Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

Marloez schreef:
Ik denk dat men zich beter druk kan gaan maken om dingen die echt paardonvriendelijk zijn.

Mijn poown lijdt er echt niet onder, en ze voelt ook dat ik met liefde een paar stevige kloppen neerplant. :D Zo ook op d'r dikke bolle reet als ik langsloop. Vaak schrikt ze dan idd als het onverwachts is, maar daarna kijkt ze meteen vriendelijk achterom van "Oh heb je haar ook weer, heb je eten? :") "

Achja het is maar waar je je druk om kunt maken he. Ik zeg maar: Ze zijn niet van suiker, en ze snappen de goede bedoelingen van een halsklopje echt wel! :j

Nou, dit illustreert mijn punt precies! Waarom een beloning waar je paard van kan schrikken? Ik zou liever een beloning krijgen waar ik niet van schrik.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:58

arno8, mensen die jou elke keer als je je goed gedragen hebt een schop onder je kont geven en daarbij zeggen dat het een middel van belonen is zal jij ook niet fijn vinden. nooit niet, ook niet als het aangeleerd is.
wel typisch dat paarden die beloond worden met ''slagen op de hals'' niets laten merken van irritatie/pijn/ergernis ;) maar juist opgewerkt en tevreden doorstappen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:59

Ik weet niet wie er in dit topic begonnen is met het 'belonen' dmv slaan op de hals te linken aan de maneges, maar ik zie die link ECHT niet.

Ik geef les op een manege. Mijn manegeruitertjes zeg ik na een moeilijke oefening ook hun pony te belonen. Dit doen ze door een zacht klopje met de bolle hand en een Goedzo! Brave jongen!, of door een flinke aai met twee handen (links en rechts tegelijk dus, menig pony die dan even met de lip naar voren gaat omdat ze het lekker vinden) Zo hard slaan mogen de klanten van mij niet en dat weten ze ook. De pony's zijn al zo lief om met hen een uurtje te lopen en dat begrijpen die kinderen én de volwassenen maar al te goed, omdat ik ze dat uitleg.

Ik zie het belonen op de manier die hier besproken wordt wel op tv. Kijk maar eens naar een Anky die net een mooie kur op muziek rijdt, of een Schröder (allemaal) na een foutloze barage. Die paarden krijgen ook flinke tikken te verduren dan, maar daar hoor ik hier niemand over. Ik denk dan ook dat het vooral uit enthousiasme van de ruiter gedaan wordt en er niet over nagedacht wordt. Anky zie je na dat moment namelijk ook haar paard een knuffel geven, een flinke aai of wat dan ook. Ze zal hem echt niet altijd zo hard slaan als beloning, dat is dan een (misplaatste?) uitting van adrenaline.
Ik vind het erg jammer dat er meteen weer negatief wordt gedaan over maneges, terwijl het daar hier helemaal niet over gaat en het totaal niet relevant is in deze discussie.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:00

ik denk dat onvriendelijke maneges en slechte instructeurs hier ook niks mee te maken heeft :n

ik denk dat het wel erg overdreven is, om te zeggen dat je je paard pijn doet wanneer je je hem een klop op zijn hals geven. ik denk dat maar weinig het echt hard doen. en als ik het bij mijn paard doet, is het nooit erg hard en kan ik duidelijk merken dat ze haar spanning kwijt is.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:00

Marian_ schreef:
arno8, mensen die jou elke keer als je je goed gedragen hebt een schop onder je kont geven en daarbij zeggen dat het een middel van belonen is zal jij ook niet fijn vinden. nooit niet, ook niet als het aangeleerd is.
wel typisch dat paarden die beloond worden met ''slagen op de hals'' niets laten merken van irritatie/pijn/ergernis ;) maar juist opgewerkt en tevreden doorstappen.

Nou, twee posts boven jou is nog iemand die toegeeft dat d'r paard er af en toe toch schrikt van deze manier van beloning.

Voor de derde keer: ik zeg niet dat paarden er pijn van hebben...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:01

Ilja_1997 schreef:
dat klopt, maar het paard doet het toch niet bij jou ;) jij beloont het paard op een ''paardachtige'' manier, i know heel vaag, maar zo vertellen ze het daar echt op die manege, aan een klop(je) is helemaal niks mis mee natuurlijk maar het hoeft ook niet heel hard.

Nee maar dat bedoel ik ook, er wordt hier geen onderscheid gemaakt dus een HARDE klap en een onschuldig klopje op de hals..
Ik denk dat iedereen gewoon z'n eigen ding moet doen.. Ik snap die manier die jou is aangeleerd ook wel, maar wat ik al zeg, als ik een klopje op de hals geef en zeg 'braaf paard', geloof ik toch echt dat daar niets mis mee is..
Dan zou ik me toch eerder druk maken om mensen die als hun wedstrijd slecht ging het paard flink de sporen geven en hem in het zweet gaan rijden, bijvoorbeeld..

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:02

arno8 schreef:
Marloez schreef:
Ik denk dat men zich beter druk kan gaan maken om dingen die echt paardonvriendelijk zijn.

Mijn poown lijdt er echt niet onder, en ze voelt ook dat ik met liefde een paar stevige kloppen neerplant. :D Zo ook op d'r dikke bolle reet als ik langsloop. Vaak schrikt ze dan idd als het onverwachts is, maar daarna kijkt ze meteen vriendelijk achterom van "Oh heb je haar ook weer, heb je eten? :") "

Achja het is maar waar je je druk om kunt maken he. Ik zeg maar: Ze zijn niet van suiker, en ze snappen de goede bedoelingen van een halsklopje echt wel! :j

Nou, dit illustreert mijn punt precies! Waarom een beloning waar je paard van kan schrikken? Ik zou liever een beloning krijgen waar ik niet van schrik.

Ik zie het als een beetje 'spelen' een beetje gek doen met m'n knol. ;) Een beetje hard maken kan best hoor. Iig, alles en iedereen kan zo achter madame aanlopen zonder een schop te krijgen. Zo botste een paar dagen geleden een meisje op de fiets tegen haar aan terwijl ik met haar over de weg wandelde. :x Het enige wat ze deed was verbaast achterom kijken. :+

Horsea_nl

ik denk eerlijk gezegd dat als we ons moeten druk maken over een paard te 'hard belonen. denk ik dat we ons beter om hele andere dingen druk kunnen maken in omgang met paarden. sommige krijgen om het minste en geringste een gigantische klap. denk dat een klopje daarbij in het niet doet

Illusion

Citaat:
Kijk maar eens naar een Anky die net een mooie kur op muziek rijdt, of een Schröder (allemaal) na een foutloze barage. Die paarden krijgen ook flinke tikken te verduren dan, maar daar hoor ik hier niemand over. Ik denk dan ook dat het vooral uit enthousiasme van de ruiter gedaan wordt en er niet over nagedacht wordt.

flinke tikken vind ik nogal overdreven, en daarbij ooit een paard gezien van anky die daarvan schrok? of een teken van pijn vertoonde?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:03

arno8 schreef:
_Zsazsa_ schreef:
elk groen paard schrikt van alles wat je met ze doet, dan moet je ze maar lekker in de wei laten staan.

Hier ga ik niet op in. Waarom niet?

_Zsazsa_ schreef:
paarden en wij spreken niet dezelfde taal. Dus ja, ik vind dat wij ze moeten leren wat een beloning en wat niet, en als die klappen op de hals ( die heeeelemaal geen pijn doen) met een paar lieve woorden gepaard gaan.

We kunnen wel een beetje ons best doen om ons begrijpelijk te maken. Stel dat ik tegen een nieuwe kennis zeg: "HEE VUILE KL**TZAK!" en vervolgens zeg ik: Ja, dat is mijn manier om iemand te begroeten die ik op het eerste gezicht heel erg mag!
Is het dan niet logischer om meteen te zeggen: "Hee! Jou mag ik wel!" dit slaat helemaal nergens op, en komt niet eens in de buurt van wat ik zeg

_Zsazsa_ schreef:
Er geen 1 paard is die hier trauma's van krijgt.

Dit vind ik een flauwe manier van discussiëren. Je legt je tegenstanders kulargumenten in de mond zodat het lijkt dat ze er zeker naast zitten. gewoon de pure waarheid

_Zsazsa_ schreef:
Jammer dat mensen denken dat paarden echt niks kunnen hebben. Ik zou zeggen, speel een lekker rondje mee in de kudde. eerst trappen ze lekker naar je en proberen ze je in je benen te bijten en als beloning word je in je nek gebeten... nee das lekker.

Zoals ik al eerder zei: ik denk niet dat het kloppen pijn doet, ik denk dat het geluid van het kloppen ongemak veroorzaakt. Het nek-kroelen maakt geen herrie.

aan dat geluid wennen ze 4x kloppen

Conclusie: jij behandelt je paard als een koningin blijkbaar en wil het ze altijd ontzettend naar de zin maken, ik behandel mijn paard als een paard. Bevalt het hem niet geeft hij dat duidelijk aan door mij te waarschuwen, voor mij de kennis om die waarschuwing te lezen. Vooralsnog heeft geen een paard mij ooit een waarschuwing gegeven dat het pijnlijk/afschuwelijk/traumatisch is. Ik snap eerlijk gezegd de hele discussie niet.... elk paard LEERT dat de kloppen gepaard gaan met snoepjes/lieve woorden/. en zo leren ze dus dat het eigenlijk fijn is, ik zie btw ook het verschil niet, door lekker hard te rosborstelen of 4x kloppen op de hals,, ik denk niet dat de spieren dit anders ervaren.... even spiertechnisch gezien..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:03

Volgens mij is er geen verwarring nodig. We hebben het over 'fikse kletsen', dat zegt de TS in het begin al. Een zacht klopje zie ik niet als een 'fikse klets'.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:04

Dat gekriebel is pas dierenmishandeling. Hoe zou jij het vinden als iemand je ergens zachtjes zou kriebelen waar je niet bij kan om te krabben?!

Nee even zonder gekkigheid. Ik kom het eigenlijk nooit tegen, van die mensen die hun paard te hard belonen. Heb op een manege ook weleens de opmerking gehoord dat je geen gepets hoort te horen door heel de bak na de les.

Zelf geef ik altijd een aai of een kroel door de manen of een klopje. Waar ik zin in heb. Maar imo krijgt een paard niks van een flinke beloning hoor.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:05

arno8 schreef:
Volgens mij is er geen verwarring nodig. We hebben het over 'fikse kletsen', dat zegt de TS in het begin al. Een zacht klopje zie ik niet als een 'fikse klets'.

Maar die worden door de TS wel vaak gespot, terwijl ik niet veel mensen tegen kom die hun paard een 'klap' op de hals geven..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:06

Marian_ ik snap je reactie niet zo goed. Als je mijn bericht goed zou lezen, zie je ook dat ik het geen vreemde reactie vind. Het is alleen misschien niet altijd helemaal geplaatst.
Om toch maar even antwoord te geven op je vraag: Ik zie op dat moment totaal geen reactie bij het paard, maar ik denk dat dit komt doordat het paard OOK op adrenaline loopt en het op dat moment wellicht niet eens echt doorheeft.

arno8

_Zsazsa_ schreef:
elk groen paard schrikt van alles wat je met ze doet, dan moet je ze maar lekker in de wei laten staan.

Omdat ik daar in dit topic al op ben ingegaan en al heb uitgelegd dat het een kulargument is.

_Zsazsa_ schreef:
Conclusie: jij behandelt je paard als een koningin blijkbaar en wil het ze altijd ontzettend naar de zin maken, ik behandel mijn paard als een paard.

Waar is die conclusie op gebaseerd?
Laatst bijgewerkt door arno8 op 22-02-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

ik denk dat fikse tetsen niet zoveel voorkomen bij het belonen, maar dat dit vooral door het geluid wel gedacht wordt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:08

Annetje schreef:
Marian_ ik snap je reactie niet zo goed. Als je mijn bericht goed zou lezen, zie je ook dat ik het geen vreemde reactie vind. Het is alleen misschien niet altijd helemaal geplaatst.
Om toch maar even antwoord te geven op je vraag: Ik zie op dat moment totaal geen reactie bij het paard, maar ik denk dat dit komt doordat het paard OOK op adrenaline loopt en het op dat moment wellicht niet eens echt doorheeft.

sorry mijn fout, ben iets te snel door je reactie heen gelezen :o
nouja als het paard het volgens jou niet doorheeft, what's the problem? een paar kriebeltjes zou die dan hélemaal niet voelen toch?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:09

Je voelt het toch ook wel aan, terwijl je de hals klopt voel je vanzelf aan wat 'goed' voelt. Ik zal mijn dier nooit pijn doen iig, en het paard in kwestie laat dat ook écht niet toe. :n

De ene keer geef ik een fikse klets op d'r spekkige kont, de andere keer een zacht halsklopje. Het ligt aan onze stemming, de situatie..

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:11

Arno8: ik bedoel zeker niet dat we paarden maar niet meer moeten rijden omdat ze hier niet voor "gemaakt" zijn. Ik bedoel dat een paard inrijden vele malen meer emoties van ongemak en spanning (wat weer zakt door het vertrouwen) met zich mee brengt dan een klop op de hals.

Ik heb mijn paard zo vaak klappen op zijn bil gegeven als ik langs liep met de kreet "dikbil even opzij graag" o.i.d. En na een goede training kloppen op de hals gegeven uit vreugde. Ik heb vaak staan springen in de bak uit enthousiasme omdat hij het zo goed had gedaan, daar wende hij snel genoeg aan.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:13

Bramasole schreef:
Arno8: ik bedoel zeker niet dat we paarden maar niet meer moeten rijden omdat ze hier niet voor "gemaakt" zijn. Ik bedoel dat een paard inrijden vele malen meer emoties van ongemak en spanning (wat weer zakt door het vertrouwen) met zich mee brengt dan een klop op de hals.

Ik heb mijn paard zo vaak klappen op zijn bil gegeven als ik langs liep met de kreet "dikbil even opzij graag" o.i.d. En na een goede training kloppen op de hals gegeven uit vreugde. Ik heb vaak staan springen in de bak uit enthousiasme omdat hij het zo goed had gedaan, daar wende hij snel genoeg aan.

Precies, paarden bezien ons niet als soortgenoten, en dat moet je ook niet willen. Ze kunnen prima onderscheid maken. Wij leren hun taal, en zij de onze. :j

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:19

arno8 schreef:
_Zsazsa_ schreef:

Omdat ik daar in dit topic al op ben ingegaan en al heb uitgelegd dat het een kulargument is.

_Zsazsa_ schreef:
Conclusie: jij behandelt je paard als een koningin blijkbaar en wil het ze altijd ontzettend naar de zin maken, ik behandel mijn paard als een paard.

Waar is die conclusie op gebaseerd?

In elk topic waar ik jou tegen kom ben je alleen maar aan het zeuren dat alles paardenonvriendelijk is, behalve wat jij doet the natural way, so called. een bit, ijzers god teveel om op te noemen. Maar dat nu ook al een fikse tets op de hals te veel is. mensen we hebben het over een paard van 600 kilo notabene, denk je nou serieus dat wij die met onze slappe polsjes zo makkelijk pijn doen, als ze al schrikken is dat van het geluid, wat niet meer dan normaal is omdat het een vluchtdier is en dus zeer fel op geluiden reageert. en buiten dat raakt een paard makkelijk gewend aan geluid. Ik word hier altijd maar zo moe van, dat gesuikermier van een paard. 600 kilo aan spieren en pure kracht. die doen wij niet zomaar even pijn hoor... ik ga ervan uit dat iedereen hier op bokt van zijn paarden houd, ieder op zijn eigen manier. Maar een paard is paard en ik heb mijn paarden omdat ik van ze houd, wat niet betekend dat ik ze nooit een mep of schop verkoop. ik moet de baas blijven over die 600 kilo. ook in de natuur worden ze duidelijk op hun plaats gewezen 100x duidelijker dan ik ooit zal kunnen. Ik wil dat mijn paard luisterd naar mij, mijn beloningen accepteerd maar ook mijn hogere rang waardeert. Met teveel ge-natural word je paard zogenaamd je beste vriend/of hoger.. Mijn paard is mijn vriend maar ook zeker minder dan mij.. Anders ben je gewoon weg gevaarlijk bezig, ik heb helaas op mijn werk het ideale voorbeeld van een dominant paard wat iets te veel is gelaten en zo voorzichtig is behandeld dat het nu denkt de denken dat hij de baas is hier.... beest springt gewoon boven iedereen die zich ook maar een beetje onderdanig gedraagd.

Goed heeft niks met de discussie te maken, maar mensen moeten echt leren dat een paard een paard is, en echt heel anders communiceert dan wij dat doen. die Fikse klappen die anky geeft aan salinero als ze klaar is, kijk dat blije koppie van salinero... heb hem nog nooit ineenduikend weg zien rennen van de pijn. Eveneens de enthousiaste springpaarden die naderhand flink beloond worden kijken bang of iets. paarden associeren de klappen met iets goeds!! ik zie het probleem niet hoor.

Bellissima_

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:33

prachtig verwoord _Zsazsa_! Helemaal mee eens! :j

Sidera

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:50

Flinke ketsen zie ik niet echt veel. Ik beloon ook wet enthousiast, maar wel icm met 'braaaaaf' en een aai.

Dan ben ik het ook wel eens met zsazsa, het is wel een paard.
Ik geef meestal eerst een zacht klopje en dan opbouwend een harder klopje.
Dan komt er vaak een lekkere bries van mijn paardje

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:57

na een springwedstrijd heb ik dat wel,, klopje op der hals, harder dan normaal. Maar dat is meer uit blijdschap ofzo denk ik dat ze het goed gedaan heb, maar merk niet echt veel verschil bij haar.

Na een training doe ik dat eigenlijk minder 'hard' nu ik er over na denk...
geef ook wel klopjes en ook gewoon een kriebeltje en braaf,,, goed zooo :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:59

ik doe het nooit :D ja ik geef wel eens klopjes, maar die geef ik mezelf ook :D Ik ben meer van het aaitje even snel over de binnenhals :D