Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Machteld&Falco schreef:Amber_ schreef:Nee klopt, je moet het zelf doen. Anders weet hij dat hij het bij jou nog wel kan doen,
Ik sla hem heel hard op zijn snuit, met vlakke hand.
Ze zeggen dat ze dan heel snel kopschuw worden, en ja.. eerlijk gezegt vond hij het ook wel eng als ik richting zijn hoofd ging. Maar zodra hij niet meer beet, kon ik dat vertrouwen weer terug krijgen. Met lief aaien, borstelen, en nou kan ik aan zijn oren zitten, heerlijk vind hij dat haha.
dat komt omdat je na het straffen vergeet te "blussen"
Kijk, je paard moet uit je ruimte blijven en met bijten en duwen plaatst hij zichzelf helemaal boven jou, hij maakt je zo gewoon duidelijk dat hij er helemaal geen zin in heeft en dat het tijd wordt dat jij als "vervelend aanhangsel aan het andere eind van het touw" hem nu gewoon zijn gang laat gaan. Je hebt het hem vriendelijk gevraagd, dat werkt niet, dus je geeft hem een lel op zijn neus en liefst zo hard mogelijk (of gewoon een flinke trap, als je niet zo sterk bent). Ja paard zal daar zeker van schrikken en achteruit deinzen. Is dat het geval dan is je missie geslaagd. Wat je dan doet is het volgende: je gaat hem prijzen en hem precies op die plek waar je hem net een lel verkocht aaien. Op dat moment ben jij enorm dominant tegenover hem en vermijd je ook dat hij kopschuw wordt, immers hij krijgt alleen een klap als hij iets verkeerd doet, en je prijst hem wanneer hij iets goed doet (door uit je ruimte te gaan).
Dat blussen is dus echt een essentiëel onderdeel van het straffen!
Elke_horsez schreef:heel zielig misschien,
maar ik probeer hem eerst (tijden het rijden) terug te nemen en stil te zetten.
stem enz...
werk dat niet,
dan krijgt ie been.
werkt dat ook niet, dan geef ik hem een schopje
werk dat ook niet dan geef ik hem een tikje met mijn zweep en een schopje
en werkt dat ook niet. dan geef ik hem snel twee korte tikjes achter elkaar en been.
en daarna meteen zet ik hem stil.
ik doe het absoluut niet hard. maar het paard weet meteen waar ie aan toe is.
even voor de duidelijk heid! ik rijd op een manege, de paarden reageren daar nou eenmaal wt minder goed op stem enz!
![]()
g