paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:01

cleo12,

nee , daar let ik iig wel op hoor;) t moet wel verantwoord zijn .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:04

Mijn paard staat sinds een paar weken binnen,en hij was ook niet altijd makkelijk.Ik ben heel erg gaan kijken naar zijn behoeftes,en ben begonnen met het geven van Relax.Ik probeer het hem zo veel mogelijk naar de zin te maken,en ik doe veel grondwerk.Hij is erg veranderd en ik kan veel meer met hem doen, zelf alleen naar buiten terwijl er altijd iemand mee moest op de fiets.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:06

marleen_usar,

wat super , het gronwerken , kun je misschien een paard voorbeelden geven van wat voor soort grondwerk je deed?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:11

Ik heb een boek van Claus Hempfling en daar staat erg veel in,ik heb er echt een ander paard door gekregen.Niet meer over me heen lopen, komen als ik roep, meer zelfvertrouwen bij paard al met al echt leuk.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:13

echt super zeg !

en deed je paard wild omdat hij gewoon af ent oe wat wild was , of omdat hij je echt niet vertrouwde?
de mijne is namenlijk ook een beetje dominant;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:17

Hij was soms erg dominant, en mijn dochter kon er daarom niet op rijden.Soms kwam hij boos op me af lopen, en weigerde te doen wat ik hem vroeg,ook moeilijk om mee te wandelen enz.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:19

Dani62 schreef:
@Spoekie: Jij praat over hetgeen je doet/zou kunnen doen NADAT je je paard een zo paardwaardig mogelijk leven biedt, om fysiek en mentaal stabiel en evenwichtig te zijn (21 uur achtereen naar de muur van je getraliede kooi staren valt daar niet onder). Dat zou de basis moeten zijn. Doe je dat niet? Dan ben je imo een flinke egoïstische h*ft*r dat je je paard een knal voor zijn kanus durft te geven (en met JE bedoel ik niet Spoekie, maar een algemeen persoon, anders krijgen we dát weer ;) ).

Wat zegt het nou dat er ergens anders paarden zijn die hun box helemaal niet uitkomen? Is minstens zo triest, maar doet hier niet ter zake.

Wat ben jij beleefd vandaag zeg.
Kijk nu eens wat je zegt: als een paard niet de hele dag buiten staat, hoeft hij niet te gehoorzamen en mag tegen de baas aan steigeren? En als die baas geen hoef in zn gezicht wil is hij een h*ft*r?
Steigeren kan niet, nooit, in geen enkele situatie en met geen enkel excuus. Dat hoort ieder welopgevoed paard van jongsaf te weten. Als ze die regel overtreden doet het pijn, punt.
Paarden zijn geen gelijken of gesprekspartners. Paarden zijn beresterke dieren van 600 kilo met scherpe hoeven. Die moeten gewoon gehoorzamen, op stal gestaan of niet.

Natuurlijk hangt een groot deel van het gedrag van het paard van TS samen met onvoldoende beweging, maar dat wil nog niet zeggen dat steigeren zomaar moet kunnen. En de staleigenaar heeft groot gelijk dat hij hem even op zijn nummer zet voordathij iemand een gat in zn hoofd slaat.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:21

het is op even aanpakken , of eigenaar met hersenschudding en paard verkocht.
moeilijke keuze , maar kies toch maar voor het eerste hoor ..!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:45

ik denk dat velen van jullie wel gelijk zullen hebben qua weidegang , voer etc . maar het komt allemaal wel neer op wat Rapperijden zegt denk ik .. en dat we er verder misschien niet te moeilijk over moeten doen , maar alles in één zin kunnen zeggen ;

steigeren mag nooit, doet hij dit wel doet het pijn ! liever een vlakke hand tegen zijn hoofd , dan een hoef tegen mijn hoofd.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:45

Waar je nu het beste mee kan beginnen is grondwerk in de bak, of nog beter een longeerbak (kleiner dan een bak en rond van vorm) vraag of de staleigenaar met je mee wil lopen tuig je paard met enkel halster en lang halstertouw.
Je loopt zelf met je paard naar de bak ( stal eigenaar loopt met je mee) Komt ze omhoog ?
geef je een stemcommando ( roep een duidelijk nee ! niet gillen gewoon duidelijk nee !) wanneer je paard naar beneden komt zet je haar direct in haar achteruit en bepaal jij hoeveel stappen ze achteruit moet zetten.
bedenk van te voren hoeveel je er gaat doen.
Is dit gelukt dan laat je haar een staan, daarna loop je verder richting de bak.
Komt ze nog eens omhoog laat haar dan verder naar achter lopen.

* Dus steigeren, paard in haar achteruit en jij bepaald hoever !

Bij de bak aangekomen, Loop je eerst een rondje met haar aan het halster rond in de bak steigerd ze zelfde verhaal als hier boven in haar achteruit.

loopt ze braaf mee ? dan goed belonen ( dit doe je door met vriendelijke stem tegen haar te praten, geen snoep, en een kriebbel op haar voorhoofd.

Dit is denk ik genoeg om mee te beginnen. Dus naar het land of paddock een plek waar ze los mag, het lieftst in de bak.

Als je toe bent aan de volgende stap moet je dat even aangeven, dan zal ik stap twee omschrijven.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:01

Rapperijder schreef:
Dani62 schreef:
@Spoekie: Jij praat over hetgeen je doet/zou kunnen doen NADAT je je paard een zo paardwaardig mogelijk leven biedt, om fysiek en mentaal stabiel en evenwichtig te zijn (21 uur achtereen naar de muur van je getraliede kooi staren valt daar niet onder). Dat zou de basis moeten zijn. Doe je dat niet? Dan ben je imo een flinke egoïstische h*ft*r dat je je paard een knal voor zijn kanus durft te geven (en met JE bedoel ik niet Spoekie, maar een algemeen persoon, anders krijgen we dát weer ;) ).

Wat zegt het nou dat er ergens anders paarden zijn die hun box helemaal niet uitkomen? Is minstens zo triest, maar doet hier niet ter zake.

Wat ben jij beleefd vandaag zeg.
Kijk nu eens wat je zegt: als een paard niet de hele dag buiten staat, hoeft hij niet te gehoorzamen en mag tegen de baas aan steigeren? En als die baas geen hoef in zn gezicht wil is hij een h*ft*r?
Steigeren kan niet, nooit, in geen enkele situatie en met geen enkel excuus. Dat hoort ieder welopgevoed paard van jongsaf te weten. Als ze die regel overtreden doet het pijn, punt.
Paarden zijn geen gelijken of gesprekspartners. Paarden zijn beresterke dieren van 600 kilo met scherpe hoeven. Die moeten gewoon gehoorzamen, op stal gestaan of niet.

Natuurlijk hangt een groot deel van het gedrag van het paard van TS samen met onvoldoende beweging, maar dat wil nog niet zeggen dat steigeren zomaar moet kunnen. En de staleigenaar heeft groot gelijk dat hij hem even op zijn nummer zet voordathij iemand een gat in zn hoofd slaat.

Je bent me voor qua reactie :) Dank u!

Ik denk dat Dani62 een grote nuance vergeet: Natuurlijk mag een paard dribbelen, druk doen en irritant doen als hij/zij de hele dag op stal staat. (Wat hier niet eens van toepassing is, paard komt toch nog 3 uur buiten. Het is niet veel, maar ook niet schrikbarend weinig) Maar: een paard mag NOOIT tegen zijn eigenaar aan steigeren, al staat hij dagen alleen maar op stal (bij wijze van dan he ;)). Dat is de grote nuance die imo niet vergeten mag worden. Er is gedrag dat onder bepaalde omstandigheden acceptabel is, maar er is ook gedrag dat altijd onacceptabel is in elke situatie, omdat het simpelweg levensgevaarlijk is. Imo vertoont het paard van de TS echt onacceptabel gedrag en dan mag een flinke knal echt wel.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:12

girly-1,

hartstikke bedankt voor je reactie!
ik ben erg blij met deze reactie , omdat het een tussenweg is .
en hoeveel iedeeen en raad ik ook krijg , het moet wel bij mezelf passen . ik ben niet iemand van slaan , en daarvoor is dit een prima oplossing vind ik ! ( noodgevallen daargelaten;))
ik ga er vanmiddag heen . en ik laat je horen hoe het is gegaan .
(tussen haakjes, de bak is erg glad en niet te belopen op dit moment , toch maar de wei , of is dat uitgesloten ??)

femke

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:58

1133 schreef:
superwoman,

ik ga mijn paard absoluut niet ''uihongeren '' bij wijze van spreke.
ik moet ook niet gaan eten voordat ik ga slapen bijv,. lig ik ook te stuiteren in mijn bed..(bijvoorbeeld) kortom , ik geef mijn paard wat ze nodig heeft , niet meer en niet minder.

ohh,maar dat dacht ik ook helemaal niet hoor ;)
vind alleen dat veel mensen de oorzaak snel zoeken in het voer, terwijl dat juist meestal niet het probleem is :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:03

Dus het paard steigert aan de hand, het hoofd gaat dus omhoog en dan geef je 'm een klap?
Hmmm, de mijne staat 24/7 buiten, kan nu ook heel, HEEL druk zijn aan de hand, maar als hij met 4 benen de lucht in gaat, hoef ik alleen maar aan mijn leadrope een flinke ruk te geven en hooguit even mijn stem te verheffen en meneer snapt het wel, hoor. Ik zou niet weten wat een klap er aan toevoegt. Zal wel aan mij liggen, maar je fokt je paard alleen maar meer op.

Ik denk dat het paard zoveel adrenaline door zijn lijf heeft gieren, dat dit dus de reactie is. Naar mijn idee is het enige wat je kunt doen, zorgen dat je paard toch echt meer beweging krijgt dagelijks (dus verhuizen naar een betere plek voor je paard) en verder grondwerk, je verdiepen in de signalen, want als een paard de lucht ingaat, heeft hij al zoveel signalen gegeven, dat als je die herkent, je al een hoop ellende voor kunt zijn. Maar dat vergt kennis en snelle handeling. Maar het werkt stukken beter dan slaan, kan ik je vertellen. ;)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:50

Twiggy2008 schreef:
Dus het paard steigert aan de hand, het hoofd gaat dus omhoog en dan geef je 'm een klap?
Hmmm, de mijne staat 24/7 buiten, kan nu ook heel, HEEL druk zijn aan de hand, maar als hij met 4 benen de lucht in gaat, hoef ik alleen maar aan mijn leadrope een flinke ruk te geven en hooguit even mijn stem te verheffen en meneer snapt het wel, hoor. Ik zou niet weten wat een klap er aan toevoegt. Zal wel aan mij liggen, maar je fokt je paard alleen maar meer op.

Ik denk dat het paard zoveel adrenaline door zijn lijf heeft gieren, dat dit dus de reactie is. Naar mijn idee is het enige wat je kunt doen, zorgen dat je paard toch echt meer beweging krijgt dagelijks (dus verhuizen naar een betere plek voor je paard) en verder grondwerk, je verdiepen in de signalen, want als een paard de lucht ingaat, heeft hij al zoveel signalen gegeven, dat als je die herkent, je al een hoop ellende voor kunt zijn. Maar dat vergt kennis en snelle handeling. Maar het werkt stukken beter dan slaan, kan ik je vertellen. ;)

Ik bedoel ook niet dat je een paard zomaar moet slaan als standaard deel van de dagelijkse omgang. Maar één keer een flinke lel op momenten dat ze iets doen dat écht niet kan (steigeren, bijten, gericht trappen,...) zal ervoor zorgen dat het paard heel goed weet waar de grenzen liggen. En dat maakt de omgang uiteindelijk véél prettiger. Dat moet dan misschien maar een keer per jaar, of nog minder. Maar uiteindelijk proberen ze allemaal wel eens uit hoever ze kunnen gaan en dan moet je als eigenaar kordaat zijn.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:54

ik ben net terug van mijn paard ,
en zal even vertellen hoe het is gegaan ;)

ik kwam der stal binnen , deed het halster met touw eraan om , en nam ermee naar het kleine terreintje voor de stal ongeveer 7x7
eenmaal uit de stal een paar keer omhoog komen en met hoeven maaien . toen even gebrult en ruk aan het touw gegeven . achteruit kon niet zo gauw . daar ben ik niet sterk genoeg voor , kreeg dat niet voor elkaar , en tegen de tijd dat dat gelukt zou zijn is ze allang weer vergeten wat er nou eigenlijk gebeurd was . maar een ruk en een schreeuw was voldoende . daarna liep ze heel rustig achter me , niet eens naast me , maar netjes ACHTER me .
daarna dacht ik dat ik het wel even op het (droge) veldje achter kon proberen . ( heel erg stom van me , weet ik , zodra ze het goed doet stoppen maar ik dacht proberen kan geen kwaad). daar ging ze weer opniew de lucht in , zelfde gedaan als op het terreintje , en het hielp gelukkig , en op een kleine volte houden . heb der toen wel goed beloont , en daarna weer op stal . dus het ging al een stuk beter als gister . al had ik niet naar het veldje moeten gaan , dat is teveel ruimte voor der . en ik had moeten stoppen toen het goed ging .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:47

Tja, een ruk en een schreeuw is 9 van de 10x voldoende (naar mijn idee zelfs 10x van de 10x :D ), maar nogmaals, ik vind het niet gek dat als jij je paard van stal haalt en met hem gaat lopen, dat het beestje zijn energie kwijt wil en dus wil rennen. Jij houdt 'm tegen met je touw en dus vliegt hij de lucht in. Voor mij toch overduidelijk dat jouw paard te weinig beweging krijgt en gewoon meer vrijheid wil. Niet echt gek voor een 4-jarige.

Dan kunnen we wel zeggen dat wij 'de baas' (ik noem het liever 'leider') zijn, maar je paard geeft wel iets aan, schreeuwt het zelfs inmiddels, maar in feite wordt de boodschap compleet genegeerd. En dat vind ik persoonlijk best wel erg. ;(

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:28

twiggy2008,

ik vind het niet helemaal eerlijk wat je nu zegt .
ik luister wel degelijk naar mijn paard , dmv minder krachtvoer, ( meer energie , wild , niet uitleven , frustratie) dat had ik ook al gezegd . en zodra het minder glad is , zal ik ook gaan longeren . ik doe mijn best , maar het heeft tijd nodig ,qua weer . ik doe mijn best , meer kan ik niet doen .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:36

en hoe vaak ik het ook moet zeggen ,

ik heb geen binnenbak of longeerbak tot mijn beschikking , de bak is écht te glad om haar los te laten . ik kan er echt niet meer aan doen dat ik al doe ( dmv liksteen voor verveling , en af en toe als de staleigenaar weg is der even los laten in weiland ) het is idd mijn paard enik zou in principe pepalen of ze het land in gaat of niet . maar het het hún land niet het mijne .
en er is geen ( maar dan ook geen !) wat voor exuus dan ook om maar te gaan steigeren . hoe dan ook!

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:43

1133 schreef:
en hoe vaak ik het ook moet zeggen ,

ik heb geen binnenbak of longeerbak tot mijn beschikking , de bak is écht te glad om haar los te laten . ik kan er echt niet meer aan doen dat ik al doe ( dmv liksteen voor verveling , en af en toe als de staleigenaar weg is der even los laten in weiland ) het is idd mijn paard enik zou in principe pepalen of ze het land in gaat of niet . maar het het hún land niet het mijne .
en er is geen ( maar dan ook geen !) wat voor exuus dan ook om maar te gaan steigeren . hoe dan ook!

Sorry, maar dan moet je geen paarden nemen als je er niet adequaat voor kunt zorgen!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:45

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:59

ik kan niet lang blijven , ik ben er zo weer.
maar er is iig een ding dat ik wil zeggen .

dus al die topsportruiters, en andere mensen die hun paard in de winter binnen hebben staan , moeten geen paard nemen omdat ze een paard maanden per jaar niet zo veel het land op kunnen ..

sorry hoor .

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:17

@Henkb
Ik vind jou wel erg kort door de bocht.

Ts doet haar best, en we hebben niet allemaal onze eigen stallen, en moeten dus in pensionstallen ons paard onderbrengen.
Op een pensionstal heeft de pensioneigenaar het voor het zeggen.

Maar om dan gelijk te zeggen dat je dan geen paard zou moeten houden vind ik erg overdreven.
Laatst bijgewerkt door girly_1 op 08-02-10 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:22

1133 schreef:
ik kan niet lang blijven , ik ben er zo weer.
maar er is iig een ding dat ik wil zeggen .

dus al die topsportruiters, en andere mensen die hun paard in de winter binnen hebben staan , moeten geen paard nemen omdat ze een paard maanden per jaar niet zo veel het land op kunnen ..

sorry hoor .

Da's geen slecht idee van jou :)* .

En nu haal ik dit topic UIT mijn 'eigen berichten', want ik kan het allemaal niet langer aanlezen :( .Veel Succes verder met het onterecht slaan van je paard!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:29

Hallo Ts fijn dat het vandaag wat beter ging.

Geeft niets dat je haar niet gelijk in haar achteruit kreeg, dit kun je gewoon oefenen.

Ik vind het heel goed van je dat je bent gaan oefenen vandaag, het was koud guur weer vandaag. Tot zelfs bij ons op stal hadden mensen moeite hun paard bij zich te houden, toen ik op stal kwam hoorde ik van hun ook het ééne verhaal na het andere over springerige paarden en paarden die helemaal uit de bol waren gegaan in de paddocks.

Dus dan vind ik, dat je het supper gedaan hebt vandaag met je paardje!
uit je tekst begrijp ik dat je alleen met haar bezig bent geweest ?