Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:39

suleilitha schreef:
De eigenaresse van dit lieve dier heeft nog contact gehad met de ex-eigenaar, die dus wel heeft gezegd dat, mocht het paard "vervelend" zijn, ze maar even een join-up moest doen.

Als ik dit zo lees dan komt het op mij over alsof dit paard geestelijk gebroken is. Arm ding :n

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:44

Als ik dit zo lees komt het op mij over alsof het paard zo bang is dat hij helemaal bevriest. Dat is zeg maar de fase die na het vlucht of vecht gedrag komt.
Met een hoop geduld en liefdevolle aandacht (naast een goed thuis en goede verzorging natuurlijk) zou dit wel goed moeten komen denk ik.. Arm beestje :(:)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:45

Je zou bijna een manier moeten vinden om stout gedrag uit te lokken. Zodat hij merkt dat daar geen consequensies alla join-up meer aan vast hangen.

Als hij staat te trillen als een rietje bij het langsrijden van die vrachtwagen, dan is hij in ieder geval niet onverschillig voor zijn omgeving. Hij durft gewoon geen acties meer ondernemen.

Beetje penny, maar het doet me denken aan die ene scene uit de film Seabiscuit. Paardje had geleerd om te verliezen en wilde niet meer rennen. Tot ze het paard met ruiter de velden opsturen met de boodschap "laat hem maar rennen tot hij zich weer paard voelt"...

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:47

Erg sneu allemaal maar jullie zijn er iig goed mee bezig, ik denk zelf ook dat het goed zou kunnen werken om hem een tijdje in de wei met andere niet te dominante paarden te zetten zodat hij weer kan leren paard te zijn en ook regelmatig wandelen (wat al eerder gezegd is), je kunt dan een hele positieve sterke band opbouwen maar dat heeft echt tijd nodig. Erg vreemd dat zijn vorige eigenaresse een join-up kennelijk als straf gebruikt, lijkt mij niet de bedoeling :n Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:50

Da's een goeie, Ashkerlon, een manier vinden om stout gedrag uit te lokken!!! (ik wou dat ik er eentje wist) Gelukkig is hij wel gek op brok, heb ik gemerkt. Misschien dat we daar iets mee kunnen.
Verder leek het inderdaad net of hij bevroor als het ware, met die vrachtauto. Erg onnatuurlijk om te zien!! Maar goed, hij beefde van angst en dat zegt toch inderdaad dat hij reageert.
Zijn vrouwtje kan niet wachten tot het warmer wordt, zodat hij de wei op kan. En ik ook niet, eerlijk gezegd. Er is een koppeltje jaarlingetjes in de buurt waar ook een paar van ons bij staan, in principe komt hij daar bij in de wei.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:08

tjah, je zou hem kunnen "uitnodigen" om eten te stelen? Als je zegt dat hij gek is op brok?
De deur van de box "vergeten dicht te doen" met aan de overkant van het gangpad heel verleidelijk een emmertje brok?
Of hem in een paddock zetten, daarnaast een tafel en een paar appels op leggen, net binnen bereik van het paard?

Of als je op buitenrit gaat, en hij schrikt nog eens, zelf een een vluchtreactie vragen? Misschien dat het voldoende kan zijn om hem wakker te schudden? Zorgen dat hij adrenaline opbouwt en vrij is om het los te laten door te doen wat een paard normaal doet: vluchten.

Moeilijk geval heb je daar weer... hoe leer je een gedrilde soldaat weer voor zichzelf denken?

Anoniem

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:16

Dit vind ik hele leuke tips Ashkerlon :D en ik zal ze zeker voorstellen! Bedankt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:23

Je geeft zelf al aan wat er mis is..helemaal de grond in ge joinupt! Paard mist alle zelfvertrouwen en is dus eigenlijk een soort slaafje geworden...durft niets meer, heeft geen eigen inbreng, in wat dan ook. Je maakt een kans om dit paard bij een kleine pony te zetten, waar hij niet bang voor kan zijn. Een kleine dominante shet zal al niet lukken, maar een beetje onderdanige die het toch wel leuk vind om te spelen en toenadering wil zoeken.
Kijkt dit paard je aan als je met hem bezig bent?? Denk het niet eigenlijk. Gaat een lange weg worden sul! Dit paard heeft alle vertrouwen verloren zo te horen.

Je weet ze ook wel te vinden he???? :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:26

Ik hoop dat het effect heeft!
Is toch pure zonde... een dier kopen om het vervolgens te verbieden nog een dier te zijn... koop je beter een fiets. Die doet reeds alles wat je vraagt en je hoeft er geen tijd in te steken om hem te trainen. :=

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:01

tja het klinkt idd als kapot gejoinupt....elk stukje dominantie(reactie op de buitenwereld) eruit halen....

vind het wel erg om te horen dat hij stond te trillen op de benen...hij is dus niet bomproof om het zo maar te noemen...
(zou hij trouwens flauw kunnen vallen, zomaar een vraagje tussendoor?)

maar ik vind ashkerlons idee trouwens wel leuk!
hopen dat het werkt alleen .....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:04

ashkerlons idee zou zomaar heel goed kunnen werken.......... uitlokken om stout te zijn....... brilliant!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:09

Ik vind je voorbeeld van de vrachtwagen niet overtuigend eerlijk gezegd. Wees blij met een paard dat wel staat te trillen, maar niet jou als ruiter in een levensgevaarlijke situatie brengt.

Mn eigen paard zal bijvoorbeeld ook nooit wegrennen of op zn achterbenen staan als ik er op zit. Een vrachtwagen met een raar bijgeluid zal wellicht ook alleen even een trilling te weeg brengen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:01

Een paard dat staat te trillen van angst zou ik toch ook liever niet onder mijn kont hebben. Wat als er een bepaalde drempel overschreden wordt en het paard toch voor de vlucht kiest? Dan heb je pas een ongeleid projectiel.

Ik heb liever een paard dat zijn adrenaline terug durft afgeven, dan eentje die het opkropt. Dat hij dan even zijn voorbenen van de grond haalt, so be it, maar daar valt op te trainen. Je kan sleutelen aan het verkeersmak-zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:05

Wat die van mij doet is in echt gevaarlijke situaties alleen even staan te trillen (opbouwen inderdaad) en dan een stukje verderop als het gevaar geweken is vreselijk te schrikken van iets ongevaarlijks :))

Zo schrikt hij ook bij voorkeur op gras en niet op de straat.

Ook prima, de opgebouwde spanning even op een ander moment laten afvloeien.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:26

Het lijkt wel of dit paard manisch depressief is, alle paardenemotie is eruit gedrild.
Mijn merrie zal ook nooit eens gek doen en als ze het een keer doet dan sta ik te juichen, verder is ze wel alert en niet zo'n zombie als deze ruin, maar voor een merrie is het niet zo gek dat ze niet wil spelen, maar vandaag in het bos liep ze ook vrolijk om zich heen te kijken en wou ze met een paar reeën meerennen. Een ruin doet in het algemeen gekker als die los is dan een trutmerrie. Dat hij tijdens een buitenrit ook zo emotieloos is, dan moet het paardzijn er wel flink uitgedrild zijn.
Misschien is er in de buurt een paard die nog onderdaniger is, dan wordt hij misschien wat actiever.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:40

Ikima schreef:
Het lijkt wel of dit paard manisch depressief is, alle paardenemotie is eruit gedrild.
Mijn merrie zal ook nooit eens gek doen en als ze het een keer doet dan sta ik te juichen, verder is ze wel alert en niet zo'n zombie als deze ruin, maar voor een merrie is het niet zo gek dat ze niet wil spelen, maar vandaag in het bos liep ze ook vrolijk om zich heen te kijken en wou ze met een paar reeën meerennen. Een ruin doet in het algemeen gekker als die los is dan een trutmerrie. Dat hij tijdens een buitenrit ook zo emotieloos is, dan moet het paardzijn er wel flink uitgedrild zijn.
Misschien is er in de buurt een paard die nog onderdaniger is, dan wordt hij misschien wat actiever.

Nou manisch is hij in elk geval niet. Zoek maar even een beschrijving van Manisch Depressief gedrag, voor je die ziekte per ongeluk ergens opplakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:58

Mrie, ik zou niet eens raar kijken als het arme dier straks een keer volledig manisch wordt, eerlijk gezegd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:03

Ik zou net als Apple blij zijn met een dergelijke reactie. Mijn eigen merrie bevriest ook eerder dan dat ze ongecontroleerd de benen neemt (en nee, die is niet kapotgeparelliet).

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:41

De vraag is of deze is kapotgeparelliet; waar ligt de oorzaak; fysiek of psychisch? Of beide?..

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:46

Wat ik zou doen....ik zou dit dier eens een jaar lang in de kudde gooien met een aantal hectare ruimte (geen klein weitje), even weer helemaal natural en vrij. Even geen mensen, geen gedoe en leren socializen met soortgenoten. Volgens mij zorgt dat voor verfrissing voor dit afgestompte dier. Ik zou alle methodieken, trainingen, werkwijzen eens stoppen. Het dier is murw....

Succes!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 08-03-09 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:21

Om even verder te gaan op de tips van Ashkerlon... misschien kun je iets proberen met Clickertraining/Vrijheidsdressuur?
Hiermee kun je heel direct ondernemend gedrag positief belonen, en het paard stimuleren dingen zelf uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:30

Ik heb totaal geen ervaring met clickertraining, misschien wordt het tijd om daar eens mee bezig te gaan. Vrijheidsdressuur doe ik met hem niet en dat wil zijn eigenares ook niet, want dan wordt zijn gedrag wéér geconditioneerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:32

Clickertraining is operante conditionering, dus als de eigenaar dat niet wil, zal dat ook geen optie zijn.

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:37

whaha wou ik net zeggen misschien is vrijheidsdressuur wel een optie omdat een paard dan wel uitzich zelf actie moet ondernemen om eten te krijgen denk er dan wel om dat je de verkeerde dingen gewoont negeert en niet gaat straffen anders krijg je het effect dat hij nog minder actie durft te ondernemen omdat hij dan misschien wel gestraft wordt en ook kan hij het werk nog als een spelletje gaan zien (in de goede zin ;) ) Ze krijgen van vrijheidsdresuur meestal ook meer zelfvertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:39

Detour, nogmaals een vriendelijk maar dringend verzoek om mij niet meer te stalken. Ik weet dat je mijn mails en pb's met verzoek hiertoe niet leest dus helaas moet ik het dan hier maar even neerzetten. Ik heb je duidelijk gemaakt dat ik geen contact meer met je wil, en je weet zelf wel waarom. Je zult dus wel begrijpen dat ik het vreselijk storend vindt dat je nu telkens in mijn topics je neus laat zien. Dus nogmaals, laat mijn topics links liggen, er zijn genoeg waar je wel kunt reageren, gelukkig is Bokt heel groot.

Mensen sorry voor deze offtopic opmerking, en dan gaan we nu weer fijn ontopic!