paard heeft geen respect voor draad.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Re: paard heeft geen respect voor draad.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:48

ff een vraag je ik lees hier over een antenne?of draad jes in de manen of aan het halster vastmaken/ maar word een paard/pony daar niet kopshuw van???

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:51

geen prikkeldraad echt niet doen.
mijn pony is in paniek bij de buren door het prikkeldraad gegaan haar been lag tot op het bot los.
gewoon draad snijdt ook maar prikkeldraad blijft vastzitten in het vel en brengt zo veel meer schade toe.
wat onze hengstenboer (ik durf dat zelf niet te bang voor stroom)deed toen er bij ons een was die telkens door het draad ging was het paard aan een lang touw doen en dan tegen het draad aan laten lopen "duwen" zo dat hij er niet doorheen kon en dus stroom kreeg.
na dat hij zo een paar keer stroom had gehad kwam hij niet meer bij het draad in de buurt.
vaak nemen ze een aanloop en rennen (of gooien zich) door het draad zodat ze niet, of maar iets van de stroom voelen door het touw konden ze er niet doorheen en krijgen ze de volle mep.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 22:40

dat is dus een rede dat ik lint heb.
heb op mn stage ook een paard meegemaakt met zon been. is ter plekke afgemaakt. beest stond met zn kogel op de grond met zn hoef omhoog. liep dus op achterkant kogel.
prikkeldraad en gladdraad zijn geen optie

verder een zwaarder apparaat kopen is allemaal prima maar dat kost me kapitalen. voor iets wat niet voor mn eigen paard is. die van mij is als de doods voor het lint/stroom.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:02

Oh wat vreselijk toch die draadwonden. Bahbah!! Zo erg had ik het gelukkig nog nooit gezien.
Zuc is sinds dinsdag schijnbaar niet meer achter zijn draadje vandaan geweest. Zijn koppel is met 2 uitgebreid (een merrie en een ruin), dus misschien dat dat ook helpt. Ze zijn nu dus met zijn 5en. Het is natuurlijk nog maar kort, maar laten we hopen dat hij er nu mee ophoudt om steeds overal doorheen te banjeren!
Hij heeft dus nog even geen antenne. Die optie bewaar ik, maar ik hoop natuurlijk dat ik hem niet hoef te testen. (niet omdat ik denk dat het geen goede of veilige methode is, maar omdat ik gewoon hoop dat die ^%$#@ achter de draadjes blijft.)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:19

Als de haflinger je veel last bezorgd en geld kost, terwijl het je eigen paard niet is, hup op stal zetten en de eigenaar zoekt maar een oplossing ervoor.

op de stallen waar ik stond, was er ook een paard die gedoe gaf, die moet maar in de paddock of op stal, geen gedoe of wat dan ook, eigenaar voedt het paard maar eerst op en leert maar eerst wat er wel en wat er niet kan, boer is er niet van gediend dat het paard alles stukmaakt.

Gaat het niet, ander stalling zoeken die wel bij het paard past, dat het buiten kan staan.

het is wel cru, maar zo is het wel, het is het probleem van de eigenaar en niet van de stalhouder of weieigenaar/beheerder.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:26

Ragdollcat schreef:
op de stallen waar ik stond, was er ook een paard die gedoe gaf, die moet maar in de paddock of op stal, geen gedoe of wat dan ook, eigenaar voedt het paard maar eerst op en leert maar eerst wat er wel en wat er niet kan

En precies daarom proberen we dus manieren te verzinnen en met elkaar te delen om juist dat te bereiken... :roll:
Geloof me, ik als eigenaar van een uitbreekpaard, erger me dood aan dit deeltje van mijn eigen paard. Hij heeft het prima voor elkaar, heeft een wei die ruim zat is, met weidemaatjes en voldoende gras, maar neeeee meneer kiest zijn eigen wei wel uit! Wordt vervolgens nog veel te dik ook |o Daarbij wil ik dus helemaal niet op deze stal weg! Mij is er dus best wel wat aan gelegen om dit op te lossen. Gelukkig is de stalhouder bij mij tot nu toe echt super meewerkend!!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 23:29

Bij ons stond er ook een shetlander die dat ook deed, je kan niet veel meer beginnen waarschijnlijk.

Bij die shetlander die ging door het stroomdraad heen bij andere paarden staan eten als ze haar uit het weiland wilde trappen trapte ze hun een eind weg :o
Als ze er genoeg van had ging ze terug naar haar eigen stukje (met der vriendinnetjes want die liepen vrolijk achter haar aan) of zocht een ander stukje op.

We hadden het maar gelaten voor wat het was natuurlijk was het vervelend maar we konden er ook best wel omlachen nu is ze verkocht en staat ze in een stukje met alleen hout eromheen geloof ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:54

Zucchero schreef:
Ragdollcat schreef:
op de stallen waar ik stond, was er ook een paard die gedoe gaf, die moet maar in de paddock of op stal, geen gedoe of wat dan ook, eigenaar voedt het paard maar eerst op en leert maar eerst wat er wel en wat er niet kan

En precies daarom proberen we dus manieren te verzinnen en met elkaar te delen om juist dat te bereiken... :roll:
Geloof me, ik als eigenaar van een uitbreekpaard, erger me dood aan dit deeltje van mijn eigen paard. Hij heeft het prima voor elkaar, heeft een wei die ruim zat is, met weidemaatjes en voldoende gras, maar neeeee meneer kiest zijn eigen wei wel uit! Wordt vervolgens nog veel te dik ook |o Daarbij wil ik dus helemaal niet op deze stal weg! Mij is er dus best wel wat aan gelegen om dit op te lossen. Gelukkig is de stalhouder bij mij tot nu toe echt super meewerkend!!!

Daar heb je geluk mee :j
Vaak wordt er heel beroerd tegen de eigenaar aan gekeken terwijl die dat meestal maar al te graag op wil lossen, tenslotte heeft die er uiteindelijk de meeste problemen mee.

Maar ik wil nog wel een klein puntje plaatsen bij de foto op de vorige pagina; als een paard zijn been over lint of koord heen slaat en in paniek achteruit rent krijg je exact hetzelfde soort wonden.
Niet omdat ik prikkeldraad wil promoten hoor, ik ga zelf ook liever voor lint maar dan gaat het vooral om de zichtbaarheid. Wat ik wil aangeven is dat lint niet zo zaligmakend is als vaak wordt gedacht (door paardenhouders) en zowel lint als prikkeldraad hebben beiden hun voor- en nadelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:57

Olivierlover schreef:
ff een vraag je ik lees hier over een antenne?of draad jes in de manen of aan het halster vastmaken/ maar word een paard/pony daar niet kopshuw van???

Nee hoor, de stroom krijgt hij immers niet als jij hem vasthoud.

Je maakt een stuk ijzerdraad vast aan het halster wat boven zijn hoofd omhoog steekt, paard heeft daar verder helemaal geen last van(en voelt het niet) zolang hij niet onder de draad door gaat, doet hij dat wel dan geleid het ijzerdraad de stroom zodat hij een flinke klets krijgt ipv dat een dikke bos manen dat voorkomt.

Wat hiervoor genoemd werd is overigens ook een heel goede methode; paard natmaken, daar moet het weer alleen wel naar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:31

geleid een halster wel dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:04

Je wikkelt het draad er omheen dus het maakt op meerdere plekken contact met de huid en dat is zowieso beter dan een enkel draadje wat ook nog op een dikke bos manen ligt.
Maar als je een paard hebt wat 'geleerd' heeft de tikken te ontwijken dan zal een antenne ook niet veel verschil maken.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 17:30

nat maken werkt niet echt hij is ook nat van de regen en staat soms in een plas. van de week stoote hij er tegenaan en vloog hij wel een pasje opzei. is al beetje vooruitgang.

vind het wel super zucchero dat jij er wel de moeite voor neemt.
baasje van deze knol doet er geen zak voor. vind het alleen om te lache dat da beest mej een stroomdraad in zn manen rondloopt. verder kijkt ze er ook amper naar om dus tja.

zolang ik al lint rondom mn wei heb heb ik er nog nooit 1 met een draadwond gehad. is ook beetje de reden dat ik lint heb. heb ook met koord keertje gehad dat er 1 doorheen ging paard had complete brandwonden.
ook had mn oude pony een draadbeen ogelopen door prikkeldraad en heb er meerdere gezien die meteen spuitje konden krijgen.
pony is al zo vaak door het draad gehad en heeft nog geen schrammetje opgelope.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:17

ikke20 schreef:
vind het wel super zucchero dat jij er wel de moeite voor neemt.

En ik vind het niet meer dan normaal! Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niets heb hoeven doen. Ik had afgesproken om de stalhouder te helpen, maar toen ik op stal kwam had hij het al klaar en mocht ik lekker gaan rijden van hem :+
Hij gelooft niet dat een antenne gaat werken ik hoop dat ik het niet hoef te testen, omdat Zuc in zijn wei blijft nu ze met zijn 5en staan en er een draad bij onder is gekomen. Als dat niet werkt ga ik direct een antenne maken om het toch uit te proberen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:12

ja groot gelijk
beest hier is nu al ruim een week in zn wei gebleven.
ik zou het ook normaal vinden dat ik zelf ook een oplossing zou bedenken maarja he.

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:19

Het is indd vervelend
myn oude pony deet het ook en als je met hem aan de hand liep rukte die je zo mee.en hij stopte vast niet en dan rende die zo door het draad heen het land in
en hij ging er ook gewoon doorheen of eronderdoor.

we hadden ook een speciale paddock voor hem daar hadden we een staalen buis onder gedaan

helaas is die 30-04-09 verkocht |(

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:23

Wat vervelend zeg!
ik zou het niet meer weten wat je kunt doen, je hebt al veel gedaan
en hekken neer zetten is ook weer zo wat

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:36

Met je stalgenootje overleggen dat die mee in de portomonee duikt en een houten omheining plaatsen lijkt mij de beste oplossing, kost heel wat centjes maar je omheining steeds vervangen of vandaag of morgen de rekening betalen omdat ie op een auto klapt kost ook heel veel centjes....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 22:11

rekening is tog voor stalgenoot tis haar paard.

had goede hoop maar zat net in de wei met stroom op draad en pony hing er tog weer half onderdoor. draad zat halverwege zn nek. inc stroom.

ik ga geen kapitalen in een hekwerk steken omdat de grond niet van mij is. en voor hetzelfde geld zegt stalgenoot straks ben weg en ken ik helft van hekwerk nog betalen aan der.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:15

de aardpen in de sloot hangen

en dan het draad niet meer aanraken :+ , hier blijven zelfs de shetten achter een enkel draadje inmiddels }>

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 22:18

tja heb geen sloot rondom mn wei (gelukkig)
aardpen is wel goed vochtig staat in erg vochtige grond

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:21

Onze shet deed het ook... Waarom? Om bij de andere paardjes mee gras tw gaan eten( was bevangen). Oplossing, plank onder onderste draadje, zodat alles geblokkeert was. Ik hoop dat de extra maatregelen zoals prikkeldraad en draadjes aan paard achterwege blijven, ik zou mijn paard dan linearecta weghalen. Planken ok, een goed herashekwerk ook(heeft mijn zus voor twee hengstjes). Kost misschien wel iets meer, maar wel een diervriendelijkere oplossing. Wat is er bij dit paardje aan de andere kant van de draad(sorry als ik overheen heb gelezen). En trouwens... Onze shet staat nu weer op het gras bij de andere paarden, mijnheer ia nog geen enkele keer meer onder de draad door gegaan, terwijl hij dit bijna elke dag deed toen hij "alleen" stond.