mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:18

Ben het ook met Cissie eens.

Kunststof bitje kan best een oplossing zijn, gebruik het ook weleens met paarden die heel gevoelig zijn op bit tegen de tanden (heb dat een keer of 2 gehad bij paardjes met veel arabisch bloed, beetje gevoelig. :Y) )

Alleen wel oppassen dat je paard er niet op gaat knauwen als er een lekker smaakje aan zit, want dan beschadigt het en dan is het eigenlijk niet meer voor rijden te gebruiken.

Ik snap ook het punt tegen bitloos rijden niet zo goed?
Ik stap altijd op met de teugels aan een stalhalster of lage neusriem. Kan je meteen duidelijk zijn, mocht je paard eens linksaf willen slaan (waar zijn vriendjes zijn ;) ) zonder hem in zijn mond te beledigen.

Vooral met gevoelige bloedpaarden werkt dat uitstekend.
Als ze been en zithulpen kennen, gaan de teugels hier aan het bit.

Ik heb nog nooit last gehad. Wat maken die paar weekjes bitloos nou uit?

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:37

Ik denk dat in deze situatie ook een kunststof bit niet helpt. Als je het bit niet in krijgt krijg je er ook geen kunststof in.
Ik heb een happy mouth bustrens appel bitje en dat krijg ik bij mijn paardje er ook niet in (een veel vriendelijker bit kan volgens mij niet).

Ook bitloos is geen optie omdat ze dus wedstrijden wil rijden en er ooit aan zal moeten geloven denk ik zo?
Dit heb ik dus ook.. Moeilijke situatie.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:43

de meeste paarden vinden het niks om onder dwang iets in hun mond gestopt te krijgen. (denk aan de beruchte wormspuit)
het is dan ook vaak geen protest tegen het ding (bit. wormspuit,medicijn) opzich, maar tegen de handeling: iets in de mond gestopt te krijgen.
het paard probeert "NEE" te zeggen, door het hoofd omhoog of opzij te doen.
probeer eerst eens het gevoel van "de mond te openen zonder verzet" te verkrijgen, door met haar mond te "spelen": stop eens zachtjes een stokje of een zweepje , eerst vanaf de zijkant,in haar mond, geef haar dat om op te knabbelen, masseer daar haar tong mee. Stop daarna eens voorzichtig je vingers in haar mond, en masseer haar tandvlees en haar tong. Ze zal hierdoor gewend raken aan de aanraking IN haar mond, haar mond makkelijker openen en haar hoofd minder omhoog doen.
neem er de tijd voor, ze moet de voorwerpen eigenlijk uit zichzelf willen aanpakken.
ikzelf gebruik hiervoor de carrotstick, die is lekker lang, een beetje beweeglijk en laat zich goed beknabbelen.
verder is het ook fijn als je, voordat je een hoofdstel begint aan te doen, je je paard geleerd hebt zijn hoofd naar beneden te doen als je hem aanraakt achter zijn oren. In plaats van een strobaal om zelf groter te kunnen worden, moet je je paard leren zich "kleiner" te maken, dan kun je er altijd bij!
doe dit in deze volgorde: 1. eerst mond desesabiliseren en 2. hoofd naar beneden op "wijken voor druk".
dan heb je een veel beter uitgangspunt om een bit in te kunnen doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:46

Letgokelly:

Spelen!

Maak er een spelletje van. De meeste mensen denken dat dat bit een ding is dat je maar in zijn mond moet proppen en dan moet ie het maar accepteren, maar zo werkt niks bij africhten.

Bij ieder paard kan je wel wat verzinnen dat hij toch zijn mond opendoet, hierboven zijn al genoeg zaken genoemd, lees maar even mee. ;)

EDIT: eiber beschrijft al een goede methode om bij de mond te kunnen komen.

Daarna zou ik er wat stroop aan het bit smeren, en dan laat je het verder aan het paard over.

Let maar eens op hoe snel de mond dan open gaat!

Bedenk wel dat dit soort problemen vaak aan de handigheid van de africhter liggen.
Niet erg, je moet dus gewoon handiger worden.:)

LetsgoKelly

Re: mijn 3 jarig wil het bit niet in, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:49

Ja zo af en toe lukt het wel met een suikerklontje pletten op het bit maar ze is vaak te slim en te snel (en ik ben te klein)

Zo gauw ze het bit voelt is de suiker niet meer lekker en gaat dat hoofdje de lucht in.. Maar we krijgen donderdag al hulp van iemand dus dat komt wel goed.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:50

Misschien is de tip wel gegeven, want ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar misschien helpt het als je het halster aanhoudt en ze dus haar hoofd niet omhoog kan doen. En het bit eerst even in de appelstroop doen?
Wat ik zelf vaak deed, is gewoon een bit pakken, en dan in haar mond doen. Dus niet gelijk het hele hoofdstel in, maar steeds maar weer dat bit erin, totdat ze blijft staan met het bit in der mond.
Succes!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:51

Hm, en misschien het bit met stroop erop in de voerbak leggen als ze er echt niks van wilt weten? Zo kan ze aan het bitje wennen, en er een leuke associatie mee opbouwen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:53

randalinpony schreef:
Letgokelly:

Spelen!

Maak er een spelletje van. De meeste mensen denken dat dat bit een ding is dat je maar in zijn mond moet proppen en dan moet ie het maar accepteren, maar zo werkt niks bij africhten.

heel erg waar!
het gaat NIET om het bit, het zadel , de trailer, de wedstrijd, de buitenrit, de wormspuit, het gaat om de relatie.
vertrouwen winnen door er een spel van te maken, zodat er geen verliezers zijn, alleen maar winnaars.

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:55

dit probleem heb ik ook gehad en nog steeds is het nog veel werk..zelfde problemen als bij jouwe, omhoog drukken en in protest gaan, ik heb het paard gelongeerd aan halster, deze had nog 0,0 conditie, en na dat hij zich aan de longe aardig moet had gemaakt heb ik het weer geprobeerd, paard was moe, en heeft duidelijk minder praatjes, het bit ging er nog niet flekkenloos in, maar wel sneller omdat hij moeier was.
een opvoel box is ook nog een optie, alleen zeer goed uitkijken met je handen dat die niet tussen hoofd en stalen buis komen.

hoop dat het je gaat lukken meid.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:58

Cinnepin schreef:
@ viavlavida, zou t paard t misschien niet willen omdat t bit pijn kan doen? Dan ga je er toch niet mee door?
Dan is bitloos toch prima oplossing?

viavlavida :P

Dan ga je kijken wat het probleem is, en niet het ontwijken.
Als jouw paard kreupel is, zet je hem toch ook niet weg zonder te kijken wat er is? Je wil dan toch weten waar het aan ligt lijkt mij........

edit:

Als je bij mijn paarden het hoofd vastpakt en aan ze zijkant de wormenspuit erin douwt, schrikken ze zich rot :P

Ik hou die spuit voor hun neus en ze pakken hem zelf vast waarna ik m leegspuit O:)
hoge uitzonderingen zijn het :D de merrie vind het zelfs lekker!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:04

Opvoelbox? :?

Nou krijg ik sterk een beeld van een paard dat afgemat wordt en klemgezet, en dan gedwongen wordt dat ding in zijn mond te accepteren........ :x

Starremans, ik raad je aan om de draad eens goed door te lezen, er staan genoeg tips waar je wat aan hebt.

Tip 1: maak het bit indoen prettig voor het paard.

Viva la Vida: op een uitzondering na, die vindt wormkuren viiieeeeeees!, ontwormen we hier alle 14 paarden en ponys zo. Zijn 0 tot 17 jaar of zo.
Meestal zonder halster,behalve die van 17, das een shet met gebruiksaanwijzing. :D
Zoontje van 4 helpt mee. :D

Mijn rijpaardmerrie probeert trouwens altijd schijnheilig om nog een keer extra te halen. :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:54

@starremans, mijn god.. ken je niet menen he? rijd jou paard op diesel of benzine? tis verdikkie geen apparaat.

Godzijdank is de TS wat verstandiger dan afmatten en opvoelboxen... pff.. blij toe.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:14

Ik vind een 3-jarige nog veel te jong om met bit te rijden. De meeste paarden zijn veel ontspannener zonder bit, minimaal tot ze regelmatig lopen, overgangen kennen, behoorlijk kunnen stappen, draven en galoperen en goed kunnen sturen. Wat mij betreft hoeven ze helemaal geen bit in, maar als je dat dan toch wilt dan kun je denk ik het best wachten tot de meest gevoelige periode voorbij is. Je doet je paard (en jezelf) er een groot plezier mee.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 14:21

eiber bedankt voor de duidelijke uitleg.
zoiets had ik al in m'n hoofd om het op te bouwen, maar altijd fijn om het nog ff zo na te lezen.

we hebben trouwens een nieuw probleempje, mijn paard houd niet van appelstroop :+
suiker en suikerklontjes spuugt ze ook uit, moet dus naar iets anders op zoek.

raar paard :Y) ga nu maar appelmoes proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:50

Afmatten heb ik ook wel gedaan maar dan wel bij paarden die verder totaal geen greintje respect hadden en dan kom je met afmatten een heel eind ;)
Het plan van de opvoelbox zou ik maar niet doen, je drijft het dier onnodig in het nauw en die zal alleen maar bang worden.
Maar mensen waar gaaaaaat het nou helemaal over in dit topic, het gaat over een paard van drie jaar wat niet moeiteloos het bit zowat opeet, conclusie: dier is gewoon nog niet bitwijs/bitmak en doorgaans doe je daar ook een paar weken over ;)
Loulou, als het jou zelf niet lukt, schroom je dan niet om er iemand bij te halen die hier sneller en handiger in is dan jijzelf.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:52

als mijn paard hem niet inneemt druk ik heel hard op zijn tong dan doet die zijn mond wel open :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:44

love_nadesh schreef:
als mijn paard hem niet inneemt druk ik heel hard op zijn tong dan doet die zijn mond wel open :)

Lijkt mij niet interesant om op deze manier een paard bitmak te maken. Daarnaast vind ik de tip over de opvoelbox geen goede tip... Zo drijf je het dier alleen maar in de nauw... Zo iets moet je rustig aan aanpakken :).

Het zal de TS uiteindelijk wel lukken :). (excuses voor mijn kort door de bocht reacties van eergisteren :o. ze waren idd onterecht)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 13:43

kan gebeuren ;) :)

wild_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:18

love_nadesh schreef:

zoo lekker aardig! Denk dan ook wel dat die hem invervolg open doet ja, op zijn dooie gemakje!
Dit slaat toch echt helemaal nergens op!
En finger in zijn mondhoek doen, oke, maar even lekker hard op zijn tong duwen :?
Bekijk eerst het probleem! Waarom doet die het?!