tijdens het rijden wel eens: Braaaaff! Maar dan stopt ze gelijk, zo is dat haar aangeleerd :') Dus meestal geef ik alleen aan het einde van de 'rit' een handje biks of een snoepje in een emmer.

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:33

Michellee91 schreef:
liefde is altijd de beste beloning. Dat vind ik :)

Das wel waar.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 07:45

Zowel belonen als corrigeren is heel moeilijk om goed te doen ;)

Een paard heeft een geheugen van 3 sec. Dus als ie wat goed doet en je wilt hem tijdens het rijden belonen moet je verdomd snel zijn , aangezien het bij de mens ongeveer 2 sec duurt voor dat de prikkel ( het gene wat goed gaat ) aan komt in de hersenen. Dus dat zou betekenen dat je 1 sec heb om te belonen. Niet veel dus ;)

Voor corrigeren geldt natuurlijk het zelfde, maar daar gaat het niet over in dit topic.

Zelf beloon ik uiteraad ook , altijd met stem. Hij mag dan wel een geheugen van 3 sec hebben, maar een fijne stem kan hij altijd waarderen. Tuurlijk krijgt hij ook een portie eten na het rijden, maar dat ziet hij echt niet als beloning dat is puur gewoonte gedrag geworden.

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:27

zelf beloon ik mijn paard met mijn stem, en daar reageerd ze goed op. <3

magic16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:28

onder het rijden beloon ik ook mijn pony,
met m'n stem en ook wel een aai over z'n hals :D

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 10:13

Met de stem, en veel belonen met klopjes.

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:07

Tijdens een oefening die ze moeilijk vind met rijden, zoals schouderbinnenw. beloon ik haar met mijn stem.
En na de oefening geef ik een aai met mijn binnenhand.
En als ze het hele rijden braaf is geweest krijgt ze een paardensnoepje na het rijden. Niet elke dag want daar wordt ze happerig en bijterig van.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:35

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:47

Ik werk niet met voer. Mijn ezelruin wordt er erg vervelend van. Dan doet hij iets goed geef ik hem een snoepje ofzo en dan doet hij vervolgens niks meer en zit mijn zakken naar te zoeken naar nog meer := Of dan heeft hij iets gedaan en zeg ik goedzo draait hij zich om aan de lange lijnen en verwacht dan iets lekkers. (heeft hij geleert bij de vorige eigenaren) Zijn naam dacht hij betekende ook voer of hij had iets gedaan. Bij mij betekend zijn naam let op dit snapt hij inmiddels naar een jaar ook :D Dus ik praat met een hele hoge toon goedzo, braaf. Kloppen op de hals doe ik nooit daar heeft hij een hekel aan hij wil alleen geaait worden want hij is stiekum heel gevoellig _O- Ik praat als maar door met hem wordt hij kalm van en adem goed naar mijn buik toe als hij iets eng vind dit helpt ook een stuk.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:59

Zelf zou ik het paard niet teveel belonen met eten, daar worden ze hebberig van.
Ik zou het doen met woorden en knuffelen en iets doen wat het paard hartstikke leuk vind. (losgooien in de bak, wandelen in het bos)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:18

[b]ik beloon altijd tijdens het rijden met me stem en een aai over de hals.
en als hij bijvoorbeeld iets eng vind en hij doet het tog beloon ik met iets lekkers ...

eigenlijk gewoon wat het best uitkomt :D

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 02:19

Een aai op zn hals en praten (zeggen dat hij/zij het goed heeft gedaan)

xMoniique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

Soms met een snoepje, als je het te vaak doet, dan worden ze boos als ze 't een keer niet krijgen. :D
Het beste is met je stem, of een aai over de hals :D