Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lynTjEeX

Re: Wat kan je zoal doen met een 1.5 jarige ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:07

je kan bijvoorbeeld ook oefenen om een zijl over het paard heen te gooien en takken op het paards zijn rug te leggen om te oefenen dat ie nie meer schrikt.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:12

helemaal mee eens! Mijn paardje is nu bijna 2 en hij schikt al bijna nergens meer van, en als hij al schrikt hersteld hij zich ontzettend snel. Geeft later heel veel voordeel! Zeilen, ballen, emmers, water, paraplu's, geluiden, springende mensen, spelende kinderen... alles heeft ie al zo'n beetje gehad.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:18

ja idd je kan zo gek niet bedenken wat je allemaal doet alleen echt geen zweep doen anders heeft dat ater geen nut met rijden!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:29

hihi de zweep wordt gebruikt bij vd-en en om hem te laten rennen :D

dewey01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 20:05

hoi hoi

ik heb ook een duiveltje van 1 jaar oud maar mij is aangeraden om nu al te beginnen met veel wandelen, poetsen en een beetje grondwerk dus er veel mee bezig zijn (niet elke dag natuurlijk) zodat hij of zij aan jou wennen kan en jou als leider ziet wand als een paard jong is kun je ze nog dingen leren en af leren en nu kan ik haar nog houden aan een hastertouw als ze dadelijk 1,70 is niet meer dus ik zal aanraden om er nu al mee bezig te gaan anders ben ik bang dat als ze straks ouder is een loopje met je neemt maar dat is hoe ik het zie niemand hoeft die mening met mij te delen

groetjes melissa

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:21

Ik ben van mening dat je een jong paard ook jong moet houden, maar daar in tegen vind ik ook dat je het je zelf niet moeilijker moet maken dan het al is. Een jong paard heeft wel opvoeding nodig.

Ik heb zelf een 2 jarige deze staat 24/7 op de wei met leeftijdsgenoten en wat merries. Maar hij kan al wel heel veel.
Voetjes geven vind ik belangrijk omdat hij ook bekapt moet worden.
Verder borstel ik 2 x per week.
Omdat die van mij een lastige vacht heeft wat gaat vilten zomers wordt hij zomers ook geschoren, en dat zonder problemen.
Ik was alle paarden zomers om wondjes van teken en dergelijke te ontsmetten met betadine shampoo en dus ook de kleintjes.
Dit gaat heel goed.

Verder oefen ik het op de trailer staan ook met de jonkies, voor het geval dat ze naar de DA moeten. Dan levert het in elk geval niet nog meer stress op.

Ik vind juist dat je goed bezig bent, zolang je, je maar realiseert dat het een jong dier is.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:23

NIKS!!! Laat m lekker lopen met leeftijdsgenootjes in de wei.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:29

Mijn hengstje, wordt in mei een jaar.
Daar ga ik in het weekend naar toe, soms om alleen een appeltje te geven. En soms even halstertje om even borstelen en klaar.

Ik wil er binnenkort wel een beetje meer mee gaan wandelen, 1x in de zoveel tijd!

Hij mag altijd lekker spelen met zijn vriendjes spelen. Maar vind het ook wel belangrijk dat die een beetje onder de mensen komt!
Maar alles op zijn tijd, en ik neem overal de tijd voor.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:30

Hinke schreef:
Adil18 schreef:
Ligt er net aan wat voor paard je hebt...bovendien zijn er een hoop zaken waar ik liever even "vecht" als ze nog kleiner zijn dan wanneer ze 500 kg wegen...

Wat voor zaken? Ze als veulen leren vast te staan is imo ook wel handig, maar dat hebben ze in een paar keer geleerd. Wat wil je ze verder nog leren? Benen optillen kunnen ze makkelijk als 3 jarige nog leren ;)

Als ik denk aan hoeveel moeite wij de eerste week hadden met de achterbenen van Shiva...Die was zo snel in de reflexen en als het haar niet beviel had je de benen sneller om je oren dan je kijken kon...Ben dus blij dat we meteen zijn gaan oefenen toen we haar kochten en haar niet pas met 3 hebben geleerd de benen op te tillen zoals jij nu zegt...

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:40

Benen optillen is inderdaad 1 van de eerste dingen die ze juist geleerd moeten worden.... Ze moeten toch naar de hoefsmid om de paar weken en het is toch wel handig als dit zo stressvrij mogelijk gebeurd.Als je dit nooit oefend en het moet 'oppeens' bij de hoefsmid die gelijk met een vijl aan de gang gaat. Bij sommige zou dat toch wel uit kunnen lopen om een gevecht met alle stress van dien. Ze moeten heel hun leven naar de hoefsmid dus die ervaring kan je maar het beste zo goed mogelijk laten verlopen.

Als halster, meelopen en beentjes optillen erin zitten dan ben je in principe wel klaar met zo'n kleintje mocht je graag willen dat er tot 3 jaar zo min mogelijk mee gedaan worden.
Ik ben nu ook aan het oefenen dat ik overal aan mag komen, en dit ga ik iemand anders ook af en toe laten doen. Voorbeeldje: de jaarling van een vriendin van mij was behoorlijk toegetakeld in de opfok, maar dierenarts kon er niet bij omdat dat beestje helemaal van de kook raakte zodra er een vreemde hem aan moest raken. Moest eerst helemaal platgespoten worden terwijl dat helemaal niet nodig was. Eindresultaat: beestje raakt nu nog steeds van de kook als een vreemde aan hem komt, al wordt dit gelukkig nu wel beter. Dit soort situaties wil ik dus graag voorkomen.

Mijn jaarling mag 6 dagen en 23 uur en 3 kwartier paard zijn... dat laatste kwartiertje moet ze even aan mij besteden. ;) Gister hebben we zomaar een rondje om het gebouw gedaan :oo
Laatst bijgewerkt door Tootz op 10-03-09 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:41

Ik ben het helemaal met Tootz eens. Ze moeten wel paard kunnen zijn maar sommige dingen moeten ze al op tijd weten. En daarbij is het ook gewoon een leuke manier om een band op te bouwen!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 23:52

Ik heb t vier jaar geleden zo gedaan met mijn hengstveulen. Als veulen netjes aan touw leren lopen en voetjes geven, beetje borstelen. Toen zomers op de wei (met andere hengst), wel langs gaan controleren of alles goed is maar verder niks aan borstelen of halster op). 's Winters gingen ze weer aan t touw naar de wei bij huis. (Opfris cursus aan t touw lopen en voeten geven, niet teveel borstelen i.v.m. huidvet!) ;)
Ik heb 'm afgelopen juli zadelmak gemaakt, niks mee te doen, hij is ook nog hengst. (loopt braaf mee in de verenigingslessen. Hij weet maar al te goed dat hij hengst is, maar weet dat ie niks mag. :+ )
Wat je ze als veulen heb geleerd, verleren ze niet meer. Ik ben het er ook mee eens dat je ze de eerste drie jaar paard moet laten zijn.
Succes met je hengst! }>

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:17

Denk dat ook wel het verschil maakt (als je over opfok praat) of je paardje met 10 fokmerries en jaarlingen op de wei staan en ze doen allemaal niks (of minimaal) of je pony/paard staat met nog 2 die iedere dag bereden worden. Als je dan kijkt naar 'de natuur' dan kun je in het laatste geval prima af en toe je pony of paardje iets laten doen. Idd geen longeer of ander werk. Maar halster om en af, borstelen, voetje geven, aan halster meelopen, schrikoefeningen en niet veel meer denk ik.. Zou ook niet echt elke week uren ermee aan de slag zijn, maar als je af en toe je jonge paardje uit de wei haalt denk ik dat je er meer profijt van hebt dan dat je hem als 3 jarige uit de wei plukt en bij 0 begint...Maar! zeker niet teveel en te vaak doen!!!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:26

ik heb een shetlander (nu bijna 3 jaar).
ik ga elke zaterdag en zondag heen (vind ik ook wel voldoende :P)
hij sotnd toen, en nu nog steeds met leeftijds genootjes, en wat oudere merries (8 jaar).

ik heb tot hij een half jaar was, dit gedaan:
- wandelen (los) met zijn mama
- poetsen
- verhaaltjes vertellen :P
daarna heb ik heb aan het halster geklikt (hij kende het halster al)
en ben ik gaan oefenen met het lopen (wat hij ijgenlijk oook wel kende)
toen ben ik gaan wandelen zonder mama, en schrik oefeningetjes.
dit heb ik gedaan tot hij 2 was. ook heb ik nog met hem gezwommen,
met sinterklaas het dorp in gegaan, en zulke dingetjes.
ik ging niet erg lang met hem bezig, ongeveer kwatiertje borstelen, en
een rondje lopen. ik mende toen ook nog met zijn inmiddels overleden moeder.

toen hij 2 was:
- ging ik met hem fietsen (pas goed op! je kan heel hard op je neus gaan)
- een begin maken met comandos voor het longeren
- kleine kunstjes (voetje, kusje, pak, op, enz. dit kan volgens mij ook wel vroeger :p)
- het bid ingedaan

toen hij 2 en half was:
- liep hij aan de longe ( gewoon stem oefeningen in een grote mega volte)
- beetje springen aan de hand
- zwemmen
- lange lijen

en nu ben ik bezig met lange lijnen, met min of meer het doel, om hem alvast klaar
te maken voor het mennen.

hoop dat je er wat aan hebt:P

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:31

Dagie schreef:
Hem lekker op het land gooien en 1x in de zoveel tijd keertje borstelen en dat was het.. hem lekker paard laten wezen de eerste 3 jaar van ze leven!!!

Ooh en erg belangrijk met leeftijdsgenootjes

Nee!!!
Dat is niet goed als je je kruid meteen op het land gooit is opvoeden nog veel moeilijker (vooral bij een hengst)!
Ik spreek uit ervaring met paard van vriendin.Wat jij nu doet is prima niet teveel maar wel genoeg.
Je kan een beetje beginnen met de training.
Zoals: in stap en draf naast je lopen.
Blijven staan als jij weg loopt en dan steeds verder en langer.
Aan alle soorten borstels, dekens, sjabracjes en dat soort dingen laten wennen (oefenen met opdoen?).
Met leeftijdsgenootjes is goed hoor!
Maar het belangrijkste is dat je niet te fanatiek opvoed, een paard wil en heeft ook een jeugd nodig.
Jij heb ook een jeugd gehad.
Dus niet meteen hup die deken erop (voorbeeld)!
Dat kan je ook over 4 maanden doen.
Rustig aan.
Laat je paard eerst bijvoorbeeld ruiken, snuffelen.
Dan misschien toelaten kijken als een ander paard een deken op krijgt.
Stap je voor stapje.

.M.V.G. Mandy!

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:45

Das wel goed, jonge paarden moeten met soortgenoten in de wei staan. Anders krijg je een beest met een verknipte persoonlijkheid. Er kan geen mens een paard zo opvoeden als een koppel paarden dat bij elkaar doet!

Mustang1995 schreef:
Dagie schreef:
Hem lekker op het land gooien en 1x in de zoveel tijd keertje borstelen en dat was het.. hem lekker paard laten wezen de eerste 3 jaar van ze leven!!!

Ooh en erg belangrijk met leeftijdsgenootjes

Nee!!!
Dat is niet goed als je je kruid meteen op het land gooit is opvoeden nog veel moeilijker (vooral bij een hengst)!
Ik spreek uit ervaring met paard van vriendin.Wat jij nu doet is prima niet teveel maar wel genoeg.
Je kan een beetje beginnen met de training.
Zoals: in stap en draf naast je lopen.
Blijven staan als jij weg loopt en dan steeds verder en langer.
Aan alle soorten borstels, dekens, sjabracjes en dat soort dingen laten wennen (oefenen met opdoen?).
Met leeftijdsgenootjes is goed hoor!
Maar het belangrijkste is dat je niet te fanatiek opvoed, een paard wil en heeft ook een jeugd nodig.
Jij heb ook een jeugd gehad.
Dus niet meteen hup die deken erop (voorbeeld)!
Dat kan je ook over 4 maanden doen.
Rustig aan.
Laat je paard eerst bijvoorbeeld ruiken, snuffelen.
Dan misschien toelaten kijken als een ander paard een deken op krijgt.
Stap je voor stapje.

.M.V.G. Mandy!

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:55

@lindalieneke;

Helemaal mee eens.... Niemand kan zo goed opvoeden als andere paarden!!

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:57

haha heb nog nooit een paard een ander paard leren vaststaan of leren voetje geven ;)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:20

Wat bedoelt wordt is dat als je paard in een kudde heeft gestaan, hij geleerd heeft wat zijn plaats is en daardoor automatisch respect heeft voor mensen. Dingen als voetjes geven kun je ze met 2 keer oefenen leren als ze respect voor je hebben. Als ze over je heen lopen en drammen en doen zijn ze denk ik veel lastiger met bijv. voetjes geven, ook al kunnen ze dat al vanaf dat ze veulen zijn.

westernjoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:28

@hinke zie de knipoog achter mijn reactie, was niet serieus bedoeld

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:23

oh sorry :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:25

Hoi, je kunt het dier verkeersmak maken door te gaan wandelen met 'm, bitje wennen kan ook prima, kortom, er kan best al wat.
dagelijks 10 minuten in handen vind ik sowieso heel zinvol, mits ie verder maar met soortgenoten mag leven in de wei en op stal eventueel..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:25

Ik doe een 1,5 jarige geen bitje in.. pas vanaf 2,5. Tot die tijd kun je er genoeg andere dingen mee doen en ik vind een bit zo 'werken' staan...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:48

Tsja, dat is een gevoelsmatig iets; de mijne loopt super mee aan een hoofdstel, ook op de weg, kauwt lekker, prima! Als dat werken is, phoe!