Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheer jij je paard z'n oren uit?

Ja, dat vind ik mooi.
110 (22%)
Nee, ik vind het niet mooi.
8 (1%)
Nee, ik knip alleen de ergste pluizen eraf.
258 (52%)
Nee, ik doe er helemaal niks aan.
111 (22%)

Totaal aantal stemmen: 487

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:27

Ja ik scheer ze uit, vind het netter staan en m'n paard maakt er ook helemaal geen probleem van. In de zomer durf ik het wel eens onverslaan zodat er idd geen beestjes in kunnen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:29

Ik knijp de oren dicht en knip dan de plukken eruit, omdat mijn paarden overdag buitenstaan, ben ik anders toch bang dat er regen oid in komt. Verder knip en scheer ik wel alles omdat ik dat mooier vind. ( baard, tastharen,sokken, staart etc.)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:29

Vjestagirl schreef:
Weet iemand eigenlijk waar de baard voor dient? Die brand ik namelijk altijd keurig helemaal weg voor de keuring, omdat het netter staat, en omdat ik me echt niets voor kan stellen waar ze een baard voor nodig zou kunnen hebben vind ik het ook niet zielig.

Volgens mij is dit gewoon puur overtollig haar, dat te lang word. Het ene paard heeft dit meer dan een andere. Maar waarom brand je het weg ? En knip of scheer je het niet weg ???

Anoniem

Re: Scheer jij je paard z'n oren uit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:47

zijn baard zijn toch ook tast haartjes of niet ? dat dacht ik altijd

peehtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:55

Ik heb het afgeleerd om de oren uit te scheren..
Ik knip alleen nog maar de plukjes die er echt uitsteken..

Mijn paard,, die is er werkelijk doodziek door geweest..
Nooit problemen heeft ie gehad,, Totdat er een daas in ze oor vloog..
Beest heeft werkelijk nog nooit zo'n pijn gehad,, Werd helemaal gek,, en bleef maar met ze hoofd schudden..

Sindsdien nooit en nooit meer.. Ben er fel op tegen geworden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:59

Ik knip de vodsen eraf. Soms is het 'oorpluis' viezig, dan moet ik wat meer wegknippen dan alleen de uitstekende plukjes... Maar helemaal uitscheren doe ik niet. :n

Tastharen blijven bij ons altijd staan.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:01

Volgens mij dient de baard als ''water/zweet'' afvoer.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:04

indd, of er komt mijt in....... daar word je ook niet vrolijk van. Tast haren scheren mag van mij ook écht verboden worden! tuurlijk een beetje bij knippen prima, maar helemaal eraf.. no way!!

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:12

Ik doe er ook niets aan,mag ook helemaal niet van mijn paard.
Haar tastharen knip ik soms een klein stukje af.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:15

Niks.. :)

Een paard is een paard, geen Barbie!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:17

diesel83 schreef:
ik scheer de oren wel uit net zoals de neussprieten, baardhaar en over tollig haar boven de sokken van mijn paard. Vind het idd mooier en netjes verzorgd uitzien. Na het lezen van dit stukje denk ik ja het is wel zo maar ik doe het eigelijk al jaren bij paarden die van mij zijn en paarden die ik gereden heb op een friezen stal (eigenaar wilde ook dat zijn paarden er keurig verzorgd uitzagen)

Dit zou ik persoonlijk nooit doen. Het zit er niet voor niets aan! :n Net als een belgenstaart, btw..
Heb paarden gezien die in 't donker blind zijn geworden aan de ogen omdat de voelharen er compleet
afgehaald waren. Zal wel niet vaak voorkomen maar het kan dus wel! Vind het bovendien heel belangrijk
dat alles eraan blijft wat eraan hoort! :j

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:26

Ik scheer de randjes en knijp verder de oren dicht en scheer het haar wat er dan uitkomt weg. Verder knip ik de tastharen tot ong. 1.5 cm af en scheer ik zijn 'sokken' wel helemaal weg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:35

Ik verbaas me echt hoeveel mensen hun paard helemaal kaal knippen/scheren/branden. En waarom? Omdat het mooier is? Doet me denken aan die zin die Black Beauty zegt; ( :+) Waarom? Omdat het mode was!
Het zit er niet voor niets, waarom moeten we 't dan zo nodig weghalen? Er zijn vast wel de nodige uitzonderingen dat het beter is om wel te doen maar komop! Ik zie 't nut er niet van in om de oren uit te scheren.
Het moet allemaal zo netjes mogenlijk maar aan 't welzijn van 't paard denken we niet.. :n

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:38

ik knip alleen de oorpluis eraf, anders heeft ze van die lama-oren :D donkerbruin met blonde lokken, haha
d'r baard en snor laat ik gewoon zitten. alleen van de lange oogharen knip ik wel eens een stukje af als ze "rond" gaan groeien.

ik heb altijd geleerd dat de oorharen beschermen tegen binnenvliegen van beestjes/stofjes e.d. en dat paarden hun baard gebruiken bij grazen (? kiezen wat ze eten) en als tastharen. lekker laten zitten dus...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:52

Hannah_Menno schreef:
Ik verbaas me echt hoeveel mensen hun paard helemaal kaal knippen/scheren/branden. En waarom? Omdat het mooier is? Doet me denken aan die zin die Black Beauty zegt; ( :+) Waarom? Omdat het mode was!
Het zit er niet voor niets, waarom moeten we 't dan zo nodig weghalen?

Ik haal het idd weg omdat ik het mooier vind, maar om nu meteen te zeggen dat we niet aan het welzijn van het paard denken vind ik erg overdreven. Mijn paard heeft er geen last van hoor, als ik haar sokken, baard,staart etc. knip/scheer/brand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:56

Dat komt omdat paarden snel van alles over zich heen laten komen, tuurlijk een paard denkt niet van he oliebol nu scheert ze m'n sokken eraf maar die haren zitten dara niet voor niets, als ze geen nut hadden gehad hadden ze er niet gezeten dus waarom eraf halen omdat het mooi is? Een paard ondervind er alleen nadeel aan

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:56

Citaat:
Ik haal het idd weg omdat ik het mooier vind, maar om nu meteen te zeggen dat we niet aan het welzijn van het paard denken vind ik erg overdreven. Mijn paard heeft er geen last van hoor, als ik haar sokken, baard,staart etc. knip/scheer/brand.

Een paard laat niet zo snel zien dat hij van iets last heeft. Da's een teken van zwakte en zwak zijn betekend
maar 1 ding; ten prooi vallen. Het is niet normaal om 't hoofd van een paard te ontdoen van alle belangrijke onder-
delen. We halen bij onszelf toch ook geen belangrijke dingen weg? Waarom bij een paard? Tsja, dat is 'netjes'.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:57

tastharen laat ik zitten, die hebben ze hard nodig.
Bij rien doe ik helemaal niets met d'r oren, dat groeit mij best :D
En ik scheer de buitenste pluizen van de oren van united weg... United heeft sowieso vreemde oren... in zijn oor groeit weinig tot geen haar :? Alleen aan de buitenkant wat sprieten. En die scheer ik wel weg, anders is het net een lynx, maar wat in zijn oor zit blijft zitten.
Als het aan hem ligt gaat dat er wel uit... hij vind oren scheren heerlijk :') Maar ik ben toch bang dat er vreemde beesten oid in komen.
Benen, koten scheer ik wel altijd bij united. Warina niet... ik ben namelijk niet levensmoe :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:59

Mensen die tastharen weghalen vind ik echt belachelijk..

Ik laat lekker alles zitten, oorpluis, tastharen, baardharen. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:10

NHevaVD schreef:
Citaat:

Een paard laat niet zo snel zien dat hij van iets last heeft. Da's een teken van zwakte en zwak zijn betekend
maar 1 ding; ten prooi vallen. Het is niet normaal om 't hoofd van een paard te ontdoen van alle belangrijke onder-
delen. We halen bij onszelf toch ook geen belangrijke dingen weg? Waarom bij een paard? Tsja, dat is 'netjes'.

Ik snap dat een paard niet zomaar laat zien dat hij ergens last van heeft. En een paard wat in de natuur zou leven heeft idd alles nodig. Alleen tegenwoordig houden wij paarden heel anders en hebben imo sokken, baard,etc. niet meer zo'n belangrijke functie en kan je dat best weghalen. (Als je paard 24/7 buitenstaat vind ik het trouwens wel een ander verhaal, omdat ze dan idd meer last hebben van oa de weersomstandigheden.)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:11

Ik scheer of knip helemaal niets aan mijn verzorgpaarden. Alleen als de staart te lang wordt zodat ze erop gaan staan dan knip ik wel eens een stuk van de onderkant van de staart af. Owja en een klein stukje manen onder het kopstuk haal ik weg zodat het hoofdstel daar niet vervelend zit.

Voor de rest staan de paarden veel buiten en rij ik geen wedstrijden dus zie ik geen reden om iets te knippen.

Als je naar wedstrijden en keuringen moet snap ik wel dat je bijvoorbeeld de baard en de sokken bijknipt of de staart opscheert. Dat staat gewoon netter en je wil toch een beetje verzorgd overkomen. Tastharen mag je imo helemaal nooit weghalen omdat de paarden die echt nodig hebben.
Sokken, baard en meer van dat soort dingen hebben ze ook absoluut nodig als ze in de winter de hele dag buiten staan zonder bescherming. Maar de meeste sportpaarden staan in de winter niet de hele dag buiten en zeker niet zonder bescherming. Dus dan kun je best iets wegscheren of knippen.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:13

Aukelizzy: Ben ik het niet mee eens, dus jij denkt dat een paard op stal geen tastharen nodig heeft? denk je dat hij nooit iets nieuws ergens tegen komt, ook dat kan hij daarmee voelen. En al staat je paard niet 24/7 buiten, in de tijd dat ie al 1 uur buiten staat kunnen er al genoeg insecten en infecties in het oor komen... ;) Ook in het land heeft hij zn tast haren nodig om een ander paard te voelen oid....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:17

__Robijn__ schreef:
Aukelizzy: Ben ik het niet mee eens, dus jij denkt dat een paard op stal geen tastharen nodig heeft? denk je dat hij nooit iets nieuws ergens tegen komt, ook dat kan hij daarmee voelen. En al staat je paard niet 24/7 buiten, in de tijd dat ie al 1 uur buiten staat kunnen er al genoeg insecten en infecties in het oor komen... ;) Ook in het land heeft hij zn tast haren nodig om een ander paard te voelen oid....

Ik had het even niet over de tastharen, maar over ander overbodig haar. :+ Zoals ik al eerder zei, scheer ik bij mijn paarden de oren niet helemaal uit en knip ik het alleen weg. Ik ben het dus met je eens dat er dingen in het oor kunnen komen en daarom doe ik het ook niet. En wat betreft de tastharen, mijn paard heeft nog nooit zn hoofd gestoten oid. En mijn paard staat niet met een ander in het land dus hij hoeft geen ander paard met zijn tastharen te voelen. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:19

Juist OP stal komen er meer infecties en beestjes etc voor omdat ze in een kleine ruimte met meerdere paarden staan wat vaak niet genoeg geventileerd word, ze staan in hun eigen mest etc.

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:23

Ik knip alleen de oortje een beetje bij, sokken worden wel geschoren, van de rest blijven we er hier af...