hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:05

Stemverheffing is vaak genoeg. Ik zet hem vaak in de teruguit, omdat af en toe gigantisch dramt. Als hij tijdens het voeren met zijn been staat te schoppen tegen de deur, wacht ik net zolang totdat hij rustig doet. Hetzelfde geldt voor als hij de wei in mag.Hij gaan dan tegen de deur aan schoppen, hij mag er dan pas uit wanneer hij rustig staat. Hij weet het heeel goed dat hij dingen niet mag. Af en toe doet hij het ook stiekem, en als ik dan zijn wat bozer zeg gaat hij snel wat anders doen zodat het net lijkt dat hij niks deed. :')

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:23

vaak is een stemverheffing genoeg. zo niet, wordt het een brul, dan nog niet dan een klap met vlakke hand, of een lel op de billen met de stok van de mestvork(meestal is ze ongeduldig tijdens het uitmesten, en staat ze te schrapen.

Wat ik wel vrijwel direct na de straffing doe(als het een tik of lel is) is de zere plek aaien. Heb ooit eens ergens gehoord dat je de zere plek dan extra aanraakt, en dat dat dominantie van mijn kant betekend. Werkt wel.

EDIT:ff opgezocht, ging over bijten:

Machteld&Falco schreef:
Amber_ schreef:
Nee klopt, je moet het zelf doen. Anders weet hij dat hij het bij jou nog wel kan doen,
Ik sla hem heel hard op zijn snuit, met vlakke hand.

Ze zeggen dat ze dan heel snel kopschuw worden, en ja.. eerlijk gezegt vond hij het ook wel eng als ik richting zijn hoofd ging. Maar zodra hij niet meer beet, kon ik dat vertrouwen weer terug krijgen. Met lief aaien, borstelen, en nou kan ik aan zijn oren zitten, heerlijk vind hij dat haha.

dat komt omdat je na het straffen vergeet te "blussen"

Kijk, je paard moet uit je ruimte blijven en met bijten en duwen plaatst hij zichzelf helemaal boven jou, hij maakt je zo gewoon duidelijk dat hij er helemaal geen zin in heeft en dat het tijd wordt dat jij als "vervelend aanhangsel aan het andere eind van het touw" hem nu gewoon zijn gang laat gaan. Je hebt het hem vriendelijk gevraagd, dat werkt niet, dus je geeft hem een lel op zijn neus en liefst zo hard mogelijk (of gewoon een flinke trap, als je niet zo sterk bent :D). Ja paard zal daar zeker van schrikken en achteruit deinzen. Is dat het geval dan is je missie geslaagd. Wat je dan doet is het volgende: je gaat hem prijzen en hem precies op die plek waar je hem net een lel verkocht aaien. Op dat moment ben jij enorm dominant tegenover hem en vermijd je ook dat hij kopschuw wordt, immers hij krijgt alleen een klap als hij iets verkeerd doet, en je prijst hem wanneer hij iets goed doet (door uit je ruimte te gaan).

Dat blussen is dus echt een essentiëel onderdeel van het straffen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:29

bij mijn moeders paard hoe je zijn naam maar te 'roepen' of je vinger te wijze en hij weet het :+ Mijn pony is zo drammerig dat ik haar gewoon een mep tegen de borst geef als ze niet op me reageert, anders kan ik haar naam zeggen en ze zet een stap achteruit. De shet is veelte lief om te straffen :+

jessica4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:30

ja stem verheffing is ook wel vaak genoeg hier!

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:33

Asyaa schreef:
Urielle schreef:
Dat ligt helemaal aan welk paard het is, wat hij doet, in welke situatie.

Zelfde hier.
Bij sommige zegt een blik al 1000 woorden terwijl je tegen sommige moet staan (bijwijzevan) schreeuwen wil je iets gedaan krijgen.

Zelfde hier

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:36

ligt geheel aan de situatie, meestal reageert Aron al bij een stemverheffing (nu hij geruind is :=) Bijvoorbeeld bij oren plat leggen en dreigen..

wanneer hij daadwerkelijk zo lomp is (omdat hij gewoonweg niet oplet) duw ik hem aan de kant.

Doet hij echt iets wat niet door de beugel kan dan weet hij dat ook meteen. Zodra hij probeert te bijten, enorm dreigt, trapt enz. Dan durf ik hem gerust een schup onder zijn buik of mep tegen zijn hals/borst te geven :j

Geen paard die dat ongestraft doet bij mij..

Paranoide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:01

Geen een paard is hetzelfde, en bij geen een paard werkt dus dezelfde correctie.

De meeste paarden reageren al wel heftig op een stemverheffing. Ook lichaamstaal zegt al genoeg. Als een paard enorm begint te klieren onder het rijden kan hij wel een por van mij verwachten, maar over het algemeen ben ik niet voor het fysiek afstraffen. Verreweg onthoudt een paard ook beter het beloonde goede gedrag dan het gestrafte 'slechte' gedrag. Niet dat we 'slecht' gedrag daardoor gaan negeren, maar dat heeft meer met consequent zijn te maken.

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:13

heel zielig misschien,
maar ik probeer hem eerst (tijden het rijden) terug te nemen en stil te zetten.
stem enz...
werk dat niet,
dan krijgt ie been.
werkt dat ook niet, dan geef ik hem een schopje
werk dat ook niet dan geef ik hem een tikje met mijn zweep en een schopje
en werkt dat ook niet. dan geef ik hem snel twee korte tikjes achter elkaar en been.
en daarna meteen zet ik hem stil.
ik doe het absoluut niet hard. maar het paard weet meteen waar ie aan toe is.
even voor de duidelijk heid! ik rijd op een manege, de paarden reageren daar nou eenmaal wt minder goed op stem enz!
:+

g

sassiee17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:46

als mijn paard niet vooruit wilt krijgt hij wel een kleine schop (gebruik geen zweep) dat hij er vandoorgaat, gaat hiji op stop en terug vanwaar hij kwam

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:48

Elke_horsez schreef:
heel zielig misschien,
maar ik probeer hem eerst (tijden het rijden) terug te nemen en stil te zetten.
stem enz...
werk dat niet,
dan krijgt ie been.
werkt dat ook niet, dan geef ik hem een schopje
werk dat ook niet dan geef ik hem een tikje met mijn zweep en een schopje
en werkt dat ook niet. dan geef ik hem snel twee korte tikjes achter elkaar en been.
en daarna meteen zet ik hem stil.
ik doe het absoluut niet hard. maar het paard weet meteen waar ie aan toe is.
even voor de duidelijk heid! ik rijd op een manege, de paarden reageren daar nou eenmaal wt minder goed op stem enz!
:+

g

maar wat doet ie dan fout??

eerst stil staan, dan been=lopen, dan tikje en schopje..dan weet dat paard toch ook niet wat ie moet?

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:58

Vergeet niet dat je een paard wel kan straffen als hij in jouw ogen iets verkeerd doet, maar ben dan wel consequent in je straf en de manier waarop en wanneer. Veelal snapt een paard niet ens dat hij iets verkeerds doet omdat hij er de vorige keer ook mee weg kon komen.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 04:22

Waarom niet negeren als straf?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:21

Ik kocht hem toen ie net twee jaar oud was en hij kan je geweldig uitproberen als ie daartoe de kans ziet. Zoals ik ergens anders las in dit topic (alleen eerste twee pagina's gelezen), is er één concept dat ik niet accepteer: als ie mijn veiligheid in het geding brengt (door me heen lopen, uithalen met 'n achterbeen als ik deze aan het uitkrabben ben e.d.). Alleen dan kan ie een nja, stoot verwachten. Gelukkig komt dit nauwelijks voor. Voor andere dingen hoef ik alleen m'n stem wat te verheffen en dat is genoeg.
Hahah ik kan best negeren maar dan gaat meneer stug door hoor :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:32

Als een paard trapt, trap ik terug. Als een paard bijt, bijt ik in zijn/haar oor.

Maar verder ligt het totaal aan de situatie. Als een paard iets moeilijks doet, en dan iets doet wat niet mag, negeer ik het en probeer ik het nog een keer. Bokt een paard onder het rijden, met een "bange" aanleiding, negeer ik het, doet hij het uit gemeenheid, krijgt hij een tikje met de zweep.

Doet een paard het uit vreugde, ligt het aan de situatie, meestal negeer ik dit gewoon.

Verder straf ik vooral door stemverheffing, meer niet.

Fjordje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 08:35

een keer geen eten en stem opheffen werkt bij mij altijd;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:18

Fjordje12 schreef:
een keer geen eten en stem opheffen werkt bij mij altijd;)

hoe bedoel je dat "geen eten"?
Als hij stout was bij de training, krijgt hij geen avondeten?

dakota2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:30

Ik heb een kleine kudde....en behandel ze met respect en verwacht dat ook terug.
Anders is het paardentaal en niet anders....het zijn nog steeds paarden en geen mensen.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:02

Mijn pony was 2 jaar geleden (toen we hem kochten) erg vervelend,
ze werd daar verkocht omdat haar ruiter (14 jaar) niet meer durfde te trainen
met haar omdat Lady zo smerig bokte enz.
Ik ben nooit bang of zo geweest en hij wist na 1 week duidelijk dat hij niet mag bokken ;).
Hij heeft die 2 jaar lang nooit gemeen meer gebokt, misschien in de wei als ik hem los
laat of misschien in het bos, maar ze weet wat wel en niet mag ;).
Tot op vorige week na, toen heeft ze me geslagen in de stal, ik kwam net de stal uit lopen,
want ik had de stal uit gemest en ik wou de kruiwagen naar de mestplaats rijden ;).
Ik loop de stal uit voel ik ineens een duw in m'n rug, ja wie was dat toch...
Dus ik dacht van, ow die doet eens gek en wil spelen en ik negeer het.
Later toen ik haar in de longeercirkel wou zetten liep ik de stal in en ik was het touw vergeten
dus ik deed alleen het halster om, zo gezegt zo gedaan, ik loop terug de stal uit om het touw
te pakken krijg ik ineens een harde stamp achter tegen m'n kuit...
Het deed niet super pijn maar ik voelde wel wat, maar daar gaat het niet om het gaat om het
principe.
Dus ik gaf haar OOK een flinke schop onder haar kont en duwde haar flink opzij, toe de stal houder
binnen kwam zetten, 'doen we nog wel even rustig'!
Nou ik 2x uitgelecht voordat hij het begreep ;).
Langverhaal maar misschien wel de moeite waard.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:10

Even stemverheffen en bestraffend zijn naam zeggen is meestal voldoende. Gaat hij dan echt door (ik heb het nu met name over hoef uit mijn handen trekken of tijdens het hoevenkrabber aan mijn billen knabbelen) dan kan hij een stomp op zijn zij krijgen een streng: Laat DAT! Of STOPPEN! Hij doet dit dan ook zelden meer, alleen in jolige buien (en dat zie ik van te voren al aan zijn ogen :+ )

Verder hoef ik hem eigenlijk niet te straffen. Als hij iets niet goed doet onder het zadel of bij het longeren of wat dan ook, komt dat omdat IK de hulpen niet goed geef of omdat MIJN lichaamshouding verkeerd is. En dan heb ik het over ongewild naar binnen komen bij het longeren, niet doorlopen, niet voorwaards zijn etc.

Oja: normaal als ik met hem loop en ik sta stil, staat hij ook accuut stil met mooie afstand (metertje) tussen ons in. Een enkele keer met clickertraining wil hij wel eens mij aanduwen (meestal omdat de target dan nog buiten de bak ligt en hij daarmee aan de slag wil. Dan is hij daarop gericht en had ie even neit door dat de baas stil stond of wil mij volgens mij gewoon naar die target duwen). Dan zet ik mezelf in mijn achteruit en duw hem dus een beetje nijdig terug, evt met wat geprik in zijn borst (met mijn rug tegen zijn borst dus). Dan loop ik weer vooruit en stop weer... Dan blijft ie weer mooi achter me.

Edit: Toen ik hem net ahd (9 mnd geleden) stond hij echt helemaal te trillen met zijn oortjes tegen het plafond en moest ie accuut mesten als ik "boos" werd. en dan dacht ik bij mijzelf: Beest, je hebt me nog neti eens ECHT boos gezien :o . Ik vond het gewoon sneu voor hem. Was net een jochie in een nieuwe klas die niet wist hoe boos de juf ging worden. Hij wist gewoon echt niet wat hij kon verwachten (of misschien was hij wel heel andere dingen gewend dan alleen een bestraffend stemverheffen, dat weet ik niet). Na enkele weken begon hij door te krijgen dat het hier zo ongeveer bij bleef als hij daarna gewoon zich netjes ging gedragen :P en nu reageert hij veel rustiger. Wel even hoofd omhoog en oortjes naar voren, zo van Ojee ik heb je boos gemaakt. Om daarna meteen zich netjes te gedragen.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 01-02-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:13

slokkie schreef:
Waarom niet negeren als straf?

Dat werkt lang niet in alle gevallen (bv als er 1op je rug wilt springen ;) )

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:34

Brainless schreef:
Dat werkt lang niet in alle gevallen (bv als er 1op je rug wilt springen ;) )

Weet ik, maar het kwam in 4 pagina's niet voor.
Vond het een vermelding waardig tussen al het geweld.
Mis de herhaalde join-up nog in het rijtje.
:D

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:38

Mijn merries straf ik al heel erg als ik mijn stem verhef. Verder hoef ik ze gelukkig nooit te straffen.
Ons veulen pak ik wel harder aan. Meestal pak ik dan de zweep en corrigeer ik haar, maar alleen als het echt nodig is.
Zo wilde ze laatst de box niet in wat natuurlijk erg lastig is. toen heb ik dr een keer een tik gegeven en klaar was het.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:46

Als mijn pony onder het zadel bokt dan verhef ik mijn stem en verder negeer ik het gewoon en rijd verder, maar gaat ze bijten of iets in die richting, dan kan ze wel een tik verwachten.

system4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 23:36

Ik hoef mijn pony nooit te straffen. Alleen soms ff wakker schudden:)

Marilyn_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:11

Ik praat dan vaak met een boze stem. Dat is duidelijk ;) Eigenlijk doe ik dat zelden trouwens. Onder het rijden beloon ik goed gedrag, en negeer slecht gedrag.