Even voor TS. Ik heb een ong. 8 maanden oud hengstshetje van de zomer gekocht. Het beestje was natuurlijk ook groen, was wel eens gebosteld, had een haltertje omgehad, kon meelopen aan het touwtje, was al bekapt geweest en toen kwam hij bij mij, alles was weer nieuw voor hem.
Wij realiseerden dat we een kindje hadden gekocht
althans zo zien wij dat want hij is nog zo groen tov ons 15 jarig oude paard die al zoveel heeft gezien en gewend is. Wij hebben hem rust gegeven, het halterje omdoen met zijn mega dikke bos manentop was niet makkeilijk, kreeg ook niet echt medewerking maar met veel geduld en geduld ging het steeds makkelijker, nooit aangepakt, gewoon consequente gedragingen van ons zodat het voor hem op een dag normaal werd. Halstertje is nu neus er zelf in prikken even wachten en dan gaan we lekker naar buiten. Manen borstelen vind hij niet prettig, aan de manentop zitten helemaal niet, borstelen was ook best raar. Dat pakte ik soms even op en als hij het vervelend vond worden, stopte ik.
Kwa gehoorzaamheid en plaats leren kennen, heb ik helemaal niets gedaan, dat heeft mijn paard voor mij gedaan.
Die corrigeert hem voortdurend en ik doe alles met stem. Het is nl een heel lief kereltje, een heel zachtaardig karaktertje en snel onder de indruk hebben we gemerkt. Dus als meneer achter bleef met naar stal lopen, ze lopen nl los achter mij aan als ik ze naar stal breng en hij bleef achter met hier en daar grasjes eten, dan kreeg hij een hap in zijn rug van mijn paard en keek mijn paard boos. Even ter verduidelijking, mijn paard hapt naar hem, maar de vacht wordt alleen nat, geen haartje wordt er gekrenkt.
Ik heb ook geen verstand van veulens opvoeden, maar ik heb wel gemerkt, dat je gewoon rustig moet blijven, consequent moet blijven en duidelijk, slaan e.d. heb in niet nodig.
Om een voorbeeld te noemen, meneer is nu ruim een jaar, ik was van de week strontjes aan het ruimen en ineens voel ik hem op mijn rug
Daar zat ik op te wachten..., maar ik geef een brul en weg was hij, heel de dag timide.
Ik vind dus TS, laat het jonkie even wennen, geef het even tijd en laat het even paardje zijn, je andere paard voed haar wel op en heb geduld.
Alles wat de shet in het begin fout deed, werd gecorrigeerd door mijn paard. Zo bv lostrekken en weg rennen, als ik hem dan had en terug bracht, dan kreeg hij flink op zijn flikker van mijn paard. We hebben echt soms staan te lachen van de lol zoals die opoe van mijn paard zijn "kind" manieren aanleert. Nu gaat het na een half jaar gewoon gesmeerd en na de winter gaan we hem regelmatig lekker borstelen en tutten met hem. Toen we hem net hadden was dat nog te vroeg, was hij te ongeduldig en te snel bang van alles. Nu is hij helemaal gewend, kent hij mij en heeft hij genoeg respect. Maar ik hou natuurlijk wel in de gaten of hij geen praatjes gaat krijgen die ik niet prettig vind, hij is immers nog hengst, maar ik hoop dat hij blijft zoals hij nu is.
Willke, toen mijn shet kwam dus ook iets ouder dan een half jaar, had hij nog veulen haar van dat zachte haar, en veel ervan was erg verklit en vervilt, dat borstel je er niet uit, dat doet ook zeer omdat je hele bossen er uit trekt. Ik heb het maar gelaten, antiklit vond hij mega eng en de staart kon ik wel makkelijk stukje af knippen. Na een paar maanden, een maand of 3 later zag ik dat zijn pluishaar veranderde en stijler en dikker van draad werd en van kleur veranderde. Nu zit het niet meer zo in de klit, alleen bovenop bij het halster en dat valt niet mee, maar dat komt nog. Ik denk dat het veel te vroeg is om voor zo een ukkie aan dat werkje te moeten geloven. De manen veranderen toch en dan kan je na een paar maanden gewend te zijn er ook nog aan beginnen. Ik vind het super zielig als ik iets ga doen bij mijn shet omdat ik vind dat het moet en het niets met zijn gezondheid te maken heeft zoals een klit in zijn manen die ik niet los geborsteld krijg en het dier wegschiet van allerlei middelen zoals borstels., antiklit, schaar e.d en dan in de hoek op zijn benen staat te trillen. Die tijd komt van de zomer wel en ik zie dat het al heel veel minder nodig is als toen hij net kwam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt