Kan een paard echt niet alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:44

Leen een shet uit een shetterkudde, er zijn zat shethouders die er mee fokken en misschien wel voor een paar maanden een shet wil uitlenen. Die extra kosten valt wel mee, die paar happen die ze extra eten weegt niet op tegen de rust die jouw paard zal hebben. Als het andere paard weggehaald wordt, kan je een groot probleem krijgen, bv een paard dat uitbreekt of heel de dag heen en weer loopt en op zoek is.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:47

renske_13 schreef:
Een geit, een schaap of een shetlander ;) Het zijn volgens mij allemaal wel goede gezelschapsdieren ;) In ieder geval beter dan niets! En een shetlander hengstveulen is ook helemaal niet duur ;)
Heel veel succes! :D

hierergens op bokt (geloof ik) stond er een voor 60 euro
(een shetlanderveulen)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:49

Wat vind je er zelf eigenlijk van? Als je zelf alles moet doen is wel een stuk meer werk dan wanneer je het over meer mensen verdeelt. Is je wei trouwens wel geschikt om het hele jaar door, incl de winter een paard in te zetten? Mijn ervaring hier in Zuid HOlland / Rotterdam is dat het land toch helemaal vertrapt wordt en te nat is. Die van mij hebben een paddock plus goede stal, staan ook 24/7 buiten, maar kunnen dus wel droog staan. Ik vind het persoonlijk maar een beroerd gezicht zo'n verregend paard in een modderige wei.
Als je geen shetje wilt kun je ook nog een mini paardje overwegen. HEb zelf een mini appaloosa'tje, echte een scheetje van een beestje. Is minder eigenwijs dan een shet, minder hoefbevangen gevoelig en ik denk dat als je ze weer kwijt wilt je dat ook goed kunt.
Als je een paar van die grote kuilbalen laat komen, heb je een soort van beschutting voor ze gemaakt.
Maar ik vind het bar hoor, hele winter buiten zonder schuilstal.
Heb het ooit een winter geprobeerd met mijn paardjes maar ben toen in december toch uitgeweken naar een wei met containerstal. Die containerstallen kun je trouwens ook huren, kost wel wat maar als je met een of twee andere paardjes bent kun je de kosten delen.
Ook voor de eigenaar is overwinteren best wel afzien. Dus ik zou gaan voor de optie december, jan/febr ergens op stal en dan zet je hem er in maart weer op. Kost je drie maanden stalling maar dan zit je niet met een extra paardje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:51

Ik heb niet alles gelezen, maar is het geen optie om het paard te verplaatsen? Persoonlijk vind ik een geit niet voldoende gezelschap voor een paard.

marleen_usar schreef:
Dan heb ik veel extra kosten ik zet namelijk net een zaak op poten en reed vanmorgen mijn auto in de prak.

Dit was je reacite op de tip van iemand om een Shet te kopen. Als jij al geen geld hebt voor een Shet, heb je dat dan wel voor je paard als deze ziek wordt? Persoonlijk vind ik het ook een vrij slechte smoes om je paard alleen te zetten omdat jij zelf geen geld hebt.

Dit is geen persoonlijke aanval, maar ik vind het niet kunnen om je paard alleen te zetten omdat jij geen geld zou hebben voor een andere stalling of een ander paard.

Charlie_P

Re: Kan een paard echt niet alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:55

Misschien kun je vermelden waar het is en of de paarden wel ergens kunnen schuilen als het weer erg slecht is (bomen bijvoorbeeld). En hoe het verder zit met toezicht en bijvoeren en water ed? Wellicht weet dan iemand iets voor je?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 22:29

een mini-app is ook veel duurder in aanschaf, en ook voor een containerstal heb je tegenwoordig een vergunning nodig!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 09:54

De wei is geschikt om het hele jaar bewoond te worden,en hij staat daar al een paar jaar en het gaat goed. Ik heb wel een paar reacties via marktplaats dus ik hoop dat dat iets wordt? Op stal zetten is geen optie want hij heeft HKO en moet de hele dag in beweging zijn, op stal wordt hij stok kreupel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:57

Dan blijft hij daar dus eeuwig? Maar 1 oplossing en dat is een vaste maat in de vorm van een shet....makkelijker en goedkoper kan het niet, die trappen ook je wei niet stuk in de winter, geen dekens, bijvoeren merk je haast niet, die drinken weinig, zijn vrolijke en zelfstandige en heel sterke paardjes en als je een grote maat shet neemt en geen mini is het een leuk vriendje voor je paard, te klein is te klein voor je paard, dan kunnen ze niet goed kroelen..

Je zult zien dat het een super oplossing is.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 09:57

Nee :o

Heb mijn oudste paard eens een keertje een paar weken alleen gehad omdat mijn ander paard toen al verkocht en weg was en het nieuwe paard nog moest komen, nou ik zag hem toen gewoon wegkwijnen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:03

Heb je al een oproep op paardnatuurlijk.nl gezet? Hier komen mensen bijeen die hun paard op een zo natuurlijk mogelijke manier willen huisvesten, dus 24/7 buiten. Miscchien dat je hier gezelschap voor je paard kunt vinden.

Een Shetlander kost idd niet zo heel veel extra, maar je moet het wel willen, die extra verantwoordelijkheid. De aanschaf en het onderhoud vallen best mee, maar wat als hij ziek wordt? Als je het geld niet hebt voor een tweede pony zal ik er ook niet aan beginnen. Hoewel het inderdaad wel een hele mooie oplossing zou zijn :D

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:18

ik kan je topic "stukje land te huur" hier op bokt ook niet vinden ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:20

Bij shetlanders moet je zorgen dat ze niet te dik worden en bevangen raken, maar ziek? Het lijkt of al die paarden ziek worden, maar dat valt wel mee, alles is ook weer eens zo weinig met medische kosten dan met een paard.

Tja paard hebben is verantwoording nemen en als ze ziek worden, heb je even een krappe maand, maar dat hoort er bij....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:01

Misschien kun je iemand zoeken die een pony heeft die niet meer bereden mag worden, maar die de pony wel nog een lekker leventje op de wei toewenst? Omdat je weinig kosten hebt, kun je zoiets voor niet al te veel centen aanbieden. Of een constructie waarbij degene eigenaar blijft en de DA kosten betaalt, terwijl jij voor het paard zorgt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:08

Caira schreef:
Natuurlijk kan dat niet al is het alleen al om het feit dat een paard niet alleen een kuddedier is voor de "gezelligheid" maar ook voor sociale controle en veiligheid. Een paard dat alleen staat kan nooit de waakzaamheid overdragen aan een ander paard. Wat je dus vaak hoort is dat paarden die lange of soms zelfs korte tijd alleen gestaan hebben sociale stoornissen ontwikkelen. Dat kan varieren van stalondeugden tot het volledig in elkaar trappen van andere paarden.

Idd, hier kan ik mij goed in vinden. Een paard alleen vind ik not done eigenlijk... Een paard in de buurt ala, maar echt helemaal in hun uppie vind ik sneu. neem dan een geitje of wat erbij. Of een shetlander! En ja, dat kost geld, maar dat heb je toch wel over voor het welzijn van je paard? Vind het ook een soort van verplichting... Iid voelde ik dat zo toen mijn paard deze zomer gestressed alleen kwam te staan. Ik heb er een shet bij gekocht, en ja, die was (is) duurder, en ja daar komen onderhouds kosten bij kijken, maar dat heb je OOK bij een geit of schaap, die moeten ook in de gaten worden gehouden, ook verzorgd en ook kosten. Tja, het is niet anders, als je paard maar gelukkig is denk ik maar.

Veel rondvragen in de buurt voor een 'leenshet' of iets. Lang niet iedereen heeft faciliteiten nodig bij een land. En neem aan dat er wel elke dag toezicht is omdat je elke dag je paard gaat controleren/ voeren/ water geven, dus dat is voor een eventueel leenpaard eigenaar ook weer makkelijk toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:09

Dan heb je een hoop extra zorg en tijdsbesteding, ik zou voor die shet gaan...heb je ook geen gezeik met de wensen van een ander en dan blijft zijn maatje altijd bij hem, begrijp dat het paard niet meer wordt bereden ivm HKO, dus zijn leven geregeld houden in zijn ritmes lijkt mij wel het meest paardvriendelijkste dan steeds weer andere paarden erbij en weer weg....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:11

Ik kan hier in de buurt zo 5 of 6 paarden 'lenen' als ik er eentje alleen zou hebben staan. Kan me niet voorstellen dat dat daar in de buurt niet zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:12

Maar lenen is weer weg en als jij voor 3 maanden een leuk en lief vriendje krijgt en die wordt ineens weer weggehaald, komen weer je vrienden voor een half jaar en die worden ook weer weggehaald, is toch sneu?? Je wilt toch het beste voor je paard?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:19

Lenen is echter wel een mooie oplossing als je geen geld kan uitgeven aan een andere pony. Echter heb ik ook voor een eigen shet gekozen zodat ik niet met de wensen van anderen zit, niet meer verantwoordelijkheid hebt (voelt toch anders, paard van een ander, laat ik mijn eigen shet een dag staan voel ik mij niet verplicht of schuldig) en idd meer zekerheid over hoe en wat en kunnen niet zomaar weer weggehaald worden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:20

Caira schreef:
Natuurlijk kan dat niet al is het alleen al om het feit dat een paard niet alleen een kuddedier is voor de "gezelligheid" maar ook voor sociale controle en veiligheid. Een paard dat alleen staat kan nooit de waakzaamheid overdragen aan een ander paard. Wat je dus vaak hoort is dat paarden die lange of soms zelfs korte tijd alleen gestaan hebben sociale stoornissen ontwikkelen. Dat kan varieren van stalondeugden tot het volledig in elkaar trappen van andere paarden.

Ik heb ooit een paard gekocht dat altijd alleen had gestaan. Lief dier, leek niets mis mee. De eenzaamheid leek hem niet gedeerd te hebben. Ik heb hem bij een particulier gezet met 4 andere paarden. In de loop van de maanden werd hij steeds gestoorder en kleveriger en kon ik haast niet meer langs een wei met paarden rijden. Uiteindelijk sloeg hij zomaar op hol en zijn we bijna verongelukt.

Nee, een paard alleen is zielig.

En ik blijf erbij; een shetje kost weinig. Wormspuit kost de helft (hij hoeft immers maar een halve te hebben) en hij hoeft ook niet elke 8 week bekapt. Krachtvoer hoeft niet, geen dekentjes etc. en omdat hij altijd alleen maar ruwvoer eet, zal hij ook niet of nauwelijks een tandarts nodig hebben.
voor de jaarlijkse enting kan je dat combineren met je eigen paard, scheelt een consult en voorrijdkosten. Dan is een enting helemaal niet duur.

Trouwens, een geit heeft ook verzorging nodig. en af en toe de DA en onderdak; een geit kan niet in de regen staan, dus moet je een kalverhok oid kopen. een schaap is totaal ongeschikt als gezelschap. Dan kan je er net zo goed een geranium bij zetten.

En die eerste 200 euro vanwege de basisenting en vervoer enzo; als dat een probleem is, moet je niet eens aan 1 paard beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:46

mijn haf staat nu tijdelijk alleen, met 4 geiten, in een paddock en wei die grenst aan het huis. De geiten gaan op haar staan en ze slapen met zijn allen. Eerder stond mn anndere haf er ook bij, ik dachhht dat als die weg zou gaan, ze wel zou gaan hinniken en zoeken, maar nee. Ze vermaakt zich prima met haar geiten... we willen wel een kwpnner erbij, maar we zijn nog bezig met de stal. Dus voorlopig staat ze nog even heeeel zielig alleen met haar vriendjjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:48

Tancreda4 schreef:
Lenen is echter wel een mooie oplossing als je geen geld kan uitgeven aan een andere pony. Echter heb ik ook voor een eigen shet gekozen zodat ik niet met de wensen van anderen zit, niet meer verantwoordelijkheid hebt (voelt toch anders, paard van een ander, laat ik mijn eigen shet een dag staan voel ik mij niet verplicht of schuldig) en idd meer zekerheid over hoe en wat en kunnen niet zomaar weer weggehaald worden.

Als je je geen shet van veroorloven, moet je niet aan een paard beginnen, immers het dier staat op een wei is stukken goedkoper dan in pension.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:53

russel schreef:
Tancreda4 schreef:

Als je je geen shet van veroorloven, moet je niet aan een paard beginnen, immers het dier staat op een wei is stukken goedkoper dan in pension.

Dit is wel erg kort door de bocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:08

Vind ik dus niet, het een of het ander. Net zo iets als een hond willen, maar wel hele dagen van huis zijn ivm werk..men vind het dan heel normaal om het dier 9 uur in een bench te zetten omdat hij anders op de bank gaat liggen of wat sloopt...een paard willen hebben, maar niet het geld voor een amper kostend maatje erbij, is imo het zelfde.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:10

russel schreef:
Vind ik dus niet, het een of het ander. Net zo iets als een hond willen, maar wel hele dagen van huis zijn ivm werk..men vind het dan heel normaal om het dier 9 uur in een bench te zetten omdat hij anders op de bank gaat liggen of wat sloopt...een paard willen hebben, maar niet het geld voor een amper kostend maatje erbij, is imo het zelfde.

Tja, ieder zijn mening

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:18

Ben het helemaal met je eens Russel. Er zijn zat mensen die niet genoeg nadenken over de aanschaf van een dier. Het zou een goede tip zijn voor veel mensen om wat meer over de natuur van een paard uit te zoeken, dan zouden we nu veel minder paarden hebben die gestoord gedrag vertonen.