Veulen opvoeden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Veulen opvoeden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:20

Thill. longeren is slecht omdat het constant in de buiging is.......... vergt teveel van de nog groeiende beentjes en rest van het lijf. Het dier loopt constant op een circel en DAT is het belastende van longeren :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:37

Als het mijn veulen was wat je verzorgde dat had ik je per direct de toegang tot mijn erf ontzegd.
Maar niet alvorens ik jou de vernieling in gelongeerd had.

Nu merk je er niets van, maar misschien dat de pony over een jaar of 3 wel versleten gewrichten (artrose) heeft.
Als het niet slecht was om met een 1-jarige aan het werk te gaan dan hadden heel veel mensen dit al wel gedaan.
Zeker degene die in de paarden z'n geld moeten verdienen.
Wellicht is dat iets om over na te denken......

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:39

KiWiKo schreef:
Thill. longeren is slecht omdat het constant in de buiging is.......... vergt teveel van de nog groeiende beentjes en rest van het lijf. Het dier loopt constant op een circel en DAT is het belastende van longeren :)

ik loop met haar aan de longeer lijn *D XD
maar ze moet tog ok haar beweging hebben :P als ik in de wei (als die niet te nat was dan) die balken neerlegde zou ze er ok over springen xD

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:41

dan longeer je haar dus NIET :D

waarom in hemelsnaam moet je met haar lopen, ding staat op het land......... loopt echwel genoeg hoor! :)

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:43

KiWiKo schreef:
dan longeer je haar dus NIET :D

waarom in hemelsnaam moet je met haar lopen, ding staat op het land......... loopt echwel genoeg hoor! :)

nee ze staat nu al een week of 2 op stal xD omdat ze het hek heeft gesloopt
en
als ze in de wei loopt loopt ze die helemaal stuk...

en ik mest elke week haar stal uit dus dan heeft ze elke week bijna een half uurtje beweging want haar stal is niet zo super groot

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:48

hmzzz........

OK!!

Meid..............

Ik laat dit aan de rest van de bokkers over :D :D want anders heb ik dadelijk een OW te pakken en mag ik een week niet bokken :D

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 17:49

KiWiKo schreef:
hmzzz........

OK!!

Meid..............

Ik laat dit aan de rest van de bokkers over :D :D want anders heb ik dadelijk een OW te pakken en mag ik een week niet bokken :D

Verstandig _O- :D

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:11

KiWiKo schreef:
hmzzz........

OK!!

Meid..............

hoe bedoel je XD ?

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:13

annastasia schreef:
Als het mijn veulen was wat je verzorgde dat had ik je per direct de toegang tot mijn erf ontzegd.
Maar niet alvorens ik jou de vernieling in gelongeerd had.

Nu merk je er niets van, maar misschien dat de pony over een jaar of 3 wel versleten gewrichten (artrose) heeft.
Als het niet slecht was om met een 1-jarige aan het werk te gaan dan hadden heel veel mensen dit al wel gedaan.
Zeker degene die in de paarden z'n geld moeten verdienen.
Wellicht is dat iets om over na te denken......

ik weet niet wat jij wel niet allemaal onder werk verstaat maar ik loop alleen maar met haar aan de longeer lijn en ik spring af en toe met haar :S

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:14

Als je dat springen nou achterwege laat dan is er niks aan de hand..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

Dat staat niet in je eerdere berichten.
Longeren en laten springen, daaronder versta ik niet wandelen aan een lang touw.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:16

ze bedoelt dat het feit dat een veulen al 2 weken op stal staat, óók niet goed is voor zijn lichamelijk en geestelijk welzijn.

jong paard moet gewoon 24/7 buiten, weer of geen weer, met vriendjes en meer dan braaf meewandelen, hoefje kunnen geven, mee stilstaan en braaf vaststaan hoeft ie niet te kunnen.

je wilt toch het beste voor je veulen?
het kan best zijn dat ze dat springen en rondjes rennen leuk vind, maar het is niet goed voor haar.

als een klein kind het liefst de hele dag snoepjes wil, geef je die toch ook niet, omdat jij weet dat het slecht is voor de tanden en het gewicht, ook al wil dat kindje dat heeeeeeeel graag?

jij bent degene met verstand, jij moet weten wat je veulen nog wel en niet aankan.

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:17

Monster_tos schreef:

en dat weet je zeker ?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:18

Thill schreef:
Monster_tos schreef:

en dat weet je zeker ?

ja

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:22

ok bedankt dan (L)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:23

Ja dat weet ik zeker :) Iedereen wil hier het beste voor jou en je veulen, en er zitten nogal wat mensen met verstand van paarden hier op bokt. We weten echt wel waar we het over hebben!
Dus laat dat springen weg, ga lekker lopen. En zorg dat ze zo snel mogelijk weer het land op kan..

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:23

suze_ schreef:
ze bedoelt dat het feit dat een veulen al 2 weken op stal staat, óók niet goed is voor zijn lichamelijk en geestelijk welzijn.

jong paard moet gewoon 24/7 buiten, weer of geen weer, met vriendjes en meer dan braaf meewandelen, hoefje kunnen geven, mee stilstaan en braaf vaststaan hoeft ie niet te kunnen.

je wilt toch het beste voor je veulen?
het kan best zijn dat ze dat springen en rondjes rennen leuk vind, maar het is niet goed voor haar.

als een klein kind het liefst de hele dag snoepjes wil, geef je die toch ook niet, omdat jij weet dat het slecht is voor de tanden en het gewicht, ook al wil dat kindje dat heeeeeeeel graag?

jij bent degene met verstand, jij moet weten wat je veulen nog wel en niet aankan.

ja zeker wil ik het beste voor het veulen maar je kan een kind egt niet met een paard vergelijken srry hoor :P :(:)

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:24

Monster_tos schreef:
Ja dat weet ik zeker :) Iedereen wil hier het beste voor jou en je veulen, en er zitten nogal wat mensen met verstand van paarden hier op bokt. We weten echt wel waar we het over hebben!
Dus laat dat springen weg, ga lekker lopen. En zorg dat ze zo snel mogelijk weer het land op kan..

*D ok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:26

je hebt gelijk..
ik heb meer geduld met jonge paarden dan met eigenwijze meisjes van 13 jaar oud :+

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:28

suze_ schreef:
je hebt gelijk..
ik heb meer geduld met jonge paarden dan met eigenwijze meisjes van 13 jaar oud :+

denk je dan dat ik geen geduld met haar heb ?
je kent mij voor de rest niet dus je hoeft daarover egt geen domme conclusies te trekken
en ..
ik wist gewoon niet dat het zo slecht voor haar was ;)

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:35

als je voor de rest nog tips heb of problemem er mee heb hoe ik met mijn veulen omgaa moet je me maar toevoegen op msn thilly4@live.nl

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:45

annastasia schreef:
Longeren en laten springen, daaronder versta ik niet wandelen aan een lang touw.......

Thill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 19:47

annastasia schreef:

neej ik ok ok niet
daar versta ik onder :
*longeren : draven en gelopperen aan een lange lijn xD
* samen over blakjes verhogingen en hindernissen van 40 cm ongeveer springen of wat hoger dat kan ok

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:32

Slotje voor overleg (het is sowieso een oud topic)