paard op stal met oud en nieuw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle82

Re: paard op stal met oud en nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:43

Hier gaan de paarden ook naar binnen.
Deuren dicht, lichten en de radio aan, en een lekker bultje hooi om ze bezig te houden.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:26

hier gaat alles naar binnnen ook de shets en de geiten licht en radio aan. zijn dan allemaal mooi rustig.

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:38

Ja, dat is de beste oplossing. paarden naar binnen licht aan en radio aan en wat te knabbelen.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:39

Wij zitten ver van de bewoonde wereld af met de paarden,
dus met oud&nieuw staan ze 's nachts binnen, wel
met de radio en het licht aan en de boer blijft in de
buurt als het fout gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:47

Wij hebben alleen een inloopstal, dus ze blijven buiten, zoals elk jaar. Ik moet er wel bij zeggen dat we zeer landelijk wonen en dat hier slechts zeer beperkt vuurwerk wordt afgestoken en dan alleen tussen 12 en 01.00. Paarden kunnen in de wei alle kanten uit en daarmee makkelijk ver weg van het vuurwerk en dat biedt hen toch gevoel voor veiligheid.
Ik blijf wel altijd thuis en hou ze in de gaten (ze staan achter ons huis). Gewoon voor de zekerheid. Ik ben zelf dan ook buiten op die tijd. Ennuh nee.... ik steek zelf niets af.

_draakje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:23

de paarden gaan naar binnen, mn honden blijven binnen en als ze uitgelaten moeten worden check ik nog eens extra of de riem goed vast zit, mn kat zit dan binnen, kortom alles hou ik binnen. Ben veel te bang dat er 1 van het geknal schrikt en wegrent ofzo, met alle nare gevolgen van dien ( auto's, prikkeldraad, noem t maar op )

merelsbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:33

Zelf denk ik dat je paard het best waardeertt als je hem naar binnen haalt.
Mijn paarden staan zeker binnen.
Ondanks het feit dat ze niet in de buurt van de bebouwde kom staan.
Ik heb een tinker een een hoog in het bloed staande kwpn merrie.
Zelfs mijn tinker houd niet echt van al die herrie, maar de kwpn doe je er echt geen plezier mee.
Kijk ook naar de omgeving waar je paard staat.
En wat voor paard je hebt,
Jij kent hem waarschijnlijk het beste ;)
Maar ik denk dat een nacht binnen echt geen kwaad kan.
En je kan er een hoop ongelukken mee voorkomen.
Mocht hij toch schrikken en ergens in een nare situatie terecht komen...
liefs merel :D

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 01:34

Die van ons staan sowieso 's nachts binnen. We doen de deuren dicht, radio aan en het licht wordt aan gelaten tot het ergste over is. Voor zo ver ik heb gehoord hebben de paarden nooit echt heftig op vuurwerk gereageerd op stal, dus dat is al erg fijn.

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 02:14

Mijne staan ook binnen, maar wel met de nodige voorzorgsmaatregelen. Licht aan, radio aan, deuren dicht, wat lekkers geven en op naar een nieuw jaar vol leuke avonturen :D

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 02:47

Hier staan ze buiten
Maar wij staan er ook zeker weten bij om 12 uur
Om 12 uur rennen ze wel wat maar dat is vaak maar even dan gaan ze bij elkaar midden in het land staan, tot het ergste over is dan gaan ze gewoon weer lopen te eten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 03:41

Op de manege gaan alle stallen en luiken dicht. Bij de pony's op de wei is het elk jaar rustig, daar kan iedereen moeilijk bij (behalve wij natuurlijk).
Mijn drie pony's zijn inmidels al goed aan de knallen gewend.. Zondag waren ze weer aan het knallen in de omgeving en Jive gaf geen krimp.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 04:23

Hier staat alles gewoon buiten, zijn ook niet anders gewend dus als ik ze ineens binnen zou zetten zouden ze daar alleen maar onrustig van worden.
In de wei hebben ze ruimte zat, als ze schrikken kunnen ze iig de eerste schrikreactie uitvoeren zonder dat er ongelukken van komen.
Bovendien zijn de stallen dichter bij de weg (waar vuurwerk afgeschoten wordt) en is de weide moeilijk toegankelijk voor vreemden, dus in alle opzichten is bij ons de weide een betere keuze.

Normaal gaan we ook niet kijken, paarden zijn al lang hier en staan altijd net zo te genieten als wij, nooit wat mee gebeurd.
Er staat in de groep één paard wat altijd erg bang is maar door de rest van de groep gaat het altijd erg goed.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:58

de paarden gaan bij ons elke avond op stal dus ook met oud en nieuw. hebben nooit problemen op stal gehad, dat ze bang zijn ofzo, dus het licht en de radio kunnen gewoon uitblijven.
mijn oude merrie die is er zoiezo helemaal niet bang voor, kan rustig de dagen ervoor nog lekker buiten rijden, ook al zijn ze overal aan het knallen, die kijkt er niet op of om van.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:02

Zo weet ik 2 paarden die waarvan eentje al 24 jaar buiten stond met oud en nieuw en de ander al 8 jaar.
Om een of andere redenen zijn ze dus wel gaan rennen en zijn ze tegen elkaar aangeknalt (vermoeden we). Eigenaar kwam thuis om 3 uur snachts en beide dieren lagen dood in de wei.
|( -gelukkig nieuwjaar...- |(

Nu gaan de paarden dus op stal, licht aan, radio aan. Geen paard meer wat op de wei komt die nacht.

Onverantwoord om je paard(en) buiten te zetten met oud en nieuw vind ik dus.

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:51

Urko schreef:
Zo weet ik 2 paarden die waarvan eentje al 24 jaar buiten stond met oud en nieuw en de ander al 8 jaar.
Om een of andere redenen zijn ze dus wel gaan rennen en zijn ze tegen elkaar aangeknalt (vermoeden we). Eigenaar kwam thuis om 3 uur snachts en beide dieren lagen dood in de wei.

Nu gaan de paarden dus op stal, licht aan, radio aan. Geen paard meer wat op de wei komt die nacht.

Dat is jou mening
Onze Shetlanders staan nooit binnen hebben wel een grote schuil stal
Waar ze trouwens ook bijna nooit in staan, alleen als ze gevoerd worden
We wonen ook ver buiten het dorp
Als je de pony's zult opsluiten denk ik in dit geval dat je ze meer kwaad dan goed zal doen
Dan kunnen ze geen kant op en ze zijn het ook niet gewent om in een kleine ruimte opgesloten te zijn
We zullen nooit weg gaan met oud en nieuw dat vind ik nou onverantwoord
Weet wel als ze in paniek raken kun je niks doen maar toch het idee alleen al

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:46

Urko schreef:

Was dat een reactie op mij?

Ik vind het eerder onverantwoord om een paard binnen te zetten, zeker in mijn situatie.
Elk paard kan schrikken, zelfs die bomproofe paarden van mij maar een normale schrikreactie is dat ze 10 meter wegrennen, zich omdraaien en gaan kijken, dat kan prima in een weiland. Op stal krijg je daar ongelukken mee, waar moet een paard heen in een box van 3x3?? Tegen de muur omhoog dus, of zijn hoofd stoten tegen de voerbak, benen openhalen langs de wand enz.
Dat soort 'kleine' verwondingen kun je voorkomen door een paard gewoon buiten te laten.

En zoals ik zei; bij ons staan de stallen 3 meter van de weg af waar altijd zeer royaal vuurwerk afgestoken wordt, dat plus het feit dat ze in een stal nergens heen kunnen zou bij mij voor problemen gaan zorgen. De weide is ruim 500m van diezelfde weg af en daar staan nog huizen tussen wat iig het geknal van strijkers ed flink dempt. In de weide hebben ze alle ruimte en dat geeft voor mij de doorslag.
Een paard wat echt bang is blijft op stal ook niet rustig, juist omdat ze nergens heen kunnen en niet kunnen zien waar het geknal vandaan komt en op stal zijn imo meer dingen waar een paard om kan verongelukken dan in een wei.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:10

nou ik vind het dus ook onverantwoord om je paard buiten te zetten met oud en nieuw
ik haal echt alles naar binnen de katten de hond en zo ook de paarden
gelukkig nieuw jaar ja met dode paarden in je wei door een hartaanval of dat ze zodanig vluchten door t lint gaan en de weg op gaan met de verwondingen angst niet te overzien
nee lekker op stal met lekker wat hooi om te knabbelen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:21

En je denkt dat het voor een paard wel fijn is om in een stal te staan, steeds te schrikken maar nergens heen kunnen en ook niet kunnen zien waar het geluid vandaan komt?

Lekker slim om zelf panisch te gaan doen en alles maar op te sluiten, zal bij jouw dieren dan ook wel nodig zijn.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:24

Hier staan ze lekker op stal!
Niet dat ze echt over de zeik raken van het vuurwerk :+
Ondanks dat we tegenover een chinees wonen haha.
De een is bejaard, en de ander houdt wel van wat herrie :P

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:29

Ik weet niet hoe mijn paardje op vuurwerk reageert. Dit wordt onze eerste oud en nieuw samen. Ze staat 24/7 op de wei met een inloopstal. Ik heb toch besloten haar buiten te laten, als ze bang is en ervoor kiest in de stal te willen staan dan doet ze dat echt wel (wat ik echter niet vermoed, een vluchtdier zal niet in een klein hokje gaan staan).

Het toeval wil dat we tegenover de wei, bij vrienden, oud en nieuw vieren. Ik wandel dus even de wei in als de mannen gaan knallen. Kan ik 'r goed in de gaten houden.

Voor 12 uur paar plakken hooi erbij en ik vermoed niet al teveel problemen.

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:31

Bij ons doen we inderdaad ook op stal zetten en dan doen we de radio heel hard aan. Liever voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar.

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:34

die van mij staat 24/7 buiten dus dan ook
ookal schrikt hij van een blaadje wat naar beneden valt hij
is echt de rust zelve op oud en nieuw.
wel leg ik een hoop hooi in de wei met stukjes fruit en snoepjes
erin verstopt.
werkt echt prima

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:39

normaal gewoon op de wei, hij kijkt niet eens op van vuurwerk..
Tot laatst het enorm bliksemde, gevolgd door een enorme knal, en meneer stond plots aan de andere kant van de draad (en dan zeggen dat friezen niet kunnen springen :7 )
Dus ik zet ze toch maar op stal denk ik }:0

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:52

Ze staan bij ons elke nacht op stal en met oud en nieuw dus ook. De bovenluiken van de buiten paarden en de grote staldeuren van de binnenpaarden blijven gewoon open, net als anders. Wij hebben nooit last van het vuurwerk op stal en de paarden zien alleen vuurpijlen in de lucht en horen knallen in de verte. Ze hebben dus ook geen angst en staan vaak rustig naar het spektakel te kijken. Ik doe ook geen radio of lichten aan maar ik controleer snachts wel om te kijken of het allemaal goed gaat.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:06

Urko schreef:

Onverantwoord? Ik denk dat ik mijn paard eerder dood vind als ik d'r binnen laat. Mijn paarden staan al jaren niet meer binnen en als ik mijn merrie even als voorbeeld neem, die heeft een hekel aan geluiden die ze wel kan horen maar niet kan zien, daar kan ze niet tegen ( en zo'n soort situatie creëer je juist als je ze op stal zet met de lichten aan ) . Daarbij heeft ze ook een hekel aan d'r stal, raakt ze helemaal opgefokt van. De laatste keer dat ik mijn paard in een drukke situatie op stal had staan ( was een week leiding spelen op een ponykamp, paard stond noodgedwongen op stal ) hadden ze een grote wedstrijd op die stal op de dag dat ik weg zou gaan. De mensen stonden niet in de stal, alles speelde zich buiten af. Nou stel je het even voor, radio staat buiten het stallencomplex te brullen, er staat een omroeper te brullen bij het springconcours, paarden en auto's kwamen af en aan en madam paard hoort alles maar ziet er niets van. Resultaat: een van onder tot boven bezweet paard dat stond te steigeren op stal en in een vluchtpoging dwars door me heen probeerde te rennen toen ik de staldeur opende ( let wel, dit is een paard dat wedstrijden loopt, geluidsinstallaties en dergelijke zijn niets nieuws voor d'r, het probleem zat 'm puur in het niet kunnen zien ).
Ik weet zeker dat als ze buiten had gestaan, had gezien wat er aan de hand was buiten de muren van de stal en weg had kunnen lopen als zij dat wilt er niets aan de hand was geweest.
Mijn paard is ontzettend bang voor dingen die ze wel kan horen maar niet kan zien, dus ze gaat die nacht echt naar buiten. Kan ze zien wat er aan de hand is en waar het aan de hand is en dan weet ik zeker dat ze net als voorgaande jaren de volgende ochtend bij het eten weer er weer lekker ontspannen bij staat.