Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:06

Idd goed opgelost!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:14

meis je hebt het super gedaan. Ze moeten het gewoon weten ongeacht leeftijd en of ze wel of niet op stal staan

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:54

Ik kom net weer terug van stal, en ik moet zeggen dat het met het zweepje tot nu toe werkt. Volgende week dinsdag komt de veearts om hem te checken, uiteraard ook of e.e.a is ingedaald. Helaas zal hij geduld moet hebben wij staan nu zelf ook voor het blok, wel of niet die wei verder huren, wel of niet naar andere stal. Als hij zo snel mogelijk geruind kan worden los even van het feit wat dat met zijn bouw doet, want eerlijk gezegd boeit me dat niet veel, hij moet handelbaar zijn naar ons en dat uiterlijk qua castreren neem ik voor lief.

Voor nu dus nog even afwachten, het werkt in ieder geval nu goed, ik hoef hem nog niet eens aan te raken maar even met het zweepje tegen de kant van de box slaan en hij gaat naar achteren.

Ik heb zowaar zijn kont mogen masseren en hij genoot er zichtbaar van. Aaien gaat ineens een stuk beter en meneer weet nu ook direct al dat hij niet mag bijten. probeert het nog af en toe maar een wonder is nu geschied dat door middel van het zweepje en een flinke tik gisteren hij al op twee dagen tijd weet dat hij dat dus niet meer mag doen. Hoe zielig het ook is maar als hij over mij heen loopt zegt ie ook niet: Ochhh, wat zielig.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:17

probeer wel zo snel mogelijk het zweepje weg te laten anders krijgt hij straks ontzach voor de zweep maar niet van jou. Ik zou hem nog lekker laten staan als hij binnen kort misschien geruint kan worden.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:25

Als hij over jou heen zou lopen, dan is dat nog veel zieliger, want hij kan meer schade aanrichten bij jou dan jij bij hem aan zal richten :) . Duidelijkheid is voor ieder paard fijn; dus lief zijn wanneer lief verdiend is en niet lief zijn wanneer het niet verdiend is werkt prima :) .

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:35

een ding staat bij mij voorop en dat is als hij iets goeds doet dan beloon ik dat uitbundig met mijn stem. Vervolgens als hij lief is en blijft en doet niets verkeerd dan ga ik hele verhalen vertellen om vertrouwen te creëren.

Doet hij iest verkeerds zoals bijten, dan reageer ik binnen 3 sec door hem een tik te geven zodat hij associëert dat hij een tik kreeg voor het bijten.

Wat betreft het zweepje, gebruik ik het zweepje ook daar waar het OOIT voor bedoeld was: Het verlengde van de arm van een mens.

Ik aai hem met zweep maar hij krijgt er ook een tik mee, klinkt dubbelzinnig, maar ik heb dan de zweep in mijn hand en aai hem met zweep en een gedeelte van mijn hand, bijt ie dan krijgt ie een tik met het zweepje. Hij zal op den duur gaan in zien dat mijn hand het zweepje is en andersom. Echter, kan ik met mijn blote hand nooit het effect creëren dat wat een zweepje wel doet. Hiermee voorkom ik ook dat hij alleen maar ontzag krijgt voor het zweepje en niet voor mij.

We hebben daarom daar straks ook leuk gedolt in de stal met het zweepje en met mijn hand, gewoon op een leuke, speelse manier. Hem toucheren op plekken waar hij dat eerst niet accepteerde en voilá ik kon met het zweepje in mijn hand, hem ineens overal aaien. Zweepje weg gelaten en hupakee ineens sta ik z'n achterste te masseren.

Uiteindelijk ben ik nooit voorstander geweest van een zweepje, maar als ik het samenvoeg met de bewegingen en functies van mijn hand dan kan ik een groter effect te weeg brengen dan alleen maar met mijn blote hand.

Echter zal ik hier nooit misbruik van maken, Ik wou dat iedereen dat eens deed.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:40

sjattukuh25 schreef:
een ding staat bij mij voorop en dat is als hij iets goeds doet dan beloon ik dat uitbundig met mijn stem. Vervolgens als hij lief is en blijft en doet niets verkeerd dan ga ik hele verhalen vertellen om vertrouwen te creëren.

Doet hij iest verkeerds zoals bijten, dan reageer ik binnen 3 sec door hem een tik te geven zodat hij associëert dat hij een tik kreeg voor het bijten.

Wat betreft het zweepje, gebruik ik het zweepje ook daar waar het OOIT voor bedoeld was: Het verlengde van de arm van een mens.

Ik aai hem met zweep maar hij krijgt er ook een tik mee, klinkt dubbelzinnig, maar ik heb dan de zweep in mijn hand en aai hem met zweep en een gedeelte van mijn hand, bijt ie dan krijgt ie een tik met het zweepje. Hij zal op den duur gaan in zien dat mijn hand het zweepje is en andersom. Echter, kan ik met mijn blote hand nooit het effect creëren dat wat een zweepje wel doet. Hiermee voorkom ik ook dat hij alleen maar ontzag krijgt voor het zweepje en niet voor mij.

We hebben daarom daar straks ook leuk gedolt in de stal met het zweepje en met mijn hand, gewoon op een leuke, speelse manier. Hem toucheren op plekken waar hij dat eerst niet accepteerde en voilá ik kon met het zweepje in mijn hand, hem ineens overal aaien. Zweepje weg gelaten en hupakee ineens sta ik z'n achterste te masseren.

Uiteindelijk ben ik nooit voorstander geweest van een zweepje, maar als ik het samenvoeg met de bewegingen en functies van mijn hand dan kan ik een groter effect te weeg brengen dan alleen maar met mijn blote hand.

Echter zal ik hier nooit misbruik van maken, Ik wou dat iedereen dat eens deed.

daar ga ik volledig in mee. Maar uit je eerdere post kon ik dat niet uitmaken. Wel top hoor dat het nu goed gaat

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 15:23

is helemaal niet erg, soms behoeft het om meer uitleg te verstrekken om elkaar beter te begrijpen.

Ik geef liever meer uitleg over hoe ik iets bedoel dan dat ik net zoals gisteren helaas bevooroordelingen over me heen krijg of de situatie nu wel of niet doordaacht zou zijn.

Vragen staat vrij, als ook adviezen geven en ben blij dat we dat op deze manier zo kunnen doen, elkaar helpen.

Alles voor, door en met het paard. Zoals het hoort!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:26

Ga je hem nog in een kudde zetten?
Ik denk dat het goed is, als hij ergens komt te staan waar ook wat oudere paarden bij staan. Beetje gemengde kudde idee dus.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 16:08

ja graag zelfs alleen nu zoals ik al eerder zei, staan we voor het blok, we kunnen niet a la mintue weg daar en als eerste komt dinsdag de veearts kijken, dat is het eerste dat we hebben kunnen regelen, helaas ook pas volgende dinsdag, kon niet eerder. Dan aanhoren hoe snel die geruind kan worden, is het vrij snel dan blijft hij voorlopig daar staan waar hij nu staat en gaat na zijn castreren gewoon lekker de wei op met mijn andere pony en de fries die erbij staat.

Gaan de kosten op korte termijn de pan uit rijzen en wij kunnen geen deal maken wat betreft stalgeld, dan word hij daar waar hij nu staat geruind,en een tijdje naar zijn ruinen gaat hij toch naar die wei wat wij gehuurd hebben samen met mijn andere pony die inmiddels bijna 3 jaar is.

Nu kan ik geen andere kant op, heb al besproken dat hij samen met mijn pony de bak in gaat iedere dag, alleen rijden er veel meiden onder het zadel en die hebben dus voorrang, kan niet de hele dag bij de bak gaan wachten totdat ie vrij is en vervolgens zit je er eindelijk in word je de bak uit gebonjoured omdat de volgende wil rijden.

Ook al hebben we de bak wel vrij dan is het op het moment met hem geen doen om de bak in te gaan. Wij willen niet graag nog een keer door de bak heen gesleurd worden. Misschien dat we iemand anders kunnen strikken om dit te doen, maar ja, wie wil dat nou doen he??

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:10

hoe kwam het dat je door de bak werd gesleurd? Was dit beestje nog niet halstermak?

Een jaarlingetje moet leren hoe hij aan een halstertje moet meelopen. En die tijd moet je hem even geven.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:12

Citaat:
Ook al hebben we de bak wel vrij dan is het op het moment met hem geen doen om de bak in te gaan. Wij willen niet graag nog een keer door de bak heen gesleurd worden. Misschien dat we iemand anders kunnen strikken om dit te doen, maar ja, wie wil dat nou doen he??

Je kan hem ook niet op stal laten staan. Zoals ik al eerder zeii komt hij in jouw ruimte laat hem naar achteren gaan, je kan hem nu aanraken dus dat moet gaan. durf je het niet alleen doe het dan met z'n 2e met ieder een eigen touw.Op die laatste maniert moet je wel heel goed met elkaar communiceren e 1 iemand moet hem duidelijk maken wat hij fout of goed doet en niet beide.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 16:20

ik weet dat ik hem niet op stal kan laten maar helaas heb ik niet de hulp die andere wellicht wel hebben. Het is overigens mijn vriend die door de bak een paar meter verder geslingerd werd. En zelfs hij zegt nu: Dit doe ik dus niet meer alleen.

Hij is wel halstermak dat lijkt me het probleem ook niet, maar het valt me op dat hij zo schrikachtig is en meteen explodeert. Hij was toen moeilijk te kalmeren en bokte richting mijn vriend diehem dus ook vast had. Blij dat het touw net lang genoeg was om hem te ontwijken.

Ik weet heeeeeel goed dat hij moet lopen, en word er iedere dag mee geconfronteerd dat het nog even niet gaat net zoals hij, maar wij zijn maar met z'n tweeën en om hulp hoef ik niet echt te vragen, komen er weer smoezen en excuses.

1 persoon moet hem vastpakken, een andere persoon mijn pony die evt. ook de poort kan sluiten. Maar de nieuwe jaarling is alleen niet te houden, mijn vriend had ook zijn vinger meteen gekneusd omdat ie zo te keer ging dat het touw overal zat behalve daar waar het moest zitten.

Uiteindelijk is het allemaal goed gegaan, maar voor ons was dat gestuiter van hem een beetje teveel van het goede.

Ik ga voor als nog vragen op stal of iemand me erbij kan helpen die er niet voor terugdeinst als ie paar meter verder geslingert word. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 16:26

Moet ik er wel bij zeggen dat wij ( mijn vriend en ik ) in het verleden niet zo'n aangename acties hebben meegemaakt waardoor we wat dat betreft terughoudender zijn geworden naar dergelijke stuiterende paarden.

Had je je dan nou echt een Hengstveulen moeten aanschaffen??? is misschien de vraag van velen.

Ja, met het idee hij kon daar de wei op we laten hem castreren als de tijd daarvoor is en voila we hebben een ruin.

We hadden in welk geval dan ook het idee om iemand te vragen die daar rond loopt die ook wel ervaring heeft met degelijke stuiterballen en behoorlijk wat kracht in z'n mik heeft. is het enige dat we zelf kunnen doen en binnen ons handbereik ligt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:32

staan jou pony en de jaarling op stal dan dat je er 2 moet hebben. Anders zou ik pony even lekker laten staan en die op een later tijdstip doen. Het heeft niet met kracht te maken dat je het niet kan winnen maar meer met techniek. doe het touw eens over zijn neus laat hem echt jouw persoonlijke ruimte accepteren. Ik snap alleen niet hoe hij gericht naar je vriend kan bokken als die hem vast heeft, ik bedoel dan moet hij toch al een aantal stappen voor je zijn en dat moet je juist voorkomen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 16:43

mijn pony staat gewoon netjes op wei, het gaat te meer om samen met die jaarling in de bak te spelen.

Hoe hij naar mijn vriend kon bokken??? Dat ging vrij gemakkelijk. De jaarling schrok en ging helemaal door het lint. Advies van iemand die ik er op dat moment had bij gehaald was door hem rondjes te laten lopen en zijn hoofd naar binnen trekken als hij zijn kont wilde afwenden. Hmm, dat lukte hem dus een keer omdat ie zo wild te keer ging dat hij amper te houden was. Mijn vriend had hem op een goed moment stil en sprak rustig tegen hem, wilde hem kort pakken en hupakee schoot hij weer voorlangs door.

Kun je het je inbeelden hoe het ging??

Ik snap dat een paard houden weinig met kracht heeft van doen, maar als het paard zodanig ergens van schrikt dat het niet meer te houden is dan houdt de techniek op dat moment even op.

Als mijn pony belachelijk deed dan draaide ik een rondje met hem en liep dan pas door totdat hij ermee stopte waar hij mee bezig was. Echter, die jaarling was niet rond te draaien want hij flipte alle kanten uit. Rondjes laten lopen was leuk maar hij mijn vriend moest maken dat hij opzij sprong want daar walsde hij ook bijna overheen. En vervolgens na dat gebeuren was techniek helemaal taboe en trok mijn vriend ff een stuk verder de bak door. Was best wel angstaanjagend en ook de pensioneigenaar zei dat als ze het op hun zinnen zetten dat zelfs hij ze niet meer houdt.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:04

Kan me inbeelden hoe et ging maar of het juist was om hem om je heen rondjes te laten lopen dan zeg ik nee want dan kan hij kracht opbouwen. Heb je al iemand kunnen vinden om je paard uit stal te halen.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:06

nee, helaas nog niet. Maar dat is ook waar ik het gisteren met mijn vriend over gehad heb. Iemand die al jaren ervaring heeft met zulke stuiterballen draait er zijn/haar hand niet voor om en weet welke acties gevolgen kunnen hebben en welke niet.

Als wij een stuiterbal aan de lijn hebben is onze reactie vaak niet de meest slimme reactie, maar puur reagerend om jezelf te beschermen. Gebrek aan ervaring lijkt mij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:10

ja dat kan gebeuren. Ik heb nu allen mogelijkheden die je kan doen neer gezet en nu is het aan jou. Nog een keer doen en het touw over zijn neus door de neusriem heen en komt hij te dicht bij je in de buurt gelijk een flinke ruk aan het halstertouw geven. zet hem dan een pas achteruit gaat hij niet pak hem bij zijn neus net boven de neusgaten en duw hem dan naar achter. En dat net zo lang herhale totdat hij in de bak is. Is hij in de bak dan niet eerst een rondje lopen maar omdraaien en touw los. het is dat je niet in de buurt woont anders had ik geholpen.

Ik weet hoe moeilijk het kan zijn maar het moet toch.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

Hoe langer hij op stal staat, hoe erger hij straks uit zijn dak zal gaan... Ik zou toch heel dringend op zoek gaan naar iemand die je op zeer korte termijn kan helpen en desnoods zou ik daar dan maar even flink voor in de buidel tasten als dat nodig is. Want de situatoe zoals deze nu is, is niet eerlijk voor je paard. Het is jammer dat mijn man niet bij jouw in de buurt zit, anders had je hem best even mogen lenen :D . Hij is zo lang, breed, handig en voor de duvel niet bang dat ik hem de gekste paarden heb zien houden :D . Ik ken nog iemand die jou heel goed zou kunnen helpen (die man vertrouw ik echt blind met mijn paard, zowel in de hand als rijtechnisch, een zeer ervaren en kundige paardenman is dat), maar helaas woont ook hij ver bij jou vandaan. Ik ga eens even bedenken of ik iets of iemand kan verzinnen waar jij mee geholpen zou zijn, want ik begrijp heel goed dat dit ook voor jou niet leuk is. Feit is echter wel dat het welzijn van jouw paardje even voorop staat imo, maar natuurlijk niet ten koste van jouw eigen veiligheid.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:19

Nikka schreef:
Wat doet een jaarling binnen en alleen in een box? Dat is gewoon vragen om problemen. Hup naar buiten in een groep!

Dat zijn precies mijn gedachtes :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:21

Mallow schreef:
Nikka schreef:
Wat doet een jaarling binnen en alleen in een box? Dat is gewoon vragen om problemen. Hup naar buiten in een groep!

Dat zijn precies mijn gedachtes :D

Als je de reacties van TS leest begrijp je het misschien.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:28

Heb ik gedaan, en begrijp haar ook zeker, tot op een bepaalde hoogte :)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:30

Mallow schreef:
Heb ik gedaan, en begrijp haar ook zeker, tot op een bepaalde hoogte :)

Maar als je het snapt waarom plaats je dan zo'n reactie.
TS heeft niks aan die post van net.
Ze wil hem zelf ook het liefst naar buiten maar hij moet eerst geruind worden en dat kan op dit moment eenmaal niet.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:35

Dat was het eerste wat ik dacht, hij behoort in een groep zijn opvoeding te krijgen!!
Nikka schreef: