Seksuele drang bij paarden (stomme vraag)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Re: Seksuele drang bij paarden (stomme vraag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:11

:') wát een topic, maar mn paardenkennis is weer uitgebreid hoor :P

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:33

Moderatoropmerking:
Dit topic staat op het informatieve tabblad en dient daarom ook serieus te blijven. Graag dit topic serieus houden, anders kan het als '18+' topic verwijderd worden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:36

Zit me eigenlijk af te vragen of de vraag van TS is beantwoord. Hebben paarden alleen seksuele drang of doen ze het ook voor het plezier?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:48

Ik wist niet eens dat hengsten/ruinen 'swaffelen', heb ik nog nooit gezien..
Ik wilde laatst deze vraag ook stellen, maar vond het idd ook een beetje raar om dat te vragen :P.
Mijn ruin sprong vorige week 8 keer binnen een half uur op een hengstige merrie, daarom vroeg ik me dit dus ook af. En hoe doen ze dat in de natuur?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:57

in de natuur heb je geen ruinen....en dan hoeven hengsten zich zelf niet te bevredigen,want dat gebeurt tijdens het dekken.....
mijn hengst swaffelt de hele dag....voor het eten na het eten...tijdens het eten...je zou er moe van worden...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:22

Maar zo na een tijdje zijn alle merries in de lente ook bevrucht.
Zouden ze dan niet swaffelen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:14

ik denk het misschien wel....allemaal stiekem in een kringetje in de zon?
netzoals bij Bandida.....(ik zag het helemaal voor me....de swaffelclub...)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:22

geerke schreef:
dan hoeven hengsten zich zelf niet te bevredigen,want dat gebeurt tijdens het dekken.....

Toch wel hoor. In de natuur dekken de meeste hengsten niet. De niet-haremhengsten vormen een rugbyploegje en doen competitie om ter meest swaffelen :D

Ja Geerke, inderdaad zoals in je volgende post ;-)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:26

Ja Geerke, inderdaad zoals in je volgende post
Een waarzegger in ons midden :D

Klopt ook nog eens, niet elke hengst heeft de gelegenheid om te dekken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:32

kazary schreef:
Ja Geerke, inderdaad zoals in je volgende post
Een waarzegger in ons midden :D

Klopt ook nog eens, niet elke hengst heeft de gelegenheid om te dekken.

Haha, komt omdat ik dat met de 'wijzigen' knop had bijgeschreven hierboven :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:33

geerke schreef:
stiekem

Nou.. :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:34

Onze hengsten swaffelen ook, zo nu en dan ook nog met positief resultaat :+ :Y)

Ik denk dat door de testosteron die de hengsten aanmaken, zij altijd zin hebben. Volgens mij is het een soort oerdrang, die wij mensen misschien in mindere mate hebben. Voorplanten/dekken is immers om de soort te laten overleven. Zou wat zijn als een hengst geen zin meer heeft...

In de openingspost werd overigens geopperd dat mensen de enige soort zijn die sex hebben voor "de lekker". Dat is niet geheel waar. Er is een apensoort, de Bonobo, die vergelijkbaar gedrag laat zien. Die apen helpen zichzelf regelmatig ook een handje, zowel de dames als de heren. Ze hebben dagelijks sex, vaak om spanningen af te laten vloeien. Bijvoorbeeld na een ruzie om een stuk voedsel, dan hebben ze heuse "goedmaaksex" :j

En trouwens, als het goed is dames, merken jullie rond de tijd van je ovulatie ook meer van die "oerdrang" :D Maw: als het goed is heb je dan meer zin.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:42

Of ze het doen voor de lekker? geen idee.
Apen zijn trouwens ook het enige dierensoort die aan anaalsex doen, hihi... wat een giller hè (lang leve 'wist je dat...' van veronica)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:00

Pletje123, de bonobo´s waren al genoemd hoor ;)
daar doen zelfs de kinders mee aan de activiteit, hebben ze ruzie, even een goedmakertje erachteraan, hoppa!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:30

Citaat:
in de natuur heb je geen ruinen....

Nee??? }:0
Haha, ik bedoelde mijn vraag ook met betrekking tot de hengsten.. En hoe vaak zij een merrie dekken, tijdens een vruchtbaar moment..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:59

Jasia schreef:
Dat heb ik ook gehad.. Een andere merrie die op de mijne sprong :j :=

En een hengst.. die van merries niks moest hebben maar helemaal wild werd als jemet een ruin langs kwam.. :=

Dat is dominantievertoon. Dat is echt wat anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 14:02

Fem_daf schreef:
Zit me eigenlijk af te vragen of de vraag van TS is beantwoord. Hebben paarden alleen seksuele drang of doen ze het ook voor het plezier?

Ik heb in dit topic en via PB vele voorbeelden ontvangen van paarden die al dan niet reageren op een seksuele manier, waaruit ik toch het grote vermoeden heb dat er bij paarden toch ook wel echt een lustbeleving is. Ik ben geen wetenschapper natuurlijk, dus een sluitend antwoord kan ik ook niet geven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:50

Urielle schreef:
waaruit ik toch het grote vermoeden heb dat er bij paarden toch ook wel echt een lustbeleving is. Ik ben geen wetenschapper natuurlijk, dus een sluitend antwoord kan ik ook niet geven.

Boekentip :-) The Behaviour Of Horses In Relation To Management And Training, van Dr. Marthe Kiley-Worthington. Dat is wel een wetenschapster, en die heeft al een paar goeie stukken over merrie-hengst relaties, sex en lustbeleving bij paarden geschreven.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:54

Urielle schreef:
Jasia schreef:
Dat heb ik ook gehad.. Een andere merrie die op de mijne sprong :j :=

En een hengst.. die van merries niks moest hebben maar helemaal wild werd als jemet een ruin langs kwam.. :=

Dat is dominantievertoon. Dat is echt wat anders.

Ja dat dacht ik ook.. Maar het rare.. Mijn paard en dat paard waren de "buitenbeentjes" van de groep.. Door de rest werden ze, letterlijk, weggetrapt.. En die twee waren vriendinnetjes.. Mijn paard durfde naar niemand terug te trappen en dat paard eigenlijk ook niet.. Dus écht dominant was ze niet..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:29

Natuurlijk vinden paarden het wel lekker. Merries misschien niet (alleen tijdens hengstigheid) maar hengsten en ruinen zeker wel.

Het hele idee dat alleen mensen, dolfijnen en bonobo apen seks lekker vinden ontstaat omdat zij de enigen zijn die het ook doen als ze niet een poging tot voortplanten ondernemen maar het dus echt doen puur en alleen omdat het lekker is.

Voor mannetjes van andere diersoorten (zoals paarden) is het ook zeker lekker, dat is een leuk geintje van moeder natuur. Als het lekker is wil een dier het namelijk doen en plant het zich voort.

Dus het verschil met de bonobo apen en dolfijnen is dat deze seks ook als een sociale bezigheid beschouwen en niet alleen als iets wat 'moet.'

Alleen dekkende ruinen en masturberende paarden.. Ik heb het ook vaker gezien en zou denken dat het iets hormonaals is. Anders moeten die mensen die hebben ontdekt dat bonobo apen van vrijen houden zich ook maar verdiepen in het seksuele gedrag van paarden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:29

http://seks.blog.nl/wetenschap/2009/03/ ... het-lekker schreef:
De reden waarom mensen zo van seks genieten, is volgens wetenschappers simpel: omdat dieren het ook doen. Om onze seksbeleving te verklaren, gebeurden er al talloze onderzoeken naar hoe dieren de geslachtsdaad beleven.

Evolutionair bioloog Professor Marc Bekoff legt uit:

“Van zoogdieren kunnen we zeker zeggen dat ze het leuk vinden te paren, maar bij insecten ligt het veel moeilijker. We kunnen zelfs zeggen dat zoogdieren op dezelfde manier als mensen van gemeenschap genieten, omdat dan heel primitieve delen van de hersenen geactiveerd worden.”

“Het grootste anatomische verschil tussen zoogdieren en mensen is de prefrontale cortex, een gebied in de voorste hersenkwabben. Maar het genot van seks gebeurt in de lagere hersenstructuren die mensen en dieren gemeen hebben. Menselijke hersenen interpreteren in tegenstelling tot andere zoogdieren. Aan al die gevoelens van plezier geven alleen wij mensen dus betekenis.”

Denk dat het grootste verschil inderdaad in de benadering zit, mensen kunnen bijvoorbeeld van het zien van seks opgewonden raken en ik geloof niet dat daar sprake van is bij bijvoorbeeld paarden, of dat een een stier een koe dekt en de andere vrouwtjes komen zich opgewonden aanbieden (ze worden niet spontaan tochtig van het zien van seks).
Ook hebben mensen wisselende voorkeuren, zo heb ik ooit een meisje gekend wiens man het erg plezierig vond om andere mannen met haar bezig te zien, poep en plasseks is ook een voorbeeld en pedofilie, zulke excessen kom je in de dierenwereld niet tegen, een hengst zal zich niet verlekkeren aan een veulen en het proberen te dekken gewoonweg omdat het niet goed ruikt (is aanname van mij).
In bovenstaand stukje komt ook duidelijk naar voren dat het plezier in seks er bij alle zoogdieren is, maar wij mensen hebben daar nog een andere beleving bij, op een ander niveau, maar dat is met alles, als je een kudde paarden erg slecht behandeld laten zij het gewoon over hun kant komen en accepteren de situatie, een groep (vooral westerse) mensen zou in opstand komen (c'est la revolution!) doordat menselijke hersenen interpreteren in tegenstelling tot andere zoogdieren.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:07

wat een supertopic

ik lees met plezier mee :9

zijn hier mensen die het afstraffen als een hengst aan het mastruberen is ?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:13

Hier in de opfok wordt er ook behoorlijk geswaffeld door hengsten ouder dan 1 jaar :j

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:20

Concluderend uit wat nu geschreven is:

Paarden genieten dus wel van het gevoel maar er zit een verschil in benadering in tussen mens en paard, veroorzaakt door een verschil in grootte van de prefontale cortex.

Paarden kunnen wel van te voren zin hebben in 'dat gevoel' of 'seks' maar dat is meer een soort van Pavlov-reactie (als prikkel dan seks) dan dat er daadwerkelijk een verlangen is naar een hete hengst. :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:25

haleyjames schreef:
wat een supertopic

ik lees met plezier mee :9

zijn hier mensen die het afstraffen als een hengst aan het mastruberen is ?

neeee....natuurlijk niet!
dan is hij lekker rustig met borstelen...
dat begrijpen ze toch niet als je ze daarvoor op hun donder geeft?
Volgens mij is er niemand die een hengst verbied te masturberen...toch?