Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Horseware schreef:KiWiKo schreef:paarden hebben gevoel............ maar denken niet
Klopt. Hoe graag mensen ook menselijke eigenschappen - zoals denken - willen toeschrijven aan paarden, denken doen ze niet. Ze reageren op prikkels, instinctief en aan de hand van eerdere ervaringen.
Kuggur schreef:Paardentango schreef:Mensen denken in termen van : Wie is hier de baas?
Dieren denken in termen van : Wat vind ik van jou?
.
Interessant, nu weet ik dat ik een mens kan vragen wat hij/zij denkt (en dat is zelden in de termen die jij aangeeft, zegt overigens wél iets interessants over jouw denkwijze...). Maar een dier daarvan kun je alleen gedrag van interpreteren, en "wat vind ik van jou?, dat is pas een mooi voorbeeld van antropocentrische interpretatie...! Precies wat je te pas en te onpas "andere mensen" verwijt.
En paarden als gelijkwaardige partners, simpelweg complete onzin, je paard is in niets aan jouw, als eigenaar, trainer, verzorger etc gelijkwaardig. Dat te geloven is een (soms gevaarlijke, zoals uit ettelijke wanhopige posts hier op bokt blijkt) illusie.

KiWiKo schreef:Juangi schreef:Is maar goed ook. Als ze eens wisten wat voor schade ze aan kunnen met hun zoveel honderd kilo...
nou inderdaad.......... als een paard wist hoe sterk die was (helaas weten een boel paarden dat, zie de gangbare topics hier op bokt) dan heb je echt een majoor probleem
Tenzij het probleem goed op te lossen is. Ga niet mijn eigen leven in gevaar brengen voor een paard dat uit heeft gevonden hoeveel hij weegt en wat hij daar niet mee kan doen.

KiWiKo schreef:paarden hebben gevoel............ maar denken niet
Horseware schreef:Citaat:maar is het niet zo dat jullie ook alleen maar aan hun toeschrijven dat ze niet kunnen denken ?
want zeker kun je het nooit weten..
Nee hoor, is onderzoek naar gedaan. Ik verzin het dus niet.
Juangi schreef:KiWiKo schreef:paarden hebben gevoel............ maar denken niet
Klopt. Hoe graag mensen ook menselijke eigenschappen - zoals denken - willen toeschrijven aan paarden, denken doen ze niet. Ze reageren op prikkels, instinctief en aan de hand van eerdere ervaringen.
Citaat:onderzoek naar de hersenen van een paard ?
sorry hoor, het zal best bewezen zijn maar dan op dezelfde manier waarop ze de revolutie theorie hebben bewezen..
kom op, de hersenen kun je miss wel onderzoeken en je kunt denken dingen te bewijzen maar ik denk niet dat je het zeker kun weten..
het blijft van buiten gewoon een voorwerp terwijl het vanbinnen van alles in houdt..
ik denk niet dat je daar alle geheimen van kunt ontrafelen door middel van "experimenten"

Horseware schreef:Citaat:onderzoek naar de hersenen van een paard ?
sorry hoor, het zal best bewezen zijn maar dan op dezelfde manier waarop ze de revolutie theorie hebben bewezen..
kom op, de hersenen kun je miss wel onderzoeken en je kunt denken dingen te bewijzen maar ik denk niet dat je het zeker kun weten..
het blijft van buiten gewoon een voorwerp terwijl het vanbinnen van alles in houdt..
ik denk niet dat je daar alle geheimen van kunt ontrafelen door middel van "experimenten"
Misschien moet je eerst maar eens iets opzoeken over deze onderzoeken alvorens dergelijke conclusies te trekken
amyz schreef:ik denk dat ze wel op een bepaalde manier 'nadenken' over hun acties.. zo had laatst mn paardje mn velletje te pakken bij het aannemen van een snoepje, ik riep auw maar verder ook niks, en dezelfde dag met een volgend snoepje was hij o zo voorzichtig! zit er natuurlijk dik in dat het een reactie was op mijn kreet, maar dan nog.. hij deed het niet expres of bewust, gewoon een ongelukkig plooitje in mn hand. hoe kan hij dan weten wat er fout ging en wat er veranderd moet worden om het te voorkomen? overigens is hij nog steeds zo voorzichtig, was geen mazzel:P
Citaat:Laat maar, ik snap best dat niemand me gelooft maar IK geloof gewoon niet dat die dingen 100% zeker kunnen zijn.

Kuggur schreef:En paarden als gelijkwaardige partners, simpelweg complete onzin, je paard is in niets aan jouw, als eigenaar, trainer, verzorger etc gelijkwaardig. Dat te geloven is een (soms gevaarlijke, zoals uit ettelijke wanhopige posts hier op bokt blijkt) illusie.