Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:08

Ik deel je mening en heb er ook het laatste over gezegd. Zonde om er verder nog tijd en energie in te steken. En doodzonde van zo'n jong diertje, die nu grote kans heeft naar zijn mallemoer te worden geholpen. Ik hoop dat de gulle gever dit topic mee krijgt en actie onderneemt.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:10

Ik heb daarstraks even gebeld met linda. Ik ga haar wat helpen met sanne. Het opvoeden van een veulen is echt zo moeilijk niet. Ik heb mijn paard ook volledig zelf opgeleerd (op het inrijden na, hoewel inrijden... als je dat al inrijden kon noemen... want uiteindelijk moet ik haar weer helemaal omscholen omdat men het haar verkeerd aangeleerd heeft Frusty Het waren thans professionals die het deden...), en wat je zelf doet, doe je beter!

Mijn merrie is een droom van een paard in de omgang! Trapt niet, bijt niet, en is de laatste tijd enorm enthousiast en werkt en denkt goed mee. Ze was thans niet altijd even gemakkelijk.
Ik ben er zeker van dat als linda wat verder raakt met parelli dat het heus wel goed komt. Een shet is nu eenmaal een paard, en reageert zoals een paard. Aan ons om ons daarin te verdiepen.

En ja ik doe dat gratis. Juist omdat ik niets kan garanderen... Voor mij is het ideaal om ervaring op te doen met andere horsenalities en andere paarden. Maar ik wil geen geld vragen omwille van het feit dat ik mezelf alles behalve een professional noem. Ik heb ook dingen fout gedaan met mijn paard, maar al doende leer je. Bovendien is Linda een héél goede vriendin van me en wil ik dat voor haar wel doen. Ennuh wees gerust, van mij zal ze ook wel horen dat je een veulen nog niet te lang en teveel moet belasten met allerlei dingen. Maar de basisdingen zoals voetjes geven, af en toe eens eventjes vast staan en borstelen zijn toch wel basisdingen die je nodig hebt voor als de veearts of hoefsmid eens moet langskomen.

Ik ga haar helpen de games te doen met haar oudere ruin, zodat ze met hem kan oefenen en tegen de tijd dat sanne er klaar voor is het haar ook kan aanleren.

@linda, komt wel goed meid Knipoog
Laatst bijgewerkt door willeke_x op 03-01-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:10

prettige wedstrijd!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:23

Ik wil toch even reageren op de uitspraken die hier gedaan worden over parelli... dat niet iedereen weg is van die methode kan ik absoluut begrijpen, maar ik vind dat je de topicstarter op dit gebied niet de grond in mag boren... Parelli is absoluut niet gebaseerd op intimidatie! Degene die dat denken moeten zich eens afvragen in hoeverre dat zij iets afweten van deze methode. Ik vind dat deze methode het laatste jaar enorm geëvolueerd is. De horsenalities zijn een enorm enorm goede vooruitgang! Want tenslotte is niet elk paard hetzelfde.

Ikzelf ben in mijn eentje tot eind level 2 geraakt... jawel, met de pakketten en met een volledig groen paard... Ik ben er toch ook geraakt. Het is maar wat je zelf wil en hoeveel tijd & moeite je erin wil steken.

Bovendien heeft linda nog een oudere ruin waarmee ze kan oefenen voor ze met het veulen begint. Zo hoeft ze 't jonge dier niet overmatig te belasten. Wees blij dat ze tenminste openstaat voor een bepaalde methode! Toch beter zo dan die traditionele manieren van paarden beleren :s

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:25

ik ben hartstikke weg van parelli............ ik ben alleen wat minder weg van de mensen die denken het begrepen te hebben, en dan ondertussen dit soort dingen doen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:34

Kiwiko, ik begrijp je bezorgdheid. En jullie hebben op vele punten gelijk hoor. Maar vergeet niet dat wij het ook hebben moeten leren... Linda heeft de pakketten, heeft een ouder, stabiel paard om mee aan de slag te gaan. Ondertussen kan ze het veulen even laten rusten en enkel wat basic dingen doen. Linda is nog heel onervaren met paarden. Maar ik ben er zeker van dat ze er wel komt! Linda zelf is enorm bereid om te leren. Maar ik snap dat ze zich ergert aan de manier hoe er hier gepost wordt. Het is héél erg confronterend, en ook dat leren verwerken is een leerproces op zich. Ik weet dat ik vroeger enorm op m'n tenen getrapt was als mensen iets zeiden en nog gelijk hadden ook.... Nu is het voor mij een hmmmm intresting ding... Ik denk er even over na, overweeg het, en misschien zal ik dat dan ook wel gaan toepassen.

Linda is wat parelli betreft ook nog een beginner. Maar hey dat was ik 3 jaar geleden ook! Ergens moet het leerproces beginnen... Dat je dan begint met een groen paard is niet ideaal, maar onoverkomelijk is het ook niet. En verder heeft ze cisco nog.

ik zeg het, ik ben er zeker van dat het wel goed komt. Geef haar de kans om te leren en alles komt op zijn pootjes terecht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:43

jij zegt het............... en ik moet er maar vertrouwen in hebben in deze...........

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:46

jij hoeft helemaal niets Knipoog
Ik ken linda persoonlijk, en ja ze is wel fel hier, maar uiteindelijk heeft ze wel het hart op de juiste plaats en legt ze jullie raad zeker niet zomaar langs zich neer. Trouwens, als ik zeg: kijk dit weet ik zelf niet hoe je dat kan aanpakken, hierover raadpleeg je best een professional dat ze dat zeker en vast wel zal doen.

Ieder leert op zijn manier en ieder heeft zijn leerproces en dat moeten we gewoon respecteren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:48

maakt mij niet uit.......... het gaat niet om een paard of mens wat mij nastaad.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:01

Willeke, hartstikke fijn dat je haar gaat helpen met het veulen.

Maar volgens mij kun je haar beter helpen een fijne plek/kudde te zoeken voor het veulen en daarna op zoek naar een andere, volwassen pony.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:09

Willeke, ben heel blij te lezen dat jij haar gaat helpen Ja . Je weet dat ik ook een fanatieke NHer ben en ik begrijp dat 'intimidatie verhaal' ook niet. Knipoog
Als er een iemand is die paarden niet intimideert, ben ik dat wel. Haha!
Wat ik ook vaak over me heen krijg, als ik zeg dat ik paarden niet schop en vrijwel nooit een dreun uitdeel. Dus het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet helemaal..... Verward (en dat zeg ik niet tegen jou, hoor Knipoog ).

Waar ik over viel was haar toon in benadering van paarden. Daar schrik ik nogal van... En om dan als een 'zeikerd' neergezet te worden, omdat ik vind dat paarden niet alleen horen te staan, laat staan zo'n veulentje, tja.... Dan raak je bij mij de verkeerde knop aan, zullen we maar zeggen.... Scheve mond

Ben in elk geval heel blij dat jij haar wilt helpen. En gratis, prima natuurlijk, maar jij bent dus een vriendin. Dat is een totaal ander verhaal.Als ik iedereen gratis ga helpen, die mijn hulp vraagt, kost mij dat te veel kostbare vrije tijd, die ik nou eenmaal niet heb met een kindje thuis waar ik fulltime over moeder en een eigen paard. Ik laat dus altijd minstens mijn reiskosten vergoeden, maar verdien er verder geen zak aan, hoor. Ik zou werkelijk niet weten wat daar mis mee is, want zo bouw ik ook de ervaring op met diverse karakters EN soorten mensen. Knipoog

Maar als iemand dan gaat lopen schreeuwen dat het niet normaal is, dat je een vergoeding vraagt, dan heb ik het wel gehad. Daarbij blijf ik erbij dat ik vind dat zo'n jonkie gewoon lekker in een groep moet opgroeien. Wat is nou een leeftijd van 6 maanden???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:11

ik ga met twiggy mee..............

maar ik denk dat het een verloren zaak is, tenzij ts bijdraait

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:19

Hier is het niet gemakkelijk om een opfokkudde te vinden. Bovendien zie ik hier het nut niet zo van in... Ze staat samen met een ander ouder paard, en tegen de tijd dat linda met cisco voldoende geëvolueerd is kan ze het veulen beginnen opleren. Natuurlijk is een grote kudde van dieren van allerlei leeftijden altijd beter.

Ondertussen hoeft ze het veulen toch maar enkel wat basisdingen te leren. Bovendien vind ik het héél erg sneu als het arme dier alweer naar een andere plaats moet. Ze begint het nu wat gewoon te worden. Vergeet niet dat het voor zo'n jong dier enorm ingrijpend is: weg van mama, weg van de vertrouwde mensen, een trailerrit van bijna 3u... (waarin ze btw enorm rustig gebleven is).

Nee laat haar nu maar even op de plaats waar ze nu is! Als ze nu weer naar nieuwe mensen moet gaat zo'n dier daar alleen maar trauma's aan overhouden.

@twiggy, ik weet idd dat je een fanatieke nh'er bent, ik ook Lachen
Als iemand vreemd mij vraagt om wat hulp laat ik mijn naftkosten ook vergoeden hoor, maar linda woont vlakbij (kwartiertje van mij af) en ik ga regelmatig ook gewoon langs bij haar, dus vind ik het niet nodig haar te vragen om naftkosten te betalen. Ik wil nu nog niet teveel bij mensen die ik niet ken, omdat ik zelf nog niet zeker genoeg ben van m'n kunnen om 'lessen' aan te bieden. Laat mij eerst maar eens mijn level 1 & 2 officieel halen en beginnen met level 3, en dan zal 'k wel zien Lachen
6 maanden is idd nog piepjong. Die diertjes hoef je nog niet teveel te belasten. Maar ik vind wel dat ze er een beetje netjes (geen klitten en geen te lange manen, en daarmee bedoel ik dat ze niet op hun manen mogen kunnen gaan staan, en een verzorgde staart die niet veel te lang zijn, verzorgde hoefjes, op tijd entingen) vind ik een must! Ook voor een veulen. Daarom vind ik het wel belangrijk dat een veulen braafjes in de hand is.

Toen we het diertje gingen ophalen kende ze helemaal niets, zelfs niet meelopen aan het halster. Dat vind ik toch wel belangrijk. Natuurlijk hoeft zo'n dier nog geen ellelange wandelingen te gaan doen, maar halster aan/uit doen, meelopen zijn een must want uiteindelijk moet je't dier toch ook uit de wei kunnen halen als de veearts of hoefsmid langskomen. Ik heb haar en de bijrijdster van cisco (linda's draver) al uitgelegd hoe ze dmv de fases, approach & retreat het diertje kunnen leren meelopen aan het halster en dat lukt al prima (vorige week zelf gezien). 't is gewoon een kwestie van weten en leren hoe je relaese kan bieden en de juiste timing leren... Dat is met een veulen héél erg belangrijk...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:24

Mijn nog net geen jaarling Shetlander kon destijds ook niet geleid worden. Hij snapte het ook niet, maar inderdaad met wat vertrouwen opbouwen (hij durfde ook de kudde niet uit) en het leren van omgaan met (lichte) druk en release op het juiste moment, snapte hij het al heel snel. Maar TS had het ook over wegjagen e.d. en dat vind ik zo vreemd als je met zaken als Parelli bezig bent (voor zover ze daar daadwerkelijk mee bezig is). Wegjagen, opjagen doe ik zelf dus echt nooit bij mijn eigen paard. Dan ga ik compleet in tegen wat ik hem juist aan het leren ben......

Maar goed, succes ermee, hoor, Willeke.
Met jouw hulp zal het vast snel beter gaan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:26

Even voor TS. Ik heb een ong. 8 maanden oud hengstshetje van de zomer gekocht. Het beestje was natuurlijk ook groen, was wel eens gebosteld, had een haltertje omgehad, kon meelopen aan het touwtje, was al bekapt geweest en toen kwam hij bij mij, alles was weer nieuw voor hem.

Wij realiseerden dat we een kindje hadden gekocht Haha! althans zo zien wij dat want hij is nog zo groen tov ons 15 jarig oude paard die al zoveel heeft gezien en gewend is. Wij hebben hem rust gegeven, het halterje omdoen met zijn mega dikke bos manentop was niet makkeilijk, kreeg ook niet echt medewerking maar met veel geduld en geduld ging het steeds makkelijker, nooit aangepakt, gewoon consequente gedragingen van ons zodat het voor hem op een dag normaal werd. Halstertje is nu neus er zelf in prikken even wachten en dan gaan we lekker naar buiten. Manen borstelen vind hij niet prettig, aan de manentop zitten helemaal niet, borstelen was ook best raar. Dat pakte ik soms even op en als hij het vervelend vond worden, stopte ik.

Kwa gehoorzaamheid en plaats leren kennen, heb ik helemaal niets gedaan, dat heeft mijn paard voor mij gedaan. Clown Die corrigeert hem voortdurend en ik doe alles met stem. Het is nl een heel lief kereltje, een heel zachtaardig karaktertje en snel onder de indruk hebben we gemerkt. Dus als meneer achter bleef met naar stal lopen, ze lopen nl los achter mij aan als ik ze naar stal breng en hij bleef achter met hier en daar grasjes eten, dan kreeg hij een hap in zijn rug van mijn paard en keek mijn paard boos. Even ter verduidelijking, mijn paard hapt naar hem, maar de vacht wordt alleen nat, geen haartje wordt er gekrenkt.

Ik heb ook geen verstand van veulens opvoeden, maar ik heb wel gemerkt, dat je gewoon rustig moet blijven, consequent moet blijven en duidelijk, slaan e.d. heb in niet nodig.

Om een voorbeeld te noemen, meneer is nu ruim een jaar, ik was van de week strontjes aan het ruimen en ineens voel ik hem op mijn rug Haha! Daar zat ik op te wachten..., maar ik geef een brul en weg was hij, heel de dag timide.

Ik vind dus TS, laat het jonkie even wennen, geef het even tijd en laat het even paardje zijn, je andere paard voed haar wel op en heb geduld.

Alles wat de shet in het begin fout deed, werd gecorrigeerd door mijn paard. Zo bv lostrekken en weg rennen, als ik hem dan had en terug bracht, dan kreeg hij flink op zijn flikker van mijn paard. We hebben echt soms staan te lachen van de lol zoals die opoe van mijn paard zijn "kind" manieren aanleert. Nu gaat het na een half jaar gewoon gesmeerd en na de winter gaan we hem regelmatig lekker borstelen en tutten met hem. Toen we hem net hadden was dat nog te vroeg, was hij te ongeduldig en te snel bang van alles. Nu is hij helemaal gewend, kent hij mij en heeft hij genoeg respect. Maar ik hou natuurlijk wel in de gaten of hij geen praatjes gaat krijgen die ik niet prettig vind, hij is immers nog hengst, maar ik hoop dat hij blijft zoals hij nu is.

Willke, toen mijn shet kwam dus ook iets ouder dan een half jaar, had hij nog veulen haar van dat zachte haar, en veel ervan was erg verklit en vervilt, dat borstel je er niet uit, dat doet ook zeer omdat je hele bossen er uit trekt. Ik heb het maar gelaten, antiklit vond hij mega eng en de staart kon ik wel makkelijk stukje af knippen. Na een paar maanden, een maand of 3 later zag ik dat zijn pluishaar veranderde en stijler en dikker van draad werd en van kleur veranderde. Nu zit het niet meer zo in de klit, alleen bovenop bij het halster en dat valt niet mee, maar dat komt nog. Ik denk dat het veel te vroeg is om voor zo een ukkie aan dat werkje te moeten geloven. De manen veranderen toch en dan kan je na een paar maanden gewend te zijn er ook nog aan beginnen. Ik vind het super zielig als ik iets ga doen bij mijn shet omdat ik vind dat het moet en het niets met zijn gezondheid te maken heeft zoals een klit in zijn manen die ik niet los geborsteld krijg en het dier wegschiet van allerlei middelen zoals borstels., antiklit, schaar e.d en dan in de hoek op zijn benen staat te trillen. Die tijd komt van de zomer wel en ik zie dat het al heel veel minder nodig is als toen hij net kwam.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-09 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:28

in hasselt niet makkelijk een opfokkudde te vinden????????????

hou toch op............ Den Haag is niet makkelijk een opfokkudde te vinden..............en das nog tevindnen binnen 20 km

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:30

Er zijn zoveel landjes daar met meerdere paarden.... Misschien nog wel meer dan hier in de buurt (Loosdrecht). Knipoog
Ik vind het zelf ook beter als zo'n dier in een clubje komt met paarden van verschillende leeftijden. Is beter dan alleen maar met leeftijdgenoten. Dat is weer zo menselijk gedacht, zeg maar. Knipoog

Maar zoals Russel zegt, het beste is gewoon dat paarden elkaar opvoeden. Daar kan geen mens of Parelli tegenop. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:32

maar een ding............. dan moet ze weer een nieuwe kopen voor haar draver die dan weer alleen moet staan............

of krijgen, aangezien ze deze shet ook heeft gekregen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:33

Ze had ook beter een volwassen, afgerichte pony kunnen kopen. Die kosten qua onderhoud niet meer dan een Shetlander, hooguit was de aanschafprijs een probleempje geweest. Maar dat is een eenmalige uitgave.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:44

de shet heeft ze voor niks gehad...........

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:45

Ja, dat weet ik, vandaar dat ik zeg dat de aanschafprijs voor andere, oudere pony misschien een probleempje was geweest....
Maar ja, wat wil je dan, he? Knipoog

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:46

Ik volg het nu een tijdje en er is zeker vooruitgang geboekt en somige dingen snap ik nou niet helemaal.

Jullie zeiden zelf dat ze hulp moest gaan zoeken, nu heeft ze dat gedaan en dan begint KiWoKo weer te zeuren. (sorry daarvoor, maar zo komt het over) Alsof het nooit goed is. Oke, het is beter als hij bij leeftijdsgenoten staat, maar hij is nu iniedergeval niet alleen en krijgt ook een opvoeding (door haar draver).

Wat is het probleem nu? Hij word goed opgevoed, háár draver staat niet meer alleen, ze krijgt voldoende ondersteuning met én de opvoeding van de paarden én met parelli. Dromen'

En wat maakt het uit dat ze de shet gratis heeft gehad? Hij heeft toch een goed tehuis? Hij word verzorgt, krijgt aandacht, krijgt een opvoeding, voldoende te eten en staat lekker in een weiland. So what dat hij gratis is. Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:49

wat dacht je van een andere stalling voor de draver? een waar die wel buiten kan met andere paarden?

die shet was een slecht idee dus

tuurlijk zeur ik.......... laat mij maar zeuren.......... vind ik niet erg.........

lees het topic nog even terug zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:52

Mijn shet staat ook niet bij leeftijdsgenoten, maar hij en mijn ruin van 15 hebben zo lopen keten van de zomer dat ik mijn hart vast hield voor mijn paard. Ook verloor hij telkens weer prompt binnen een week zijn pas gezette ijzer omdat hij zo te keer ging op de wei met zijn kleuter. Mijn paard is stukken jonger geworden en de shet kan misschien net even wat minder keten dan met een leeftijdsgenoot, maar ze zijn dol op elkaar. Als ik de shet uit het oog haal van mijn paard, raakt hij volkomen bezeten, dan wordt hij volkomen gek, maar als ik de shet op stal zet, dan is het goed, maar als ik de shet buiten laat en mijn paard op stal zet om hem op te zadelen, dan breekt hij de tent af. Lijkt alsof hij dan bang is dat zijn "kind" door een roofdier wordt gepakt.

Ik denk dat het best wel gaat, maar het moet gewoon klikken samen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 20:53

@twiggy, met dat wegjagen bedoelt ze hoe ze haar uit de zadelkamer kan houden. Ze wandelt dus echt doodleuk die zadelkamer binnen. Ze jaagt die shet niet op ofzo.. niet zoals monty roberts bijv doet voor zijn join up.

Het is ook niet de bedoeling om haar nu al lastig te vallen met lang poetsen en ontklitten, maar gewoon leren de borstel overal te verdragen zodat er geen klitten ontstaan. nu momenteel heeft ze geen klitten. Dat poetsen hoeft ook niet lang te zijn. Meer dan 1 of 2 keer per week hoeft dat niet te gebeuren. En als je het diertje poetst leid je't toch naar een bepaalde plaats en vraag je de hoefjes al eens. Meer hoeft dat nog niet te zijn! Cisco zal haar ook wel verder opvoeden. Hij doet dat prima.

En verder vind ik niet dat wij het recht hebben ons te moeien met haar financiele situatie. Dat zij die shet gratis heeft gekregen verandert toch niets aan de zaak?! En ja iemand die nog niet zoveel ervaring heeft met paarden kan idd beter een opgeleerd paard kopen, maar ik was ook onervaren en ik heb me ook een groen paard gekocht. Als ik toen wist wat ik nu weet had ik mij een ouder stabiel en opgeleerd paard gekocht, maar dat neemt niet weg dat ik nog geen seconde spijt gehad heb van casandra. Maar mijn keuze is daarom nog niet iemand anders keuze.

@kiwiko, de draver staat 24/7 buiten, heeft een open stal, en heeft nu het gezelschap van een shet, een ander paardje dus. Toch een vrij ideale situatie? Bovendien hoeft Linda zo geen rekening te houden met andere mensen die hun dier mss weer na een tijdje weghalen waardoor cisco alsnog alleen komt te staan. De shet gaat voorlopig 's nachts nog op stal omdat ze dat zo gewoon is van haar vorige thuis. Geef het diertje te kans om eerst wat te wennen zonder dat er al te veel wordt veranderd voor haar, want tenslotte is de hele verhuis enorm ingrijpend voor haar geweest.

Ik vind het nogal gemakkelijk om te kappen op iemand, maar in feite zijn hier weinig mensen die al echt iets constructief gepost hebben wat de ts vooruit helpt. Ze heeft enkel nog maar op haar kop gekregen. Eerlijk gezegd zou ik dan ook zo reageren...