Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Re: Slaan en Pletten bij hoeven uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:56

nouja als 1 van jullie zit dat iemand een hond slaat noemen ze dat ook dieren mishandeling en dat van dat plat spuiten is wel erg overdreven.

ze heeft die pony nog geen maand . geef de pony ook even de tijd om jou te leren kennen.,!!!!!!!!!!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

KiWiKo schreef:
onwil of niet............ er zijn subtielere manieren om een mens wat duidelijk te maken.......
mits de mens een goed verstaander is.

daarom zeg ik, hulp bij halen :D

Enig idee hoevaak subtiele signalen worden gemist? En dat dat de reden is waarom iets escaleert?

Met je andere opmerking ben ik het eens: Hulp inschakelen.

Wat de opmerkingen over slaan en schoppen betreft... TS geeft al aan dat ze dat heeft gedaan met als gevolg dat het paard nog feller uithaalt. Lijkt me dan ook niet verstandig om verder in te gaan op de slaan en schopadviezen, want het lijkt me niet denkbeeldig dat het paard dan, gezien de situatie, TS de stal uitschopt.
Als we werkelijk met een paard gaan vechten puur op fysiek niveau is weinig fantasie nodig om te bedenken wie er wint.

Mogelijk ontbreek het ts aan leidinggevende capaciteiten (en dat houdt heel wat meer in dan slaan of schoppen als het paard iets doet wat niet mag... ) of is er heel iets anders aan de hand
Dat is voor ons absoluut niet te beoordelen.

Het enige geldige advies in een dergelijke gevaarlijke situatie lijkt me dan ook iemand met zeer veel verstand van zaken te vragen om te kijken wat er gebeurt en adviezen ter plekke te geven. Zoals eerder aangegeven... hulp zoeken voordat er ongelukken gebeuren

*edit... zag dat ik helft van de discussie had gemist :o Maar goed... principe blijft toch wel hetzelfde... Wil trouwens ook wel weten hoe TS het heeft opgelost en lijkt me toch wel zo leuk om het in het topic te zetten. leerzaam toch???

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:35

Lord_Ik schreef:
En waarom moet dat per PB? (vind het ferm vreemd dat je het niet gewoon in het topic, dat nota bene over het onderwerp gaat, plaatsen kan ...)
Het kan altijd anders,, om even te overdrijven kan je ze ook platspuiten om ze nooit eens een klap of schop te moeten geven ... iedereen zijn manier, maar een schop of klap geven dierenmishandeling noemen is om eerder vermelde redenen onzin.

Omdat ik anders hier allemaal gezeur krijg, dat mijn pony niet goed is opgevoed enzo.. ! dus als je het graag wilt weten, pb je maar.
De ´oplossing´ is trouwens erg gebaseerd op het karakter van de pony!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:37

wat een onzin...........

wellicht kunnen we er allemaal wat van leren.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:42

KiWiKo schreef:
wat een onzin...........

Oowkej, best !Als jullie dan stoppen met zeuren:

Ik heb de oude eigenaren gebeld(tevens mijn instructrice), ze is gekomen en heeft het even bekenen. Het ging direct al veel beter ook bij mijzelf. We denken dat het ook kwam doordat het op dat moment vreselijk druk was in de manege en ze daar druk van werd, en ik omdat ik haar nog neit zo goed ken nog niet helemaal het overwicht kon houden. IK GA HIER AAN WERKEN!!!!!! Ik ga dus rustig en vol vertrouwen aan het werk en krab alleen de hoeven op momenten dat ik me echt zelfverzekerd voel, niet als ik haast heb of ziek ben dus!

Ze was trouwens ook hengstig.

De oplossing was bij ons dus: Zelfverzekerder zijn, meer rust creëren in mezelf en de pony, !!

Nog meer vragen??...

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:49

roest schreef:
@ KiWiKo: Ja, daar heeft ze wat aan. Ik snap je wel hoor, maar zeg dan wat jij zou doen.
Ik denk dat ze de hoeven maar even moet laten voor wat ze zijn tot ze de oplossing heeft.
Ik vind het toch weer jammer dat ze in eerste instantie toch naar de goedkopere oplossing grijpt, zo typisch.

Fikse schop onder zn hol geven :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:50

SB_Beessie schreef:
KiWiKo schreef:
wat een onzin...........

Ik heb de oude eigenaren gebeld(tevens mijn instructrice), ze is gekomen en heeft het even bekenen. Het ging direct al veel beter ook bij mijzelf. We denken dat het ook kwam doordat het op dat moment vreselijk druk was in de manege en ze daar druk van werd, en ik omdat ik haar nog neit zo goed ken nog niet helemaal het overwicht kon houden. IK GA HIER AAN WERKEN!!!!!! Ik ga dus rustig en vol vertrouwen aan het werk en krab alleen de hoeven op momenten dat ik me echt zelfverzekerd voel, niet als ik haast heb of ziek ben dus!

De oplossing was bij ons dus: Zelfverzekerder zijn, meer rust creëren in mezelf en de pony, !!

Nog meer vragen??...

helemaal top :)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:52

Damariis schreef:
een goeieruk aan het halster en mijn stem verheffen. ik zou eerst eens naar andere manieren kijken. je hebt je paard pas zo kort probeer eerst wat vertrouwen te winne. misschien heeft het paard er wel pijn of iets dergelijks. een paard kan niet praten dus kijk eerst eens naar de mogelijkheden !!

ja dat doen paarden ook bij elkaar, een goeie ruk aan het halster geven, als ze boos op elkaar zijn... :+ dat snapt je paard vast ja.......... :+

Wij hadden er ook zo 1 staan om te heropvoeden... kwam je die box in, kont naar je toe en slaan. Gewoon een keer teruggeschopt en toen was het klaar.... Die taal verstond hij wel, aangezien hij van de andere hengsten (we hadden kleine opfok zelf) ook regelmatig schupjes kreeg :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:50

Thaliaatjuh schreef:
roest schreef:
@ KiWiKo: Ja, daar heeft ze wat aan. Ik snap je wel hoor, maar zeg dan wat jij zou doen.
Ik denk dat ze de hoeven maar even moet laten voor wat ze zijn tot ze de oplossing heeft.
Ik vind het toch weer jammer dat ze in eerste instantie toch naar de goedkopere oplossing grijpt, zo typisch.

Fikse schop onder zn hol geven :)

Hoezo grijp ik naar een goedkopere oplossing??, het is opgelost en DAAR gaat het om!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:56

Damariis schreef:
nouja als 1 van jullie zit dat iemand een hond slaat noemen ze dat ook dieren mishandeling en dat van dat plat spuiten is wel erg overdreven.

ze heeft die pony nog geen maand . geef de pony ook even de tijd om jou te leren kennen.,!!!!!!!!!!!!
Ik noem dat geen mishandeling hoor... Doet me denken aan mezelf... Ik heb vroeger ook wel eens een trap onder m'n hol gekregen, ben ik nu plots mishandeld? Zal al maar vast een hulpgroep gaan inschakelen, zo getraumatiseerd dat ik ben...

TS: Super dat het opgelost is en dat je de vorige eigenares ingeschakeld hebt. :j

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:22

SB_Beessie schreef:
Hoezo grijp ik naar een goedkopere oplossing??, het is opgelost en DAAR gaat het om!

Geen idee waar dat 'goedkopere oplossing' op sloeg, maar ik vind de stap die je hebt gezet (door de vorige eigenaar/ instructrice erbij te halen) een hele goede goekope oplossing :D

Kan me voorstellen dat het idd een kwestie was van uitproberen en grenzen opzoeken.

CdC * die zich blauw ergert aan de overbelasting van de server van Bokt waardoor ze ieder bericht 5x moet typen of moet kopieren/ plakken :( *

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:33

SB_Beessie schreef:
KiWiKo schreef:
wat een onzin...........

Nog meer vragen??...

Ik vind het een hele goede oplossing. Goed van je om er iemand bij te halen en diens mening te vragen, want iemand die erbij is, ziet heel wat meer dan wij vanachter de computer.

Leuk om te horen en wat mij betreft helemaal geen reden om verder te zeuren. Vind het goed van je.
Overigens is bovengenoemde oplossing vaak de juiste. Eigen houding en rust. Superbelangrijk.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:11

Damariis schreef:

Ik overdrijf graag eens goed om iets duidelijk te maken :D werkt vaak beter ... :P
Overigens ga ik echt niet vinden dat iemand z'n hond mishandeld als dat beest een schop verdiend heeft en die ook gekregen heeft hoor. Tussen een verdiende schop en zinloos afslaan is een wezenlijk verschil :P

Pony heeft idd tijd nodig om de TS te leren kennen,, net daarom dat het nu niet verkeerd mag gaan ...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:44

Nog meer vragen??...[/quote]

Ik vind het een hele goede oplossing. Goed van je om er iemand bij te halen en diens mening te vragen, want iemand die erbij is, ziet heel wat meer dan wij vanachter de computer.

Leuk om te horen en wat mij betreft helemaal geen reden om verder te zeuren. Vind het goed van je.
Overigens is bovengenoemde oplossing vaak de juiste. Eigen houding en rust. Superbelangrijk.[/quote]

Dankjewel, ik ben vandaag weer geweest, ookal was het heel druk op de manege, toen ik netjes rustig bleef en na elke keer uitkrabben goed uitademde ging het goed. Geen geschop, gebijt of geplet!!, Super dus!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:24

heel fijn om te horen

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:03

liljebo schreef:
heel fijn om te horen

Ja idd, Ben zelf ook errug blij!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 00:55

ik vind het gewoon onzin om te schoppen of slaan.

maar dat is mijn mening !!!!!!!!!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:12

Zal ik volgende keer even tegen m'n paarden zeggen als ze weer eens aan het knokken zijn. Ik heb nl. momenteel een oudje dat niet meer de baas kan zijn en een jonkie dat heel graag de baas wil zijn.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:43

Vie schreef:
Zal ik volgende keer even tegen m'n paarden zeggen als ze weer eens aan het knokken zijn. Ik heb nl. momenteel een oudje dat niet meer de baas kan zijn en een jonkie dat heel graag de baas wil zijn.

:+ Even moraliserend toespreken en 't is gebakken :D zeg maar dat ze in de hel terecht zullen komen als ze zo verder gaan,, dat ze het maar moeten uitpraten in plaats van uitvechten :+

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:15

moeilijk he ;) iemand anders mening respecteren ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:05

Damaris........... echt :D soms ontkom je er gewoon niet aan.........

liever niet hoor, dat voorop gesteld, en ik denk dat dit voor een ieder hier geld.....

Bij mijn paard kom je met een foei nergens........ die gaat hoogstens eerst heel verbaasd kijken, dan heel hard lachen om daarna twee keer zo hard in te komen.......

als ik die bij wijze van een tik op zn hoofd geeft.......... zegt hij bij wijze van......... Kimmie, heb daar ook nog jeuk...... wil je nog effe???

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:26

Damariis schreef:
moeilijk he ;) iemand anders mening respecteren ..

Ik respecteer 'm,, ies gewoon niet de mijne.
Zit nogal in hetzelfde geval als kiwiko en waarschijnlijk ook in het jouwe (FJORD!!!). Soms staat ze te trillen op 'r benen, meteen op r plek als 'k ook maar m'n mond open doe,, maar als ze doorkrijgt dat ze lekker r gang kan gaan ... mag je het lekker zelf doen als je 'r niet even met een klap op 'r plaats zet. Als ik er op tijd bij ben is meer dan een tik niet nodig,, als ik daarintegen 10 seconden later kom ...
Is de realiteit,, je mag met de mijne komen proberen als je denkt dat het lukt zonder aan r te komen ... als het lukt mag je me gerust leren hoe (en trakteer ik :D), maar ik geloof er niet in.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:57

Ik respecteer je mening best hoor, ik sla ook niet als het niet nodig is... Maar onzin? Ik denk dat je dan gewoon nog nooit een paard tegen gekomen bent zoals bovenstaande omschrijven. :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:43

ik heb heel veel jaren paarden en zeker niet de makkelijkste en heb mijn paarden nog noooooit hoeven slaan.

maar ik laat iedereen in zijn waarde :)

voorde rest wil ik ook helemaal geen reactie uitlokken.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 13:44

Geen ruzie hoor, en bij elk paard los je ene probleem toch weer anders op, toch?? Tenminste dat VIND ik!