Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bij ons op stal wordt methode 3 aangeleerd, en omdat zowel de paarden als ik dat gewend zijn is het een fijne ontspannen methode - ik merk dat ik op die manier ook meer met mijn houding leid dan met de teugel, ook heb je wat meer bewegingsvrijheid. Als er al wat gebeurt dan laat ik het paard in een cirkel om me heen draaien en zet ik het weer stil. Maar eigenlijk gebeurt er nooit wat, de paarden zijn buitengewoon goed en ontspannen te leiden. kensha schreef:Paard is gewend dat je via rechterbeen op het paard gaat zitten en dus zou het ook aangenamer zijn voor het paard om aan de linkerkant blijven stappen aan de teugel vast.

daffie1986 schreef:Methode 1 of 3, NEVER NOOIT 2. Als een paard wat meer vaart maakt als jou kan die nooit anders als om je heen draaien en kan je dus ook nooit raak slaan en je kan er dus ook nooit onder terecht komen. Ik vindt het levensgevaarlijk om je paard aan 2 teugels vast te houden, heb op deze manier al teveel mensen onder een paard zien komen.
daffie1986 schreef:Methode 1 of 3, NEVER NOOIT 2. Als een paard wat meer vaart maakt als jou kan die nooit anders als om je heen draaien en kan je dus ook nooit raak slaan en je kan er dus ook nooit onder terecht komen. Ik vindt het levensgevaarlijk om je paard aan 2 teugels vast te houden, heb op deze manier al teveel mensen onder een paard zien komen. Heb zelf les gegeven op een manege en daar was het altijd methode 1 bij mij in de les.