Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:10

hallo

Ze was hengstig toen we haar kochten. Dat wisten we niet en ook niet precies wat dit inhield.
Nu is ze niet hengstig meer en is dit gedrag gaan vertonen.

Wij hebben haar nog geen week morgen een week.

Ik was niet van plan om haar snoepjes te geven als ze me de stal uit wil hebben.
Een hond met een dominantie probleem geef ik ook geen lekkers. Dan kan ik ik wel een strippen kaart gaan nemen op de ehbo.

Basb

cissy

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:13

Heb je ondertussen de verkoper al gesproken hierover? Als ze echt zo onbetrouwbaar is als ze niet hengstig is dan had hij/zij dit moeten melden bij verkoop anders kun je het zien als een verborgen gebrek.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:25

Hallo

Ik heb de verkoper gebeld.

Hij was heel erg verbaasd. Had dit nog niet mee gemaakt met haar.
ze was altijd lief op stal.
in zijn stem klonk ook verbaasdheid.
Hij beld vanavond of morgen terug en gaat er over nadenken wat het zou kunnen zijn.

Hij vertelde wel dat zij de alpha merrie was in de kudde op het land.

Het kan toch niet zo zijn dat iemand een paard met deze dominantie la gezins paard verkoopt willens en wetens.

Wat ik nogmaals duideliojk wil maken een dier is voor mij geen wegwerp voorwerp. En zij ook niet.
Ik ben nog steeds alles aan het na lopen en afwegen.

Ik heb via pb ook veel aan Potverdikkie gevraagd. Potverdikke ik ben heel blij met de tijd en de moeite die je neemt om de pb te lezen te beantwoorden en je adviezen.

Het is niet een beslissing die ik zomaar neem. Ik wil hem wel overwogen nemen. Zodat ik wel rustig kan slapen.

ik doe de hele ochtend al niets anders dan lezen afwegen enz. Me administratie die ik moet doen blijft maar liggen.

Wij hebben altijd dieren genoemn voor het leven. Zij zou bij ons komen voor het leven.
En niet voor een week. Dat maakt het zo moeilijk.
Ik heb hier een engelse bull lopen. Absoluut niet lief voor de puppen die wij gekocht hebben. Een draak soms. Voor ons hastikke lief. Heeft een gebruiksaanwijzing en blijft ook tot ze dood gaat.

Ik hoop dat dit duidelijk is.

Basb

beetlebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:39

de tijd geveb om te wennen en vragen naar op welke tijden er altijd gevoerd werd. om zo de 1e dagen niet te veel stress te hebben. lekker op de wei en veel knuffelen. misschien is vrijheidsdress iets voor jullie om een band op te bouwen.
geniet van je paardje
succes gr

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:43

hallo

beetlebee schreef:
de tijd geveb om te wennen en vragen naar op welke tijden er altijd gevoerd werd. om zo de 1e dagen niet te veel stress te hebben. lekker op de wei en veel knuffelen. misschien is vrijheidsdress iets voor jullie om een band op te bouwen.
geniet van je paardje
succes gr

sorry hoor maar op dit moment kan ik posten die gebaseerd zijn op het eerste gedeelte niet echt waarderen. :( Ik zal me er verder niet over uit laten.

Basb

potverdikkieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:43

Je kan pas iets doen met je paard als je er een band mee hebt, en het paard ook iets voor je wil doen. Niet andersom.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:44

Tja.... toen ik de titel van dit topic las dacht ik al "ben benieuwd wat daar achter zit"... en ja hoor, na een paar dagen komt de aap uit de mouw en valt de roze droom in duigen. Welkom in de paardenwereld.

Ik zeg dit niet om jou iets te verwijten, en evenmin om het paard af te vallen. Duidelijk is dat door jouw gebrek aan ervaring dit paard een maatje te groot is en dat mogelijk achter die zogenaamde 'depressiviteit' van het paard een paar, voor beginners lastige problemen of karaktertrekjes schuilen. Goede raad geven vanachter de computer is lastig - de omgang van paard en eigenaar moet je gewoon domweg zien, het is een samenspel van factoren die je niet vanaf een computerscherm kunt aflezen. Om je maar een klein voorbeeld te noemen: jouw lichaamstaal - je noemt jezelf Basbokito (dat doet het ergste vrezen!! Grapje..) - hoe stap jij de stal van je paard binnen? Loop je plompverloren de ruimte van je paard in ( en ruimte is zowel letterlijk als figuurlijk bedoelt) of kondig je jezelf aan, vraag je bij wijze van spreken om toestemming? En zo zijn er nog honderden stapjes te nemen die je alleen maar door omgang met paarden kunt leren.

Paarden zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met honden en met paarden omgaan leer je niet uit een boekje of via een cursus. Zo simpel is het. Dan heb je nu een merrie die mogelijk ook nog eens 'lastig' blijkt tijdens de hengstigheid. Zonder te willen generaliseren: merries kunnen lastig zijn. Een pak ransel geven helpt niks, laat alleen maar jouw onmacht en onkunde zien.

Jouw doel was blijkbaar een paard voor jezelf en voor je gezin. Ik vraag me af waarom jij/jullie niet gewoon naar een manege gegaan zijn om daar met z'n allen eerst 's leuk een jaartje of langer te leren rijden en gaandeweg wat ervaring op te doen. Dan zou je wel de lusten maar niet de lasten gehad hebben. Ik denk dat je eerlijk moet zijn en erkennen dat je iets te veel op je bordje hebt en dit paard snel weer terug brengen naar de verkoper. Voor de toekomst is het aan te bevelen dat je wellicht voor een ander ras kiest, er zijn paardenrassen die beter geschikt zijn als leuk gezinspaard, en zeker ook paarden die wat minder 'verwijtend' zijn als je 's een fout maakt.

Wees wijs: breng het paard terug of verkoop het door en beraad je of je in de toekomst niet beter eerst op een andere manier wat paardenkennis kunt opdoen alvorens je opnieuw een paard aanschaft. En neem de mooie verhalen uit de paardenwereld zoals "dit paard is depressief" met een korreltje zout. Een paard voor het leven? Mooie gedachte.. maar als de combinatie niet klikt dan doe je noch jezelf en je gezin, noch het paard daar een plezier mee.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:47

Hallo

Door alles heen vergeet ik te zeggen.
Dat de vorige eigenaar ook zei dat haar stal al bezet is.
Hij had haar niet terug verwacht.

Dus gaat nadenken over een oplossing.

Basb

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:59

Oei wat vervelend dit!
Misschien is ze toch nog teveel over haar toeren van de verhuizing enz?
Ik zou haar een tijdje met rust laten -of er een prof bijhalen- en in het weiland zetten als dat kan zodat ze wel haar ei kwijt kan.
imo ben je te snel gegaan met haar, ik was in je aanpak al eerder gestopt en had haar meer tijd gegund.
Misschien dat als je haar die tijd nu alsnog gunt het nog wel goed kan komen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:00

Dat haar oude stal al vol is is niet jouw probleem, laat je daarmee niet afschepen hoor of overhalen om paard nog even te houden, leg alles vast op papier wat voor afspraken je maakt, beter achteraf alles op papier dan spijt.

Ik heb ook een alfa merrie en nooit problemen met haar dus het kan wel degelijk maar je moet wel genoeg ervaring hebben om daarmee om te gaan e dat hebben jullie nog niet.
Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Jannepauli.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:09

Basbokito schreef:
Hallo

Net als iedere dag ging ik naar Tamara toe. Ik kwam haar stal binnen.
Haalde haar deken er af. Zij draait in eens heel dreigend haar kont naar me toe.
Ik schrik eigenlijk en doe een stap naar achteren.
Ik was nu voorbereid en weer pakte ik haar deken en ze draait ik geef een brul en het was over.

Ik wilde vandaag beginnen met het leren van wijken voor druk. Ik aai haar ze blijft staan ik aai haar achter kant en ze geef een klap naar achter.
Ik weer aan de andere kant ook een klap naar achter.

Ik zei tegen me vriendin dit is raar maar een klap of een beet in het land van een ander paard kan niet. Want het is wel toevallig aan beide kanten.

Zij is toen de manage eigenaresse gaan halen. Die zei ze is niet meer hengstig ze veelt niemand meer aan de achter kant en ze probeert je uit.

Ik dacht wat zei kan kan ik ook.
Ik raak haar weer aan ik geef een brul en ik geef haar een paar lellen met het halster touw.

De manage eigenaresse was te vreden en ging weg.

Ik haar weer aan gehaald ga haar aaien. Weer uit halen. Weer me scheur open getrokken weer een paar lellen. Daar was niet echt meer van onder de indruk.

Weer rust in de tent gebracht. Ik een rijzweep gehaald.
Weer overal aaien. Ook weer de achter hand alleen daaraide ze even naar me en later hoorde ik raakte ze me bijna.

Ze heeft echt een pak ros gehad. Ik ben heel dicht naar haar toe gaan lopen groot gemaakt kort gehouden en ondertussen lellen op haar kont.

Toen weer rust in de tent gebracht. Weer begonnen met aaien.
Alleen nuw at het niet alleen de chterhand mevrouw zette toen die achter hand stond haar voor hand in.

Je mag niet boos worden ik was echt boos. Ik ben ondanks haar voorbennen recht naar haar toe gelopen ze schrok zich het lazerus. Ze viel bijna om.
Toen ze weer op vier benen stond kreeg ze er nog een paar.

Toen met haar gaan stappen wat gaan draven. Weer rust in de tent.
Ik ben weer gaan aien kon nu me hand op haar kont leggen. Haar billen strelen onder tussen met me stem beloond. Naar voren gelopen haar hals geaaid en met haar gepraat. Werr naar achtern kon haar benen aan raken ook haar binnen kant van haar achter benen.
Haar weer beloond. Ook van voren beloond duidelijk latenb voelen dat ze braaf was.

Haar toen los gegooid in de bak.

Even stoom afblazen. Ik ook.

Ze bleef bij me staan. Als ik ging lopen ging zij ook lopen als ik stopte dan stopte zij ook.
Ben toen wat van haar af gaan lopen harder lopen.
Toen ging ze haar eigen gang.

Ze ging rollen in de bak helemaal onder het zand.
Dacht o je beginnen we weer want ik zal haar moeten borstelen. Ik denk dat doe ik mooi in de bak heb ik en zij alle ruimte.

Het borstelen ging perfect. Ook haar hele achterhand geweldig.

Haar naar haar box gebracht. Ik heb haar toen vast gezet. Want ik dacht dan kan ze me niet achter na en ik heb de controle want doet ze het nu weer.
Dan ga ik bij haar hoofd staan en kan ze ze krijgen.

Ik wil de deken er op leggen voel die rug aanspannen en ik maak me groet en geef een brul.
Ze zette alles neer en ging helemaal tegen de muur staan.

Ben toen weer rustig tegen haar gaan praten. Kwam van de mur af en heb haar deken er op gedaan en gewoon alles gedaan.

Het is een lang verhaal maar ik wil het geheel zo duidelijk mogelijk omschrijven.

Heeft de hengstigheid zoveel invloed op een merrie dat ze heel lief en rustig en aanhankelijk wordt tot het voorbij is en dan een bitch is.

Was dit uitproberen of bestaat de kans dat ik of wij na iedere henstigheid dit gevecht aan moeten gaan. Iets wt ik absoluut niet ziet zitten.

Bij alles ben ik er vanuit gegaan dat een kuddeleider zich ook niet laat slaan door zijn merries.
Heb getracht paards te denken.

In de kudde waar ze stond bij de vorige eigenaar was zij de leiden de merrie. Ze heeft schoft hoogte 170.

Hoe of wat had ik anders kunnen doen.

Het is absoluut niet leuk om dit te doen en ik vind het verschrikkelijk. Alleen ik vind dat ik geen keus had. Ik ben bang namelijk als ik het niet doe dat het een gevaarlijk paard wordt. Dat niemand erbij kan dat ze dadelijk iedereen haar box uitslaat of wat dan ook.

Basb

tja...ik denk niet dat dit mijn manier zou zijn ...maar goed....het is moeiijk oordelen vanachter een computer.
Een band met een paard hebben heeft niets met macht te maken....wat jij nu doet is haar bang maken.
Angst is geen band.Ze moet respect voor je hebben,geen angst.

Vooral veel belonen als ze het goed doet,dus niet slaat....en inderdaad een brul als ze het fout doet.
Ik denk dat je met een 'echte' merrie te maken hebt.

(voor het geval dat je denkt dat ik er echt helemaal niets van af weet...dat is niet zo...)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:11

Klopt Cissy, daar heeft TS niets mee te maken.
De verkoper dient het paard gewoon terug te nemen als TS dat wil.
Zorg dat je dit niet mondeling maar schriftelijk aankaart, spreek nu alvast je twijfel uit over het houden van dit paard. Mocht je haar dan toch terug willen brengen heb je iets om op te staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:13

oh....ik loop iets achter.....het paard gaat alweer weg...
bezint eer ge begint....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:13

Nee het gaat nog niet weg, TS is nog druk aan het prakiseren of en hoe hij en zijn gezin hier mee om willen gaan.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:18

Hallo

Jannepauli schreef:
Ik zeg dit niet om jou iets te verwijten, en evenmin om het paard af te vallen

Door de emotionele gebeuRtenissen. En de emoties die in mij zitten komt je post op mij wel zo over.
Van stommeliong hoe heb je dit kunnen doen.

Jannepauli schreef:
Duidelijk is dat door jouw gebrek aan ervaring dit paard een maatje te groot is en dat mogelijk achter die zogenaamde 'depressiviteit' van het paard een paar, voor beginners lastige problemen of karaktertrekjes schuilen

Het karakter van het paard staat los van mijn onervarenheid. Mijn onervarenheid bestaat volgens jou uit het feit dat ik niet in jouw optiek correct met haar dominantie ben om gegaan.
Door mijn onervarenhied wat ik al eerder geschreven heb. Heb ik niet gezien wat voor een gedrag hengstigheid kan doen met een merrie. Of hoe dominant een alpha merrie kan zijn.

Citaat:
hoe stap jij de stal van je paard binnen? Loop je plompverloren de ruimte van je paard in ( en ruimte is zowel letterlijk als figuurlijk bedoelt) of kondig je jezelf aan, vraag je bij wijze van spreken om toestemming? En zo zijn er nog honderden stapjes te nemen die je alleen maar door omgang met paarden kunt leren.

ik begroet haar als ik op het pad loop. Ze kijkt. en drukt haar neus tegen de tralies. Ik kriebel even haar even praat tegen haar.
Doe de deur open komt naar me toe aai haar over de hals en stap naar binnen. Ging de hele week goed. kon lekker kroelen geen probleem alles rustig aan.

Citaat:
Paarden zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met honden en met paarden omgaan leer je niet uit een boekje of via een cursus. Zo simpel is het. Dan heb je nu een merrie die mogelijk ook nog eens 'lastig' blijkt tijdens de hengstigheid. Zonder te willen generaliseren: merries kunnen lastig zijn. Een pak ransel geven helpt niks, laat alleen maar jouw onmacht en onkunde zien.

Nee klopt honden africhten leer je ook niet uit een boekje. Auto rijden ook niet.
De manage eigenaresse pakte ook al een rijzweep. Zal zij het na vele jaren ervaring met paarden dan ook zo verkeerd gezien hebben.
Als ze me het leven uit wil slaan zal ik haar lekker bostelen koekje geven en dank jewel zeggen fijn meid heb je wer leuk gedaan.
Dus 30 jaar in de paarden is iemand die onkundig is. Waarvan haar vader een hengsten stal had.

Citaat:
Jouw doel was blijkbaar een paard voor jezelf en voor je gezin. Ik vraag me af waarom jij/jullie niet gewoon naar een manege gegaan zijn om daar met z'n allen eerst 's leuk een jaartje of langer te leren rijden en gaandeweg wat ervaring op te doen. Dan zou je wel de lusten maar niet de lasten gehad hebben. Ik denk dat je eerlijk moet zijn en erkennen dat je iets te veel op je bordje hebt en dit paard snel weer terug brengen naar de verkoper. Voor de toekomst is het aan te bevelen dat je wellicht voor een ander ras kiest, er zijn paardenrassen die beter geschikt zijn als leuk gezinspaard, en zeker ook paarden die wat minder 'verwijtend' zijn als je 's een fout maakt
.

Zoals ik al eerder schreef. Zelf jaren gerden. al is het 2o jaar geleden.
Waar jullie hier spreken als zijn de L springen. Deed ik gewoon met een boere knol. sprong ruim 110.

Heb les gehad van een millitair die in het leger instructeur was. Later bij de bereden politie.

Hoe ik heb leren rijden. Ruim 25 lessen zonder stijgbeugels en licht rijden en verlichte zit rijden.
Een briefje van 2,50 tussen je knieen als die op de grond vielen dan waren ze voor hem.

Hoe zo ingewikkelde toestanden over zit lessen.

De instrutrice zei dat ik door kan zitten als een huis zo stil na 20 jaar. lichtrijden ging niet echt soepel meer galoperen ging goed hulpen waren wat roestig.

Mijn vriendin heeft tot enkele jaren gelden oom heel veel gerden op een manage en veel geholpen op een manage.

Onze dochter rijd vijf jaar paard op een manage.

We zijn allemaal weer begonnen met rijlessen. ik moest afhaken en met de artsen overleggen. En als die groen licht geven ga ik weer rijden.

Ikzit te denken om helemaal geen paard meer te nemen. Voor de stalings geld kan onze dochter een jaar lang heel veel rijden.

Wat valt mij te verwijten. Dat ik haar aanhaal. Dat ze los mag in de bak om te rennen. en te spelen.
Ik zie het verwijt niet.

Citaat:

Citaat:
Wees wijs: breng het paard terug of verkoop het door en beraad je of je in de toekomst niet beter eerst op een andere manier wat paardenkennis kunt opdoen alvorens je opnieuw een paard aanschaft. En neem de mooie verhalen uit de paardenwereld zoals "dit paard is depressief" met een korreltje zout. Een paard voor het leven? Mooie gedachte.. maar als de combinatie niet klikt dan doe je noch jezelf en je gezin, noch het paard daar een plezier mee.

Citaat:

Hoe kan ik paarde kennis op doen zonder paard. leren van een manage paard is anders.
Een keer poetsen opzadelen uurtje rijden en naar huis.
Dat is denk ik toch anders als een eigen paard.

Het paard voor het leven daarmee wil ik an geven dat het geen makkelijk beslissing is een dier doe je niet zomaar weg.
mede om dat het weg moet omdat het een maatje te groot is.
het moet weg vanwege het onvermogen van ons.
dat maakt het ook moeilijk.

Basb
Laatst bijgewerkt door Basbokito op 10-11-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:20

ik denk toch dat het niet de juiste manier is om erop los te rossen....ik geloof dat ik 34 jaar met paarden dat maar 1x heb gedaan....en ik ben heeeel veeel paarden tegengekomen.

Je moet je kunnen beheersen anders is een paard(geen enkel dier)niet geschikt voor je....gewoon naar de sportschool lijkt mij dan een betere optie.

Ik ben bang dat TS het kwaad al heeft laten geschieden....zou het vertrouwen ooit weer herstellen na dit?
Een paard heeft een heel goed geheugen,als je hem ten onrechte straft komt er een dag dat hij je 'pakt'....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:26

er zijn ook mensen die al 30 jaar in de paarden zitten en het nog steeds niet begrepen hebben, daarmee val ik je manege eigenaresse niet af overigens, maar er zijn meer wegen naar Rome. Slaan is niet altijd de oplossing.

Geerke, paarden zijn best vergevingsgezind al zijn sommigen uiteraard uitzonderingen. (dat zijn de hele slimme paarden die het gewoon niet pikken, maar daar zijn er niet veel van)
Als jij maar tegenover het paard bewijst dat je voortaan het respect wel waard bent dan willen ze je best vergeven, maar dat gaat niet vanzelf en zeker niet zonder ervaring en andere inzichten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:28

ik dacht al dat dit om een slim paard ging,maar of het dan ook meteen een dominant paard is vraag ik me wel af.
uit beschrijvingen van iemand kun je soms een idee vormen over een paard,maar als je dan het dier in het echt ziet of op film kan dan soms heel anders blijken.
zo heb ik wel "dominante"dieren gezien die dit dus niet waren,maar reageerden uit lichamelijke ongemakken,slechte ervaringen of pure angst.
dit topic doet me ergens toch wel erg denken aan een ander topic wat hier liep en wat gesloten is....

basbokito,mooiste zou zijn als je je paard in elk geval toch nog es laat nakijken,de verhuizing,andere gewoontes(voeding of beweging) en misschien toch hormonale veranderingen kunnen bij een paard erg veel doen.
als je met goede begeleiding toch dnekt dat dit paard wat karakter betreft niet bij je past is het soms toch beter om naar een ander dier te gaan kijken wat beter bij jullie wensen past.
een dier voor het leven..dat snap ik,maar als het niet klikt dan klikt het niet.
besluit je het dan toch te houden dan word je er beiden ongelukkig van

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:32

Hogere rangorde wil totaal niet zeggen dat zon paard automatisch dominanter of agressiever naar mensen zou zijn, verre van dat. Er zijn alphamerries die extreem vriendelijk naar kleine kinderen zijn en nooit lastig in het werk worden, zolang ze in hun waarde worden gelaten.

Agressie heeft heel wat vaker zijn oorzaken in een eerdere behandeling van het dier, of het komt rechtstreeks door de manier waarop het paard nú benadert wordt.
De kont toedraaien en gericht uitslaan is geen normaal gedrag voor een paard onder de meeste omstandigheden.

Overigens is extreem lief zijn tijdens de hengstigheid en daarna in een monster veranderen, dat ook niet...

Komt dit paard van een handelsstal?

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:33

ik zou de verkoper aanspreken kijken of hij misschien weet wat het probleem is

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:46

hallo

Ik begin kriegelig te worden als ik wordt afgeschilderd als een dierenbeul.
Als een paard mij wilens en wetens de stal uit wil slaan of de bak uuit wil slaan dan loopt het tegen me aan. Zal de volgende keer het misschien anders doe okee. Ik leer ook en ben een ervaring rijker.

Me afreageren op een paard daar is geen sprake van.
Dat jullie honderd manieren hebben om het anders te doen prima. Dit was mijn manier op dat moment.

Ja het paard gaat terug.
Dat is voor mij nu zo klaar als een klontje.

Verder bedank voor jullie adviesen raad en steun.

Als ik ooit weer een eigen paard wil.

Maak ik een lijst van wat voor paard wij willen.
Neem de eigenaresse vande manage mee of laat haar zoeken naar een paard.

Heb ik geen antwoord op een vraag blijft het paard lekker staan.

Wij zijn een teleustelling rijker maar ook een leer ervaring.

Als we een paard nemen is het een koud bloed. Moet ook daar heel goed nog over nadenken.
en dit nog laten bezinken.

Basb

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:58

Mijn bericht aan jou was helemaal niet bedoeld als "stommeling hoe heb je dat nou kunnen doen"- het bewijst wel hoe je zelf allerlei dingen invult, je beledigd voelt en in de verdediging schiet, en laat ik je zeggen dat dát nou een verkeerde eigenschap is als je met paarden wilt omgaan. Zoals gezegd in mijn eerste post: ik verwijt je niks, ik val je niet aan. Ik geef je mijn mening die gebaseerd is op wat je zelf schrijft en die laat voornamelijk zien hoe onervaren je bent. Natuurlijk is dat geen probleem - je moet ergens beginnen met leren maar ik raad je aan om dat op een andere manier te doen dan via een eigen paard. En wat is er mis mee om te erkennen dat je een fout maakt? Ik zit m'n hele leven al in de paarden en leer nog dagelijks bij. Je zegt: wat heeft onervarenheid met karakter van een paard te maken? Nou simpel: héél veel. Als een paard te sterk is dan heb je ervaring nodig om op de juiste wijze met dat paard om te gaan. En dat is dus niet op de manier die jij gedaan hebt door je beheersing te verliezen en er op los te slaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je een dierenbeul bent en je zult er, mede door de reacties hier, ook van geleerd hebben.
Nogmaals, er zijn duizenden lieve, brave, gewillige paarden waar je heel veel plezier mee kunt hebben. Succes!

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 13:34

Citaat:
Mijn bericht aan jou was helemaal niet bedoeld als "stommeling hoe heb je dat nou kunnen doen"- het bewijst wel hoe je zelf allerlei dingen invult, je beledigd voelt en in de verdediging schiet, en laat ik je zeggen dat dát nou een verkeerde eigenschap is als je met paarden wilt omgaan

Je zal die bedoeling niet gehad hebben. Het komt op mij zo over. En ik meen het recht te hebben op mijn eigen gevoelenbs ten opzichte van wat mensen schrijven.
Ik zeg ook dast het te maken heeft met op hoe ik kmij op dit moment voel.

Hoe kun jij beoordelen achter een pc of ik wel opf niet met paarden of dieren om kan gaan.
Ik ga met dieren om op een andere manier al jij en dat recht heb ik.

Citaat:
Natuurlijk is dat geen probleem - je moet ergens beginnen met leren maar ik raad je aan om dat op een andere manier te doen dan via een eigen paard. En wat is er mis mee om te erkennen dat je een fout maakt?

Als je een eerder post goed gelezen ha d dan had je kunne zien dat ik een fout al toe gegevenb heb.

Wat is dan volgens joud e manier omdat te leren?

Citaat:
Nou simpel: héél veel. Als een paard te sterk is dan heb je ervaring nodig om op de juiste wijze met dat paard om te gaan. En dat is dus niet op de manier die jij gedaan hebt door je beheersing te verliezen en er op los te slaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je een dierenbeul bent en je zult er, mede door de reacties hier, ook van geleerd hebben.

Heb ik bewust een sterk paard gekocht. Ik heb gevraagt om een alpha merrie met zeer dominant gedrag. Dat vind ik leuk om te hebben.

Ik heb mijn beheersing niet verlorren. Ze heet een paar tikken te veel gehad daar van heb ik in een eerder topic gezegd dat ik daar fout zat.
je kunt ook lezen dat na de straf ik haar belond heb wanneer ze het braaf deed en gewoon met haar verder ging tot ze me weer wilde slaan.
Iemand als ik door het lint was gegaan had het verhaal er heel anders uitgezien.

Hoe zou het komen dat ik mij door jou post voel aangevallen. Zou dat niet te maken kunnen hebben met de toonzetting van je post. En dat i even emotioneel ben.

Ik heb niet op los geslagen. zo is het verhaal ook niet ze heeft drie vier tikken gahd hoog uit vijf. En verder groot gemaakt en heel duidelijk laten merken dat ik het er nie mee eens was.
Zij is niet verrot geslagen.

het grootste geeelte heeft uit nonverbale en verbale communicatei bestaan.

Want als je goed lees liep ze toen ze los was gewoon achter me aan.

Heb ik haar gewoon kunnen bostelen gewoon in de box gedaan. en toen ik savond kwam deed ze net als altijd.

En om de letterlijke worden van Monty te gebruiken.

Een getraumatiseerd paard loopt niet achter een mens aan.

Als ik nu naar haar toe ga komt ze gwoon naar me toe. Als ik haar los laat in de bak zal ze achter me aan lopen.

Malissa heeft gewoon gisteren op haar gereden en gaat vandaag weer rijden en de manage eigenaresse zegt iedere dag rijden het is een jong paard en moet werken.

malissa heeft er gisteren op gereden. Alleen als je dingen vraagt dan geft ze verzet en geeft een bok bv bij overgang van stap naar draf.

Nieuwe info.

Ondanks dat gaat ze toch weg maar daardoor was het wel moeilijk.

Als ik vijf minuten geleden ene pb krijg wat leuk veel plezier met je nieuwe paard ze zxal het wel fijn bij je hebben. Geweldig. Saat er letterlijk. Daar wordt je vrolijk van en niet een vandaag wel twee van zulke.

Basb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:46

tja...ik kreeg de induk dat je er op los roste...sorry dat ik het verkeerd gelezen heb,op 'papier' komt iets altijd heel anders over....wees daarvoor voorzichtig met je beschrijvingen over hetgeen wat er gebeurt is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:47

Basbokito schreef:
Citaat:
Mijn bericht aan jou was helemaal niet bedoeld als "stommeling hoe heb je dat nou kunnen doen"- het bewijst wel hoe je zelf allerlei dingen invult, je beledigd voelt en in de verdediging schiet, en laat ik je zeggen dat dát nou een verkeerde eigenschap is als je met paarden wilt omgaan

Je zal die bedoeling niet gehad hebben. Het komt op mij zo over. En ik meen het recht te hebben op mijn eigen gevoelenbs ten opzichte van wat mensen schrijven.
Ik zeg ook dast het te maken heeft met op hoe ik kmij op dit moment voel.

Hoe kun jij beoordelen achter een pc of ik wel opf niet met paarden of dieren om kan gaan.
Ik ga met dieren om op een andere manier al jij en dat recht heb ik.

Basb

Beste Bas-b,

als je het niet erg vindt ga ik geen energie in een welles-nietes discussie steken. Als jij vindt dat je dingen moet lezen zoals die op jou overkomen, en daar een invulling aan geeft, dan is dat jouw probleem, niet het mijne. Verwacht niet van mij dat ik door mijn computerlijntje heen kan kijken om te zien hoe jouw 'toestand' is. Ik heb je gezegd hoe ik het zie en eveneens dat het niet aanvallend gemeend was. Daar moet je het mee doen, het is niet meer dan het is.
Je vraagt hier op bokt iets en dan krijg je antwoord - als dat je niet aanstaat, leg het gerust naast je neer.
Uit wat je schrijft kan ik een redelijk oordeel vestigen maar als je goed leest heb ik in mijn eerste post al gezegd dat het praktisch onmogelijk is om raad te geven als je de persoon en het paard in kwestie niet kan zien. Letterlijk.