Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 07:00

niet afleren!
geef hem een borstel in zijn mond en zeg"houd vast"
als hij hem laat vallen duw je die borstel weer terug met het zelfde commando "houd vast"

na een paar keer heb jij een paard wat op commando wat vast kan houden.
wel handig,want geef je hem het touw dan houd hij zichzelf vast :D :D

ruth91

Re: Paard houdt bit vast tijdens afzadelen, bij wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 08:59

haha, maar dan is het wel de bedoeling dat als je geen 'houd vast' zegt dat ie t ook niet pakt :P en als je zegt 'laat los' en hij doet t is t ook wel fijn, bij jassen, borstels, enz. ;)

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:05

sja... ik kan er nog steeds om lachen, maar ik begin ook steeds vaker geirriteerd te raken.
Ik zet hem al heel kort vast bij zijn stal, omdat ie anders weer met het halster van de buurman staat te klooien. Maar dan staat ie de knoop van zijn touw weer los te peuteren. Hij heeft 2 staldeuren (1 de gang in en 1 naar buiten) Op de binnendeur zit een hangslot !! En de buitendeur moet het bovenluik ook dicht. Ik vind het zelf een beetje zielig worden, maar zijn record is dat ik hem op stal zet, wegloop en in 10 sec. heeft ie de grendel open. En geloof me, we hebben al 4 soorten grendels geprobeert.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:34

hahaha prachtig! hoe vindingrijk!

Is er niet een andere mogelijkheid om hem vast te zetten?
Om irritaties te voorkomen?

Ik heb zelf ook een ketting voor de staldeur, mocht de staldeur onverwacht opengaan, dan staat hij altijd nog achter een ketting. Nou een knap paard die een clipsluiting open weet te krijgen! ;) Een stang doet het overgens ook altijd goed.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:44

haha, wat zijn ze toch slim af en toe :P
wij hebben een 2 jarige merrie op stal die ook nogal es wist te ontsnappen, wat wij deden was het halstes door de spijlen van de stal halen en aan zichzelf vastklikken zegmaar, en dat krijgt ze niet los :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:49

Haha ik had vroeger een pony die haar eigen stal opendeed en die van haar weidegenoot ook nog eens. Gelukkig was er nog een grote poort waar ze niet langs konden, maar 's morgens stonden ze beiden uit hun stal. Daar hebben we toen extra sloten op moeten zetten.

Maar de mijne neemt dus voor de rest niets vast, alleen alles wat eetbaar is of wat over het hoofd heen moet blijkbaar. Ik probeer al tijden het commando "hou vast" aan te leren, tot nu toe lukt dat alleen met een zweep. Die wil ze wel nog net vastnemen(uit wraak? :+ ) , maar de rest...touwen, doeken, takken, borstels...werkelijk niets, hoe ik het ook probeer. Dan trekt ze echt zo'n gezicht "neenee baasje, ik weet dat dat niet mag! Dat is een strikvraag hé, ik mag niet aan mijn spullen knabbelen! Ik ben lief hé!"

:') .

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:43

Nog nooit gezien. Apart zeg, het ziet er eigenlijk wel schattig uit. :P

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:16

Dat doet die van mij ook :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:59

Hier nog iemand met een paard dat het bit vasthoudt bij het afzadelen :D Wanneer ik het hoofdstel af doe duurt het eventjes (max. een halve minuut) voordat hij het bit loslaat. Hij staat er dan een beetje dromerig bij en vergeet gewoon om zijn mond open te doen :') De eerste keer dat ik een aurigan bitje had gebruikt wilde hij dat helemáál niet loslaten, helaas was dat bit te zwaar. Maar met rvs bitten doet hij het ook. Sowieso is het een paard dat graag iets vasthoudt met zijn mond, wordt hij rustig van. Wanneer ik hem borstel is hij pas gelukkig als hij met een hoevenkrabber op een paaltje kan tikken, of de balk waar hij aan vast staat kan "borstelen" met een borstel :P Ook het zadel moet hij altijd even aanraken wanneer hij het ziet, met zijn neus, en als ik niet uitkijk zet hij zijn tanden erin. Zweepjes ook. En enge dingen. Alles eigenlijk wel :P

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:02

Ik heb niet alle reacties gelezen hoor, maar mijn paard doet het ook soms.
Bij haar helpt het als ik even over dr wang aai, dan laat ze hem eigelijk altijd wel los.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:41

luanova schreef:
sja... ik kan er nog steeds om lachen, maar ik begin ook steeds vaker geirriteerd te raken.
Ik zet hem al heel kort vast bij zijn stal, omdat ie anders weer met het halster van de buurman staat te klooien. Maar dan staat ie de knoop van zijn touw weer los te peuteren. Hij heeft 2 staldeuren (1 de gang in en 1 naar buiten) Op de binnendeur zit een hangslot !! En de buitendeur moet het bovenluik ook dicht. Ik vind het zelf een beetje zielig worden, maar zijn record is dat ik hem op stal zet, wegloop en in 10 sec. heeft ie de grendel open. En geloof me, we hebben al 4 soorten grendels geprobeert.

denk haast dat hij het op stal staan al niet zo leuk vind, genoeg afleiding( hooi!) kan dan toch wel vaak helpen.
mijn pony moet ook tijdens het poetsen echt een pluk hooi hebben anders is hij echt stront vervelend.
heb je dat al geprobeerd?
hang anders een hooinet op tijdens het poetsen?
tandarts even laten kijken, wisselen kan soms ook voor ongemak zorgen en dat ze dus overal aan moeten knabbelen.

probeer eigenlijk zo weinig mogelijk te reageren, hij krijgt dan namelijk aandacht en dat is waarschijnlijk net wat ie wil.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:12

gister zijn onze paarden om 9 uur in de paddocks gezet, heb ze om 2 uur binnen gehaald omdat we op wedstrijd gingen en pas in het donker terug zouden komen. komen we terug, 7 uu rwas het ongeveer, staat de deur van 1 van de hengstjes van 2 open, hij stond er nog gewoon in !!! haha, dat was echt niet te geloven :D

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:06

ellepel schreef:
luanova schreef:

denk haast dat hij het op stal staan al niet zo leuk vind, genoeg afleiding( hooi!) kan dan toch wel vaak helpen.
mijn pony moet ook tijdens het poetsen echt een pluk hooi hebben anders is hij echt stront vervelend.
heb je dat al geprobeerd?
hang anders een hooinet op tijdens het poetsen?
tandarts even laten kijken, wisselen kan soms ook voor ongemak zorgen en dat ze dus overal aan moeten knabbelen.

probeer eigenlijk zo weinig mogelijk te reageren, hij krijgt dan namelijk aandacht en dat is waarschijnlijk net wat ie wil.

Tandarts is geweest, maar hij doet dit echt al vanaf veulen. Hij heeft gewoon een enorme bom energie, en moet altijd ergens mee bezig zijn. Ze hebben nu bijvoorbeeld een deel van de paddock omgezet, om wit zand boven te halen, en daar loopt ie nu de hele dag in te wroeten en te graven :D (doet ie trouwens wel tussen buurman-links-buurman-rechts-pesten in)
Hij werd iets 'normaler' toen ik begon hem in te rijden, maar ik heb mijn enkel gebroken, en hij staat nu weer 3 maanden stil.
Vind ik op zich niet erg, want ik vond hem toch nog jong.
Ik ga er maar even vanuit dat in het voorjaar zijn gedrag weer iets af neemt, als ie weer aan het werk mag.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:09

ruth91 schreef:
gister zijn onze paarden om 9 uur in de paddocks gezet, heb ze om 2 uur binnen gehaald omdat we op wedstrijd gingen en pas in het donker terug zouden komen. komen we terug, 7 uu rwas het ongeveer, staat de deur van 1 van de hengstjes van 2 open, hij stond er nog gewoon in !!! haha, dat was echt niet te geloven :D

dat is wel heel braaf, of heel dom :D
Als ie van mij los in de gang is geweest, is de ravage niet te overzien. Strokar om, alle dekens van de rekken getrokken en mee lopen slepen enz.
vandaar dat hangslot :o

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 23:02

haha, hij stond er ook echt zo bij van kijk is hoe braaf ik ben geweest :) de deur was niet eens zo heel ver open dus issie er ws ook niet uigeweest. bij de 2 jarige merrie stat de deur meestak wagenwijd open, dan is ze hooi gaan eten, heeft ze lopen kl*ten, heeft ze er genoeg van en dan gaat ze der stal weer in :+ gelukkig beginnen de honden meestal heel erg te blaffen als er een paard los loopt dus zijn we er meestal op tijd bij ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:26

Je kan er ook een commando van maken ?
Van dat als hij vast houd en daarna los laat
zeg jij : -Naam- Los !
en geef je hem/haar een beloning (Moet je zelf weten of het snoep of aaien is , snoep werkt beter)

Herhaal dit elke keer todat hij het op commando kan :)

Dat is leuk en handig ;)

Verder zie ik uit je verhaal dat je het niet vervelend vind dus als hij het blijft doen maakt dat niet uit voor jullie band toch ?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:14

nee klopt, ik heb er verder geen problemen mee, nu rijd/longeer ik dit paard af en en toe, dus heb er verder ook niet heel veel mee te maken, maar vond het er elke keer zo grappig uit zien dat ik dacht, ik ga er een foto van maken :D

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:48

ik heb ook een paardje gehad die dat deed. Het is niet erg.
Ik vroeg dan ook altijd met een vriendelijke hand of ik haar bit mocht nemen.Legde me hand op haar kin en zij geef maar. Heb het haar aangeleerd hoor ze hield vroeger voet bij stuk gooide het bit naar me hoofd zowat beet hem vast en kreeg hem gevoon niet. Na 3 dagen oefen begreep ze het.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:55

das wel leuk, dat je het op die manier hebt kunnen oplossen ;)

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:36

het is alsof hij wil zeggen 'ik wil nog' :D

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:40

Haha! Die van ons doet dit ook, houdt ook altijd het bit nog even vast :D

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:41

Haha, de mijne doet het ook altijd. :+

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:46

haha, inderdaad karminaP :P
had niet verwacht dat toch nog zoveel paarden het doen :)
maar dat is dus eigelijk alleen maar goed, omdat het door de ontspanning komt zoals de meeste hier zeggen :)