mijn paard gaapt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

Re: mijn paard gaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:24

@ Naomi: Ik denk niet dat het bij jou paard een ernstig lichamelijk probleem is als ik jou zo hoor, al kan mest onderzoekje nooit kwaad, maar meer iets psychisch. Dat hij het rijden nog erg moet verwerken. Heb je nog een jong paard ? Misschien is je training nog net wat te zwaar voor hem of iets in die trend.. ( dit is absoluut niet aanvallende bedoeld maar even hard op denken wat er achter zou kunnen zitten )
Ik weet er ook niet alles van maar ben wat aan het speculeren wat het zou kunnen zijn, aangezien gapen voor mij gewoon geen goed teken is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:58

@ Naomi: het moet zeker geen gezondheidsprobleem zijn. Dikwijls geeuwen paarden omdat ze dus psychisch iets te verwerken hebben. Dat is dus niet persé iets slechts hé, maar het kan er misschien op wijzen dat het paard psychisch te zwaar belast wordt. Het ene paard zal ook veel vlugger geeuwen dan het andere. Dus geen nood, maar je weet nu dat het niet gewoon grappig is, dat er wel een achterliggende bedoeling is achter het geeuwen ;) .

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:09

De mijne gaapt als ik d'r hoofdstel in wil doen en dan kijkt ze er ook zo bij van gaan we rijden?? Ja, maar ik ben moe hoor kijk maar. hahaha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:53

poeh het kan zoveel redenen hebben, moe, verwerken van het geleerde, hersens vol, maagzweren, kan idd ook iets met bit te maken hebben, maar daar weet ik het fijne niet van.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:47

Maar het probleem is dat ze het ook doet als we in het bos gereden hebben :+ en dan rijd ik altijd met een los teugeltje, lekker ontspannen! Dus zou het dan ook kunnen zijn dat de training te zwaar voor haar is? Ze is trouwens acht jaar :)
Vandaag heb ik er dus weer op gelet, en ze deed het weer nadat ik haar hoofdstel uit deed. (vandaag was ik dus naar t bos geweest ;) )

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:48

mijn paard gaapt altijd als ik met mijn hoofdstel kom aanzetten :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:00

die van mij gaapt regelmatig, beestje is kerngezond :j

wat ik veel vervelender vind, is dat ze dan heeeel eng haar ogen wegdraait :oo das echt een rotgezicht :j

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:03

Weet je wat?
Ik ga maandag de DA bellen om het te vragen!!!
Mijn paard gaapt ook regelmatig, hij is 2,5, nog nooit een bit ingehad... En gaapt meestal als ik aan het poetsen ben... Ik ben nu toch wel erg benieuwd!!!
Maandag zet ik wat de DA zegt op dit topic...

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:33

@ Alves ik had net bedacht dat ik maandag ook wilde gaan bellen!! Maar ik wacht anders eerst wel even jouw reactie af!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:24

mijn pony deed het (toen ze nog mijn verzorgpony was) vaak als ik haar hoofdstel in wilde doen. nu doet ze dit nooit meer. (terwijl ik nog steeds hetzelfde hoofdstel gebruik) sinds ik haar heb gekocht en verhuisd ben.. misschien zit ze toch beter in haar vel nu....

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 00:44

gummie schreef:
Ik heb van dierenartsen begrepen dat het een uiting van pijn kan zijn...

Jep, dat klopt. Paarden die last hebben van hun maag / maagzweren schijnen ook meer te gapen, ik geloof dat dit te maken heeft met meer lucht in de maag wat ze kwijt raken door te gapen of door scheten te laten. Als ze het niet kwijt kunnen kan er gaskoliek ontstaan. Wat ik wel eens gehoord heb is dat als een paard gaskoliek heeft en je laat hem even los rennen en bokken, dat ze dan nog wel eens een scheet laten en dan zijn ze van de gasophoping af. Eventjes op de trailer een rondje rijden helpt ook nog wel eens, dit is spannend dus : mesten / scheten laten. Ben je ook van het probleem af. Maar dit is niet iets wat gegarandeerd helpt natuurlijk. ik kan me overigens ook goed voorstellen dat een paard wat last van zijn gebit heeft vaker zal gapen tijdens het rijden of bij het in of uitdoen van het bit.