Beloon jij je paard wel voldoende?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Beloon jij je paard voldoende?

Nee, ik zou het eigenlijk meer moeten doen
6 (2%)
Ik doe mijn best, maar het kan beter
65 (29%)
Ja, ik beloon mijn paard voldoende
148 (67%)

Totaal aantal stemmen: 219

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:55

Als ik om me heen kijk tijdens het rijden zie ik meer zweeptikken en spoorprikken dan dat een paardje
de hemel ingeprezen word omdat hij/zij iets goed heeft gedaan.

Best jammer..maar wat er in de begin post al stond dat het paard voor ons plezier moet lopen en
we hem daarom moeten belonen voor dingen die die goed doet of probeerd te doen.

Ik vind dat ik me paard wel voldoende beloon, maar ik ben altijd met hem aan het rommelen.
Ook met rijden krijg die vaak een kriebel in ze nek of beloon hem met me stem en dan zie/voel je
hem groeie haha Het zijn kleine dingetje maar het voor een paard kan dat al voldoende zijn.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:57

ik probeer zo goed mogelijk, maar denk onbewust te weinig.

Plaisir

Re: Beloon jij je paard wel voldoende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:02

Ik doe mijn best maar het kan beter :).

Als ik ernaast sta doe ik het wel genoeg (denk ik) zowel met omgang als longeren maar met rijden vergeet ik het. Als een oefening (vaak met zijgangen) goed gaat krijgt ze wel een brave kriebel maar met bijv. overgangen of een volte vergeet ik het :).

humid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 17:46

Bij alles wat ze goed doen moet je ze belonen. Straffen helpt niet.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:48

Straffen helpt wel denk ik hoor, maar alleen als het paard echt weet wat hij fout doet en dus ook weet hoe hij het goed moet doen (wat hij dus door belonen geleerd heeft). Ik ben het er wel mee eens dat goed gedrag beloond moet worden, maar als een paard bewust besluit om een hulp te negeren vind ik dat straffen ook belangrijk is (en net als dat belonen geen snoep hoeft te zijn hoeft straffen geen klap met de zweep te zijn). Maar er is vast al wel ergens een ander topic over straffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:52

Eerlijk gezegd sta ik er nooit zo bij stil, gaat het vanzelf maar beloon ik wel heel veel. Bij alles wat ik van mijn paarden vraag beloon ik ze voor. Vraag ik zijn hoeven op te tillen, om te draaien, aan te springen, halt te houden ect.ect. dan beloon ik ze met mijn stem. Ze mogen best weten dat ik trots op ze ben en voor mijn gevoel reageren ze er ook op. :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:08

ik beloon haar ook wel genoeg vind ik. Als ze haar voedjes op til voor het hoefenuitkrabben zeg ik steeds 'goedzzoo!! ' en tijdens het rijden geef ik haar tussen door aaitjes over de hals en kriebeltjes op de schoft. Wanneer ze iets heel ergs goed doet ga ik heel overdreven belonen :D met knuffels en goedzootjes. :D

bibalootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:07

Ik vind beloning veeeeel belangrijker dan straffen. Ik sla mijn paard zeer zelden, alleen als het valsigheid is of bv hangen.
Aangezien ik een volbloed heb en die dus snel gestrest is merk ik aan haar dat als ik haar beloon dat ze happy is en beter haar best doet!De ene keer beloon ik alleen met mijn stem en de andere keer krijgt ze wat lekkers :D
Maar let wel op met belonen dat ze niet verwend raken en dus foute dingen zoals schapen aanleren....ben ik altijd wel erg streng in. Ik heb altijd geleerd een goed opgevoed paard dat correct word beloond heb je uiteindelijk veel meer plezier van :D

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:11

Ik beloon redelijk vaak.
Als je een prima voetje geven, dus zonder hangen of terug trekken, krijgen ze altijd wel een kriebeltje.
Ook tijdens het rijden hoor je regelmatig '' goehoeed'' door de bak, of zie je me even knuffelen :)

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 14:15

Mijn paard krijgt tijdens het rijden vaak een aai en braaf te horen :) Ook met voetjes geven is het altijd braaf. Snoep geef ik niet zo vaak, daar gaan ze weer misbruik van maken :P Ook bij enge dingen blijf ik met der praten en ik merk dat ze het fijn vind :)
Maar ik vind dat ik ze dus voldoende beloon :j

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:01

Ik beloon ze allemaal wel genoeg denk ik :D

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:04

Wanneer ik gewoon naast hem bezig ben beloon ik hem wel voldoende maar tijdens het rijden moet ik het eerlijk bekennen dat ik het wel snel vergeet. Ben dan vaak zo geconcentreerd bezig met hem dat ik hem vergeet te belonen als het goed gaat tijdens het rijden. Ik ben me er gelukkig bewust van dus het gaat steeds beter maar het kan nog beter.

zorro13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:15

ik bedoel mijn pony heel vaak omdat hij heel veel dingen eng vind en als die het dan goed doe beloon ik hem

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:46

Na een moeilijke oefening mogen ze bij mij altijd de hals strekken en na het rijden krijgen ze standaard iets lekkers.
Tijdens de verzorging beloon ik ook voldoende op het juiste moment.
Maar ik weet van mezelf dat ik er op moet letten om tijdens het rijden vaker te belonen met een aaitje of stem op het moment zelf dat het goed gaat.
Dan ben ik zo geconcentreerd en zo fanatiek dat ik het wel eens vergeet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:57

Zelf beloon ik eigenlijk alleen maar, ben altijd op een vriendelijke manier tegen mn pony aan het kletsen, goedzo heel goed, keurig enz. dit doe ik met poetsen als ze om moet of voetjes geven en ook zeker met het rijden, als ze dan iets goed doet (ze is nog jong) blijf ik aan 1 stuk door goedzo netjes en heel goed zeggen , als iets ff niet gaat zeg ik niks en als ze heel druk word zeg ik euh!
Verder ben ik aan een stuk door positief aan het kletsen, sommigen hebben echt zoiets van o heb je haar ook weer met dr geklets volgens mij , maar ja beloon haar genoeg ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:23

Jammer dat er geen keuze staat dat je je paard teveel beloond...
Ik geloof wel dat ik zo'n miep ben.. Tijdens het rijden beloon ik niet zo heel uitbundig.. Hij moet doen wat hem gevraagd wordt en dit doet hij ook trouw. Wanneer ik spanning voel bij hem dan stel ik hem gerust en wanneer hij het aangedurft heeft om erlangs te gaan oid, dan beloon ik hem.
toen ik nog fanatiek dressuurreed en hij een onderdeel deed die megagoed voelde, kon ik ook wel eens finaal uit mijn plaat gaan van enthousiasme... Hier was dan ook een aai of een klopje en een 'braaf' (hij is nogal gefocust op mijn stem) meer dan voldoende.

Maar op de grond, tja... Hij krijgt altijd een koekje wanneer ik eraan kom en wanneer ik vertrek ook... Misschien niet altijd even goed, maar ach... Hij is zo'n scheet... 8-)

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:07

Ik denk dat ik mijn paard wel voldoende beloon. Ik beloon ook met biksjes en ik merk dat hij dat fijn vindt. Hij heeft opeens veel sneller iets onder de knie. ;-)

Ik knuffel en kroel ook altijd met hem, dat vinden ze gewoon erg fijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:22

valt mij ook op dat er een hoop gegromd en gemopperd word op onze paarden.
maar als ze het dan goed doen hoor je allen maar"zie je wel,,hij kan het wel"

dan roep ik altijd als eerste van nou laat merken aan je paard dan!!!
als ik aan mijn pony heel simpel vraag of ik ook een voetje van hem mag en hij tilt die dan keurig netjes op dan volgt er automatisch meteen; jaaaa super,wat ben je ook geweldig!

en dat hij geweldig is dat weet hij volgens mij nu ook wel _O- *\o/*