Paardentango schreef:Even bijgelezen en jeetje zeg, ik ben erg onder de indruk van de berichten die hier geplaatst worden. Werkelijk prachtige verhalen en ervaringen die denk ik iets zijn om over na te denken.
Ik was geroerd van het verhaal van Amanda, zo eerlijk beschreven en iets doen wat je niet wil doen maar diep van binnen 'weten' dat het niet anders kan. Ja, en soms is dat ook zo. Het doorbreekt wel iets.
Het verhaal van Ninx, puur uit de praktijk, en prachtig verwoord.
Leren kunnen we allemaal van elkaar, en door er met elkaar over te praten ga je nadenken. Daaromheb ik ook de afgelopen jaren alles gelezen wat ik kon vinden en ben tussendoor gaan reizen. Ik wilde het zien, voelen en proberen te begrijpen hoe het zat en waarom. Mensen vragen hoe zij dingen zien, en waarom ze dat zo zien.
Waarom hadden sommigen nooit problemen en anderen wel?
Hoe losten ze dat op, en waarom losten ze het zo op.
Er zijn trouwens landen waar men 'vervelende paarden' gewoon opeet als ze zich net prettig gedragen tegenover mensen, maar daar hoef je in NL niet mee aan te komen denk ik![]()
Ik vind het ook een heel boeiend topic. Er zijn veel verschillende paarden en veel verschillende mensen. En daardoor veel verschillende manieren.
De ene manier goed, de andere manier iets minder goed.
Overigens een aanvulling op mijn verhaal.
Ik heb een bereslim paard dat donders goed weet wat hij kan en niet kan. Zo kan ik hem nu met een slap touwtje in de wei zetten, hij draait netjes om bij het hek, ik klik los en hij loopt weg.
Een stalgenootje zette hem eens terug in de wei. Passagerend, meesleurend en hij rende uiteraard al weg met het touwtje er nog aan. Ik heb het eens van een afstand bekekend. Mopperend stalgenootje, paard wat helemaal vrolijk de wei in rende met een serie bokken.
Ik loop de wei in, roep hem, hij blijft staan en ik klik hem los. Hij gaat staan eten.
We hebben er achteraf hard om gelachen. Volgens haar heb ik een paard met mensenkennis. Hij weet inderdaad donders goed wat hij wel en niet kan/mag en bij wie

Nadeel van dit slimme gedrag is dat ik ook niet altijd zie of iets een spelletje is, hij ergens echt bang voor is, of hij gewoon heel boos is of aan het uitproberen is. Ik heb hem nu 1,5 jaar en dat gaat nu pas een beetje komen. Ik kan nu aan zijn hoofd zien wat er aan de hand is. Met vallen en opstaan heb ik hem moeten leren begrijpen en het ongewenste gedrag om te leren turnen in gewenst gedrag.
Het kostte een hoop tijd, frustraties en moeite. Maar de beloning is des te groter