ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miranda_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:10

ik hoor wel eens dat mensen bang zijn dat paarde elkaar trappen. een vriendin van me staat op een "wedstrijd" stal. zij hebbe de oplossing paartjes met zn 2tjes op een afgezet stuk land mits ze goede maatjes zijn. een paard van die vriendin heeft een verbrijzeld sprong gevricht gehad door een trap van een paard. hij staat nu alleen op een af gezet stukkie land tussen zijn vriendjes :) dus soms snap ik wel dat mensen hun paard niet op het land willen maar er zijn altijd oplossingen voor ;)

white_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 14:21

Miranda_V schreef:
ik hoor wel eens dat mensen bang zijn dat paarde elkaar trappen. een vriendin van me staat op een "wedstrijd" stal. zij hebbe de oplossing paartjes met zn 2tjes op een afgezet stuk land mits ze goede maatjes zijn. een paard van die vriendin heeft een verbrijzeld sprong gevricht gehad door een trap van een paard. hij staat nu alleen op een af gezet stukkie land tussen zijn vriendjes :) dus soms snap ik wel dat mensen hun paard niet op het land willen maar er zijn altijd oplossingen voor ;)

nou dit is toch mooi zo..
staan ze toch lekker buiten met zn 2tjes :D

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:58

JaneJansen schreef:
Miranda06 schreef:
Mijn paard staat ook elke dag op stal ze staat gestald op een manege
en ik moet plaatsmaken voor de wedstrijdruiters die niet willen dat hun paard
buiten komt te staan omdat ze bang zijn dat ze een grasbuik krijgen.
Ik ben het er ook absoluut niet mee eens dat ze op stal staat want ik vind ook dat een paard
lekker naar buiten moet kunnen (vooral omdat mijn paard 3 jaar is en net beetje bezig ben haar te beleren)
Ik kan haar wel elke dag in de paddock zetten maar zijn ook meestal bezet of te nat.
ik betaal veel geld voor stalling (215 euro) voor waar ze dus bijna elke dag op stal staat.
Ik ben nu ook al bezig om een andere stal te vinden maar kan nog niks vinden
(dus als iemand wat weet richting Een-West of America drenthe dan hoor ik het graag) :D

Zeker in die omgeving moet je voor een veel lager bedrag een NORMALE stalling kunnen vinden? Heb je al een advertentie op MP?
Succes, hoop dat je snel wat vindt.

Ja ik heb al een advertentie gezet op marktplaats ik ga morgen kijken bij een stal.
Probleem is alleen af en toe als ik een leuke stal gevonden heb is het alleen beetje ver weg heb alleen beschikking van een scooter.
Ik ga dit hele weekend bij stallen kijken heb al een aardig lijstje gemaakt waar ik ga kijken. *D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:10

Ik vind het zelf ook niet goed als een paard volledig binnen staat.
Ik snap wel dat het soms niet anders kan, maar toch zou ik doorzoeken tot ik een stal had waar mn paardje buiten kon staan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:13

ja,je bent gek volgens die 40 andere :+

nee hoor,je hebt harstikke gelijk.
naar buiten met die hap!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:22

tita schreef:
Citaat:
vind zulke mensen echt geen paard waard, en dan nog boos op mij dat ik zeg dat ze hun paard niet goed verzorgen.. ze zullen vast goed verzorgd worden maar beter 3 setjes minder kopen en je paard wél buiten hebben staan..

Hier geef je weer eens je mening neer waarvan het nergens op gebaseerd is, er zijn mensen zat waarbij het niet anders kan en dan zijn ze heus niet allemaal setjes verslaafd hoor

Ik wilde mij eigenlijk niet in deze discussie mengen. Na deze opmerking moet ik van mezelf even posten:
Je kan altijd de keuze maken tot het niet kopen of verkopen van je paard.

Ook zijn er mogelijkheden om als je weg moet van een goede stal, tijdens een boer met/of weiland op te zoeken.
Maar als je kiest voor de oplossing waar JIJ het fijnste kunt rijden ipv waar je paard het gezondste kan staan, ben je in mijn ogen heel fout bezig en kun je beter een brommer kopen.
Die kan namelijk wel 24/7 in de garage.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:17

- Een paard hoort niet op alle dagen op stal -
- Een paard hoort niet op de weide want dat krijgt hij een grasbuik -
- Een paard hoort onder alle omstandigheden buiten -

Allemaal mooi gepeupel van voor- én tegenstanders: het praten en verantwoorden van je daden naar je eigen straatje. Tenslotte we leven inmiddels in een 24 uurs economie: van alles (te) veel, op een (te) klein oppervlakte.
En laten we wel zijn: alles waar [ té ] voor staat is te veel (in positieve en negatieve zin)

Welzijn voor het paard lijkt mij bij elke eigenaar voorop staan.
Helaas blijkt de realiteit anders!

Zowel voor als tegenstanders horen er voor te waken:
Nee, een paard hoort niet alle dagen op stal. Max twee uur zijn box uit in zomer en winter is niet gepast. Een paard is een bewegingsdier dat 16 u per dag hoort te bewegen en naar eten hoort te zoeken. De mens (wij dus) hebben ervoor ons gemak voor gezorgd dat een paard opgesloten staat in een (beperkte) ruimte. Of dit nu een stal, inloopstal, paddock, weiland of wat dan ook is.

Weidegang omdat een paard een grasbuik kan krijgen, is geen excuus. Heel simpel om het feit dat een paard niet perse weidegang/gras hoeft te hebben om aan zijn/haar behoefte te kunnen voldoen. Legio tussenmogelijkheden te verzinnen waar wij als paardeneigenaar én pensionhouder op moeten inspringen.

Een paard, zoals wij het momenteel ‘’gebruiken’’, hoeft niet direct (alle) uren buiten te staan. Vele excuses passeren de revue, maar de bodem in Nederland is hier bv ook niet op gemaakt. Zeker in de randstad jouw paard x-aantal uur buiten laten lijkt een probleem. Zestig paarden en 1 paddock waar elk paard max 15 min in mag staan, is geen uitzondering. Helaas realiteit. En daarmee stel ik niet dat de mensen die op zo’n stal staan, niet over het welzijn van hun paard nadenken.

Paarden houden is niet alleen een kwestie van alleen zwart-wit kijken. Of je nu voor of tegen bent, we zijn er allemaal wel over eens dat het welzijn voorop staat. Om daaraan te kunnen voldoen, ligt naar mijn idee de verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar & bij de pensionhouder. Kwestie van vraag en aanbod. Er bestaat een groot grijs gebied waarbij elke paardeneigenaar zelf de verantwoordelijkheid over het welzijn van het paard heeft: zomer & winter.

Naar mijn idee is het voorbeeld van de topicstarter over het paard, geen adequate wijze waarop een paard gehouden zou moeten worden. Of je nu wel of niet kan oordelen over de situatie van de stalling vanaf haar omschrijving.

Slèchts 45 min beweging en dan eventueel nog 15 min in de paddock, betekent dat een paard de overige aaneensluitende 23 uur (!) op stal staat.
Ook als jij je paard zo zou willen stallen, zijn hier ook legio tussenmogelijkheden te bedenken. Naar mijn idee zou het dan nog beter zijn om het paard 2x een dagdeel uit zijn stal te halen. Het gaat om de kwaliteit, niet de kwantiteit.
Bv door eigenaar, pensionhouder, stalgenoot: 15 min ’s ochtends eruit en ’s avonds 45 min bewegen onder het zadel. Of die 15 min nu wandelen zijn, paddockopjaagpraktijken of wat dan ook. Je onderbreekt hiermee wel een cruciaal aaneengesloten periode waarin het paard in een zeer beperkte ruimte zijn lichaam aan de gang moet houden.

Vind trouwens het voorbeeld van paardeneigenaren die voor luxe kiezen, niet zo vreemd. Het is je hobby en dan heb je wellicht geen zin om in de regen te rijden of wat dan ook. Echter, bieden ook deze luxe stallen genoeg mogelijkheden waarbij paarden meerdere malen per dag een moment uit hun box komen (zomer/winter). Daar moet je als eigenaar vaak wél extra voor betalen! Alleen sommige paardeneigenaren lijken niet willen betalen voor bv extra service van buiten zetten of in de stapmolen zetten. Dit terwijl de eigenaar zelf ’s avonds slecht 2 uurtjes maar met hun paard bezig is. En vervolgens de rest van de tijd koffie aan het leuten is in de kantine. En zo staat de rest van de overige uren hun paard in een box opgesloten. Met dat soort mensen, heb ik persoonlijk wel moeite te begrijpen waar het omgaat. Paardeigenaar zijn, brengt verantwoordelijkheid met zich mee.

Laat ik voorop stellen dat een voorbeeld van paardeneigenaar die ervoor kiest zijn paard zonder beschutting buiten te zetten in de modder, naar mijn idee ook geen paardwaardige eigenaar is!

Wij als paardeneigenaren moeten ook ons hard maken naar de pensionhouder toe: 1 paddock op 60 paarden en verder geen ‘vrije’ bewegingsmogelijkheden, is naar mijn idee géén pensionhouder die naar het welzijn van het paard kijkt. Dat moet je als paardenhouder toch ook niet willen accepteren, of wel? Dan heb ik als paardeneigenaar in zo’n situatie nog liever 3 paddocks waar paard 2-3 u los in kan staan gedurende zomer en winter en zomers geen weidegang. Je kan je paard tenslotte altijd nog op ‘vakantie’ sturen in de zomer op een vakantieweide.

Voorbeelden van paarden die in de topsport lopen. En dan bedoel ik ook echt de topsport en niet degene die zich profileren als topsporter en het B-kader niet halen. Ook die mensen kijken goed naar het welzijn van hun paard. Dus die paarden komen op meerdere momenten op de dag hun stal uit.

Oftewel ten goede van het paard: meerdere momenten per dag een onderbreking in het aaneengesloten op stal staan van paarden. Daar pleit ik voor. ;) Als we daar nu allemaal mee beginnen, komen we al een heel eind. Merendeel is daar al mee begonnen, maar er zijn nog altijd zwartkijkers, helaas...

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:40

Ik vind het echt belachelijk dat sommige paarden 24/7 op stal staan, ik snap zowieso niet dat je dat je eigen paard aan kan doen. Ten eerste hebben ze beweging nodig (buiten het rijden om) en ten 2de zijn het kuddedieren die OOK een sociaal leven hebben. Paarden moeten ook de mogelijkheid hebben om met elkaar te spelen en te rennen en noem maar op. Ondanks dat ze elkaar vaak in de stal wél kunnen zien , maar dat is absoluut niet genoeg. Door ze alleen nog op stal te zetten pakken we helemaal kun natuurlijke leven af.. ik vind dat je dat écht niet kan maken. 1 of 2 dagen.. geen probleem ik kan me voorstellen dat je je paard met storm of als ze wat hebben, binnen laat staan. Maar altijd.. ? Sorry ik vind het echt niet kunnen. Helaas kunnen paarden zelf geen keuzes maken, want wat een feit is dat paarden er echt niet zelf voor kiezen om de hele dag en nacht in kun stal te staan.

Het zou verboden moeten worden om je paard 24/7 op stal te hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:23

Ik vraag me altijd af hoe mensen die hun paarden op zo'n stal hebben staan, nog durven te rijden, want in wezen stappen ze op een paard met gevaar voor eigen leven :roll:

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:30

Kaplaars schreef:
Ik wilde mij eigenlijk niet in deze discussie mengen. Na deze opmerking moet ik van mezelf even posten:
Je kan altijd de keuze maken tot het niet kopen of verkopen van je paard.

Ook zijn er mogelijkheden om als je weg moet van een goede stal, tijdens een boer met/of weiland op te zoeken.
Maar als je kiest voor de oplossing waar JIJ het fijnste kunt rijden ipv waar je paard het gezondste kan staan, ben je in mijn ogen heel fout bezig en kun je beter een brommer kopen.
Die kan namelijk wel 24/7 in de garage.

Mag ik mij hier van harte bij aansluiten?
Ik denk dat we erop mogen rekenen dat er de komende jaren veel gaat veranderen op dit gebied, ik heb echt goede hoop.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:50

Ik stond vroeger ook op een manege waar mijn paardje weinig tot niet buitenkwam..
Ja, maar dan moest je er wel speciaal naartoe, vind ik opzich niet erg,
maar dan moeten ze geen 200/maand vragen!!
Dan kon ze ook nog eens alleen maar in een kleine wei die natuurlijk altyd bezet was
en ze stond er alleen, dan had je ook nog een paddock, maar daar kon ze niet in,
want daar kreeg ze koliek van |( .
De stallen waren ook altijd vuil&leeg en na een tyd zag ik haar echt wegkwijnen
en alhoewel ik toen al lang naar iets anders op zoek was, kon ik nergens terecht..
Anders was ik er echt al wel eerder vertrokken!
Dankzy wat handige contacten&geluk ben ik toen ergens terecht gekomen,
dichter by huis en ze kunnen in kudde van 's morgens vroeg tot 's avonds een uur of 6 naar buiten,
is het te warm, blijven ze overdag binnen en gaan ze 's nachts naar buiten.
In de winter gaan ze overdag ook naar buiten, maar dan maar een uur of 4.
De stallen zijn altijd schoon en ze hebben altijd hooi.
Ze heeft nu ook een vast vriendje&ze lopen áltyd achter elkaar aan..
Die 2 zie je nooit zonder elkaar!
Ik zag ze helemaal opvrolijken en ook het rijden ging stukken beter!!
Daar wordt je toch Supergelukkig van?!
Ik ga hier echt nooit meer weg!

X
Laatst bijgewerkt door Tanja op 05-09-09 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] en [i][/i] tags verwijderd, deze aub alleen gebruiken om iets duidelijk te maken, niet om hele lappen tekst mee te plaatsen.

Assiej

Re: ben ik gek, of zijn die 40 andere mensen gek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:01

ik vind het voor mijn paard belangrijk dat hij de mogelijkheid heeft om naar buiten te gaan.. zo sta ik dus op een stal waar 24/7 weidegang mogelijk is. Hij staat met een klein groepje paarden op zo'n 2 hectare land, ze hebben een wereld van ruimte.

Dat zoiets in hartje rotterdam of in dit geval een stal in amsterdam niet kan, oke dat kan, niet alle stallen hebben dezelfde luxe.. echter zou ik daar zelf nooit met mijn paard gaan staan :n

als eigenaar ben ik verantwoordelijk voor mijn paard en ik vind niet dat mijn paard het verdiend om 24/7 op stal te staan en er pas uit te komen wanneer het mij uitkomt. IK gun dat mijn paard niet. Echter begrijp ik ook dat sommige deze mogelijkheid niet hebben en bijv. alleen gebruik kunnen maken van een paddock, wat ook vaak moeizaam verloopt.

Aan de TS: de reactie van het meisje snap ik in dit geval wel. Als 'nieuweling' op een stal gaan klagen over de mogelijkheden (en als ik het goed heb begrepen ook over de zorg van de andere paarden) niemand hoeft ooit tegen mij te zeggen dat ik slecht ben voor mijn paardje hoor... want ik weet van mezelf dat ik dood goed voor hem ben. Ik zou dit dus ook niet pikken al helemaal niet van iemand die ik niet ken, net nieuw is ofwel voor iemand anders paard zorgt of wat dan ook. Vergeet niet dat ook je vriendin er dalijk op aangesproken word als jij weg bent en zij terug van vakantie is..

Maar goed eind goed al goed, mijn mening is gewoon dat een paard zijn vrijheid verdiend, zoveel als mogelijk (wat de situatie toelaat) ik heb de mogelijkheid mijn paard 24/7 buiten te zetten en dus gebeurd dit ook. had dit niet mogelijk geweest dan had ik hem of in een paddock gezet met meerdere paarden, of ik had bij een andere stal gaan staan..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 02:08

Er zijn rondom Amsterdam heel wat stallen die veel weidegang bieden, zowel zomers als s'winters. Ga eens richting Zuid-Oost/ Diemen kijken, of Noord, en anders richting Ouderkerk/ Amstelveen. Anders heb je rondom Zwanenburg/ Halfweg/ Haarlem ook nog aardig wat stallen die zowel goede voorzieningen hebben voor de ruiter als weidegang voor het paard. Vaak is het toch gewoon gemakszucht, geen zin hebben om 15 minuten te moeten rijden naar stal. Ik ken in elk geval in de omgeving Amsterdam letterlijk tientallen stallen waar ze zowel zomers als s'winters in elk geval overdag buiten komen, in paddocks of weilanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:03

Mick, dat is ook zo, ik heb ook nog nooit op een stal gestaan zonder weiland.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 09:37

Posters van Dierenbescherming :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan dit nou goedpraten.. ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:04

Ah joh Ronnie25, ze worden toch elke dag een uur gereden, ze hebben een mooie stal, een prachtige rijbak en krijgen goed voer.
Ook zijn ze altijd blij wanneer de baas komt, zo'n paard kan toch niet ongelukkig zijn? :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:14

er zitten bovendien gouden knoppen aan de stal, dan laat je pas zien dat je écht geld overhebt voor je paard...

:roll:

Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 10:31

@ arabesk: Zo waren wij een keer met de paardenhouderij meisjes op zo'n stal. Iedereen was onder de indruk van de 3 solariums, gouden knoppen en prachtige binnenbak! Oja en natuurlijk een indrukwekkende kantine met alles erop en er aan.
Ik werd nog net niet naar een kliniek gebracht toen ik zei dat ik het niks vond omdat ze maar 1 klein weilandje hadden voor een hele grote stal vol paarden.

Ontopic:
Ninx: ik hoop met je mee.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 11:39

doe mij dit maar;

Afbeelding
Dit is overigens het stuk land waar Moon met 8 paarden staat, kwartier heen en teruglopen als hij achterin staat, en zo hoort het!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:36

Ninx schreef:
Ah joh Ronnie25, ze worden toch elke dag een uur gereden, ze hebben een mooie stal, een prachtige rijbak en krijgen goed voer.
Ook zijn ze altijd blij wanneer de baas komt, zo'n paard kan toch niet ongelukkig zijn? :+

Ja zou je haast zeggen ja :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:31

dat is idd echt zielig,
bij ons op de manege mag je je paard als je wil lekker de hele dag buiten laten enzo..
maar misschien zijn die mensen dat gewoon gewend.....

DiorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:33

Tja, het is natuurlijk het prettigst als ze lekker op de wei kunnen staan! Helaas kan mijn paard dat niet meer. Maar ze komt wel minimaal 2x per dag haar stal uit.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:53

Mijn paard staat van 1 mei tot ongeveer half oktober 24/7 in de wei en in de winter 24/7 op stal. Op de manege kan/mag het gewoon niet anders. In de winter mogen ze maximaal een half uur in de paddock, tenminste als er meer wachtenden zijn. Ik kom standaard 2 keer per dag en dan is ze minimaal een uur, maar meestal veel langer, per keer uit haar box. Dit vind ik nog niet genoeg, maar alle voors en tegens afwegend heb ik in de buurt nog geen stal gevonden waar het beter is.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:40

DiorJ schreef:
Tja, het is natuurlijk het prettigst als ze lekker op de wei kunnen staan! Helaas kan mijn paard dat niet meer. Maar ze komt wel minimaal 2x per dag haar stal uit.

Waarom niet?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:56

Je hebt gelijk, het is zielig, dus wees blij dat je niet naar die stallen meer hoeft, rare lui zeg en dan is dat echte paardengekken?

Arme paarden.

Tenzij er iets mee is waardoor het niet meer kan, ziekte, blessure dan is het maar zo, maar gezonde paarden, die moeten wel lekker naar buiten gaan.

Had zelfs een leuk paardje moeten laten staan waar het te koop stond omdat ik toen in de omgeving nergens een leuke plekkie kon vinden waar het lekker en veilig naar buiten kon, zonder dat ie gelijk zowat een meter in de prut wegzakt in de winter.

gelukkig is het nu anders en kan het nu wel, en er zijn betere en leukere stallen in de omgeving.