Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:25

Miesje1985 schreef:
Yinnar schreef:
Oké duidelijk! Fantastisch dat jullie hem een kans gaven. Is 24/7 weidegang niet mogelijk begrijp ik?

Nog niet, als hij bijgekomen is van de operatie wel. Maar dan komt ie in een natuurgebied te staan en niet in een saai weiland. Ook samen met de oudere paarden dus ook gezellig. Ik moet hem nu iedere dag even uit het weiland halen om medicijnen te geven en even te controleren (wond op hoofd v.d. operatie)

Tjee, ben blij dat ik nu wel wordt begrepen! :D Sorry dat ik zo koppig was maar ik krijg er steeds zo'n brok in m'n keel van... en weet ook niet hoe zo'n forum precies werkt...;)

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:26

Ten eerste, knap van je om zo met zo'n paard om te gaan.

Maar wat ik me afvroeg is: kun je geen touwhalster gebruiken omdat die knopen op bepaalde plaatsen drukken waardoor hij misschien rustiger word.
En misschien assosieert(ofzoiets) hij de stal nu met iets vervelends vanwege de medicijnen.

Verder ben ik benieuwd naar een foto.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:29

Miesje1985 schreef:
Nog niet, als hij bijgekomen is van de operatie wel. Maar dan komt ie in een natuurgebied te staan en niet in een saai weiland. Ook samen met de oudere paarden dus ook gezellig. Ik moet hem nu iedere dag even uit het weiland halen om medicijnen te geven en even te controleren (wond op hoofd v.d. operatie)

Tjee, ben blij dat ik nu wel wordt begrepen! :D Sorry dat ik zo koppig was maar ik krijg er steeds zo'n brok in m'n keel van... en weet ook niet hoe zo'n forum precies werkt...;)

Breghje schreef:
Dit klinkt zoooo ontzettend goed he! Lekker in een natuurgebied met een kudde paard kunnen zijn zover het mogelijk is voor hem. Kan me voorstellen dat het een flinke brok in je keel geeft, maar soms is het écht beter meteen al je kaarten op tafel te leggen zodat mensen goed kunnen oordelen. Hoop dat je nog lang kan genieten van je vent! Is er een prognose gegeven voor de toekomst (kan hetgeen hij aangeopereerd is nog terugkomen of is ie helemaal schoon) behalve dat je hem niet kan rijden?

Miesje1985 schreef:
De prognose is redelijk gunstig: hij kan gewoon opgroeien en zal gewoon paard kunnen zijn en oud kunnen worden. Alleen bestaat er een kans dat zijn ene oog nog uit kan gaan (dus gedeeltelijk blind kan worden) maar dat is nog onduidelijk want meneer kijkt nu nog goed. Hij is niet 'schoon' maar ze hebben tja.. hoe leg ik dit goed uit...

ze hebben een soort verbindingsplaat aangebracht (ik weet het ook nog niet precies) maar daardoor is én het schedel sterker en zijn hersens hebben weer meer verbinding met elkaar. :D

Blind aan één oog wil niet zo heel veel zeggen, daar gaat ie zich best mee redden. En idd, straks hoeft ie nergens meer mee naartoe dus dan is een tijdelijke oplossing van een hengstenbit of touwhalster echt niet verkeerd. Het is even niet anders, dier moet verzorgt kunnen worden zonder dat er gewonden vallen. Ik hoop voor je dat ie nog heel lang lekker relaxed zal kunnen leven, al dan niet met één oog.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:30

Hupakee, weer een paardje die poeder in!!! |(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:31

Sieppus schreef:

Hele topic gelezen???

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:34

Sieppus schreef:

HUH?????

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:35

Breghje schreef:
Sieppus schreef:

Hele topic gelezen???

Nee, heb ik niet. Zal ik even doen voordat ik iedereen over mijn dak krijg.
:Y)

Yinnar

Re: Hengstenbit welke maat bij een jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:35

Good girl...hehehe

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:42

Haha, ik heb al vanalles geprobeerd, van een touwhalster naar een dikke band om zijn neus, maar meneer is gewoon erg sterk. Medicijnen in het land geven is geen optie, want die moeten gewogen worden en exact gegeven worden en er mag niets knoeien. Dat gaat niet in een weiland want dan ...is meneer sterk en weg :P

Hij vindt het wel leuk om naar stal te gaan want dan krijgt ie zijn appeltje. Waar hij zo'n 20 minuten mee bezig is haha maar wel schattig om naar te kijken, hele kleine hapjes en lekker lang snoepen :P
Ik ga vanavond even kijken voor een goede foto, van dat ie er helemaal opstaat. Groetjes

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:57

zo draait een rel topic ineens helemaal om als het hele verhaal wordt verteld!
super!

opties die je in overweging kan nemen:

controller halster?
monty roberts halster
moet zeggen heb k goede ervaringen mee..

als ie echt onhandelbaar is misschien een zacht bitje maar zou toch eerst t anders proberen ;)

ben wel benieuwd naar een foto hoor van hem!

in wel deel van nl woon je misschien kan je van iemand hier die toevallig in de buurt woont iets lenen?om uit te proberen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:13

Miesje1985 schreef:
Haha, ik heb al vanalles geprobeerd, van een touwhalster naar een dikke band om zijn neus, maar meneer is gewoon erg sterk. Medicijnen in het land geven is geen optie, want die moeten gewogen worden en exact gegeven worden en er mag niets knoeien. Dat gaat niet in een weiland want dan ...is meneer sterk en weg :P

Hij vindt het wel leuk om naar stal te gaan want dan krijgt ie zijn appeltje. Waar hij zo'n 20 minuten mee bezig is haha maar wel schattig om naar te kijken, hele kleine hapjes en lekker lang snoepen :P
Ik ga vanavond even kijken voor een goede foto, van dat ie er helemaal opstaat. Groetjes

Dan schiet in het land meds geven niet echt op nee :D
Hoelang moet ie nog meds krijgen? Is dat een kwestie van dagen, weken, maanden?
En ik ben heeeel benieuwd naar een foto!!!

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:39

Ik wil ook wel graag een foto zien.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:00

Heb het hele topic doorgelezen, en je verhaal was echt super verhelderend! En wat goed dat je je paard een tweede kans wil geven.
Ik ga verder mee met de rest, dat je het misschien ook met een ander bitje kan proberen of andere halster...
verder heb ik geen idee of er verschillende maten van een hengstenbit zijn...

ik ben ook benieuwd naar een foto!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:05

je zou een aantal grote internetwinkels een mailtje kunnen sturen (die zijn in sticky's te vinden) met dit verzoek. Die hebben vaak veel contacten en misschien kunnen zij wat voor je bestellen. Verder zou je ebay kunnen proberen (de amerikaanse dan) daar staan ontzettend veel spullen op.

Succes!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 07:15

Ik ben gister even naar een andere ruitersportzaak gereden en die hadden een kleindere maat hengstenbit. Gisteravond ben ik naar To gegaan en met stroop heb ik het bit ingekregen. Hij stond er weer even van te kijken zo van: wat doe je nou?! maar even later was ie lekker aan het knabbelen. Ik ben toen gaan lopen en meneer liep super braaf mee, hij ging niet trekken of rare schijnbewegingen uithalen :D Vandaag nog maar een keer proberen, want gister heeft hij het bit maar 5 minutjes ingehad. En dan probeer ik ook een langer stukje te lopen zodat hij eraan went dat dat ding in z'n mond zit. Ik heb nog geen goede foto kunnen vinden, de meeste staan in mijn fotoboek :P Misschien kan ik die wel kopieeren ofzo maar dan moet ik eerst een kopieermachine vinden... of scannen? Maar hoe plaats ik die foto dan hierop?

Groetjes

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:26

Miesje, ik hoop dat hij snel op knapt. Kan nu je verhaal wel begrijpen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:01

miesje dan mail je de foto maar naar mij toe!

pb maar voor mail adres

kan je niet bijv de eerste paar xen met 2 touwtjes werken
1 aan het bit 1 aan een halster?
dat ie geleidelijk kan wennen?

blijf toch nog niet mee eens ;)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:16

hiboune schreef:
miesje dan mail je de foto maar naar mij toe!

pb maar voor mail adres

kan je niet bijv de eerste paar xen met 2 touwtjes werken
1 aan het bit 1 aan een halster?
dat ie geleidelijk kan wennen?

blijf toch nog niet mee eens ;)

Ik vat het niet helemaal? Iets met touwtjes ?

Ik zal van de week even kijken in het fotoboek en een scanner vinden :P Ik zet de foto gewoon hier in het topic dan kan iedereen hem bewonderen :D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:18

2 halstertouwen 1 aan halster 1 aan t bit

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:20

hiboune schreef:
2 halstertouwen 1 aan halster 1 aan t bit

Ow, ik snap je! ;) Maar dan heeft ie alsnog een bit in...:=

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:24

ja maar dan hangt niet alles aan t bit snap je...

maar heb je t al eens met een hengstenketting geprobeerd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:46

En dan kun je het bit puur als correctiemiddel gebruiken. In principe lopen aan het halstertouw maar als hij gekkigheid uithaalt dan zet je druk op het bit. Wellicht kun je hem als je dat tactisch gebruikt er nog wat makker mee krijgen..

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:58

Een hengstenketting heb ik wel al geprobeert maar dat haalt weinig uit. Het verschil is met een gewoon bit en een hengstenbit is dat een hengstenbit geen zeer doet, behalve als het paard ervandoor wil gaan, dan doet het zichzelf pijn en dan doet ie het de volgende keer niet meer. En een gewoon bit heeft dat niet, je hebt alleen meer controle en hij zal het misschien de volgende keer wel weer doen. Dat is eigenlijk de reden dat ik voor een hengstenbit kies: én controle over het paard én als hij 1x heeft gevoeld wat hij zichzelf aandoet, doet ie het de volgende keer niet meer (hij kan wel goed onthouden).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:45

Ik gaf als een van de eersten aan dat je een jaarlinghengst geen bit in moet willen doen om hem te kunnen controleren.
Maar nu ik het hele verhaal over To gelezen heb begrijp ik je idee erachter.
Voor To (en jou) is dit een goede oplossing.
Ik hoop dat To nog een fijn leven voor zich heeft.
Succes met hem.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:04

als ie echt hengst is en zich zo ook zo gedraagd zal ie niet veel minder klierig worden denk
een hengst is een hengst ;)
spreek uit ervaring!
maar ik zou het wel doen zoals ik zei!
leiden aan halster wordt ie vervelend bittouw erbij pakken en corrigeren en als ie zich weer gedraagd belonen door dat touw weer losjes te laten hangen!