jamieblont schreef:Irma_Maandag schreef:Wat een draak!
Als ie in de omgang al zo loopt te dreigen, wil een bezem nog wel eens helpen. Deze flink in zijn bips prikken (niet te zachtzinnig; een flinke por ermee) bij dreigende achtervoeten. Tolereer niets! (Een wegemikte schop met een rijlaars werkt ook hoor) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....
[quote=''Irma_maandag'']
als je je paard de hele tijd schopt zal hij heelemaal GEEN respect voor je krijgen
en alles voor je doen omdat hij bang is dat je hem weer gaan schoppen en met een bezem in zen kont prikken
dat doe je tog niet je kunt beter provesionele hulp gaan zoeken een Join-up doen ( als je weet wat dat is )
anders kun je het opzoeken op het internet of het boek van annemarie van der toorn lezen dat boek gaat eerst over het leven van Monty Roberts en daarna word in 10 stappen geloof ik uitgelegt hou je een join up doet !
Zucht....
1) het paard is niet bang, dus beter duidelijk zijn dan te mild. Dit is gedrag waarvan ik vind dat dit NIET getolereerd mag worden. Het paard doet dit uit dominantie.Dan mag je als begeleider van het paard laten zien -is mijn mening- dat niet het paard, maar de begeleider het heft in handen heeft en hier de baas is.
2) Als je dit met een goede timing en de juiste overtuiging doet, als het paard zo'n por of schop slechts één of twee keer nodig hebben om het rotgedrag af te leren
. Kortom; in mijn ogen alles behalve zielig om hem eens duidelijk te maken wie hier de stal runt! Ja, voor het paard zijn ego misschien......
Ik vind het doen van talloze join-ups (omdat die niet lukken zonder de juiste attitude van de begeleider!) vele male schadelijker voor een paard dan een schop, por of tik op de juist uitgevoerde manier. Een goede join-up is gecompliceerder om goed uit te voeren dan mijn manier.
) Doen paarden onderling ook bij ongewenst gedrag....