Paard verdedigt "zijn" mens?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:13

waarom vind ze het dan dat jij dat niet kunt bepalen koper?

waarom ben jij niet diegene die bepaald wie waar in de buurt mag komen?

in alle situaties is ze onderdanig en volgt je dus in jouw leiderschap..
maar om de een of andere reden, eist zij in dit geval het leiderschap op.

-----

in het geval van Remy..
die schetst een hele andere situatie.

niet in een specfiek geval, naar een paard toe.
maar hij schetst een plaatje, waarbij het gewoon duidelijk is dat de merrie de baas is en Remy maar volgt.. hij zegt het zelf ook treffend.. hij wordt zelfs als een soort veulen behandeld..

zoals hij ook aangeeft het is ook nog eens steeds erger geworden in de loop van tijd..
dit is dus niet iets dat uit zichzelf dan wel minder wordt.. en zeker niet iets dat je zo maar gewoon moet laten.

jouw merrie heeft alleen bepaald blijkbaar dat zij de leiding heeft in het geval van dat specifieke veulen en dat zij bepaalt dat jij er niet bij mag, en zij bepaalt dat het veulen niet naar jou mag..

dat kun je corrigeren, maar hoeft niet persee.. als het veulen gespeend is, zal het wel weer normaal worden.

Remy_dh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:42

Het punt dat het gevaarlijk kan gaan worden is eigenlijk ook een beetje mijn angst hierin.
Ze is overigens naar alle mensen en paarden zeer dominant(voorzichtig uitgedrukt), de eigenaar ziet er zelf geen groot probleem in, maar dat wel in de wetenschap dat het alleen bij mij voorkomt, ikzelf vrij nuchter ben en het wel afstraf en dat ook niet altijd op een vriendelijke manier.
Het afspenen zal geen verschil maken, ze staat al 4 jaar leeg, ze is op dit moment met een soort pre pensioen zeg maar word nog wel gereden om de conditie op peil te houden, maar word niet meer mee gefokt. Het gedrag is wel begonnen bij dit laatste veulen, om precies te zijn nadat ze als psycholoog dienst gedaan had...
Het veulen werd toen letterlijk op schoot geduwd en vlak hierna is het beschermen eerst gekomen, en hierna is dat dus stukje bij beetje extremere vormen aan gaan nemen.
Gewoon aan de hand heeft ze dit soort gedrag niet, het is alleen op "haar terrein".
Een weekje wegblijven met het gedrag eerder extremer dan minder.

Voor de rest van de tijd daar ben ik niet zo bang, maar het is de afspraak dat ze zodra ze te oud word om mensen wat bij te leren met mij mee gaat, daar ze het paard is dat mijn lol in de paarden zo ongeveer gered heeft zal ik de komende jaren dus ook met haar door een deur moeten kunnen(of dus juist niet).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 02:25

ik vind dat toch wel bijzonder

Bijke

Re: Paard verdedigt "zijn" mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 06:58

De mijne doet het nog steeds enkel in noodgevallen, als ik in gebaar ben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 07:10

Ja hier ook.
Echter mogen de paarden van het land zelf mij wel begroeten. Na een aai moeten ze uut respect voor mij op afstand blijven. Anders stuur ik ze weg. En met n dominante ruin van een tachtig is dat wel veilig.
Echter heeft ze dit gekopieerd en doet ze dat met paarden aan het aangrenzende land. Zolang ze mij niet gezien heeft is het ok. Als ze me ziet. . Tjaahh.

Op stal hoeft niemand in de buurt te komen. Alleen de mensen die ik accepteer en mn bijrijdpaarden. Waarom die wel i dont know.

Mijn partner moet maar voor zichzelf opkomen. Bij hem doet ze het minder. Hahaha.
Vind ik t erg? Nee ze stond altijd onder aanm dit is du positief veranderd.
Alleen heb ik wel n grens voor haar gedrag en daar luistrrd ze top naar.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 07:11

Hier ook een.

Paar week terug met de ijzel nog, staat hier ook een 2 jarige in de wei. Schat van een beest, maar soms wat te opdringerig.
2 jarige was al een behoorlijk poosje, steeds tussen mij door aan het lopen, en erg dicht in mijn ruimte aan het komen. Ondanks meerdere pogingen hem uit mijn ruimte te houden.
Blijkbaar was mijn paard het zat, stormt langs mij heen naar voren, oren in de nek, mond open. En weg was de 2 jarige.

Nu weet ik dat mijn paard redelijk de baas is in de groep, en ook in voorgaande groepen is hij wel eens de baas geweest. En ik laat hem zijn leiderschap ding doen, maar alleen naar andere paarden, en alleen als hij los is. Zodra ik hem een halster om doe en hem mee neem. Ben ik de leider, en niet hij. Het is dus ook al eens voorgekomen (okee we hebben het over 2x in 5 jaar tijd) dat hij ook "vast" besloot om dat op zich te nemen. Dan zet ik hem toch echt wel even terecht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:19

Dus zolang hij niet aan het halster staat bij jou,
accepteer jij dat jij lager in rangorde bent dan hem in de wei sanne?

je paard is inderdaad dan de baas in de groep, en dat is inclusief jijzelf..
ben jij leider over hem (maar dus feitelijk niet leider op de wei).

en hoe zien de andere paarden dat. want blijkbaar heeft hij het voor het zeggen..
naar wie luisteren ze dan als hij aangelijnd is, en begrijpen de anderen dat uberhaupt dat ze dan ineens een andere leider op de wei hebben.

daarom heb ik zelf liever dat zodra ik de wei in stap het duidelijk is dat ik bepaal wat er gedaan wordt, niet een van de paarden.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:30

Ik word ook beschermd door mijn merrie.. Dit is wel een bijzonder geval, ze doet het alleen in de wei, en alleen naar andere merries (gevalletje jaloerse dames onder mekaar).
Ze stond altijd met een ruin, nooit wat aan de hand, de ruin kan in de wei gewoon bij mij komen, of ik naar hem.
een aantal jaar geleden stond ze bij 2 andere merries. Die merries mogen absoluut niet bij mij in de buurt komen. Als zij bij mij was en (1van ) de andere dames kwamen, joeg ze die met ontblootte tanden, en de oren plat in dr nek weg, steigeren en alles. Loop ik zelf naar die andere toe, niks aan de hand.
Zelma is echt geen knuffelkont, maar op deze momenten bleef ze toch maar bij me, ipv gras te eten want stel je voor dat er een ander in mijn buurt komt.

Vorig jaar kwam mijn andere merrie bij haar in de wei. Precies hetzelfde geval.
Ze heeft in tussentijd met 3 verschillende ruinen gestaan, en dan had ze dit beschermende nooit. Als er hij dan bij me komt laat ze het van een afstandje gewoon toe.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:19

Nee zeker niet, ten alle tijden kan ik hem ook los in de wei alle kanten op sturen die ik wil. Ik sta hem alleen toe om een paard nog lager in de rangorde terecht te zetten. Wil ik dit niet, dan merkt hij dat wel aan mijn houding.
En sta ik achter het draad, dan pas heeft hij compleet vrij spel.

Misschien wat simpel uit gelegt, maar dit werkt al 5 jaar voor ons. Ik heb een braaf paard in de wei, die gigantisch op mij let. En die ik toe sta om paarden lager in de rangorde aan te pakken. En tegelijketijd heb ik een paard wat aan het halster braaf mee loopt. Geen poespas of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:31

Ik denk dat het geval van Rémy niet helemaal te vergelijken is met bv Sanne of mijn eigen grote merrie: ik ben echt wel de leider , maar als ze in een grote kudde stonden , met een paar gevaarlijke draken er tussen, dan beschermde mijn merrie mij ook, blij toe trouwens. Nou is die van mij toch al een verkapte cardioloog, want als ik last van mijn hart heb, zorgt ze ineens ook voor mij. Voel ik mij goed, dan zal ik dat weten ook }>

Je zult wat jij hebt moeten trainen Rémy, het lijkt mij ook , dat het snel uit de hand kan lopen, als ze je nu al de stal uitgang blokkeert. Zoek er hulp bij enne succes!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 07:39

ahh gelukkig sanne, ik schrok al..

ohjajoh, dat was mij al heel duidelijk ;)
Remy is heeft een hele eigen categorie waar hij momenteel in zit, waar hij wel wat hulp mee kan gebruiken anders mag hij er niet uitkomen van de merrie ben ik bang.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:24

Mijn merrie jaagt ook anderen weg. Ik ben er niet zo blij mee, want dit slaat ook door naar honden. Mijn eigen hond heeft al eens voor zijn leven gevreesd. Niet helemaal de bedoeling. Ik ben haar weg gaan sturen op het moment dat zij de hond wegstuurde. Na heel wat keren is het kwartje gevallen en tolereert ze de hond.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:35

Ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen, mijn merrie is redelijk bezitterig, als ik eerst een ander paard rij en dan pas haar, geheid dat ze loopt te kloten tijdens het rijden. Of als ik 2 weken niet ben geweest ivm vakantie ofzo, (mama komt dan wel uiteraard), is ze goed chagrijnig en kan ze ook nog wel eens een flinke bok geven.

Als ze in wei loopt begroet ik alle paarden tegelijk of ik klik er gewoon een aan en loop aan. Door haar aandacht te geven, beloon het gedrag
Als een paard dat iets verdedigd is dat van hem oftewel je bent een bezit, Vaak wordt er de baas gespeeld bij een bezit, het gaat vaak daar fout, we vinden het leuk maar het eigenlijk best wel fout.. Hier kúnnen ook gedragsproblemen uit ontstaan..