hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:45

blue_kim schreef:
ik zou inderdaad eens aan de eigenaar vragen wanneer de tandarts voor het laatst is geweest. als zijn gebit in orde is en hij blijft bijten dan moet je inderdaad consequent optreden. ik deed bij mijn e altijd waarschuwen dus nee zeggen en dan een klein tikje of duwtje en als ie het dan nog deed dan zei ik hard nee en dan hield ik de electrische vliegenmepper even tegen zn neus. daar krijgt ie dan een klapje van. scheelt je zelf een zere hand en/of een paar tanden uit je mond. werkte perfect!

~~}> _O-

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 14:04

Hallo,
ik wil nog even reageren.
Alvast bedankt voor al jullie feedback. Ik heb zoveel geprobeerd en niets is gelukt. :n
Maar, ondertussen heb ik geen pension meer met Kioto. Het is me beginnen dagen dat ik blijkbaar de enige was die doorhad dat dit paard een rotkarakter heeft en geen respect toont voor mensen. Zijn baasje vindt hem geweldig lief en super (al slaat ie zijn tanden voor haar neus uit). En met de 2 daagjes dat ik em in pension heb, kan ik hem geen manieren leren als zij daarna alles weer toelaat.

Ik zag de toekomst heel somber in met Kioto, want hij zou alleen maar groeien, sterker worden, en ook gemener. Ik heb het pension met hem gestopt en heb zelf een paardje gekocht (gelukkige samenloop van omstandigheden).

Ondertussen is Kioto gecastreerd. Hij bijt al wat minder nu (toch al 4 maanden geleden ongeveer), maar zijn karakter blijft en zijn gebrek aan respect ook. Zijn baasje kan em bijna niet te baas in de piste. En er heeft nu een nieuw meisje pension op, en met haar doet hij elke keer rodeo in de piste (op manieren dat ik hem nog nooit heb zien doen).
Het is heel spijtig voor hem, maar als hij niet dringend eens door iemand die van wanten weet op zijn plaats wordt gezet, zal het zeker niet verbeteren. Maar ja, tis mijn paard niet, dus de beslissingen liggen niet bij mij.
De tandarts gaat nu ook eindelijk komen, maar bon, die veranderd ook niets aan het karakter.

Met mijn eigen paardje gaat alles ondertussen super.
Hij is wel geen hengst (ruin), maar hij is zo ontzettend lief, dat ik em kan knuffelen zoveel ik wil. Hij geeft veel kusjes en knabbeltjes (hij heeft nog niet altijd door dat ik een mensje ben en geen paard en dat je mensjes niet zo knabbelt met je tanden, maar hij leert bij :)) en is gewoon super in de omgang. Iedereen is zot op hem :D
Ik hem em nog nooit met de zweep moeten slaan en ook roepen doe ik zelden. Hij heeft al genoeg aan een "hela" of een simpel klikje van de tong om met vervelend gedrag op te houden.
Dus ik hoop dat ik jullie tips niet snel meer nodig ga hebben :)

Groetjes,
Petra

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:57

Bijten mag je echt niet tolereren, en een muilkorf is niet echt een oplossing vind ik...
Ik zou inderdaad zoals sommigen hier zeggen terugbijten, maar niet met je tanden, dat is te gevaarlijk. Pak z'n vel stevig vast tussen je vingers, en geef er een goeie draai aan. Zo heb ik bij ons op de manege 2 bijtende merrie's het mij bijten afgeleerd, ze verstonden het heel goed...

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 01:08

Hallo,

Heb jaren een andalusier hengst gehad, het zijn echt super slimme paarden en hebben ook veel standvastigheid nodig.
Het zijn geen paarden waar je met meedere mensen mee moet gaan rijden want ze hechten zich al heel moeilijk aan 1 persoon, maar als hij je vertrouwen heeft gewonnen gaat een andalusier door het vuur voor jou.
Slaan lost helemaal niks op en maakt het alleen maar erger, je paard zijn vertrouwen vliegt achteruit en zeker een jong paard help je er niet mee.
Het terugbijten is een oplossing maar dan niet in zijn gezich doe het dan in zijn hals en zorg dat je zijn hoofd vast hebt.
Of je kan hem bij zijn nekvel pakken en een paarminuten vast houden, dit werkt hetzelfde als een praam op zijn neus (weet ik van mijn dierenarts).
Heb op het moment een 5 jarige merrie die nooit bijt alleen als je ze aansingelt.
Ik en mijn zus doen het altijd met z`n twee ik houd haar vast en zij singelt aan en wanneer ze bijt dan pak ik haar vel eens goed vast in haar nek en dan zie je dat ze zich terug rustig maakt en dan kunnen we gewoon aansingelen.
Wat ik ook nog even wou zeggen een andalusier moet je ontdekken elke dag kom je weer een verassing tegen en leer je elkaar beter kennen.

PetraKioto

Re: hulp met (bijtende) hengst opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 00:19

ow, maar mijn lipizanertje is ook elke dag een ontdekking hoor. En ik denk -of hoop- dat elke paardeneigenaar dat gevoel heeft.
Ik heb er met mijn paard bewust voor gekozen geen pension op te zetten. Dat is financieel zwaarder, maar zo hebben we tenminste de tijd om elkaar beter te leren kennen... En ik zou em nu eigenlijk met niemand willen delen :)

Maar ja, niet alle eigenaars stellen het financiële op de tweede plaats. De eventuele gevolgen die dat met zich meebrengt is dan ook voor hun rekening.
Ik ben alleszins blij dat ik van dat paard af ben en ben weer blij met de mijne.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:31

Ik heb dit ooit opgelost bij een jonge hengst (wel een stuk jonger) door een harde borstel aan mijn arm te binden met de borstelkant naar buiten. Na een paar keer in dat ding bijten was het zo leuk niet meer voor meneer...

helene_daems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:58

van die harde borstel vind ik wel een dier vriendelijke oplossing.

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 17:32

en zeer creatief :)