help mijn paard is agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:19

djune13 schreef:
russel schreef:
Hij moet ontzag voor jouw hebben, hoe klein en iel je ook mag zijn.

Ik, maar dan spreek ik over mijzelf, zou een lange dressuurzweep bij mij hebben en bij de eerste keer dat hij slaat, een flinke mep op zijn been geven en een brul, maar wie ben ik :( Mij zou zulk gedrag nl boos en niet bang maken, is hij helemaal...de hand die je voedt die bijt je niet en dat moet hij even goed weten.

De striem zou op zijn vette kont staan :D en been oplichten naar mij is een vette harde mep met de zweep op zijn been. Dan meteen wegsturen als hij op de wei staat.

Heb hem een tik gegeven met de zweet (helaas kon ik hem niet hard genoeg raken omdat ik probeer weg te raken voor zijn hoeven en mijn zweet niet lang genoeg was)

:D :D :D

Sorry, zweet?? Is misschien bels, maar neem dan de longeerzweep die is langer en ga niet voor hem staan als je wilt meppen, maar naast hem..

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:20

Een merrie waar ik heel veel mee omga probeerde in het begin ook de baas te zijn, haar een keer flink duidelijk gemaakt dat ik toch echt de baas ben en nu gaat het goed, kan alles met haar doen en ze weet dat als ik mijn stem verhef dat ze bijna te vergaat :)
Met uit de wei halen komt ze aan draven als we bij het hek staan, dit is wel anders geweest, steeds als je bijna bij haar was ineens weg rennen, toen hebben we haar gewoon steeds weg gejaagt als ze in de wei was, en nu weet ze niet hoe snel ze bij je moet komen :D
Nu is het trouwens een hele lieve meid met nog steeds haar eigen karakter :P voor ons heel lief en bij mensen die ze niet zo goed ken is het een draak :=

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:21

KiWiKo schreef:
dan moet je er hulp bij halen........

gaelle is niet duur, doet het graag........

Heb je haar email of telnr ?

KiWiKo

Re: help mijn paard is agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:23

gaelle is haar boktnaam, gewoon een PB sturen :)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:26

Hay,
Ik heb je een pb gestuurd,
veel succes met het oplossen

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:28

agressief gedrag kan ook voortkomen uit onzekerheid.
het paard kan zijn grenzen op zoeken omdat hij zekerheid wil.

consequentie.

wat je kan doen tegen bijten is het volgende.

Steeds als het paard je wil happen, geef je met een stokje of zweepje een tikje tegen zijn voorbeen.
Dit hoeft geen pijn te doen, maar het paard moet het wél voelen.

eerst zal dat heel vaak herhaald moeten worden,
daarna zal hij al als hij denkt aan bijten, naar zijn been gaan kijken.

maar blijf consequent, en wees niet té lief en medelijdend naar het paardje toe. Neem wel de leiding.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:36

lillybee schreef:
agressief gedrag kan ook voortkomen uit onzekerheid.
het paard kan zijn grenzen op zoeken omdat hij zekerheid wil.

consequentie.

wat je kan doen tegen bijten is het volgende.

Steeds als het paard je wil happen, geef je met een stokje of zweepje een tikje tegen zijn voorbeen.
Dit hoeft geen pijn te doen, maar het paard moet het wél voelen.

eerst zal dat heel vaak herhaald moeten worden,
daarna zal hij al als hij denkt aan bijten, naar zijn been gaan kijken.

maar blijf consequent, en wees niet té lief en medelijdend naar het paardje toe. Neem wel de leiding.

Zal ik morgen eens proberen, ik hou jullie op de hoogte

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:37

het is niet met 1 dag opgelost moet ik erbij zeggen, dit is iets waar je constant alert op moet blijven :)
ik hoop voor je dat het werkt.
Als je het consequent doet zal het wel gaan werken.

een paard slaan omdat hij bijt zal namelijk niet bij alle paarden werken,
er zijn paarden die er niet van onder de indruk zijn en bij wijze van spreken
misschien wel denken, "goh zij heeft geen respect voor mij, ik ook niet voor haar"
tuurlijk denken paarden niet op die manier, maar zo zou je het voor het gemak wel even
kunnen vertalen.
Maar juist bij die paarden is het moeilijk om toch de leider te zijn, omdat ze niet onder de indruk zullen zijn
van een tik. Die moet je specifiek en Consequent aanpakken. Ik blijf hameren op die Consequentie.
dat is het aller belangrijkste!

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:44

lillybee schreef:
het is niet met 1 dag opgelost moet ik erbij zeggen, dit is iets waar je constant alert op moet blijven :)
ik hoop voor je dat het werkt.
Als je het consequent doet zal het wel gaan werken.

een paard slaan omdat hij bijt zal namelijk niet bij alle paarden werken,
er zijn paarden die er niet van onder de indruk zijn en bij wijze van spreken
misschien wel denken, "goh zij heeft geen respect voor mij, ik ook niet voor haar"
tuurlijk denken paarden niet op die manier, maar zo zou je het voor het gemak wel even
kunnen vertalen.
Maar juist bij die paarden is het moeilijk om toch de leider te zijn, omdat ze niet onder de indruk zullen zijn
van een tik. Die moet je specifiek en Consequent aanpakken. Ik blijf hameren op die Consequentie.
dat is het aller belangrijkste!

Met roepen of slaan maak ik echt geen indruk op hem, hij gaat gewoon in verzet door nog harder te gaan bijten of slaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:45

Ik ben het niet met je eens Lilybee, dit is binnen een dag, nee sterker nog, binnen een uur op te lossen.
En tikken tegen de voorbenen helpen niet, ik weet wel dat je raad ook goed is bedoeld maar dit werkt niet. Het enige wat helpt is een beste tik tegen de bestekbak oftewel de eethoek van het paard...

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:49

Heel veel succes met dit (monster) paard. En zoals velen al zeiden zou ik er iemand bijhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:50

Het is jammer dat je te ver bij mij vandaan zit TS, ik had je wellicht kunnen helpen. Het gaat hier niet om een hopeloos geval maar slechts om een paard wat even op een zeer paardse manier op zijn plek moet worden gezet.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 21:54

suleilitha schreef:
Ik ben het niet met je eens Lilybee, dit is binnen een dag, nee sterker nog, binnen een uur op te lossen.
En tikken tegen de voorbenen helpen niet, ik weet wel dat je raad ook goed is bedoeld maar dit werkt niet. Het enige wat helpt is een beste tik tegen de bestekbak oftewel de eethoek van het paard...

Slaan op zijn eetbak ???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:54

Zoals altijd, Sul!

TS, hoop dat je ook spoedig iemand vindt die je kan helpen met het oplossen van dit probleem en die jou ook genoeg tips geeft zodat dit niet weer gebeurt.

Succes!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:55

djune13 schreef:
suleilitha schreef:

Slaan op zijn eetbak ???

Ik denk dat ze zijn mond/neus bedoeld..., die zijn heel erg gevoelig bij een paard/pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:56

Adil heeft het al gezegd, dat is het enige wat helpt in dit soort gevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:58

Oja djune, ik had je gevraagd wat je paard nog meer op het menu heeft staan, behalve de hoeveelheid krachtvoer die je aangaf, ben echt benieuwd wat er op een dag aan ruwvoer in gaat en hoe je dit dier huisvest.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:59

Ja, alleen op een of andere manier weer gewist...?

Nou ja, een tik voor z'n bek dus....

Aaaaah, ik vergeet nooit weer de dag dat mijn kleine rebelletje met oren aangelegd en mond open op mijn gezicht afkwam toen ik de staldeur opendeed. Geen idee waar het vandaan kwam, maar een fractie van een seconde later vloog ze van schrik anderhalfmeter terug de stal in en ik heb nog nooit weer problemen gehad... :z

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:03

suleilitha schreef:
Oja djune, ik had je gevraagd wat je paard nog meer op het menu heeft staan, behalve de hoeveelheid krachtvoer die je aangaf, ben echt benieuwd wat er op een dag aan ruwvoer in gaat en hoe je dit dier huisvest.

2*1.5kg recreatievoer, enkel gras in de weide, waar hij overdag in staat
1 appel of wortel per dag, wat vanaf nu afgeschaft is (hij verdiend nu geen snoepjes)

Mijn ander paard krijg 2*1kg

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:04

Adil18 schreef:
Ja, alleen op een of andere manier weer gewist...?

Nou ja, een tik voor z'n bek dus....

Aaaaah, ik vergeet nooit weer de dag dat mijn kleine rebelletje met oren aangelegd en mond open op mijn gezicht afkwam toen ik de staldeur opendeed. Geen idee waar het vandaan kwam, maar een fractie van een seconde later vloog ze van schrik anderhalfmeter terug de stal in en ik heb nog nooit weer problemen gehad... :z

Probleem is dat mijn paard sneller (en valser) is dan ik...

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:05

Paard ruikt onzekerheden van baas en vindt blijkbaar dat ie over je heen kan lopen, das niet best...Paard knuffelen is niet perse basis van een goede band, paarden houden meer van helderheid wie de leider is, daar komt m.i. dan een goede band uit voort.
Inderdaad (langere) tijd gaan werken met iemand die goed lichaamstaal van paard kan lezen en ook aan ziet komen dat ie zich klaarmaakt voor een aanval, dat voor zijn en adequaat op reageren. En die kijkt hoe jij je opstelt. Je eigen houding (en onzekerheden) analyseren. Hoe banger je voor hem bent hoe groter hij zich maakt. Dat bijten naar anderen had al eerder afgestraft moeten worden, paard is er alsmaar mee weggekomen en kent nu helemaal geen grenzen meer.
Je schrijft je hebt nog een ander paard, je kan ook vragen of die persoon die hier is genoemd meekijkt hoe je met hem omgaat? Heb je nooit problemen met hem gehad?
Succes en wijsheid ermee!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:07

xXLianneXx schreef:
wat voor paard is het?

ik heb een arabier gekent die precies hetzelfde deed hij is toen verkocht.

zou het dezelfde zijn ?paard van ts is ook een arabier >;) of is het te toevallig...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:08

Een paard dat onderaan de rangorde staat in de wei. En op stal en in de wei naar jou dominant gedrag vertoont.

Dat is niet op te lossen met een tikje. Dat is heel rap en heel snel duidelijk maken dat jij ook tot de groep hoort die in rangorde BOVEN hem staat.

En zo gezien wat je schrijft, kun je dat niet alleen.
Dus ga in godsnaam niet in op allerlei tips die via bokt gegeven worden. Die zouden kunnen werken, als je precies weet wat je doet. Weet je dat niet, wordt het van kwaad tot erger en creeer je een paard dat op korte termijn rijp is voor de slacht. Kortom: haal er goede deskundige hulp bij.

djune13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-09 22:09

knollentuin schreef:
xXLianneXx schreef:
wat voor paard is het?

ik heb een arabier gekent die precies hetzelfde deed hij is toen verkocht.

zou het dezelfde zijn ?paard van ts is ook een arabier >;) of is het te toevallig...

Geen idee, het is mogelijk... het betreft een witte appelschimmel van 15 jaar die super bereden is

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 22:12

Als ie super fijn te rijden is ,de hulp inschakelen van b.v. diegene die kiwiko je aanraadt en m de baas leren worden en er dan lekker van gaan genieten. succes