Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:39

Als het nodig is dan is het nodig. Heb ook wel eens meegemaakt dat ik (tijdens vakantie van eigenaar) een paard bij de smid moest brengen dat zich gruwelijk misdroeg omdat madam geen zin had stil te staan. De eigenares had van te voren gezegd dat ze de smid vertrouwt en dat als die een mep geeft of om een praam vraagt dat terecht is en dat was het ook. Madam was niet kreupel en had ook anderszins geen pijn (dat controleer ik natuurlijk wel van te voren, bij elk paard) maar wilde gewoon zo snel mogelijk het land weer op. Reken maar dat ie van mij dan mag slaan, zijn eigen veiligheid vind ik dan even belangrijker.

En ook normaal brave paarden kunnen af en toe even geen zin hebben in de smid en dan gaan klieren, dan mag zo iemand van mij ook gewoon ingrijpen.

Heb trouwens het liefste dat de smid of VA zelf corrigeert dan dat ik het moet doen, zo iemand is zelf bezig met het dier en als die zelf afstraft weet die ook dat er een reactie kan komen. Als ik voor hem onverwacht paard straf kan de smid of VA heel erg onplezierig verrast worden en dat heb ik liever niet op mijn geweten.

Edit: Ging iets fout bij posten.
Laatst bijgewerkt door mick75 op 25-12-08 03:41, in het totaal 1 keer bewerkt

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:40

Ja dat mag. ik vertrouw mijn DA en hoefsmid volledig. De eerste keer dat mijn paard bekapt werd beet ze hem in het oor(had der net,wist niet hoe ze reageerde) hier kreeg ze van 2 kanten meteen een harde klap. door de hoefsmid én mij ook. Dat is natuurlijk niet de bedoeling keihard in het oor bijten. (bloede als een gek Nagelbijten / Gniffelen Clown sorry! haha Lachen ) Sindsdien heeft ze hem niet meer gebeten.
ze is tot nu toe super braaf geweest. da kan der gewoon opvoelen zonder dat ze vast/klem hoef te staan. ze draait niet, maar blijft gewoon keurig stil staan.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 03:54

Mijn paard heeft lief te zijn bij DA, hoefsmid en tandarts.
Laatst steigerde hij bij de tandarts. Ik werd de stal uitgestuurd en toen werd ie even goed gecorrigeerd met de vijl.
Dat vond ik prima. Echt pijn zal ie er niet van hebben gehad maar hij stond daarna wel perfect stil en ging zelfs tegen de tandarts aanhangen met zijn hoofd...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:45

@ Manueeltje.... de stal uitgestuurd en gecorrigeerd met de vijl????
Wat een imbeciel die tandarts!!!
En ik kan jou ook niet volgen.... mijn god... denk eens na zeg, waarom steigerd zo;n dier?
Nee hoor, erop los rammen met de vijl...

Gek, heel gek, dat er zoveel paarden zijn die mentaal compleet gestoord zijn

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:57

Corrigeren ja, Mishandelen niet

Gelukkig heb ik een lief paard bij de hoefsmid en de tandarts..
Mocht hij een "grapje" uithalen met hun dan corrigeren die mensen hem op de juiste manier. Dus niet met een vijl te lijf gaan maar eerst maar eens een streng woord oid. Lachen Als ze dan verder gaan stráf ik ze zelf wel (ik houd ze toch vast) en bepaal ik of ze wel of niet een mep voor de neus krijgen Lachen Moet zeggen dat ik dat meestal voorben en ze dus braaf bij tandarts en hoefsmid zijn Ja

Dierenarts vind hij maar niks na alle nare ervaringen (prikjes enzo, levensgevaarlijk volgens hem Duivel ) dus gedraagt hij zich daar minder braaf bij. Kan ik begrijpen en tot een bepaalde grens straf ik hem dan ook niet omdat het angst is Lachen

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:10

Als het terecht is mag hij ze corrigeren door ze een tik uit te delen. Gelukkig heb ik nu een hoefsmid die reuze geduld heeft en niet van slaan houd. Ik wil zelf altijd eerder de praam pakken om haar rustig te laten staan dan ik van mijn smid mag Bloos . Ik heb ooit eens een hoefsmid gehad die ik nadat hij mijn paard had geslagen, gelijk het terrein heb afgestuurd en nooit meer heb laten komen. Hij moest een hoogzwanger paard bekappen. Terwijl hij met een achterbeen bezig was, wilde zij zich even verstappen om beter te gaan staan voor haar gewicht. Toen sloeg hij haar met de ijzeren steun flink hard in haar buik Boos! , dat pikte ik dus echt niet.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:28

Zou ik niet erg vinden, bij dit soort dingen is het belangrijk dat ze braaf stil blijven staan en niet vervelend doen. Ik zou zelf wel corrigeren maar als de DA dat doet vind ik dat niet erg.. Knipoog

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:57

berpie schreef:
Sommige hoefsmeden gaan erwel erg ver in, ik heb al vaker "'gekken'gezien die rustig een klap met een hammer geven of een gigaschop.

o dat doet me denken aan iets wat we op stal hebben meegemaakt. Hoefsmid werd ook beetje boos op paard, gaf een por met zijn hand. overigens zat het bekap mes in zijn hand. Nou ik geloof niet dat dit met opzet is gebeurt, maar paardje had een mooie wond dat gehecht kon worden, en meneer heeft niet gemeld dat het gebeurt was. met het opzadelen kwamen ze erachter..
Deze smid hoeft geen pas meer op t terein te zetten Lachen

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:04

mijn merrie vind het nog steeds moeilijk om lang voetje te geven, dus een hoefsmid die haar een mep geeft kan een mep terug verwachten Schijnheilig

maar stel je voor ze is echt aan het klieren en klooien, dan heeft hij (in mijn ogen) het volste recht om haar ff op haar plek te zetten.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:06

Ik weet dat zowel onze smid als d.a het pas zouden doen als de paarden echt "over the top"gaan, dus ja ze mogen corrigeren, ik heb er geen problemen mee.( het is trouwens nog nooit nodig geweest)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:36

@rosita: De tandarts is niet pijnlijk dat is slechts ongemak en hij had flinke haken op zijn kiezen dus die moesten echt gevijld worden. Voor je commentaar wil geven: hij is pas een maand van mij.
Hij draaide al de hele tijd alle kanten uit. Dat werd niet gecorrigeerd. Steigeren in een stal is levensgevaarlijk. We stonden allebei naast hem en hij had ons kunnen raken. Daarbij staat mijn paard er ook wel om bekend dat hij enorm goed kan dreigen. Hij heeft zo ook al mensen de stal uit gejaagd. Wat een beloning is voor dreigen en steigeren. Dat gedrag kwam trouwens voort uit singeldwang en randdebielen die hem ook onterecht sloegen toen ie nog manegepaard was.
Paard had ook nog een dikke deken op en heeft gewoon een paar tikken gehad met die vijl. Tikken betekend niet vol uithalen. Daarna werd ie aangepakt door hem te laten ronddraaien in de stal zodat de aandacht op de tandarts was.
Ik stond er zelf bij en weet zeker dat ie meer onder de indruk was van het optreden dan dat het pijn deed.
Als situaties gevaarlijk worden mag iemand hem dus gerust afstraffen. Dat heeft bij mij de voorkeur, weet ie meteen dat zulk gedrag niet geaccepteerd word.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:42

En ongemak mag niet geuit worden??? Vind ik op zich al verwonderlijk... maar goed...
Verder is dit paard een maand van jou, betekend dus dat jij dit dier niet kent en dus niet weet waarom hij steigerd...misschien is hij al eens gruwelijk mishandeld door een idioot die zich Da, Ta of Hs noemt en is hij bang, ontzettend bang...Nee hoor, de juiste behandeling op zo;n moment is 'm flink ervan langs te geven met een vijl...

'gewoon een paar tikken met de vijl', mens heb jij enig idee wat jij je dier aandoet? Ik hoop het niet, dan is het in ieder geval ontwetendheid en geen domheid

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:52

Ik ben de enige die mijn paarden corrigeerd bij de hoefsmid of dierenarts. In het verleden ben ik er één keer niet bij geweest, terwijl een veulen van zes maanden bekapt moest worden. Dit veulen was netjes opgevoed en was al vaker bekapt zonder enig probleem (buiten in de paddock aan een los touwtje). Op het opfokadres werd het veulen op een wasplaats vastgezet en strak aan het halster vast gehouden. Het heeft daar vreselijk gesteigerd en mijn buurman voor het hoofd geslagen met een voorbeen. Het gevolg was dat mijn buurman naar het ziekenhuis kon i.v.m. een bloedend gat in zijn hoofd en bloedverdunnende medicijnen. Mijn veulen heeft klappen gehad en is vervolgens met een praam op verder bekapt. Nu heb ik een drie jarige die sinds de laatste twee bekapbeurten bij een zeer geduldige hoefsmid weer braaf een voetje wil geven, maar voorheen heb ik door dit voorval wel heel wat te stellen gehad...
Op handelsstallen heb ik het vaker fout zien gaan. Ik ken diverse jonge paarden die na een afranselbeurt van de hoefsmid trillend de wasplaats opgaan of weigeren de wasplaats op te gaan. Ik ben helemaal niet tegen het corrigeren van een paard, maar mijn ervaring is dat de correctie van een hoefsmid (heb geen ervaring met corrigerende dierenartsen) vaak buiten proportie is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:56

Mmmm... Dit soort mensen wordt toch opgeleid om het paard te helpen, niet te mishandelen? Verwonderlijk allemaal...

Als de smid e.d. mijn paard (als ik dat zou hebben) een tik zou geven, zou ik eerst vragen waarom. Als het een goed antwoord is waarvoor ik zelf ook zou tikken, dan misschien oké.... Maar een tik met de vijl, vind ik ook wat raar... Een tik betekend inderdaad niet vol uithalen, maar met een vijl: nee! Dan kun je beter een klap met de hand geven... Denk ik maar!

Al staat de hoefsmid bij mij niet bekend als een zachtaardige paardengek....
Het is dat ik zelf niet kan bekappen! Anders hoefsmid: Doei! Doei! Doei!

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:54

Ik vind dat paarden niet zomaar staan te 'klieren'. Als ze bijv. bij de smid hun been wegtrekken hoeft dat niet per sé klieren te zijn. Dat kan ook zijn dat ze angstig zijn. De hoefsmid & de eigenaar zijn het er soms over eens dat het minste of geringste wat een paard al doet wat ongewenst is dat hij dan gecorrigeerd word.

Dus ik vind juist alleen dat het mag als je daar zelf toestemming voor hebt gegeven Knipoog

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:58

Ik ken mijn smid al jaren en hij beslaat mijn paard al 14 jaar dus ik vertrouw hem erin dat, als het nodig is, hij mijn paard 'netjes' corrigeerd. Mijn paard staat echt zomaar te klieren en te vervelen. Bij hem is er totaal geen spraken van angst of iets dergelijks dus dan mag mijn hoefsmid (als ik er niet bij ben, want als ik er wel bij ben doe ik het zelf) hem corrigeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:08

Rosita ik vind dat je een beetje overtrokken reageert hoor. Angst en vervelend is iets heel anders en als beetje eigenaar dan weet je dondersgoed als angst is of gewoon klierigheid.

Ongemak mag best geuit worden, maar dat kan ook zonder maaiende benen Knipoog. Mijn pony moet gewoon zijn voeten op de grond houden als ik er mensen in de buurt zijn, klaar! En dat weet ze dondersgoed.

Ik vind het een beetje overdreven om achter elk verkeerd stapje iets achter te zoeken. Ik ga ook niet graag naar de tandarts en ik wilde vroeger ook geen spuiten hebben bij de dokter, is het dan maar geoorloofd om om me heen te gaan meppen onder het mom van ongemak?

Paarden zijn dondersslim en weten vaak dondersgoed wat er van hun verwacht wordt. En het is aan de eigenaar ze goed op te leiden zodat ze zich niet misdragen bij de hoefsmid. Maar dáár gaat het 9 van de 10 keer al fout! Als ik elke keer iets erachter ga zoeken als mijn pony zijn been wegtrekt en dreigt te schoppen dan lag ik nu in het ziekenhuis met een strontvervelende pony op stal (om het maar even te overdrijven). De mijne krijgt dan gewoon op zijn flikker en er is helemaal niks meer aan de hand.

Paarden horen zich gewoon te gedragen, ook bij de hoefsmid. Een hoefsmid of tandarts hoeft echt zijn leven niet te wagen voor jouw paardenbeest. En natuurlijk zijn er hoefsmeden die buiten het boekje gaan (maar dat heb je overal Knipoog ).

Paardeneigenaren zijn het moeilijkste volk om mee om te gaan, elk paard moet weer op een andere manier benaderd worden (gek zou je er van worden toch?).

Maar als het werk als hoefsmid gewoon bijna onmogelijk wordt gemaakt zonder daarbij je rug/knieën te vernielen is het niet meer dan logisch om hem een standje te geven. En als er echt iets mis is, dan ziet een goede hoefsmid of tandarts dat Knipoog.

Rosita, mijn pony was de vorige keer echt een klier. Ja je leest het goed, een klier! Ze was strontvervelend. Ze was gewoon ongeduldig en had geen zin... er was echt helemaal niks aan de hand Knipoog. Oortjes naar voren, voorvoetje op de voetstuk gezet en elke keer als de hoefsmid wilde gaan vijlen trok ze doodleuk haar voetje weg. Dat ging zo een paar keer door. Nou ik kan je vertellen, ze stond ons gewoon bijna uit te lachen Knipoog. Nogmaals: mijn pony mankeert echt niks hoor!

bliksempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:01

mijn paard is een enorm bang dier. ze heeft al heel veel meegemaakt en heeft van jongs af meer slaag als eten gekregen bij haar eerste baasje. ze is normaal heel braaf, maar als ze bang is kan ze soms raar uit de hoek komen. ik kan er dus echt niet tegen als mijn dierenarts op de hoefsmid mijn paard strafen.

als de dierenarts of de smid mijn wil niet respecteren en niet naar mij luisteren is dat heel eenvoudig. dan ga ik gewoon naar iemand anders.

ik ben zelfs voor mijn paardje van smid veranderd, omdat de vorige heel brut tegen haar was en haar zelfs wou slaan. nu ik van smid veranderd ben is ze veel rustiger en ze vertrouwd hem echt.

mijn dierenarts is ook zeer rustig tegen mijn paard, ze weet dat ze alleen zo met mij paard kan werken. ze weet ook dat ik wel zal ingrijpen als het echt nodig is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:33

JE mag vinden dat ik overtrokken reageer.... maakt me niet uit.
Ik zou willen dat meer mensen eens rekening houden met het paard en niet met de woede en onmacht van zo'n kwakbol die toevallig hs,ta of da is...
tuurlijk moet een paard zich gedragen bij zo'n iemand, maar als zo'n iemand fair zou zijn tegenover een dier zou hij zeggen:' beste eigenaar, je hebt dar dier niet goed opgevoed, ga dat eerst doen, daarna kom ik terug!" Uiteindelijk zit daar de fout en niet bij het dier.
Wanneer het dus niet aan de opvoeding ligt, ligt het aan een probleem.. angst, pijn,. herinneringen etc... zo simpel is het. Een paard gaat niet denken:'hehehehe, eindelijk de hs weer hier, yes! kan ik weer lekker klieren en steigeren'

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:37

ja hoor, toen mijn paard voor de eerste keer in mijn bezit bekapt werd bleef hij maar steigeren.
praam eraan en nog blijven klieren! smid zei "als hij het nog 1 keer doet geef ik hem op zijn donder"
ik zo "had je allang mogen doen"
en zoef steigerde nog een keer en kreeg toen een welverdiende trap in zijn buik, en toen was het over.
dus ja, een smid of paardentandarts mijn mijn paard corrigeren

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:40

en November, daar ben ik serieus benieuwd naar, heb je je ooit afgevraagd waarom je paard zo doet?
Je hebt hem net, dus kent hem totaal niet... waarom zou een paard zo reageren, echt niet om te klieren?
Zij hebben herinneringen, pijn, angst etc....

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:47

Als hij het echt 'verdiend' dan is het geen probleem voor mij.
Maar ald het er echt over gaat, zal ik het wel even zeggen als het mij niet aanstaat.

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:49

_rosita_ schreef:
en November, daar ben ik serieus benieuwd naar, heb je je ooit afgevraagd waarom je paard zo doet?
Je hebt hem net, dus kent hem totaal niet... waarom zou een paard zo reageren, echt niet om te klieren?

behalve dat ik dat besst al vanaf veulen af aan ken en ik weet hoe hij is behandelt voor dat ik hem kreeg?
ik ken dat beest door en door, dus ik weet wanneer hij pijn heeft en wanneer hij kliert.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:05

Hangt ervanaf, als het bijt en schopt en de eigenaar doet niks, terwijl het er wel bij staat, dan is het wel goed dat er gecorrigeerd wordt, en of tegen de eigenaar gezegd wordt "doe er wat aan", logisch, het blijven grote en sterke dieren.

Maar ik ken iemand, die is hoefsmid, en was ik met hem mee gegaan naar een klant, paard was braaf en erg lief en erg groot, eigenaar even weg om koffie voor ons te halen, gaf die hoefsmid hem ineens een paar rotschoppen en een hamer hard op zijn ruggengraat slaan, paard was helemaal overstuur, ik was kwaad op de hoefsmid, want het paard deed echt niks verkeerd, bleek dat hij het zat werd dat hij zolang moet bukken om zijn hoef goed te krijgen, en het paard bewoog iets, maar om hem nou rotschoppen te verkopen en een hamer op zijn ruggengraat te slaan, die is gek zeg, die kan de rug wel beschadigen, nou toen wist ik het al, die mag nooooooit aan mijn eigen paard komen, nooit ook niet voor een keertje, die is levensgevaarlijk voor paarden.

Daarbij vind ik ook dat het een taak is van de eigenaars dat een paard zich netjes gedraagd, en anders blijf erbij, om het paard zonodig te ondersteunen en te corrigeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:41

_rosita_ schreef:

Sorry, maar een paard voed je niet op dmv klopjes en lieflafjes. Mijn paard is goed opgevoed en is echt heel braaf, maar het blijft een dier met een eigen mening. En nee, een paard denkt niet in: goh vandaag komt de smid en ga ik klieren, maar een paard kan wel denken: hier heb ik vandaag geen zin in!

Als mijn paard geen zin heeft, dan maakt mijn paard maar zin. Als mijn paard ongeduldig is dan leert hij maar om stil te staan (heeft overigens niks met opvoeding te maken, paard staat anders altijd braaf stil tussen de touwen).

Dan vraag ik me serieus af.... wat doe jij in het geval van terugtrekkende benen met oortjes naar voren, uithalen naar de smid, ongeduld? Zal een jaartaak zijn alles elke keer te achterhalen. Natuurlijk heb je overdreven gedrag, maar negen van de 10x is het gewoon klieren. En ja, de fout ligt vaak bij de eigenaar, maar de paarden moeten toch bekapt/beslagen worden en een eigenaar wil vaak niet aan het verstand dat het aan hun ligt. Natuurlijk kan je zeggen dat de hoefsmid ermee stopt, maar dan staat het volgende verhaal weer op bokt: smid stopt want mag mijn paard niet op zijn donder geven, terwijl het paard bij mij wel braaf is. Sommige dingen kan je gewoonweg niet altijd oefenen!! En nee, dan heeft een paard niet altijd gelijk pijn of is bang Knipoog.

Mijn paard heeft overigens ook eens op zijn donder gekregen van de fysio Lachen. Achossie toch!

Nee, al dat zoetsappige gedoe met de paarden is niet mijn ding, het is een paard Knipoog geen één of ander fragiel en breekbaar ding! Ik ken mijn pony en ik weet best wanneer iets flauwekul is of iets serieus en dat weet mijn smid ook Knipoog. Niet alles heeft altijd maar een oorzaak!!