Steigeren aan de hand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Steigeren aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:50

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen 'slaan' en 'een flinke tik geven'? :+

Ik ben persoonlijk meer van 1 keer een flinke dreun verkopen, dan continu aan blijven modderen en lief blijven. Er is hier al meerdere keren aangehaald dat in de kudde ze ook door de leider hardhandig op hun plaats gezet worden; mijn maatje 41 komt echt niet zo hard aan als een gerichte trap van een kuddegenootje :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:53

Onder een tik geven versta ik een doelgerichte en effectieve tik: niet doen paard!
En slaan vind ik het paard herhaaldelijk slaan, mep mep mep, als het zacht is is het niet effectief, als het hard is is het overbodig veel.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:17

Ja, een tik of een klap is bij mij wel hetzelfde eigenlijk. Maar slaan, meppen, of iets dergelijks is ook weer wat anders.
Maar ik denk dat de meesten het er wel over eens zijn, dat een duidelijke tik, dan wel klap, eventueel een trap als je dat prefereert, effectiever is dan wat lieve zachte tikjes, je 'groot' maken of zeggen: stoute pony, dat mag je niet meer doen.

Maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is of de TS het topic nog volgt en ons advies ook ter harte neemt.
En nog een vraag aan de TS, je ouders, helpen die je wel eens? Ik snap dat je het misschien lastig vindt om je pony een klap te geven. Het is wel handig als ze je daarbij kunnen helpen, al zul je het uiteindelijk wel zelf moeten doen. Maar wel met hulp en begeleiding. Maar uiteindelijk moet je pony naar jou luisteren.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:49

Oei. Ga niet straffen met een zweep. Een zweep is om hulpen mee te geven. Gebruik je deze om te straffen dan snapt je paard er straks niks meer van.
Een beste klap met hand of vuist werkt veel beter. Of een schop natuurlijk.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:13

oei stijgeren is echt geen sinecure... ben ook voor een goedgeplaatste mep in dergelijke gevallen... zodra een paard mij in een gevaarlijke situatie brengt is de tijd van lieve woordjes voorbij hoor... heb bij ts het idee dat ze dit beslist niet aankan en vraag me af of training voor dit specifieke probleem ook echt helpen zal... ik bedoel, als het na 7 weken al begint met steigeren, waar gaat dit dan eindigen?

heb het overigens met mn hengstveulen ook gehad, 2x welgeteld (althans, 2 pogingen tot hihi)maar heb m daar wel flink voor op zn donder gegeven, maar geen klap gegeven aangezien het een veulen is en uitproberen was (en het ook nog geen volledige steiger was zeg maar:P) hij heeft t daarna nooit meer geprobeerd.. slimme pony, de volgende x krijgtie nmlk wel een mep:P