Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
beetlebee schreef:de tijd geveb om te wennen en vragen naar op welke tijden er altijd gevoerd werd. om zo de 1e dagen niet te veel stress te hebben. lekker op de wei en veel knuffelen. misschien is vrijheidsdress iets voor jullie om een band op te bouwen.
geniet van je paardje
succes gr
Ik zal me er verder niet over uit laten.Basbokito schreef:Hallo
Net als iedere dag ging ik naar Tamara toe. Ik kwam haar stal binnen.
Haalde haar deken er af. Zij draait in eens heel dreigend haar kont naar me toe.
Ik schrik eigenlijk en doe een stap naar achteren.
Ik was nu voorbereid en weer pakte ik haar deken en ze draait ik geef een brul en het was over.
Ik wilde vandaag beginnen met het leren van wijken voor druk. Ik aai haar ze blijft staan ik aai haar achter kant en ze geef een klap naar achter.
Ik weer aan de andere kant ook een klap naar achter.
Ik zei tegen me vriendin dit is raar maar een klap of een beet in het land van een ander paard kan niet. Want het is wel toevallig aan beide kanten.
Zij is toen de manage eigenaresse gaan halen. Die zei ze is niet meer hengstig ze veelt niemand meer aan de achter kant en ze probeert je uit.
Ik dacht wat zei kan kan ik ook.
Ik raak haar weer aan ik geef een brul en ik geef haar een paar lellen met het halster touw.
De manage eigenaresse was te vreden en ging weg.
Ik haar weer aan gehaald ga haar aaien. Weer uit halen. Weer me scheur open getrokken weer een paar lellen. Daar was niet echt meer van onder de indruk.
Weer rust in de tent gebracht. Ik een rijzweep gehaald.
Weer overal aaien. Ook weer de achter hand alleen daaraide ze even naar me en later hoorde ik raakte ze me bijna.
Ze heeft echt een pak ros gehad. Ik ben heel dicht naar haar toe gaan lopen groot gemaakt kort gehouden en ondertussen lellen op haar kont.
Toen weer rust in de tent gebracht. Weer begonnen met aaien.
Alleen nuw at het niet alleen de chterhand mevrouw zette toen die achter hand stond haar voor hand in.
Je mag niet boos worden ik was echt boos. Ik ben ondanks haar voorbennen recht naar haar toe gelopen ze schrok zich het lazerus. Ze viel bijna om.
Toen ze weer op vier benen stond kreeg ze er nog een paar.
Toen met haar gaan stappen wat gaan draven. Weer rust in de tent.
Ik ben weer gaan aien kon nu me hand op haar kont leggen. Haar billen strelen onder tussen met me stem beloond. Naar voren gelopen haar hals geaaid en met haar gepraat. Werr naar achtern kon haar benen aan raken ook haar binnen kant van haar achter benen.
Haar weer beloond. Ook van voren beloond duidelijk latenb voelen dat ze braaf was.
Haar toen los gegooid in de bak.
Even stoom afblazen. Ik ook.
Ze bleef bij me staan. Als ik ging lopen ging zij ook lopen als ik stopte dan stopte zij ook.
Ben toen wat van haar af gaan lopen harder lopen.
Toen ging ze haar eigen gang.
Ze ging rollen in de bak helemaal onder het zand.
Dacht o je beginnen we weer want ik zal haar moeten borstelen. Ik denk dat doe ik mooi in de bak heb ik en zij alle ruimte.
Het borstelen ging perfect. Ook haar hele achterhand geweldig.
Haar naar haar box gebracht. Ik heb haar toen vast gezet. Want ik dacht dan kan ze me niet achter na en ik heb de controle want doet ze het nu weer.
Dan ga ik bij haar hoofd staan en kan ze ze krijgen.
Ik wil de deken er op leggen voel die rug aanspannen en ik maak me groet en geef een brul.
Ze zette alles neer en ging helemaal tegen de muur staan.
Ben toen weer rustig tegen haar gaan praten. Kwam van de mur af en heb haar deken er op gedaan en gewoon alles gedaan.
Het is een lang verhaal maar ik wil het geheel zo duidelijk mogelijk omschrijven.
Heeft de hengstigheid zoveel invloed op een merrie dat ze heel lief en rustig en aanhankelijk wordt tot het voorbij is en dan een bitch is.
Was dit uitproberen of bestaat de kans dat ik of wij na iedere henstigheid dit gevecht aan moeten gaan. Iets wt ik absoluut niet ziet zitten.
Bij alles ben ik er vanuit gegaan dat een kuddeleider zich ook niet laat slaan door zijn merries.
Heb getracht paards te denken.
In de kudde waar ze stond bij de vorige eigenaar was zij de leiden de merrie. Ze heeft schoft hoogte 170.
Hoe of wat had ik anders kunnen doen.
Het is absoluut niet leuk om dit te doen en ik vind het verschrikkelijk. Alleen ik vind dat ik geen keus had. Ik ben bang namelijk als ik het niet doe dat het een gevaarlijk paard wordt. Dat niemand erbij kan dat ze dadelijk iedereen haar box uitslaat of wat dan ook.
Basb
Jannepauli schreef:Ik zeg dit niet om jou iets te verwijten, en evenmin om het paard af te vallen
Jannepauli schreef:Duidelijk is dat door jouw gebrek aan ervaring dit paard een maatje te groot is en dat mogelijk achter die zogenaamde 'depressiviteit' van het paard een paar, voor beginners lastige problemen of karaktertrekjes schuilen
Citaat:hoe stap jij de stal van je paard binnen? Loop je plompverloren de ruimte van je paard in ( en ruimte is zowel letterlijk als figuurlijk bedoelt) of kondig je jezelf aan, vraag je bij wijze van spreken om toestemming? En zo zijn er nog honderden stapjes te nemen die je alleen maar door omgang met paarden kunt leren.
Citaat:Paarden zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met honden en met paarden omgaan leer je niet uit een boekje of via een cursus. Zo simpel is het. Dan heb je nu een merrie die mogelijk ook nog eens 'lastig' blijkt tijdens de hengstigheid. Zonder te willen generaliseren: merries kunnen lastig zijn. Een pak ransel geven helpt niks, laat alleen maar jouw onmacht en onkunde zien.
.Citaat:Jouw doel was blijkbaar een paard voor jezelf en voor je gezin. Ik vraag me af waarom jij/jullie niet gewoon naar een manege gegaan zijn om daar met z'n allen eerst 's leuk een jaartje of langer te leren rijden en gaandeweg wat ervaring op te doen. Dan zou je wel de lusten maar niet de lasten gehad hebben. Ik denk dat je eerlijk moet zijn en erkennen dat je iets te veel op je bordje hebt en dit paard snel weer terug brengen naar de verkoper. Voor de toekomst is het aan te bevelen dat je wellicht voor een ander ras kiest, er zijn paardenrassen die beter geschikt zijn als leuk gezinspaard, en zeker ook paarden die wat minder 'verwijtend' zijn als je 's een fout maakt
Citaat:Paarden zijn in geen enkel opzicht te vergelijken met honden en met paarden omgaan leer je niet uit een boekje of via een cursus. Zo simpel is het. Dan heb je nu een merrie die mogelijk ook nog eens 'lastig' blijkt tijdens de hengstigheid. Zonder te willen generaliseren: merries kunnen lastig zijn. Een pak ransel geven helpt niks, laat alleen maar jouw onmacht en onkunde zien.
Citaat:Wees wijs: breng het paard terug of verkoop het door en beraad je of je in de toekomst niet beter eerst op een andere manier wat paardenkennis kunt opdoen alvorens je opnieuw een paard aanschaft. En neem de mooie verhalen uit de paardenwereld zoals "dit paard is depressief" met een korreltje zout. Een paard voor het leven? Mooie gedachte.. maar als de combinatie niet klikt dan doe je noch jezelf en je gezin, noch het paard daar een plezier mee.
Citaat:Wees wijs: breng het paard terug of verkoop het door en beraad je of je in de toekomst niet beter eerst op een andere manier wat paardenkennis kunt opdoen alvorens je opnieuw een paard aanschaft. En neem de mooie verhalen uit de paardenwereld zoals "dit paard is depressief" met een korreltje zout. Een paard voor het leven? Mooie gedachte.. maar als de combinatie niet klikt dan doe je noch jezelf en je gezin, noch het paard daar een plezier mee.
Citaat:Mijn bericht aan jou was helemaal niet bedoeld als "stommeling hoe heb je dat nou kunnen doen"- het bewijst wel hoe je zelf allerlei dingen invult, je beledigd voelt en in de verdediging schiet, en laat ik je zeggen dat dát nou een verkeerde eigenschap is als je met paarden wilt omgaan
Citaat:Natuurlijk is dat geen probleem - je moet ergens beginnen met leren maar ik raad je aan om dat op een andere manier te doen dan via een eigen paard. En wat is er mis mee om te erkennen dat je een fout maakt?
Citaat:Nou simpel: héél veel. Als een paard te sterk is dan heb je ervaring nodig om op de juiste wijze met dat paard om te gaan. En dat is dus niet op de manier die jij gedaan hebt door je beheersing te verliezen en er op los te slaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je een dierenbeul bent en je zult er, mede door de reacties hier, ook van geleerd hebben.
Basbokito schreef:Citaat:Mijn bericht aan jou was helemaal niet bedoeld als "stommeling hoe heb je dat nou kunnen doen"- het bewijst wel hoe je zelf allerlei dingen invult, je beledigd voelt en in de verdediging schiet, en laat ik je zeggen dat dát nou een verkeerde eigenschap is als je met paarden wilt omgaan
Je zal die bedoeling niet gehad hebben. Het komt op mij zo over. En ik meen het recht te hebben op mijn eigen gevoelenbs ten opzichte van wat mensen schrijven.
Ik zeg ook dast het te maken heeft met op hoe ik kmij op dit moment voel.
Hoe kun jij beoordelen achter een pc of ik wel opf niet met paarden of dieren om kan gaan.
Ik ga met dieren om op een andere manier al jij en dat recht heb ik.
Basb