Gericht Trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Re: Gericht Trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:19

jamieblont schreef:
Irma_Maandag schreef:
Wat een draak!

Als ie in de omgang al zo loopt te dreigen, wil een bezem nog wel eens helpen. Deze flink in zijn bips prikken (niet te zachtzinnig; een flinke por ermee) bij dreigende achtervoeten. Tolereer niets! (Een wegemikte schop met een rijlaars werkt ook hoor Tong uitsteken ) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....

[quote=''Irma_maandag'']

als je je paard de hele tijd schopt zal hij heelemaal GEEN respect voor je krijgen
en alles voor je doen omdat hij bang is dat je hem weer gaan schoppen en met een bezem in zen kont prikken
dat doe je tog niet je kunt beter provesionele hulp gaan zoeken een Join-up doen ( als je weet wat dat is )
anders kun je het opzoeken op het internet of het boek van annemarie van der toorn lezen dat boek gaat eerst over het leven van Monty Roberts en daarna word in 10 stappen geloof ik uitgelegt hou je een join up doet !

Zucht....
1) het paard is niet bang, dus beter duidelijk zijn dan te mild. Dit is gedrag waarvan ik vind dat dit NIET getolereerd mag worden. Het paard doet dit uit dominantie.Dan mag je als begeleider van het paard laten zien -is mijn mening- dat niet het paard, maar de begeleider het heft in handen heeft en hier de baas is.
2) Als je dit met een goede timing en de juiste overtuiging doet, als het paard zo'n por of schop slechts één of twee keer nodig hebben om het rotgedrag af te leren Pling .

Kortom; in mijn ogen alles behalve zielig om hem eens duidelijk te maken wie hier de stal runt! Ja, voor het paard zijn ego misschien......

Ik vind het doen van talloze join-ups (omdat die niet lukken zonder de juiste attitude van de begeleider!) vele male schadelijker voor een paard dan een schop, por of tik op de juist uitgevoerde manier. Een goede join-up is gecompliceerder om goed uit te voeren dan mijn manier.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:25

Citaat:
Kortom; in mijn ogen alles behalve zielig om hem eens duidelijk te maken wie hier de stal runt! Ja, voor het paard zijn ego misschien......

Dat is nu net hetgene wat je toch moet proberen in tact te houden. Een paard dat enkel een tik krijgt of eens goed op zijn plaats gezet wordt lost het probleem niet op.

In zijn ogen hebben we ons niet echt bewezen als goede leider vandaar dit dominantie gedrag. Je gaat je hele omgang met je paard moeten veranderen. Je meer bewust zijn van je lichaamshouding t.o.v. paarden enz.... Dit kan best allemaal zonder het ego van het paard teniet te doen. Je streeft toch een samenwerking na en geen slaafse volgzaamheid.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:33

Natuurlijk is het zaak om zijn ego niet met de grond gelijk te maken. Echter heerst het dier nu als een onaantastbare koning over de andere paarden en mensen. Een bepaalde mate van samenwerking is goed, maar wel met de veiligheidsnormen in acht genomen. Die oveschrijdt het dier nu ruimschoots, dus zal ie even zijn ego in moeten leveren.
In de weide zal de rangorde inmiddels al wel duidelijk zijn; zolang er geen mot is, zal ie daar alsnog kunnen regeren. Dit is geen probleem.

Goede dingen uiteraard altijd belonen, waarmee je de positieve kanten van het dier zijn ego versterkt.
Als ie zijn plek kent, en dit op een manier die respect afdwingt, zal het waarschijnlijk prima samenwerken zijn met dit dier.
En respect afdwingen is niet ENKEL een zaak van een schop uitdelen, maar tevens een kwestie (zoals hier al veel vaker is aangehaald) van een zelfverzekerde houding uitstralen, natuurlijk overwicht hebben en eerlijk en duidelijk zijn naar het dier. Dit alles met de juiste timing!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:21

voor het oog een plaatje....een knaap ,die als draver werd beleerd terwijl het nog niet eens goed volgroeid was en dat zie je nu duidelijk terug, vooral de achterhand heeft in vergelijking met de voorhand een grote achterstand !
Dat hij de mens niet meer zo aardig vind, vind ik heel logisch !
Dit paard heeft wel eerst een gerichte training nodig om überhaupt goed te kunnen dragen, mist een stukje jeugdige opvoeding en werd teveel gedrilled op die voorhand.....
Hij heeft al eens moeten vechten om te overleven, terwijl hij in de groei van zijn leven was.....en ja, dan wordt het doelgericht en gevaarlijk, omdat het dom en ondoordacht is om te denken dat je er dan zo mee weg rijdt !!!
Een paard die je de kont toedraait is een lichamelijk en/of geestelijk overvraagde paard, en als hij dan ook nog doelgericht slaat , dan weet je dat het hem gigantisch geraakt heeft.....
Ook heb je hem niet laten keuren, wat je sowieso bij dravers moet laten onderzoeken is de voorbenen, de knieen en de rug....de kans is heel groot dat hij je niet KAN dragen, ook al zou hij het wel willen ......
Zijn achterbenen zijn zijn enige manier om duidelijk te maken dat je afstand moet houden....

Geef hem wat tijd om om te scholen naar een andere manier van lopen, van draver naar dressuurpaard, eerst grondwerk/longeren om hem op de achterhand te krijgen.....
zoek doelgericht hulp van iemand die ook kijk heeft op spieren en gewrichten om te zien of hij het wel/niet kan
tijdens het scholingsproces ontstaat vaak problemen met het zadel....een passend zadel is vaak een crime....
Zodra hij achter sterker wordt , zal hij voor meer ontspannen en is hij je dankbaar daarvoor en heb je een heleboel respect terug gewonnen !
Luister naar zijn signalen....EN NOOIT (WEER) OVERVRAGEN ....begin met hem alsof het een groen paard is, bijvoeren met muesli zonder haver en niet bij paarden die willen vechten.....geef hem stalrust ('snachts) tussendoor.....ritme en regelmaat, eerlijke opvoeding en geduld.....
Wees je er van bewust dat de schade misschien al te diep zit en het er nooit weer helemaal uitgaat.....of er een lichamelijke schade is waardoor hij het niet kan.....dit zou ik als eerste zwart op wit willen zien !!!

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:39

@Irma-Maandag; Op deze manier ben ik het helemaal met je eens.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:41

Dan snappen we elkaar Knipoog