Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:57

Nee dat geloof ik graag dat je dat niet mee wil maken! Ik werk op een springstal en daar hebben we ook weleens zeer vervelende hengsten, maar gelukkig nog niet zo erg dat ze je aanvallen.

En wat betreft de juryleden, ja er zitten er tussen, hou op schei uit! Rij je super krijg je but punten en als je zwaar belabberd rijd scoor je de een na de andere winstpunt... Heb het weleens mee gemaakt dat ik echt goed gereden had, krijg ik op mn coupon, je paard loopt achter de teugel...uhm ja tuurlijk, had t op film ik naar dat mens toe, zegt ze ineens hij loopt achter de loodlijn...uhm doe je huiswerk dat zijn 2 heel andere dingen, en dan erbij, hij liep het beide niet... >;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:20

Maggie_Eddy schreef:
Nee dat geloof ik graag dat je dat niet mee wil maken! Ik werk op een springstal en daar hebben we ook weleens zeer vervelende hengsten, maar gelukkig nog niet zo erg dat ze je aanvallen.

En wat betreft de juryleden, ja er zitten er tussen, hou op schei uit! Rij je super krijg je but punten en als je zwaar belabberd rijd scoor je de een na de andere winstpunt... Heb het weleens mee gemaakt dat ik echt goed gereden had, krijg ik op mn coupon, je paard loopt achter de teugel...uhm ja tuurlijk, had t op film ik naar dat mens toe, zegt ze ineens hij loopt achter de loodlijn...uhm doe je huiswerk dat zijn 2 heel andere dingen, en dan erbij, hij liep het beide niet... >;)

Oh, ja, heel herkenbaar.
Eens meegemaakt, dochter van een kennis, kind kon best een leuk stukkie rijden, wedstrijd op video gezet, teruggekeken met protocol, nou, daar viel geen brood van te bakken. Moest dat jurylid de volgende dag zelf rijden; wij niet te flauw, dat ook op video.
Dat iemand commentaar heeft op rijstijl, best, indien terecht, nog beter, maar wat dat jurylid liet zien als rijstijl, daar sprongen echt de tranen van in je broek. Zeker gezien het feit dat ze nogal wat (onterecht) commentaar had gehad op de rijstijl van dat kind.

Overigens, om weer on-topic te gaan; het paard van diezelfde kennis heeft als je-weet-wel hengst nooit omgekeken naar de dames. Totdat de kennis ging verhuizen en ze haar paard tijdelijk in training zette bij haar instructrice. Die had twee (dek)hengsten op stal. Het was buiten het dekseizoen, haar paard was niet in contact geweest met die hengsten, maar toen ie terug kwam, sprong ie op de eerste de beste merrie die het toeliet. Hoe ze het elkaar vertellen is me een raadsel, maar ze vertellen het elkaar, bewezen!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:36

pff lekker verhaal!! Filmpje opgestuurd naar de knhs :+ ? Vindt t wel een goeie dat jullie die persoon de dag erop in actie hebben gezien. op de een of andere manier hebben velen van hen allemaal last van hoogmoedswaanzin :Y) Wij zijn jury, dus wij kunnen rijden..

Zo dat is inderdaad ook apart he! Ik weet wel dat paarden ook schijnen te communiceren met hele hoge tonen die wij niet kunnen horen, kennelijk geven ze mekaar ook seksuele voorlichting :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:43

Mijn merrie is kapot gedekt door een ruin, ze was ingescheurd en vuil omdat de eigenaresse van de ruin het zo leuk vond ;( .
In de natuur dekt een hengst en wordt de merrie drachtig, als je een ruin bij merries zet blijft die dekken.

Ik vraag me nog steeds af in hoeverre ik op de eigenaresse van de ruin de kosten van het schoonmaken, late dekking dus een jaar verloren etc kan verhalen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:47

haha..... vraag me dan werkelijk af van wie sebas het heeft gehoord.. hoge tonen komen bij ons alleen uit de papegaai..... coco toch.

en na een verhuizing wel weten hoe het werkt?
hij kwam in okt bij ons op stal in eerste instantie dachten we dat hij het deed om rangorde te bepalen dus misschien heeft hij het bij die vorige eigenaar geleerd en bij ons geprobeerd...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:52

Mmm dat is minder!! Maar een ruin blijft niet per definitie dekken als je m bij merries zet, mijn andere ruin (en ook de andere ruinen van stal) doen het allen niet, behalve de nieuwste van mij. Overigens vind ik het niet leuk dat hij dat doet, dus daarom blijft ie ook weg bij de merries wanneer ze hengstig zijn ;)
Over dat verhalen kan ik je geen zinnig antwoord geven, ik ben niet echt thuis in dat soort dingen, sorry, misschien anderen in dit topic die het wel weten? Misschien wel handig om dit dan via Pb te doen, omdat ik niet weet in hoeverre dat van het topic afwijkt ;)

@prints: haha ja misschien heeft coco wel stiekem verteld hoe het werkt:p Maar even serieus, ze schijnen werkelijk ook met hoge tonen te communiceren, werd mij op school bij gebracht ;) Wie weet heeft Aspero (was een hengstje bij de verkopers) m wel verteld hoe het werkt :P

bonte_bente

Re: Ruin dekt mijn merrie, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:54

of de dakkat.of matcho(bonte shet) tja als we ze nou eens leren praten kunnen we het beter begrijpen...

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:59

haha tja de dakkat zou nog kunnen natuurlijk:P macho lijkt me vrij onmogelijk die was toch al weg toen bas kwam? :o?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 07:42

sarabande schreef:
Mijn merrie is kapot gedekt door een ruin, ze was ingescheurd en vuil omdat de eigenaresse van de ruin het zo leuk vond ;( .
In de natuur dekt een hengst en wordt de merrie drachtig, als je een ruin bij merries zet blijft die dekken.

Ik vraag me nog steeds af in hoeverre ik op de eigenaresse van de ruin de kosten van het schoonmaken, late dekking dus een jaar verloren etc kan verhalen.

Daar heb je een rechtsbijstandverzekering voor, maar ik vrees dat je weinig kans maakt.
Waarom stond jij het toe dat die ruin bij je merrie kwam? Dat zal waarschijnlijk de eerste vraag zijn die je om de oren krijgt. De rest kun je waarschijnlijk zelf wel invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:47

Een ruin bij ons wou eerst ook op een merrie springen, maar sinds hij niet meer bij die arabier staat doet hij het niet meer. klopt het dat ruinen/hengsten sneller 'vallen' op Arabieren? en paarden met veel Arabisch bloed??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:52

Wahahahaha, nee joh daar ziet een paard niks van :D

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:28

Bij ons op de manege staat er ook een "hengst-ruin".

Als er een merrie voorbij zijn stal komt , begint hij als een gek te hinnikken,
en als hij tijdens het rijden een merrie zit, hinnikt hij ook, om daarna te gaan stijgeren.

Ik heb gehoord dat er al een paar keer nagekeken is of er " nog iets over is gebleven" maar nee hoor, niets te vinden.

Weet er iemand hoe je dit kan afleren,
want het kan best wel gevaarlijk zijn,
en het is ook niet bepaald leuk om tijdens het rijden de hele tijd in de gaten te moeten houden of er toevallig toch geen merrie in de buurt is...

_pascalle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:36

Dat is helemaal geen probleem, het is en blijft een vent. ;)

Thunder_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:23

_pascalle_ schreef:
Dat is helemaal geen probleem, het is en blijft een vent. ;)

was dat een antwoord op mijn verhaal of het oorspronkelijke verhaal?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:10

ik denk op het oorspronkelijke verhaal..
als je een vraag hebt kun je beter een nieuw topic openen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:19

Of een ruin wel of niet dekt bij merries is geheel van de ruin afhankelijk en is niet altijd even logisch. In "ons" weitje staan 2 ruinen en 1 merrie samen. 1 Ruin is de dominante ruin, is notabene vrij laat geruind ook (7 jaar) en duidelijk de baas. Maar hij dekt de merrie niet, hij vindt er blijkbaar gewoon niets aan. Maar de rest van het dominante gedrag vertoont hij dus wel als een andere ruin in de buurt komt, schreeuwen, met voorbenen maaien, noem maar op.

De andere ruin is juist van het onderdanige type (daarom gaat het ook goed met die twee). En die dekt deze merrie dus wel! Nou ja, niet echt hoor, hij doet wat pogingen maar hij gaat er dus niet echt in zeg maar. Ze zijn er wel de hele dag druk mee ;-) als ze hengstig is. Dat de merrie beschadigt ben ik niet zo bang voor, aangezien hij alles heel rustig doet en de merrie in kwestie een koudbloed is. :+ Het is op zich heel vreemd omdat hij niet eens de dominante ruin is en hij bovendien veel vroeger geruind is. En hij heeft altijd alleen gestaan, weet dus nauwelijks hoe hij zich als paard moet gedragen.

De dominante ruin staat soms gewoon op 3 meter afstand gewoon rustig te grazen en kijkt er niet naar om. Hij laat ze gewoon begaan en bemoeit zich er niet mee. Maar als het om een stapeltje hooi gaat, dan zullen de anderen echt niet proberen om dat van hem af te pikken. Apart niet?

Dus vandaar mijn conclusie. Het hangt geheel van de ruin in kwestie af of hij het wel of niet doet.

Maar ik heb er nooit van gehoord dat een ruin ook nog echt kan ejaculeren. Lijkt me prostaatvocht dan. Het lijkt me niet onmogelijk trouwens, want testosteron wordt niet alleen in de teelballen geproduceerd, het kan dus zijn dat hij voldoende testosteron over heeft om zich "op te werken".

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:49

Een beetje late reactie mensen, maar ik heb de uitslag van de test:
Hij is gewoon ruin! Dus dit alles is waarschijnlijk toch iets van dominantiegedrag, terwijl ie ook weer niet echt zijn best doet om de leider uit te dagen tot een gevecht ofzo...zucht.. mannen... :+ Onze instructrice gaf me de tip om anders eens met "renogate" als je dat zo schrijft, te proberen om 'm zich te laten gedragen. Heeft iemand ervaring met dit spul? Groetjes!!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:44

Mjay schreef:
mijn ruin springt ook hoor als de merries m maar lekker genoeg maken :P

mijne is sins hij een is ruin, en springt uit zichtzelf, zonder dat de merrie ook maar iets doet er boven op! :o

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:46

FiekexD schreef:
Een ruin bij ons wou eerst ook op een merrie springen, maar sinds hij niet meer bij die arabier staat doet hij het niet meer. klopt het dat ruinen/hengsten sneller 'vallen' op Arabieren? en paarden met veel Arabisch bloed??

haha, ik denk het niet, maar zou me wel grappig lijken. heb je net een hengst uit gezocht, wil die er niet op, omdat ze zijn smaak niet is :P ;) :D :Y)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:28

Mijn ruin (100% ruin :D ) krijgt voor z'n dekgedrag Provarium Breeding, oa verkrijgbaar bij de paardendrogist.
Na een tijdje (ca. 4/5 weken) stopte hij met dekken. Ook al is de merrie nog zo hengstig, hij wil er niets meer van weten. Ik kan natuurlijk niet zeker zeggen dat 't door 't middel komt, maar ik denk zelf van wel.

Ik doe nu ca. 4 maanden met een pot. Een pot kost € 20,00, dus nog wel 't uitproberen waard.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:00

ok, en hoe geef je 'm dat spul? is t gewoon een poeder of iets dergelijks?

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:58

ik heb het spul toch maar vast besteld, ben benieuwd!! ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:42

ja is poeder. 1 schepje door z'n voer. Hij eet 't zonder problemen op.

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:47

ben benieuwd hoe die van ons er op reageert, de meeste van onze paarden zijn niet zo gecharmeerd van poerdertjes door hun voer, maar goed, hij moet maar O:) :Y)

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:58

Als die ruin, te lang hengst is geweest. denk aan tien jaar ofzo ( kan ook eerder zijn), dan weet hij niet hoe hij zich moet gedragen. Dus daarom kan je beter een hengst, vanaf begin af aan crastreren als je dat zeker wou doen ...
maar verder zou het denk ik geen probleem zijn, als hij een ruin is heeft hij geen ballen meer dus kan hij jou merrie ook niet bevruchten.
Dat jou merrie zweet, komt denk ik door de tempratuur. ;)