Hoe denken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:01

Maar paarden kunnen zich zeker wel hechten aan personen. Zelfs zo erg dat ze gewoon stoppen met eten of echt depri zijn. Hier op stal hebbenw e dat ook gehad met een connemararuin. Is een heel aanhankelijk type. Had een vaste verzorger die al 4 jaar lang hem bereed en verzorgde, ze kwam zeker 3x in de week. Toen zij op vakantie was en wij hem verzorgden was hij echt anders. Had overal minder zin in, vacht werd dof en at minder. Meisje is 3 weken weg geweest. Toen ze terug was bloeide hij weer helemaal op. Begon te glimmen, aan te komen en werrd een stuk drukker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:04

paarden hebben gevoel............ maar denken niet

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:13

Is maar goed ook. Als ze eens wisten wat voor schade ze aan kunnen met hun zoveel honderd kilo...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:15

Antropocentrisch denken is niet wat ik denk of vind, ik zet de mens niet centraal. Ik denk dat het niet slim is om ons mensen als opperste mechanisme te zien, dat is een oude mannelijke wijze van kijken. Het heeft mensen niet zo ver gebracht tot nu toe. Geeft niks, maar ik en nog een aantal mensen zijn daar een stapje verder daarin denk ik.

Wat schattig dat kuggus dat je iemand wanhopig noemd. Da's een term Kuggur die ergens vandaan komt.

Dank voor je interessante analyse.
;)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-01-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:17

KiWiKo schreef:

Klopt. Hoe graag mensen ook menselijke eigenschappen - zoals denken - willen toeschrijven aan paarden, denken doen ze niet. Ze reageren op prikkels, instinctief en aan de hand van eerdere ervaringen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:18

Juangi schreef:
Is maar goed ook. Als ze eens wisten wat voor schade ze aan kunnen met hun zoveel honderd kilo...

nou inderdaad.......... als een paard wist hoe sterk die was (helaas weten een boel paarden dat, zie de gangbare topics hier op bokt) dan heb je echt een majoor probleem :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:21

Horseware schreef:
KiWiKo schreef:

Klopt. Hoe graag mensen ook menselijke eigenschappen - zoals denken - willen toeschrijven aan paarden, denken doen ze niet. Ze reageren op prikkels, instinctief en aan de hand van eerdere ervaringen.

maar is het niet zo dat jullie ook alleen maar aan hun toeschrijven dat ze niet kunnen denken ?
want zeker kun je het nooit weten..

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:22

Kuggur schreef:
Paardentango schreef:
Mensen denken in termen van : Wie is hier de baas?
Dieren denken in termen van : Wat vind ik van jou?

.

Interessant, nu weet ik dat ik een mens kan vragen wat hij/zij denkt (en dat is zelden in de termen die jij aangeeft, zegt overigens wél iets interessants over jouw denkwijze...). Maar een dier daarvan kun je alleen gedrag van interpreteren, en "wat vind ik van jou?, dat is pas een mooi voorbeeld van antropocentrische interpretatie...! Precies wat je te pas en te onpas "andere mensen" verwijt.
En paarden als gelijkwaardige partners, simpelweg complete onzin, je paard is in niets aan jouw, als eigenaar, trainer, verzorger etc gelijkwaardig. Dat te geloven is een (soms gevaarlijke, zoals uit ettelijke wanhopige posts hier op bokt blijkt) illusie.

Paard en mens zijn niet gelijkwaardig aanelkaar.. maar een paard kan zich wel aan een mens hechten...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:22

KiWiKo schreef:
Juangi schreef:

nou inderdaad.......... als een paard wist hoe sterk die was (helaas weten een boel paarden dat, zie de gangbare topics hier op bokt) dan heb je echt een majoor probleem :)

Dan is het voor mij in iedergeval echt Killstraight :D Tenzij het probleem goed op te lossen is. Ga niet mijn eigen leven in gevaar brengen voor een paard dat uit heeft gevonden hoeveel hij weegt en wat hij daar niet mee kan doen.

Zouden paarden eigenlijk ook nadelen zien? Of nadenkt (maar dan anders) over zijn acties? Of zijn het echt doeners? Diep van binnen denk ik het laatste.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:23

Citaat:
maar is het niet zo dat jullie ook alleen maar aan hun toeschrijven dat ze niet kunnen denken ?

Nee hoor, is onderzoek naar gedaan. Ik verzin het dus niet.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:23

Als paarden roofdieren waren hadden vele mensen niet voor paarde gekozen, want roofdieren zijn geboren om anderen te doden.
Paarden zijn vredelievende dieren.

Daarom hebben we ze ook gedomesticeerd en een beetje 'bijgeschaafd' aan onze wensen.
Maar dat paarden helemaal niet denken, dat maakt het tot stomme en domme beesten, da's voormij een beetje antieke gedachten en dan mis je toch een groot stuk van paarden en de omgang met hen.... denk ik.

;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:26

KiWiKo schreef:

Klopt. Hoe graag mensen ook menselijke eigenschappen - zoals denken - willen toeschrijven aan paarden, denken doen ze niet. Ze reageren op prikkels, instinctief en aan de hand van eerdere ervaringen.[/quote]

want zeker kun je het nooit weten..[/quote]

Als er iets engs ergens gebeurt gaan ze echt niet denken. Hmm is dit zo eng? Gaat dit me echt bijten of leeft het wel? Nee, eerst wegrennen dan nieuwsgierig worden. Dan voelen ze dat het toch niet zo eng is. Ze voelen dat het geen bedreiging is. Zo zag ik dat met het sneeuw in de bak.

amyz

ik denk dat ze wel op een bepaalde manier 'nadenken' over hun acties.. zo had laatst mn paardje mn velletje te pakken bij het aannemen van een snoepje, ik riep auw maar verder ook niks, en dezelfde dag met een volgend snoepje was hij o zo voorzichtig! zit er natuurlijk dik in dat het een reactie was op mijn kreet, maar dan nog.. hij deed het niet expres of bewust, gewoon een ongelukkig plooitje in mn hand. hoe kan hij dan weten wat er fout ging en wat er veranderd moet worden om het te voorkomen? overigens is hij nog steeds zo voorzichtig, was geen mazzel:P

xAlice

Horseware schreef:
Citaat:

Nee hoor, is onderzoek naar gedaan. Ik verzin het dus niet.

onderzoek naar de hersenen van een paard ?
sorry hoor, het zal best bewezen zijn maar dan op dezelfde manier waarop ze de revolutie theorie hebben bewezen..
kom op, de hersenen kun je miss wel onderzoeken en je kunt denken dingen te bewijzen maar ik denk niet dat je het zeker kun weten..
het blijft van buiten gewoon een voorwerp terwijl het vanbinnen van alles in houdt..
ik denk niet dat je daar alle geheimen van kunt ontrafelen door middel van "experimenten"

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:27

Juangi schreef:
KiWiKo schreef:

want zeker kun je het nooit weten..[/quote]

Als er iets engs ergens gebeurt gaan ze echt niet denken. Hmm is dit zo eng? Gaat dit me echt bijten of leeft het wel? Nee, eerst wegrennen dan nieuwsgierig worden. Dan voelen ze dat het toch niet zo eng is. Ze voelen dat het geen bedreiging is. Zo zag ik dat met het sneeuw in de bak.[/quote]

nee, instinct gaat voor. Dat is duidelijk maar dat hoeft niet te betekenen dat ze helemaal niet kunnen denken ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:28

Citaat:
sorry hoor, het zal best bewezen zijn maar dan op dezelfde manier waarop ze de revolutie theorie hebben bewezen..
kom op, de hersenen kun je miss wel onderzoeken en je kunt denken dingen te bewijzen maar ik denk niet dat je het zeker kun weten..
het blijft van buiten gewoon een voorwerp terwijl het vanbinnen van alles in houdt..
ik denk niet dat je daar alle geheimen van kunt ontrafelen door middel van "experimenten"

Misschien moet je eerst maar eens iets opzoeken over deze onderzoeken alvorens dergelijke conclusies te trekken ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:29

Aangezien jij een kreet sloeg, schrok hij daar van. Misschien niet bewust, maar hij voelt wel dat het fout is. Hij kan niet terug denken zoals wij, hmm wat ging er nou fout en wat kan ik doen om het te verbeteren. Maar waarschijnlijk ben jij van binnen ook even boos geweest en heeft hij dta gevoeld.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:29

Horseware schreef:
Citaat:

Misschien moet je eerst maar eens iets opzoeken over deze onderzoeken alvorens dergelijke conclusies te trekken ;)

Laat maar, ik snap best dat niemand me gelooft maar IK geloof gewoon niet dat die dingen 100% zeker kunnen zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:30

amyz schreef:
ik denk dat ze wel op een bepaalde manier 'nadenken' over hun acties.. zo had laatst mn paardje mn velletje te pakken bij het aannemen van een snoepje, ik riep auw maar verder ook niks, en dezelfde dag met een volgend snoepje was hij o zo voorzichtig! zit er natuurlijk dik in dat het een reactie was op mijn kreet, maar dan nog.. hij deed het niet expres of bewust, gewoon een ongelukkig plooitje in mn hand. hoe kan hij dan weten wat er fout ging en wat er veranderd moet worden om het te voorkomen? overigens is hij nog steeds zo voorzichtig, was geen mazzel:P

Hij verbindt "snoepje" met "auw" op basis van een eerder ervaring. Dat is niet nadenken, dat is reageren op basis van een ervaring. En dat kunnen paardedn heel goed: ze hebben een erg goed geheugen namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:31

kwestie van ervaring :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:32

paarden zijn makkelijk te conditioneren............ daarom zijn er ook vandaag de dag zoveel problemen met paarden :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:33

Citaat:
Laat maar, ik snap best dat niemand me gelooft maar IK geloof gewoon niet dat die dingen 100% zeker kunnen zijn.

Ik vind het gewoon jammer dat je conclusies trekt alvorens je ook maar iets opzoekt over deze onderzoeken. Dat is het enige dat ik wil zeggen.

Het valt me sowieso erg op dat veel mensen menselijke eigenschappen toeschrijven aan paarden. Dat is omdat we dat op de een of andere manier graag willen. En ik zal eerlijk zijn: ook ik zou graag willen dat mijn paard echt intelligent was en goed nadacht over bepaalde dingen. Maar helaas is dat niet zo.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:33

@ AliceTwingo: Vind het een beetje raar dat je nu al opgeeft. Je kan geen discussie afronden met laat maar.... Dus asjeblieft verdedig je standpunt. Ben wel benieuwd naar jouw reden waarom paarden wel zouden denken :)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:36

ik zeg niet dat ik zeker weet dat ze kunnen denken ik zeg dat ik niet denk dat je 100% zeker kunt weten dat ze NIET kunnen denken ;)
je kunt miss wel proberen het aan te tonen maar echt bewijzen..
dat denk ik niet ..
en de meeste mensen denken wetenschap = waarheid..
maar ik denk dat je daar niet klakkeloos vanuit kunt gaan..
aangezien jullie wel gewoon voor bijna 100% geloven in wetenschap (de meeste) wordt dit toch een welles nietes verhaal.. Dus dan heeft het meestal weinig zin :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:36

Kuggur schreef:
En paarden als gelijkwaardige partners, simpelweg complete onzin, je paard is in niets aan jouw, als eigenaar, trainer, verzorger etc gelijkwaardig. Dat te geloven is een (soms gevaarlijke, zoals uit ettelijke wanhopige posts hier op bokt blijkt) illusie.

Als je het zo bekijkt, mijn paarden komen idd niet mijn eten brengen, en ze helpen me ook niet met mesten. Ze werken me dan eerder tegen door aan de krui te gaan schuren of de bezem op te eten.
Wel wil ik dat mijn paarden persoonlijkheden blijven, dus ze mogen aangeven als er iets is of iets niet willen. Uiteraard bepaal ik wat er daarna gebeurd, maar laat ze wel merken dat ik de boodschap heb gesnapt, en een klap werkt dan niet want dan gaan ze net zo hard verder. Ik erken het probleem maar kan er nou eenmaal niet altijd a la minuut wat aan doen.