Paard niet meer rijden en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:23

Waratje schreef:
Jessix schreef:
@ Waratje: Dus al jouw paard bijvoorbeeld atrose krijgt dan laat je 'em afmaken?

Dat hangt ervan af hoeveel last ze er van heeft. Het maakt een hoop uit waar die artrose zit, hoe agressief de ziekteontwikkeling is en hoe het paard daar mee omgaat. Ze is 22 dus in principe kan ik er vanuit gaan dat er wel ergens in haar lijf wat artrose zit, maar ze heeft er geen last van, het beperkt haar niet in de dingen die zij van belang vindt. Maar zij is een paard dat niet rustig in een wei wil staan, als ze niet af en toe mag knallen raakt ze gefrustreerd. Dus als zij niet op een of ander manier die beweegbehoefte kan bevredigen, dan is de kans groot dat ik haar inderdaad laat inslapen.

Maar hiermee zeg je toch eigenlijk hetzelfde? Mijn paard (25 jaar) heeft artrose, maar voelt zich nog een vis in het water. 3 jaar geleden liep hij voor het laatst kreupel en heeft toen pijnstillers gekregen. Nu gaat het dus al weer jaren goed. Heeft hij nog wel pijn? Vast wel! Ik heb zelf ook artrose en weet wat het is. Maar toch zie ik nog steeds aan mijn paard dat hij happy is met zijn leventje. (zie profiel maar eens)

Jessix

Re: Paard niet meer rijden en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:26

Oh ik zie nu dat er helemaal geen foto's meer in staan! haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:32

In je profiel staan geen foto's, alleen maar meldingen dat de foto's niet (meer) bestaan.....
En nee, ik geloof niet dat mijn paard pijn heeft, ze heeft wel meer tijd nodig om warm te draaien, moet eerst wat stijfheid kwijt. Als zij pijn zou hebben bij het rijden, zou ik zeker niet meer rijden, maar dan denk ik dat ze ook niet heel lang meer bij me zal zijn.
En dat heeft er niets mee te maken dat ik een paard niet wil houden waar ik niet op kan rijden, want er zijn genoeg paarden in de wereld om op te rijden, we hebben er zelf sowieso nog 2.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:34

Ieder zijn keus uiteraard. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:46

Inderdaad en ik zal mijn uiterste best doen om die keuze tijdig te maken voor mijn paard. Dat is mijn laatste gift aan haar, om haar te laten gaan als het voor haar goed is om te gaan en haar niet bij me te houden omdat ik haar niet wil missen. En geloof me, als het zover is ben ik er kapot van, maar zij verdient het om waardig te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 00:59

Jessix schreef:
@ Waratje: Dus al jouw paard bijvoorbeeld atrose krijgt dan laat je 'em afmaken?

Ik ben dan wel niet Waratje, maar toch: artrose is ALTIJD een doodsoorzaak. Het is namelijk een onomkeerbaar proces wat eindigt in een leven met veel pijn. Totdat ze het niet meer kunnen. Ik heb er eentje laten gaan op artrose en achteraf gezien was ik daar eigenlijk ook te laat mee, omdat ik ook in sommige van de genoemde valkuilen stapte..........

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 01:03

Waratje schreef:
Inderdaad en ik zal mijn uiterste best doen om die keuze tijdig te maken voor mijn paard. Dat is mijn laatste gift aan haar, om haar te laten gaan als het voor haar goed is om te gaan en haar niet bij me te houden omdat ik haar niet wil missen. En geloof me, als het zover is ben ik er kapot van, maar zij verdient het om waardig te gaan.

Ik zal mijn paarden ook niet bij me houden omdat ik ze niet kan missen. Ik schrijf ook dat ik ze uiteraard zal helpen met sterven op het moment dat ze dat zelf aangeven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:26

Jessix schreef:
Als de glans uit de ogen is, het karakter veranderd, het dier mager wordt, verzwakt, kreunt en steunt bij elke beweging, niet meer op wil staan, niet meer wil lopen, niet meer wil eten, etc. Kortom zoveel kenmerken. Ik ken mijn dieren door en door en zal het weten als ze niet meer willen. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, ik weet gewoon dat ik het zal weten.

Als ik deze kenmerken zou zien in mijn paard, zou ik weten dat ik (veel) te laat ben voor mijn paard.
Veel paarden geven het aan, sommigen niet, bij die sommigen moet je dus extra opletten voor de veel subtielere signalen.
Paarden leven in het nu, maken het beste van het nu en denken niet na over later. Ik heb voorbeelden gezien van paarden die het inderdaad heel goed aangaven, maar ook van paarden die het niet aangaven omdat ze daar zelf niet mee bezig waren. Je kunt hopen dat het duidelijk zal zijn, maar het is zo gemakkelijk om grenzen te verleggen......

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:26

Ik zit al jaren in deze situatie....mijn paard is 25 jr en staat sinds zn 22e zo goed als stil, vanaf zn 19e reed ik alleen recreatief met hem vanwege zijn gezondheid.
Toen hij 17 jr was begon het gekwakkel....op zn 4/5 jaar heeft hij een behoorlijke verkoudheid gehad waar niks aan gedaan is, sinds die verkoudheid is hij altijd gevoelig gebleven op zn luchtwegen.
Hij heeft toen altijd nat hooi gehad en in de winter foengriek, dit was bij de vorige eigenaar want ik heb hem gekocht op zn 10e.
Toen ik hem kocht was mij dit eerlijk verteld en ik gaf hem braaf in de winter nat hooi en soms wat foengriek als hij wat hoesterig was.

Op zn 17e begon hij heel erg te hoesten en kreeg het ook benauwd...DA erbij en medicatie gegeven, paardje knapte niet echt op en werd alleen zieker en zieker...DA erbij medicatie omhoog...paardje kreeg hoge koorts en verzwakte erorm.
Paardje at niks meer en was meer dood dan levend....weer Da erbij..die wist het ook niet meer...allerlei onderzoeken gedaan....paardje bleek dampig en vol met slijm in zn longen.
Advies van de DA...inslapen, paardje was te ziek voor verdere behandeling die overgens ook niet aansloeg.
Ik was het er niet mee eens, aangezien er buiten de reguliere medicatie en zuurstofmasker niks was geprobeerd......In Utrecht konden ze toen ook niks meer bieden dan dat mijn DA had aangeboden.
De Da vond het paard-onwaardig om hem te laten leven met deze heftige benauwheid...wat ik meet hem eens was, maar ook had ik gevoel niet alles te hebben geprobeerd, dat was alleen een gevoel.

Heb toen een homeopatisch DA benaderd en het hele verhaal uitgelegd, gelukkig kon zij de volgende dag al langskomen.
Ze schrok wel van zijn toestand, meestal valt het wel mee hoor als ik langskomen nav het verhaal van de eigenaar, maar bij mij viel het haar wat tegen en bleek het toch wel ernstig.
Ze kon me niks beloven, aangezien hij erg zwak was...maar goed wat had ik te verliezen dood ging hij anders toch.
Sterke koortsverlagers gegeven (reguliere) en een aantal kruiden om de longen schoon te maken daarnaast een actieve acupunctuur behandeling gestart.
Na enkele dagen was de koorts weg en begon hij weer te eten, na 1 week was hij zichtbaar minder benauwd en wou ook wel weer de weide op....nou graag zelfs.
De behandeling heeft 2 jaar geduurd, met zeer intensieve verzorging en behandelingen, momenteel krijgt hij nog steeds acupunctuur, om de 6 a 8 weken, ook ter controle en het gaat buiten goed gewoon met hem
We hebben toen hij 20 jr was zelfs nog meegedaan aan een endurance wedstrijd, weliswaar de laagste klasse maar dat maakte niks uit.

Nu heeft hij sindsa 2 jr ook artrose en heeft maanblindheid, zijn nieren werken slecht door de hoge dosis reguliere medicatie van enkele jaren terug.
Hij kan niet meer bereden worden, naja af en toe een ritje.

Mijn paard kost me maandelijks erg veel geld, van dat geld kan ik 2 gezonde jonge paarden in pension stallen, maar goed ik heb destijds de kans gepakt om hem er weer bovenop te helpen en dat is gelukt dan kan ik nu ook niet meer terug, vind ik.
Zolang hij een waardig paardenleventje kan hebben zonder al teveel minder goede dagen kan hij gewoon blijven.
Wel heb ik de keuze gemaakt om hem niet nog eens een heel medisch traject in te laten gaan, omdat hij nu een stuk ouder is en allerlei andere kwalen erbij heeft gekregen......als het nu weer helemaal fout gaat dan is het zijn tijd.............

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:09

Waratje schreef:
Jessix schreef:
Als de glans uit de ogen is, het karakter veranderd, het dier mager wordt, verzwakt, kreunt en steunt bij elke beweging, niet meer op wil staan, niet meer wil lopen, niet meer wil eten, etc. Kortom zoveel kenmerken. Ik ken mijn dieren door en door en zal het weten als ze niet meer willen. Ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen, ik weet gewoon dat ik het zal weten.

Als ik deze kenmerken zou zien in mijn paard, zou ik weten dat ik (veel) te laat ben voor mijn paard.
Veel paarden geven het aan, sommigen niet, bij die sommigen moet je dus extra opletten voor de veel subtielere signalen.
Paarden leven in het nu, maken het beste van het nu en denken niet na over later. Ik heb voorbeelden gezien van paarden die het inderdaad heel goed aangaven, maar ook van paarden die het niet aangaven omdat ze daar zelf niet mee bezig waren. Je kunt hopen dat het duidelijk zal zijn, maar het is zo gemakkelijk om grenzen te verleggen......

Ja, je moet zeker goed opletten. Daar geef ik je helemaal gelijk in. Feit is wel (en dat kan jij niet weten vanaf je pc) dat ik mijn paarden door en door ken. Ook al kunnen zij niet praten is er zeker wel een manier van communicatie tussen ons. Kun jij allemaal heel zweverig vinden, maar voor mij is dat gewoon een feit. Ik zie het direct als één van hun wat mankeert. Ik hoef maar één blik op ze te werpen en ik zie dat er wat mis is. Vandaar dat ik me ook geen zorgen maak over het moment wat ooit gaat komen. Ik zal het weten en dat weet ik 100% zeker.

Jij zegt van niet en ook dat is je goed recht, maar bedenk daarbij wel dat je noch mij of mijn dieren kent. (of ooit maar één keer gezien hebt!) Dus je kunt mij ook nooit vertellen of ik het goed of fout doe, dat weet jij enkel van jezelf.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:11

Dit is trouwens allemaal off topic! Mijn antwoord op de gestelde vraag van TS zal ik bij deze nog maar een keer herhalen.

Er veranderd voor mijn paarden niets als rijden er niet meer in zit. Het rijden is voor mij leuk meegenomen, maar niet de reden waarom ik paarden heb. Voor mij zijn het huisdieren en net als mijn andere dieren zijn het leden van mijn gezin. Dus als er niet meer gereden wordt dan vind ik het absoluut geen enkel probleem.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:17

met lekker weer gaan wandelen en in de wei doen en helemaal verwennen!!! :D :D

fantastique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:22

Als ze absoluut GEEN pijn hebben lekker verwennen en lekker op een weitje neerzetten.
Eventueel als het een merrie is in overleg met DA (of het mogelijk is) laten dekken

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:25

beesie mag bij mij blijven tot ze echt op is. rijden is een extraatje. zolang ze wil en pijnvrij is mag ze leven

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 17:17

als ik niet meer kan rijden, hoop ik dat 1 van de kinderen dat wel blijft doen...anders zoek ik wel iemand die hem wilt gaan rijden.
kan mijn paard niet meer gereden worden dan blijft hij net zo lang tot hij afgemaakt zal moeten worden door ziekte/pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:00

mee lopen, aan de fiets, knuffelen, optutten of lekker als gezelschapspaard. En misschien kan het paard ook nog wel van de vrijheidsdressuurtrucjes leren als flemen, kusje geven, ja of nee knikken, rondje lopen. Er kan dan nog zoveel:)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:04

Mijn verzorgpaardje kan ik nu niet meer rijden, maar ik ga er nog 3 keer in de week heen ofzo en ze staat nu op een paardenrusthuis, en heeft het daar prima naar haar zin volgens mij!

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:10

jasmijn78 schreef:
Gewoon naar de slager, wat moet je er anders mee? :+

hoor je jezelf bezig hoe erg is dit!Ik bedoel geef je dan echt geen snars om je paard ,
een paard houden is veel meer dan rijden alleen.
dit vind ik echt een kl*te opmerking van je! :n

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:44

Jessix schreef:
Als de glans uit de ogen is, het karakter veranderd, het dier mager wordt, verzwakt, kreunt en steunt bij elke beweging, niet meer op wil staan, niet meer wil lopen, niet meer wil eten, etc.

als je hierop wacht dan vind ik dat je veel te lang bent doorgegaan. dan ben je echt te laat met je beslissing want als je paard niet meer op wilt staan of wilt lopen dan issie al bijna dood. maar goed.

ik heb een merrie van 22 die rijd ik ook niet zoveel meer. ze heeft artrose, al heel wat jaartjes en helemaal in dit jaar getij speelt dat wat op waardoor rijden nu niet echt een optie is. maar ze loopt verder nog als een tierelier. longeren en wandellen doe ik nu veel met haar en als het weer het toelaat maken we nog wel eens een buiten ritje. verder staat ze lekker op de wei, wordt er getutteld en gedaan en dat vind ze heerlijk. maar zodra ik dr alleen maar op het land zou laten staan weet ik zeker dat ze het vreselijk vind. als ik nu al een dagje geen tijd heb om dr te poetsen zie ik dr al jaloers naar de andere paarden kijken die wel uit het land worden gehaald. dus echt totale pensioen lekker op het land is voor mijn paard geen oplssing want dan zou ze dood ongelukkig worden. kortom mijn paard zou zeker niet weggaan als ik niet meer kan rijden. maar als mijn paard aangeeft dat het lopen niet zo lekker meer gaat, dan ga ik zeker niet te lang doormodderen. en dan gaat ze (als ze nog de trailer op kan) naar de slager.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:00

ikke schreef:
Een paard wat niet meer bereden kan worden, kan ook niet pijnvrij leven. Die stuur ik dus naar de eeuwige weides.

Dat is natuurlijk niet waar..
De belasting van de ruiter kan er goed voor zorgen dat het paard alleen pijn heeft met het rijden.
Als ik het zo lees dan is het maar goed dat veel mensen geen paarden zijn, want anders waren ze allang afgemaakt en vervangen :Y)
Heel fout maar het vergrijzingsprobleem is dan misschien wel meteen verholpen :')

CSAArabians
Woonplaats: Emlichheim (Duitsland) 300 meter over de grens bij Schoonebeek (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:54

Zolang ze een pijnvrij en paardwaardig bestaan kunnen hebben blijven ze bij ons en mogen gewoon genieten van hun pensioen, op het moment dat dat niet meer het geval is dan laat ik per direct inslapen/ slachten. (afhankelijk van situatie en paard)

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:01

geen pijn , geen lijden,,,,,,,,,,,lekker houden voor knuffelen,wandelen enz
ook aan samen zijn en aan wandelen kun je veel plezier beleven

heb n appie nog zeer goed te berijden , maar niet met dit weer , in de bak/wei kan nu niet door de vorst
bos in kan niet ze is ovvvvvvver prikkeld van alles
dan veel knuffelen en wandelen
wel jammer , maar toch heel gezellig

kleinewitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:57

altijd moeilijke beslissing om afscheid van je paard te nemen. Mijn oude merrie heeft nog een paar jaar van haar oude dag kunnen genieten in het land. Maar op een dag aan 1 oog blind en een verland achterbeen, dan moet je gewoon beslissen.
nu heb ik een jong paard, stel dat ik haar niet meer zou kunnen berijden dan zou ik een goed ander baasje voor haar zoeken hoor. een paard dat zo graag werkt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:31

Al moet ik de rest van mijn leven naast mijn meisje lopen, en al moet ik er een maand droog brood voor eten, mijn merrie gaat echt nooit meer weg. Momenteel rijdt ik haar al 2 maanden niet meer ivm zadeltrubbels, en dat zal de komende maanden ws ook zo blijven (verbouwing, sparen zadel), maar ik vermaak me met grondwerken, (dubbel)longeren en lange lijnenwerk. Gewoon bij haar zijn maakt me gelukkig, hoef er niet persé bovenop te zitten :D Zolang ze geen pijn heeft mag ze bij mij blijven :j geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar aan iemand anders te verkopen als ik niet meer zou kunnen rijden. Twordt een ander verhaal als het leven vreemde wendingen neemt en het echt niet meer gaat, maar ik zou alles op alles zetten om haar te behouden, zij is zo belangrijk voor me :+:

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:33

Hanneke84 schreef:
ikke schreef:
Een paard wat niet meer bereden kan worden, kan ook niet pijnvrij leven. Die stuur ik dus naar de eeuwige weides.

Dat is natuurlijk niet waar..
De belasting van de ruiter kan er goed voor zorgen dat het paard alleen pijn heeft met het rijden.
Als ik het zo lees dan is het maar goed dat veel mensen geen paarden zijn, want anders waren ze allang afgemaakt en vervangen :Y)
Heel fout maar het vergrijzingsprobleem is dan misschien wel meteen verholpen :')

Doe dan eens voorbeelden waarin een paard absoluut pijnvrij is maar niet meer gereden kan worden?
Let wel, ik ga er vanuit dat de ruiter op een verantwoorde wijze op z'n paard zit!! Het gros van de "niet meer te berijden paarden" is namelijk gewoon k*t gereden en is vastgelopen in de onkunde van degene die erop zat.