kun je hem niet gewoon strak vastzetten aan een halster, zodat je je om dat bijten iig geen zorgen hoeft te maken? en dan leg je gewoon bijv eerst dat dekje erop, dan even een snoepje geven, rustig met m kletsen en aaien. Dan t zadel er rustig opleggen. vervolgens weer even verder gaan met borstelen, hoeven uitkrabben enz. dan voorzichtig 1 singelstoot op t eerste gaatje vastmaken, weer even rustig met m praten en aaien enz.
want 'met de teugels werken' klinkt ook niet heel vriendelijk. en of je hem nou een tik met een zweep geeft of een ruk aan een teugel, dat is allebei straf.
Nee ik geef hem geen ruk met teugel, maar k houdt de buitenteugel strak zodat hij niet kan bijten. Ik weet dat het niet vriendelijk is, en daarom heb ik ook dit topic gestart =).
En ja, dat zal ik morgen eens proberen, zoals hierboven is gezegd. Ik hoop dat dat een beetje werkt
annie88
Geplaatst: 26-04-09 19:42
Zwitsal schreef:
kun je hem niet gewoon strak vastzetten aan een halster, zodat je je om dat bijten iig geen zorgen hoeft te maken?
Ik zou hem niet zo strak vast zetten, opzich wel goed idee voor je eigen veiligheid, maar het paard word alleen maar angstiger...
Zwitsal
Geplaatst: 26-04-09 19:46
idd gewoon proberen om het opzadelen te verdelen over de poetsbeurt. gewoon een half uurtje eerder naar stal gaan en er lekker lang over doen.
wat misschien ook nog wel een idee is , als je hem een maandje least. misschien kun je dan gewoon af en toe gaan oefenen met zadelen, en dan gewoon heel rustig op zadelen. is hij dan braaf? dan 'beloon' je hem door het zadel er weer af te halen.
@ annie: ja maar als ze hem niet strak vast zet zal ze hem waarschijnlijk uit automatisme: of straffen, of op een andere manier ZELF angstig reageren. als je hem wel strak vast zet zal de ts zelf misschien ook rustiger zijn omdat je dan weet dat hij niet kan bijten. Als je zelf niet meer angstig bent maar rustig dan voelt dat paard dat natuurlijk ook. En als je het combineert met heeeel rustig opzadelen en daarbij veel beloont en lekker de tijd neemt om tussendoor met hem te knuffelen om hem zo op zn gemak te stellen, denk ik wel dat dat zou helpen. Het is in ieder geval het proberen waard denk ik, als het niet werkt, weet je dat tenminste ook en kun je zoeken naar nog een andere oplossing
Wij hebben ook een paard op de manege staan die enorm nijdig kan zijn met zadelen. als je hem op stal zadelt en hem strak vast zet (niet helemaal met zn neus in de tralies natuurlijk) is hij veeel rustiger dan wanneer je hem in de poetsplaats opzadelt. in de poetsplaats heeft ie namelijk veel meer ruimte met zijn hoofd en hij is dan echt stukken onrustiger en agressiever. Bij dat paard helpt het trouwens ook als hij de ruiter herkent. meisje dat er bij ons in de carrousel mee rijdt (en dus elke week hem rijdt) merkt ook dat hij al een stuk rustiger is bij haar met zadelen dan in het begin
Hoe verklaar je zijn korte en stijve gang dan als hij geen rug problemen heeft? Ook een paard wat niet correct gereden wordt hoort niet zulke gang te hebben.
Hier is nog een link van een filmpje, msischien vind je hem daar wat minder stijf lopen? Ze weten nu toch echt zeker dat hij géén rugproblemen heeft. Maar ik geef toe, hij zou wat energieker kunnen lopen, maar in de manegelessen is hij ook een stuk.. minder energiek dan bij het rijden buiten de lessen om.
@Zwitsal; Dankje, dit zijn zeker tips die ik morgen ga uitproberen!
Anoniem
Geplaatst: 26-04-09 20:55
Moeilijk te zeggen hoor, zijn oortjes staan niet altijd even leuk. Maar je vraagt er ook niets van en dan is het altijd wat anders.
Het kan zijn als jij hem gaat leasen dat hij je gaat kennen en zich wel normaal laat opzadelen, je weet ook niet wat er ooit is gebeurd met opzadelen. Er hoeft er maar eentje te zijn geweest die wreed was.
Je kan er altijd nog een fysio bij halen als je eenmaal dit paardje least en regelmatig gaat rijden. Laat dan ook eens het zadel nakijken, kan zijn dat dat ook niet echt jofel past.
Zwitsal
Geplaatst: 26-04-09 21:02
ik vind hem ook op dat filmpje nog 'kort' lopen, vooral de galop. maar misschien is dit ook gewoon een houding die ie zichzelf aangeleerd heeft omdat het lekker makkelijk is en hij er toch wel mee weg komt in de manege lessen.
met mn vorige berichtje met dat af en toe gewoon 'zomaar' opzadelen bedoel ik dus ook gewoon opzadelen en niet vervolgens gaan rijden. MAar gewoon rustig zadelen, lekker met m knuffelen en als hij braaf is het zadel er weer af. Of misschien een keertje zadelen, en dan vervolgens even aan de hand een stukje gaan wandelen of laten grazen. Zo leert hij misschien ook dat het 'zadel' niet altijd iets slechts hoeft te betekenen maar dat er ook wel eens iets leuks aan het zadel verbonden zit (lekker wandelen, grazen enz) dus dat het helemaal niet zo vervelend is. (en dat het zadel ook niet altijd gelijk staat aan in die saaie manege les lopen)
(persoonlijk zou ik als ik in jouw situatie zat en er het geld voor had evengoed nog een fysio oid bijhalen, gewoon even als extra bevestiging voor jezelf, de fysio kan je misschien ook nog meer tips geven.)
Taffje
Geplaatst: 26-04-09 21:11
Ziet er een singel met elastiek op? Dit werkt namelijk rustiger in dan een gewone niet rekbare singel en hoef je niet zo strak aan te singelen, hier is de mijne een stuk rustiger mee geworden. (Ze had ook een zadel trauma) En rustig aansingelen, gaatje voor gaatje desnoods een rondje lopen tussendoor, als je hem zo snel en hard in een keer aansingelt gaat ie het nooit accepteren
Laatst bijgewerkt door Taffje op 26-04-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Wat je ook kan proberen, is hem telkens als hij op de wei mag hem opzadelen (met een oud zadel, pannekoekzadel, ..). Dan is dat zadel opeens toch een pak leuker. Zodra hij doorheeft zadel=iets leuks, hem zodra hij lastig met opzadelen het zadel er weer af nemen en weggaan. Dan gaat ie maar niets leuks doen Na een paar minuten weer proberen, en goed belonen natuurlijk.
Anoniem
Geplaatst: 26-04-09 21:24
Ach ik denk gewoon met veel rust en beleid dit paard naar jouw hand zetten. Niks steeds opzadelen, gewoon normale manier aanhouden. Rustig, vriendelijk en alles met stem doen, dus ook straffen met stem als hij bijtneigingen krijgt. Ik denk dat het van zelf over gaat als hij 1 persoon krijgt die hem met hem om gaat en leert vertrouwen.
Als het echt een reactie is om iets uit het verleden dan werkt dat wel het beste , heel langzaam en nonchelant opzadelen , dus er zelf ook niks bijzonders van maken.
Als je gaat poetsen : eerst even een borstel ver de plek van het zadel , dekje erop leggen. Weer even verder met poetsen.
Nonchelant zadel erop leggen. Weer even verder met poetsen , bvb. met de ene hand poetsen en met de andere ook eens zachtjes het zadel wat laten verschuiven , net alsof je zelf niet in de gaten hebt dat je überhaupt met het zadel bezig bent , niet dat je zelf al met spanning het zadel erop gaat leggen.
Weer wat verder poetsen en dan singel naar beneden terwijl je bvb. even z'n hoofd zachtjes afborsteld zodat 'ie afgeleid is
Afijn , zo ga je steeds verder en verdeel je het opzadelen over de hele poetsbeurt. Gaatje ansingelen - hoef uitkrabben - gaatje aansingelen - volgende hoef - gaatje aansingelen - staart even uitborstelen - gaatje aansingelen...enz.
ik denk inderdaad ook dat je het beste kan beginnen met wat pmarena hierboven beschrijft (en ik al eerder zei).
Steeds op en afzadelen is denk ik in t begin nog een beetje teveel van het goede.
En ga je hem maar 1 maand leasen? En daarna gaat ie weer terug de manege lessen in? In dat geval zou het natuurlijk zonde zijn als je werk met het zadel weer helemaal teniet gedaan wordt doordat alle andere manege ruiters gewoon het zadel erop kwakken. Misschien kun je dan (als het bij jou dus wel beter gaat) in overleg met de manege eigenaar, een briefje voor zn staldeur hangen waarin je zijn situatie uitlegt. dus iets in de richting van "Door vroegere ervaringen vind ik het zadel een beetje bang waardoor ik ga bijten en trappen. Ik vind het veel fijner om heel rustig opgezadeld te worden door iemand die ik al een tijdje ken, dan zul je zien dat ik veel liever ben". (kan natuurlijk ook in wat minder kinderlijk taaltje, maar ik heb geen idee welke leeftijdscategorie er op rijdt). Als de andere manege ruiters dan weten wat er met hem aan de hand is en rustiger doen met het zadel helpt dat hopelijk ook.
ik denk trouwens ook dat je nog niet van het paard kan verwachten dat ie in 1 keer al heel anders reageert.. dat zal pas geleidelijk gaan.. dus als ie bij de eerste keer nog net zo reageert als normaal, niet te teleurgesteld zijn