Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dani62 schreef:@Spoekie: Jij praat over hetgeen je doet/zou kunnen doen NADAT je je paard een zo paardwaardig mogelijk leven biedt, om fysiek en mentaal stabiel en evenwichtig te zijn (21 uur achtereen naar de muur van je getraliede kooi staren valt daar niet onder). Dat zou de basis moeten zijn. Doe je dat niet? Dan ben je imo een flinke egoïstische h*ft*r dat je je paard een knal voor zijn kanus durft te geven (en met JE bedoel ik niet Spoekie, maar een algemeen persoon, anders krijgen we dát weer).
Wat zegt het nou dat er ergens anders paarden zijn die hun box helemaal niet uitkomen? Is minstens zo triest, maar doet hier niet ter zake.
Rapperijder schreef:Dani62 schreef:@Spoekie: Jij praat over hetgeen je doet/zou kunnen doen NADAT je je paard een zo paardwaardig mogelijk leven biedt, om fysiek en mentaal stabiel en evenwichtig te zijn (21 uur achtereen naar de muur van je getraliede kooi staren valt daar niet onder). Dat zou de basis moeten zijn. Doe je dat niet? Dan ben je imo een flinke egoïstische h*ft*r dat je je paard een knal voor zijn kanus durft te geven (en met JE bedoel ik niet Spoekie, maar een algemeen persoon, anders krijgen we dát weer).
Wat zegt het nou dat er ergens anders paarden zijn die hun box helemaal niet uitkomen? Is minstens zo triest, maar doet hier niet ter zake.
Wat ben jij beleefd vandaag zeg.
Kijk nu eens wat je zegt: als een paard niet de hele dag buiten staat, hoeft hij niet te gehoorzamen en mag tegen de baas aan steigeren? En als die baas geen hoef in zn gezicht wil is hij een h*ft*r?
Steigeren kan niet, nooit, in geen enkele situatie en met geen enkel excuus. Dat hoort ieder welopgevoed paard van jongsaf te weten. Als ze die regel overtreden doet het pijn, punt.
Paarden zijn geen gelijken of gesprekspartners. Paarden zijn beresterke dieren van 600 kilo met scherpe hoeven. Die moeten gewoon gehoorzamen, op stal gestaan of niet.
Natuurlijk hangt een groot deel van het gedrag van het paard van TS samen met onvoldoende beweging, maar dat wil nog niet zeggen dat steigeren zomaar moet kunnen. En de staleigenaar heeft groot gelijk dat hij hem even op zijn nummer zet voordathij iemand een gat in zn hoofd slaat.
Dank u!
). Dat is de grote nuance die imo niet vergeten mag worden. Er is gedrag dat onder bepaalde omstandigheden acceptabel is, maar er is ook gedrag dat altijd onacceptabel is in elke situatie, omdat het simpelweg levensgevaarlijk is. Imo vertoont het paard van de TS echt onacceptabel gedrag en dan mag een flinke knal echt wel. 1133 schreef:superwoman,
ik ga mijn paard absoluut niet ''uihongeren '' bij wijze van spreke.
ik moet ook niet gaan eten voordat ik ga slapen bijv,. lig ik ook te stuiteren in mijn bed..(bijvoorbeeld) kortom , ik geef mijn paard wat ze nodig heeft , niet meer en niet minder.
Twiggy2008 schreef:Dus het paard steigert aan de hand, het hoofd gaat dus omhoog en dan geef je 'm een klap?
Hmmm, de mijne staat 24/7 buiten, kan nu ook heel, HEEL druk zijn aan de hand, maar als hij met 4 benen de lucht in gaat, hoef ik alleen maar aan mijn leadrope een flinke ruk te geven en hooguit even mijn stem te verheffen en meneer snapt het wel, hoor. Ik zou niet weten wat een klap er aan toevoegt. Zal wel aan mij liggen, maar je fokt je paard alleen maar meer op.
Ik denk dat het paard zoveel adrenaline door zijn lijf heeft gieren, dat dit dus de reactie is. Naar mijn idee is het enige wat je kunt doen, zorgen dat je paard toch echt meer beweging krijgt dagelijks (dus verhuizen naar een betere plek voor je paard) en verder grondwerk, je verdiepen in de signalen, want als een paard de lucht ingaat, heeft hij al zoveel signalen gegeven, dat als je die herkent, je al een hoop ellende voor kunt zijn. Maar dat vergt kennis en snelle handeling. Maar het werkt stukken beter dan slaan, kan ik je vertellen.

), maar nogmaals, ik vind het niet gek dat als jij je paard van stal haalt en met hem gaat lopen, dat het beestje zijn energie kwijt wil en dus wil rennen. Jij houdt 'm tegen met je touw en dus vliegt hij de lucht in. Voor mij toch overduidelijk dat jouw paard te weinig beweging krijgt en gewoon meer vrijheid wil. Niet echt gek voor een 4-jarige.
1133 schreef:en hoe vaak ik het ook moet zeggen ,
ik heb geen binnenbak of longeerbak tot mijn beschikking , de bak is écht te glad om haar los te laten . ik kan er echt niet meer aan doen dat ik al doe ( dmv liksteen voor verveling , en af en toe als de staleigenaar weg is der even los laten in weiland ) het is idd mijn paard enik zou in principe pepalen of ze het land in gaat of niet . maar het het hún land niet het mijne .
en er is geen ( maar dan ook geen !) wat voor exuus dan ook om maar te gaan steigeren . hoe dan ook!
1133 schreef:ik kan niet lang blijven , ik ben er zo weer.
maar er is iig een ding dat ik wil zeggen .
dus al die topsportruiters, en andere mensen die hun paard in de winter binnen hebben staan , moeten geen paard nemen omdat ze een paard maanden per jaar niet zo veel het land op kunnen ..
sorry hoor .
.
.Veel Succes verder met het onterecht slaan van je paard!