Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe houd jij je paard vast

Methode 1
76 (35%)
Methode 2
108 (50%)
Methode 3
32 (14%)

Totaal aantal stemmen: 216

biancavos

Re: Hoe houd je een paard vast met hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:30

Ik gebruik altijd de eerste methode, ik heb 2 losse teugels (western) aan mijn hoofdstel zitten, kan ze dus moeilijk over de hals laten hangen.

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:13

bij ons is het op de manege is het dat je methode twee moet gebruiken en als je aant lopen bent ofzo en je rijdt al wat langer en je wordt wat makkelijker dan doe je methode drie...... maar die methode vindt ik juist gevarrlijk je hebt veel minder controle over je paard...
methode 1 gebruiken we meestal als je met een kreupel paard dat heel druk is meot stappen om iets meer overwicht te hebben(niet de bedoeling meteen het bit door de mond heen te rukken)

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:18

Ik doe het altijd volgens methode 2. Bij mij op de manege wordt geleerd dat methode 1 niet veilig is, omdat als het paard ervandoor gaat hij snel vast kan komen te zitten in de teugels die dan los over de grond hangen. Bij methode 1 is de kans dat de teugels over de grond heengaan kleiner. Denk dat dit ook op het oog is met de kleinere kinderen, die een paard soms snel loslaten als hij schrikt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:33

DJB schreef:
Bij methode 1 is de kans dat de teugels over de grond heengaan kleiner.

Typefout denk ik, je bedoelt neem ik aan methode 2?

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:37

opisop_shop schreef:
DJB schreef:
Bij methode 1 is de kans dat de teugels over de grond heengaan kleiner.

Typefout denk ik, je bedoelt neem ik aan methode 2?

Ja inderdaad, sorry, foutje.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:50

Op mijn eerste manege is mij methode 1 aangeleerd, ik ben het eigenlijk ook altijd zo blijven doen. Op andere stallen zie ik wel vaker methode 2, tegenwoordig gebruik ik die heel af en toe ook wel. Van methode 3 heb ik nog nooit gehoord.
Waarschijnlijk heeft elke methode zo zijn voor- en nadelen, ik zou zeggen: gebruik gewoon wat jij en het paard het fijnst vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:57

Bedankt voor alle reacties, ik had niet verwacht dat dit zo leefde en mensen er allemaal verschillende ideeen over zouden hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:02

Die discussie is nog niet beslecht geloof ik :) Bij ons op stal wordt methode 3 aangeleerd, en omdat zowel de paarden als ik dat gewend zijn is het een fijne ontspannen methode - ik merk dat ik op die manier ook meer met mijn houding leid dan met de teugel, ook heb je wat meer bewegingsvrijheid. Als er al wat gebeurt dan laat ik het paard in een cirkel om me heen draaien en zet ik het weer stil. Maar eigenlijk gebeurt er nooit wat, de paarden zijn buitengewoon goed en ontspannen te leiden.

Op de manege waar ik vrijwilligerswerk doe zijn ze het niet gewend om op die manier geleid te worden, en dus werkt het meestal minder als het paard eigen plannen heeft. Ze reageren door terug te trekken en dan trek je inderdaad het bit door de mond, niet handig. Dus dan keer ik meestal terug naar methode 2. Het nadeel hiervan vind ik dat je vrij snel te veel druk op de teugels zet (waar de paarden uiteraard tegenin gaan) en dat je je arm in een onhandige positie moet houden, zeker als je door een smalle doorgang voor wilt gaan.

Bij het begeleiden van de paarden (paardrijden voor gehandicapten) gebruiken we dan ook een begeleidersteugel, dan heb je meer bewgingsruimte maar toch kun je druk zetten op beide bitringen en je trekt het bit niet scheef. En eigenlijk is dat wel het fijnste, als ik een flink stuk met een paard zou moeten lopen en ik heb de keuze, zou dat mijn voorkeur zijn.

De teugels over de hals doe ik zelden en alleen met paarden die eigenlijk gewoon volgen op je houding. Omdat je de teugels naar voren trekt, heb ik het idee dat je niet zoveel te vertellen hebt als er iets gebeurt, en als je ze los laat weet je vrij zeker dat het paard er zo in staat.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:56

zoals methode 1

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:37

methode twee is imo de enige juiste

1 van de twee teugels vind ik onhandig, je hebt op die manier maar 1 kant bij je, bij een schrikreactie van paard trek je zo het bit door de mond
methode 1, als in teugels over het hoofd halen vind ik ook in zijn geheel niet veilig,
bij een schrikreactie waarbij het dier bijvoorbeeld los komt slingeren de teugels los voor de benen en stapt het dier veel te makkelijk in de teugel, of de teugel die ergens aan blijft haken, stel je de ruk in de mond daarvan voor

en bij wandelen met paard , dus verder dan van poetsplek tot opstapplek(bak, of de buitendeur) dat doe ik aan het halster, met bit in wandelen vind ik onprettig
tenzij het dier bijvoorbeeld veroordeeld is tot boxrust en moet stappen aan de hand en het aan de hand de neiging heeft tot ontploffen ivm energie te veel en frustratie , dan misschien wel bit, maar dan doe ik er een longeerstukje aan met halstertouw

dus , methode twee, twee teugels in de hand met vinger ertussen hoewel ik bij bepaalde dieren ook wel methode 3 gebruik (zoals bij mijn eigen paard of andere goed opgevoedde dieren

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:51

wanneer de hoofdstel erop zit dan heb ik de teugel altijd aan de linkerkant van het paard vast.

Aan 2 kanten vast houden kan je klem te komen zitten.
Paard is gewend dat je via rechterbeen op het paard gaat zitten en dus zou het ook aangenamer zijn voor het paard om aan de linkerkant blijven stappen aan de teugel vast.

Ook is het dat je aan de rechterhand meeste sterker bent dus als paard ergens van schrik je snel de teugel goed vast kan houden.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:46

Ik heb het aangeleerd op de manier van methode 2.
De andere manieren vind ik onhandig en minder veilig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:57

kensha schreef:
Paard is gewend dat je via rechterbeen op het paard gaat zitten en dus zou het ook aangenamer zijn voor het paard om aan de linkerkant blijven stappen aan de teugel vast.

Dit kan ik niet echt bevestigen. Wij lopen bij het begeleiden van de gehandicapten altijd aan de binnenkant - dus aan beide kanten. De paarden die dat voor het eerst meemaken vinden het wel eens wat vreemd en proberen automatisch rechts te gaan lopen, maar dit went heel snel, na een paar keer is het de normaalste zaak van de wereld en heb ik niet gemerkt dat ze een specifieke voorkeur hebben voor een kant. (Net als het van de andere kant opzadelen - dat ik vaak doe zoals het uitkomt. De eerste paar keer kijken ze een beetje twijfelachtig: 'hier klopt iets niet' maar daarna is het al heel snel gewoon en maakt het niks uit.)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:24

Methode 1 of 3, NEVER NOOIT 2. Als een paard wat meer vaart maakt als jou kan die nooit anders als om je heen draaien en kan je dus ook nooit raak slaan en je kan er dus ook nooit onder terecht komen. Ik vindt het levensgevaarlijk om je paard aan 2 teugels vast te houden, heb op deze manier al teveel mensen onder een paard zien komen. Heb zelf les gegeven op een manege en daar was het altijd methode 1 bij mij in de les.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:49

Methode 3 lijkt me wel heel vreemd. Dan trek je toch het bit scheef in de mond?

Zelf gebruik ik altijd methode 1 of 2.
Methode 1 vind ik het fijnst, maar voor kleine stukjes doe ik dan 2.

Nikita91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:32

Ik gebruik altijd methode 1, hetgeen wat ik dan wel altijd doe is dat ik een knoop leg in de teugels op een manier waarbij als het paard los komt niet in de teugels kan stappen dus ook niet zijn eigen mond kapot trekt. Ideale manier. Is wel eens gebeurd dat er dan een paard los kwam maar geen schade nergens aan :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:40

1 alleen bij drukke paarden aan de hand stappen voor langere stukken.
2 meestal. Voorbij komen doen ze niet want dan tik ik even op de neus met mijn vrije hand.
3 is handig als je met je vrije hand even wat wilt pakken als het paard stilstaat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:55

daffie1986 schreef:
Methode 1 of 3, NEVER NOOIT 2. Als een paard wat meer vaart maakt als jou kan die nooit anders als om je heen draaien en kan je dus ook nooit raak slaan en je kan er dus ook nooit onder terecht komen. Ik vindt het levensgevaarlijk om je paard aan 2 teugels vast te houden, heb op deze manier al teveel mensen onder een paard zien komen.

mee eens..
Bij mij is het eigenlijk altijd methode 3.. Maar op vreemd terrein of met vreemde paarden soms methode 1..
(als ze luisteren trek je het bit niet scheef en als ze niet luisteren kun je ze om je heen trekken en maakt het ook geen r**t uit of het bit scheeftrekt.)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:58

Methode 1 als ik echt een flink eindje moet, maar wel met een paard waarvan ik weet dat hij zich niet los zal rukken.

Methode 2 voor eventjes naar de bak, met een paard dat mischien niet naar ho luisterd, maar wel naar een kleine ophouding.

Methode drie als ik moet wachten voor ik de bak in ga, en het paard ongeduldig gaat doen. Met een teugel kan ik 'm dan gewoon omtrekken ipv dat er over me heen gedenderd word, of dat ik meegesleurd word. Wat daffie1986 al zegt dus.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:07

Als ik echt met mijn paard moet lopen met hoofdstel dan lijkt het het meest op metode 1.
Metode 2 gebruik ik als ik heb gereden en naar stal terug loop, maar dat is 30 meter ong.
Metode 3 het ik nog nooit van gehoord en/of iemand dit bewust zien doen.

Eigenlijk heb ik de teugels bij langer wandelen de linker teugel tussen duim en wijsvinger en de rechter teugel tussen pink en ringvinger door, de teugels kruisen zich in het midden van de hand, de rechter teugel komt dan weer uit mijn hand tussen duim en wijsvinger.
Het uiteinde houd ik met mijn linker hand vast.
Op deze manier kun je een paard voorbrengen of er mee lopen en het ook nog een beetje sturen.

Deze metode heb ik geleerd tijdens mijn opleiding.

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:51

Ik gebruik methode 3.
Ik loop aan de linkerkant van me pony, en met mijn rechterhand pak ik de linker teugel, de teugel het dichts bij mij:P
Dat doe ik altijd als ik van stal naar de bak loop.
Ik zou niet weten waarom dat niet veilig is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:58

Waar laat je bij methode 3 'de rest van je teugels' dan?
Als je maar met 1 hand je paard vast hebt?

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:06

De tuegels gaan om de hals van me pony, en ik hou 1 teugel vast, en de andere blijft gewoon los.
Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Ik zal wel eens opletten hoe de mensen op stal dat doen.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:18

daffie1986 schreef:
Methode 1 of 3, NEVER NOOIT 2. Als een paard wat meer vaart maakt als jou kan die nooit anders als om je heen draaien en kan je dus ook nooit raak slaan en je kan er dus ook nooit onder terecht komen. Ik vindt het levensgevaarlijk om je paard aan 2 teugels vast te houden, heb op deze manier al teveel mensen onder een paard zien komen. Heb zelf les gegeven op een manege en daar was het altijd methode 1 bij mij in de les.

Iedere methode heeft zo z'n nadeel. Bij methode 2 is de kans kleiner dat ALS het paard losbreekt dat deze verstrikt raakt in de teugels. Voor mij best een goede reden om 2 toch te overwegen.

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:37

Volgens mij hebben alle 3 de methodes even veel kans om als het paard losbreekt dat het versrtikt raakt in de teugels