Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:57

Misskaren, Er is een paar dagen na het ongeluk een hoefsmid bij geweest en Anne-Marie Groenveld is erkend paardendierenarts, FEI-paspoortdierenarts, erkend paarden chiropractor en ORUN instructrice.

Ik ben zelf medisch geschoold, alleen niet veterinair. Maar een peesblessure lijkt me niet voor de hand liggend, Nuances benen zijn niet dik en niet warm. Ik vrees eerder haarscheurtjes in het bot o.i.d. in Utrecht hoop ik dat ze een goede diagnose kunnen stellen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:05

Myca schreef:
Pasterza, dat is misschien wel een goed idee. Weet jij een goede in mijn buurt (Kop van Noord-Holland)?

heleen sleebos, ik zou ook inderdaad haar laten checken
wat een naar verhaal zeg, engeltje op je schouder gehad en je paard ook, persoonlijk zou ik kijken wat de oorzaak is van het bijten, is het pijn/ongemak of gedrag. Die van mij reageerde ook altijd met een achterbeen toen ik haar net had en met rustig aan is dat er helemaal uit.

ik heb net de rest van je verhaal gelezen, jee wat een pech, maar het lijkt me sterk dat het los van elkaar zou staan
kunnen het geen beschadigde spieren zijn, je paard heeft heel wat kracht gebruikt om zich los te worstelen in een kromme houding, er kan genoeg beschadigd zijn wat niet ziet, verder kan het uit de schouder komen, uit de rug en uit het bekken, kreupelheid hoeft niet altijd onderaan te beginnen bij de hoef.

Sterkte en ik hoop op een spoedig herstel van je paard.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 07-11-09 00:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:08

Hoi Myca, dat een been niet dik of warm is wil niet zeggen dat het geen peesblessure kan zijn, helaas spreek ik uit ervaring wat dat betreft. Nogmaals succes in Utrecht!

tamary

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:13

Abrupt omtrekken kan een blessure in de (diepe) borstspieren geven. Zou dat hier ook het geval kunnen zijn?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:37

Er staan nog een aantal differentiaaldiagnoses open, wat er nou precies mis is hoop ik aanstaande maandag te horen.

Het enige wat ik weet op een schaal van 0 - 10 (0-niets aan de hand en 10 ontlast het been totaal):

Stap 1 kreupel linksvoor rechte lijn harde ondergrond.
Draf 8 kreupel linksvoor rechte lijn harde ondergrond. (Opvallend verschil, toch?)

Buigproef rechtsvoor negatief en linksvoor positief.

Draf 8 kreupel op de volte linksom, harde ondergrond.
Draf 3 kreupel op de volte rechtsom, harde ondergrond.
Draf 1 kreupel op de volte rechtsom, zachte ondergrond.

Na het uitverdoven scoorde ze een 9 voor kreupelheid linksvoor op de rechte lijn op een harde ondergrond.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 20:50

Vandaag zijn we in Utrecht geweest.

Nuance is weer uitverdoofd alleen nog iets verder. Daar kwam uit naar voren dat het onder de knie moest zitten.
Vervolgens zijn er röntchenfoto's gemaakt en een echo van haar pezen.

Het griffelbeentje is gebroken (niet los, voor een breuk ziet het er nog netjes uit) en een dieper gelegen pees heeft een beschadiging over zo'n 4 cm. De breuk is met teveel verkalking aan het genezen gegaan waardoor een dieper gelegen pees over zo'n 4 cm een beschadiging heeft opgelopen.

Door de localisatie van de verkalking zag het er niet makkelijk operabel uit.

Nu krijgt Nuance 2 weken pijnstillers (NSAID's), 4 weken boxrust en daarna nog 2 weken op de box en een paar keer max. 5 minuten stappen. Na 6 weken moeten we weer terug komen voor nieuwe foto's en een nieuwe echo.

De kans op herstel is op 50% geschat.

De radioloog schatte het letsel in op 5 á 6 weken geleden, maar toen was Nuance nog helemaal niet kreupel...

De volgende vraag was of het nou kan komen van die keer dat Nuance in de stijgbeugel vast kwam te zitten. Het was wel raar dat ze pas een paar dagen later kreupel was. Daarnaast heeft ze toen ze rondtolde geen klap bij haar griffelbeentje gehad. Ze had haar peesbeschermers al om. Het zou kunnen, of een trigger van een oudere blessure.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat er iets op het land is gebeurd. De paarden stonden toen nog overdag in de wei.

Al met al een intensieve dag. Wel prettig dat er meer duidelijk is, maar 50% kans op herstel (geschikt voor de sport) vind ik niet veel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:16

:(:)
ik snap dat je er niet vrolijk van wordt maar er is nu wel duidelijkheid en een plan, hou je daar aan vast
ik hoop dat het allemaal voorspoedig gaat verlopen voor jullie...en de goeie 50%

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:19

gebroken griffelbeentje, sjee nou dat is schrikken zeg! :(:)
waar zit de breuk precies? heb je de foto's mee gekregen op cd?

boxrust is niet persé nodig hoor,kleine paddock kan ook,laat je niet gek maken wat dat betreft.
boxrust is bij een griffelbeenbreuk zelfs af te raden.
in een box maken ze namelijk hele korte draaien waardoor de belasting op dat punt heel hoog is.
bij uitloop in een kleine paddock is de belasting veel minder,denk aan een paddock van 4 bij 7 ofzo.

ik ben bekend met een griffelbeenbreuk en komt 9 van de 10 keer voor omdat een paard zichzelf aantikt ,meestal in de weide.
kan zijn dat ze door de schrik zichzelf heeft aangetikt en dat het toen ontstaan is?

mijn pony heeft een breuk in het griffelbeen gehad( achterbeen) en dat is 100% genezen( denk ik,want binnenin kun je nooit kijken)
er loopt ook een pees onder en pony loopt echt heel goed.
hij heeft alleen metacam gehad en een antibiotica.
heeft 8 weken in een paddock gestaan van 5x6 denk ik zo?
na die 8 weken het land weer op en na nog es een paar weken heb ik hem pas weer licht op gepakt met rijden.
zit nog wel een kleine schiefel maar dat krijg je toch,in elk geval zwelt het niet na werken en is het niet warm

ik zet mijn verhaal wel even voor je neer,misschien heb je er wat aan
bij mij zeiden ze ook je moet laten opereren,dan schrapen ze de bult weg,maar daar heb ik niet voor gekozen.
hij kon ook aan de bute maar dat vind ik te grof spul...heb de natuur zijn werk laten doen.
en volgens mij is alles weer oke, is nu 2 jaar geleden en het ziet er goed uit.

dat je zegt dat de radioloog het letsel op 5-6 weken schat en ze toen nog niet kreupel was?
van een griffelbeenbreuk zijn ze meestal niet kreupel,denk dan dat de pees die kreupelheid veroorzaakt?

ik ga voor de goede 50% hoor! :D

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:20

Jeetje Myca, geen goed nieuws :( En 50% kans op herstel is idd mager. Nu hopen dat boxrust helpt, veel succes ermee en ik zal voor jullie duimen.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:34

Lange dag zeg! Ik kwam jullie tegen op de snelweg... Vasthouden aan die goeie 50% en de tijd nemen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:25

Ellepel, ik heb de foto's niet mee op CD, maar misschien willen ze dat alsnog doen. Ik zou er naar kunnen vragen. Ik heb de breuk wel zelf op de x-foto's gezien. De punt was wat naar binnen geknakt, niet extreem. Het ziet er naar uit dat dit vanzelf wel goed kan herstellen. Ze dachten dat het botvlies nog in orde was. Probleem is dat bij het haematoom calcificatie is ontstaan. Hiervan heeft de diepe buigpees te lijden. Er is wat kalkaangroei aan de binnenkant. Om dit te opereren zal de hele pees eerst los gemaakt moeten worden en dan moeten ze door het beenvlies heen. In het verleden hebben ze dit wel gedaan, maar hier zijn ze van terug gekomen. De prognose is hiervoor te slecht.

Nuance krijgt nu alleen Metacam. Corticosteroïden zou goed zijn voor het been, maar weer slecht voor de pezen dus dat hebben ze niet gedaan.

Het kan overigens zijn dat het echo-beeld slechter was dan de werkelijkheid. Omdat ze eerst helemaal uitverdoofd was zie je donkere vlakken die mogelijk niet op letsel wijzen. Er zat ook wat lucht in de weg wat het beeld donkerder maakte.

Nuance kreeg nog een roesje, waar ze meer dan suf van werd. Terwijl iedereen vol concentratie op de monitor van het echo-apparaat zat te kijken viel ze bijna op 5 man van de faculteit. Maar met vereende krachten is ze weer staande gehouden.
Waarschijnlijk was dat mede mijn schuld, ze vroegen hoeveel Nuance woog. Dat wist ik niet, we hadden nog nooit op een weegschaal gestaan. Maar de assistenten wilden toch dat ik een grove schatting aangaf, ik gokte zo'n 600kg. Wel erbij aangegeven dat ik dat ter plekke uit mijn duim zoog. Achteraf zijn we wel over de weegbrug gegaan en ze was maar 500kg.

Verder, die boxrust.. Ik ben er bang voor dat ze dan na 4 weken zo uit haar dak gaat dat ze in één keer weer die hele maand boxrust teniet doet. We houden haar nu wel grotendeels op de box, maar ze mag als het mooi weer is toch elke dag een paar uur naar buiten in de paddoc. Ze stond samen met een ander paard, maar nu is er een schrikdraadje tussen gespannen zodat ze wel contact met de anderen heeft, maar nooit opgejaagd kan worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:03

he bah dat die pees er dan ook zo bij betrokken is maakt het inderdaad wel erg vervelend.
ik heb bij mijn kliniek toen gevraagd of ze de foto's voor me op cd wilden zetten,vond ik wel fijn om zelf te hebben.
dus de punt is naar binnen geknakt?
dan bedoel je dus de onderkant van het griffelbeen en niet aan de bovenkant?
heb wel een foto voor je die je eventueel bewerken kunt zodat het te zien is?
http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... e20004.jpg

ohh wat sneu van de verdoving zeg!
mijn pony was toen ook flink dronken,bij de tweede keer foto's maken hebben we er toen maar een praam op gezet,wilde geen risico nemen dat hij op terugweg op de trailer zou omvallen

goed van je dat je haar wel op paddock zet,zo deden wij dat toen ook.
vanaf een uur of 11 smorgens tot 4 ongeveer stond hij op de paddock,eigenlijk was ik blij dat het in de winterperiode was,moet er toch niet aan denken dat je je paard midden in de zomer op stal en paddock moet houden..

kunnen ze verder ook wat doen om die kalkafzetteing van de pees te halen?
meende dat er wel manieren waren om het lichaam aan te sporen om de kalk te laten oplossen?
weet dat ze bij mensen de kalk wel weg kunnen spuiten,maar heb geen flauw idee of dit bij paarden ook mogelijk is?
appelazijn zou wel helpen om kalkafzetting te verminderen, en er zijn ook homeopatische middelen die in dit geval wel kunnen helpen.

nou ik ga duimen hoor dat het de goede kant op gaat

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:29

Het griffelbeentje is even onder de knie geknakt, je ziet geen schiefels omdat de kalkvorming naar binnen gaat en dat maakt het lastig verwijderbaar.
Ik zat te denken om haar naast die Metacam nog inwendig Symphytum officinale te geven.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 18:24

We zijn weer een paar dagen verder, door die Metacam heeft Nuance geen pijn meer. Dat is natuurlijk prettig voor haar (ze is lekker vrolijk), maar ook lastig om haar rustig te houden op de paddoc. Al de eerste dag draafde ze vrolijk 2x heen en weer. Maar alsof ze het aanvoelde dat ze weer terug de box in moest stopte ze daarna. Dus ze gaat toch elke dat een paar uurtjes naar buiten.
Omdat alle reguliere middelen tegen die kalkafzettingen het proces van de genezing voor die diepe buigpees weet tegen gaat heeft ze ook een klassiek homeopatisch middel gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:00

welke heb je gekregen?
ja er zit natuurlijk wel energie in zo'n paard wat er uit moet he?
dus kan je ze haast niet kwalijk nemen als ze af en toe toch de benen de lucht in gooien.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:41

Ze zit inderdaad vol energie, tussen haar oren is er niets aan de hand en met zoveel uurtjes in de box en niet meer aan het werk laadt ze wel op. Een geluk bij een ongeluk is dat ze een overbuurvrouw heeft met een peesblessure, ze staan dus nooit alleen binnen.

Donderdag heeft ze Symphytum officinale C30 gehad:
http://www.homeopathienetwerk.nl/symphytum-smeerwortel/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:45

volgens mij heb ik dat middel wel es ergens in een topic zien staan hier op bokt.
fijn dat ze gezelschap heeft :D

lucky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:39

jeetje dat is schrikken, gelukkig dat het goed afgelopen is

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:35

lucky10 schreef:
jeetje dat is schrikken, gelukkig dat het goed afgelopen is

50% Kans dat mijn paard niet meer kan rijden vind jij een goede afloop?

Ik hoop natuurlijk dat het goed afloopt, maar om daarover nu iets te zeggen is toch iets te voorbarig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:45

die heeft vast niet alles gelezen ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:54

ellepel schreef:
volgens mij heb ik dat middel wel es ergens in een topic zien staan hier op bokt.
fijn dat ze gezelschap heeft :D

Ik vind het voor Nuance fijn, maar voor de overbuurvrouw niet (das mijn paard namelijk :+ )
Maar goed, wel gezellig.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:19

Maar voor Nudine is het weer fijn dat Nuance in de lappenmand zit :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:33

Zo is het ook weer!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 20:24

Ik ben niet erg blij, met slecht weer is Nuance niet buiten gekomen en toen het weer mooi weer was, was ze zo mak als een lammetje. In stap al kreupel naar de paddock, helemaal geen gekke dingen uit stalmoed en toch nog steeds onder de Metacam...

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:31

Myca :(:) Klinkt niet positief. Staat er nog een controle op de agenda ?