Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:47

Het hangt idd gruwelijk per paard af of het uberhaupt mogelijk is. Mijn inmiddels 15-jarige, zoals ik al eerder aangaf, heb ik op deze manier beweging gegeven - vanaf zijn 2,5 jaar en met hem heb ik dus echt nog NOOIT een gevaarlijke situatie gehad. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar ik denk dat je het hele plaatje voor 99% moet kunnen inschatten en als je het zelf al niet ziet zitten - absoluut niet doen, dat voelen ze toch ook aan.

'Vroeger' - toen er natuurlijk ook veel minder auto's waren - zag je een hoop boeren bij ons in de buurt op deze manier hun paard verplaatsen. Wij hebben een inmiddels stokoude boer - die ik tot een jaar of 5 terug gerust met 3 paarden Wow! achter zich aan zag fietsen, met touwtjes in een boogje. OK - ik verklaarde hem toch echt voor gek, maar hoe dan ook: hij flikte dat ieder keer weer.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:57

pinuts schreef:
Mantha: Ik geloof toch echt als een paard een sprongetje maakt op de fiets dat je er dan sneller naast ligt dan dat je OP het paard zit. Je kan het paard vaak het beste houden als je erop zit, en niet ernaast, al helemaal niet op de fiets. Ieder zijn ding, maar een stang tussen je benen is echt niet fijn ( ook niet op damesfiets) Ook een stuur tussen je ribben is niet OK. Maargoed, ieder gaat anders met een paard om, maar ik was te zuinig op mijn paard om ernaast te gaan fietsen en de (grote) risico te nemen als ie schrok, dat ik ernaast lag.. en hij wegrende en misschien wel onder een auto kwam. Gekke dingen met een paard doen ben ik niet altijd een tegenstander van.. als je het maar veilig doet, en ajb niet op open weg ( je brengt niet alleen jezelf, maar ook een ander in gevaar) Dus mensen wees daar vooral bewust van:) Wie houdt zijn/haar paard nou op de fiets als het 1 flinke ruk geeft??
als jij je paard niet kan houden als je ernaast loopt/fietst, vraag ik me af of je controle hebt als je erop zit? Mijn paard is een zenuwpees eersteklas maar luistert wél. Ik laat haar tijdens het fietsen ook stukjes galopperen in de berm naast me en natuurlijk schrikt ze wel eens maar met genoeg ruimte kan ze een sprong opzij maken zonder mij van de fiets te trekken. Wegrennen doet ze niet.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:35

Ik heb geen paard:) Ik vind controle op de fiets iets anders dan als je erop zit. Ik hield mijn paard prima als ik erop zat.. geen probleem, maar op de fiets is heel wat anders.. als jij even verkeerd fietst zonder dat je paard bijv wat doet, en je valt... je paard schrikt en rent weg.. dan kun je wel zeggen " dat doet mijn paard nooit, want mijn paard vertrouwt mij blablabla" Njah, als je dat denkt.. ik zou het iniedergeval niet op wagen. Het is gewoon zo dat je in het verkeer NIET alleen bent.. dus jouwn paardje kan wel goed luisteren.. dat geloof ik best.. maar je hebt ook met andere mensen te maken die ineens langsracen en toeteren.. en tsja.. een paard is gewoon onvoorspelbaar.. Ook als je erop zit, maar dan heb je meer controle. Ik dacht eerder ook nooit dat mijn paard ( ja ik had er 1) weg zou rennen. Totdat ie uit het niets op de grond viel toen ik erop zat.. schrok en zo een grote weg op rende..

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:43

IK fiets standaard iedere week een uur met me paard gaat harstikke goed, als ze iets eng vindt gaat ze stappen dus ze geeft het zelf al aan en ze springt ook nooit opzij ofiets.. ze krijgen er egt super conditie van .

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:27

nee nee nee als je valt natuurlijk wel je paard vast blijven houden Haha!
nee hoor grapje iedereen kan natuurlijk zelf wel inschatten of zijn/haar paard geschikt is om naast de fiets te lopen. heb vaak genoeg paarden met de fiets opgehaald van het weiland, maar er stonden er ook een aantal tussen waarmee ik dat absoluut niet deed. dan fietste ik gewoon naar het weiland en dan nam ik de fiets en het paard allebei gewoon aan de hand mee terug dat werkte prima!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:05

ieder zijn ding. Natuurlijk hangt het ook af aan waar je het doet ( langs een drukke weg, of landweg, met een heet paard, met een klein oud shetlandertje) Ik zeg ook dat ieder zijn ding moet doen.. maar nog liever met je paard naast een skelter bij wijze van spreken dan naast een fiets, gewoon omdat de fiets zon onstabiel ding is..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:18

Ik snap wel wat je bedoelt. Een quad was nog niet zo'n slecht idee. *LOL* Kan je ook lekker hard mee. Duivel

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:22

goeroe schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt. Een quad was nog niet zo'n slecht idee. *LOL* Kan je ook lekker hard mee. Duivel

Hihihi! en wordt je niet snel van je 'fiets' afgetrapt of val je dan om, mocht er een verkeerd vreugdebokje komen!
Ik wil het ook wel eens gaan proberen. Met een fiets erbij is ie hardstikke rustig.
We gaan 2 fietsen proberen: 1 ervoor en 1 vasthoudend en dan zien we wel. (heb geen quad centen) Knipoog

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

goeroe schreef:

Of zoals ik ze in Amerika zag gaan: met een golfkarretje en 2 paarden er achteraan Haha!

Doei! Ha MarvanTom!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:33

Krista schreef:
goeroe schreef:

Of zoals ik ze in Amerika zag gaan: met een golfkarretje en 2 paarden er achteraan Haha!

Doei! Ha MarvanTom!

Hoi, lesjuf! Cool

Waar kan ik zo'n golfkarretje kopen?!?
Van alle gemakken voorzien dan en einde probleem! Pling

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:35

pfff wellicht op marktplaats een golfkarretje te vinden?
Nadeel van zoiets vind ik dus wel, dat je er in mijn beleving niet zo snel af bent als van een fiets - dat beperkt mij dan weer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:37

Maar... er zit wel een dakje op, dus kun je je paard ook in de regen aan het werk zetten zonder zelf nat te worden. Whoosh!

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:38

goeroe schreef:
Maar... er zit wel een dakje op, dus kun je je paard ook in de regen aan het werk zetten zonder zelf nat te worden. Whoosh!

Haha! je kunt ook zo'n Oranje Parapluhoofddeksel opzetten, scheelt ook Duivel Haha!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:40

Dan schrikt mijn pony. Clown

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:42

goeroe schreef:
Dan schrikt mijn pony. Clown

Moet je 'm beter opvoeden Duivel

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:44

Eerst mijzelf maar eens opvoeden. Extreme duivel Ik ga aan de studie! *LOL*

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:13

Nee, zo'n golfkarretje lijkt mij gewoonweg ideaal!
Kan je ook nog ander spul meenemen, behalve jezelf en je peerd aan een touwtje! Pling
Hooi of jerrycans met water of picknickmand met kleedje.
* duikt op marktplaats voor een golfkarretje*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:18

Ik laat mijn paard al jaren naast de fiets lopen. Hij weet dondersgoed waar ik of mijn fiets zich bevindt en zal er geen enkel geval boven op springen of tegen aan lopen.
Hij loopt met veel plezier naast en past zijn tempo aan aan mijn tempo. Geen enkel geruk en gepluk nodig dus. Het is een mooie manier om onbelast en recht uit te trainen en leuk voor de afwisselen.

Fiets dan weer absoluut niet met mijn mini paardje, die wil nog wel eens op de rem gaan staan of een stapje opzij doen. Daar blijven we voorlopig nog mooi mee op het erf naast de fiets.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:27

*is geschrokken van de prijzen van golfkarretjes*
Fietsen kan prima! Knipoog
Het ene paard zal dat makkelijker doen als een ander, maar oefening baart kunst.
Ik zou bijna wedden dat die van mij zo meeloopt zonder een kik te geven. Oefenen zorgt ook voor vertrouwen en zekerheid, al is het voor jezelf. En als je het niet probeert, zal je het nooit weten of het gaat!

Mees1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:30

Zou het niet zo snel doen, maar als je paard braaf is, lijkt me het niet zo´n probleem.
Voor de honden heb je zo´n mooie beugel aan de fiets, kun je toch met 2 handen aan het stuur, alleen een paard hieraan en je rijdt straks op je voorwiel! Verdrietig

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:03

Ik vind dat dat prima kan, oefening baart kunst!

Ik ben ooit noodgedwongen begonnen met fietsen met mijn fjord omdat er bij zijn stal geen weide zat, moest ik dus om hem te laten wennen aan het gras een week of 2 elke dag op en neer. Daarbij had ik toen geen rijbewijs dus als mijn paard op de wei bleef dag en nacht, zadelde ik hem op, hoofdstel aan, halster om de hals en ik had alles bij de hand op de wei, plus dat ik ook op de fiets terugkon zonder paard.

De eerste jaren ging dat wel eens mis; zo wilde eens ik rechtdoor en mijn paard rechtsaf en lag ik met een achterwiel bijna in de sloot, hij heeft zich ook regelmatig losgetrokken en ging dan een aantal meter verder op staan grazen in de berm en ga zo maar door.

Nu moet ik niet meer persee op de fiets maar gebruik ik het als afwisseling of als ik geen zin/tijd heb om te rijden en de longeerbak te nat is. In de berm laat ik hem dan ook gewoon galopperen.

Moet er wel bijzeggen dat je op de fiets echt minder te vertellen hebt, ik doe om dat enigzins te compenseren ook altijd een bit in. Verder is mijn fjord wel eigenwijs maar niet schrikachtig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:54

Ik vind het altijd doodeng Lachen Lachen en ik doe het ook niet........ ik heb het nooit verkeerd zien gaan, en ik heb paarden er enorm van op zien knappen Lachen alleen ik durf het niet Lachen

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:52

Bij ons op stal kunnen we met alle paarden fietsen. Vooral de hengst vind het helemaal geweldig. Dan kijkt ie wat om zich heen enzo. We hebben wel altijd een hoofdstel in met een bit met kinketting eraan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:17

Mijn paarden (D-pony, E-pony, kwpn-er) lopen allemaal naast de fiets en dat gaat prima. Zoals Judith ook al zei, de paarden weten heel goed waar ik ben en waar mijn fiets is en zullen het nooit in hun hoofd halen om mij omver te lopen of om tegen de fiets aan te lopen. Mijn paarden zijn erg bomproof en gaan bij een zeldzame schrikreactie alleen een pas naar voren. Niks schokkends dus... Ik hou de paarden vast aan een leadrope zodat ik speelruimte heb als ze keer iets sneller of langzamer gaan (één van hen wil nog wel eens een hap gras proberen te nemen in stap). In mijn omgeving kennen ze me allemaal en weten ze dat mijn paarden erg braaf zijn. Mijn jongste loopt al vanaf veulen naast de fiets en gaat nu met een ruiter op haar rug mee naast de fiets tijdens het beleren. Ik kom op alle soorten wegen met mijn paarden en blijf ook gewoon fietsen als er groot verkeer aankomt. Alleen blijf ik wel op de fietspaden bij de drukke 80-km wegen.
Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waarmee fietsen niet zo'n goed idee is, maar ik vind het onzin om het in alle situaties als onveilig te betitelen. Ik ken genoeg paarden die tijdens een buitenrit onder de man heel wat gevaarlijker zijn dan mijn paarden naast de fiets.

Kiwiko: ik heb nog wel een leuke beginnerspony voor je om te oefenen? Haha!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:22

Met de vroegere pony van een vriendin deed ik het wel. was geen enkel probleem.

Met mijn haf doe ik het niet, die kan al schrikken van bloeiende planten langs de kant van de weg die er een paar dagen eerder niet stonden. Het is ook een vluchter als ze schrikt, zie mezelf al gaan op mijn fiets.